لوگوی کاردون

راهنمای سرویس کولر آبی

تعمیر کولر آبی
فهرست محتوا

با شروع فصل گرما اولین دغدغه‌ای که سراغ شهروندان می‌آید، سرویس یا تعمیر کولر آبی است. با سرویس دوره ای کولر آبی در طول تابستان و گرما، هوای مطبوعی را در خانه خود خواهید داشت.

با راهنمای سرویس کولر آبی همراه ما باشید. با کمی حوصله می توانید سرویس کولر آبی را در منزل خودتان انجام دهید. البته توصیه ما این است که اگر می‌خواهید عمر قطعات کولر آبی شما بیشتر شود، سرویس کولر آبی خود را به سرویس کار و تعمیرکار باتجربه بسپارید تا کولر آبی شما بدون مشکل کار کند.

چه زمانی کولر آبی را سرویس کنیم؟

اگر کولرهای آبی در زمان مناسب سرویس شوند، هم در مصرف آب و برق صرفه‌جویی خواهد شد، و هم انتظار شما از یک کولر باکیفیت برطرف می‌شود. بی توجهی به سرویس کولر آبی، طول عمر دستگاه را کاهش می دهد.

اگر وقت انجام کارهای تعمیراتی و سرویس دوره ای کولر آبی را ندارید و یا اهل کارهای فنی یا نظافتی نیستید دست نگه دارید. با کارشناسان کاردون تماس بگیرید تا نزدیک ترین سرویس کار کولر را برای تعمیرات به محل کار یا منزلتان اعزام کند.

در ضمن این امکان برای مشتریان وجود دارد که نوبت یا زمان مورد نظرشان را رزرو کنند تا در صورتی که در محل حضور ندارند، بتوانند در موقع مناسبی تعمیر و نگهداری کولر آبی را زیر نظر خود انجام دهند.

سرویس کولر آبی را در این دو زمان انجام دهید:

  • بعد از خاموش کردن کولر و آغاز فصل سرما

آبی که بعد از آخرین استفاده از کولر آبی در مخزن آن می‌ماند اگر تخلیه نشود منبعی برای رشد باکتری‌ها و جلبک‌های بیماری زاست و از طرفی با فرا رسیدن زمستان، آب باقی مانده در این محفظه یخ زده و موجب آسیب به پمپ آب کولر خواهد شد. پس اولین گام از سرویس کولر آبی از زمانی شروع می‌شود که در فصل پاییز آن را خاموش می‌کنید، آب مخزن را خالی کنید و یک پوشش مناسب روی آن بکشید.

  • زمان راه اندازی کولر مصادف با فرا رسیدن گرمای تابستان

ابتدا از خاموش بودن کولر و عدم اتصال جریان برق اصلی (فاز) به کولر مطمئن شوید. اگر کولر فیوز جداگانه دارد آن را قطع کنید.

ترفند خنک شدن کولر ابی

چک لیست سرویس کولر آبی

  • بررسی و روغن‌کاری موتور کولر

  • بررسی پمپ آب

  • شست‌وشوی حلزونی و بدنه کولر

  • تعویض تسمه

  • کنترل و روغن‌کاری یاتاقان

  • تعویض پوشال

  • تمیز کردن شبکه آب‌رسانی کولر

  • تراز کردن شناور

  • بازدید برزنت کولر

  • بازرسی جعبه تقسیم برق

 

نحوه‌ی انجام سرویس کولر آبی

 

۱) بررسی و روغن کاری موتور کولر

موتور کولر آبی یا دینام مهم‌ترین قطعه‌ی کولر آبی است. برای اینکه دینام به خوبی کار کند،‌ در سرویس کولر آبی باید آن را روغن کاری کنید. البته نیازی نیست که موتور را باز کنید و داخل آن را تمیز و روغن کاری کنید. این کار را فقط تعمیرکاران باتجربه باید انجام دهند. روغن کاری محور موتور کفایت می‌کند.

۲) بررسی و روغن کاری پمپ آب

پمپ آب کولر آبی را حتما در سرویس کولر آبی قبل از استفاده بررسی کنید و مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند. اگر می‌خواهید پمپ آب کولر آبی شما به خوبی کار کند، می‌توانید آن را باز کنید و داخل آن را تمیز و روغن کاری کنید.

۳) شست‌وشوی حلزونی و بدنه کولر

بدنه‌ی کولر آبی به مرور رسوب می‌گیرد و ماندن این رسوبات به مرور باعث پوسیدگی بدنه‌ی کولر آبی می‌شود. ضمن اینکه اگر داخل کولر تمیز نشده باشد و آب داخل آن مانده باشد، باعث می‌شود بوی بدی تولید شود. به این ترتیب با شست‌وشوی بدنه نه تنها عمر بدنه‌ی کولر افزایش پیدا می‌کند، بلکه از بوی بد آن نیز جلوگیری می‌کند. در ادامه راهنمای سرویس کولر آبی نکاتی درباره شستشوی کولر آبی ذکر می‌کنیم.

۴) تنظیم و تعویض تسمه

تسمه کولر آبی دچار استهلاک می‌شود و در صورت جدا شدن نخ از آن باید تعویض شود. تسمه کولر باید تنظیم باشد، به طوری که نه خیلی سفت باشد که به دینام فشار بیاید و نه شل باشد که باعث گیرپاژ کردن موتور شود.

۵) کنترل و روغن کاری یاتاقان

یاتاقان کولر کثیف می‌شود و بعد از کار مداوم اگر به خوبی روغن کاری نشود، خراب می‌شود. پس در سرویس کولر آبی باید یاتاقان ها تمیز شوند و به خوبی روغن کاری شوند.

۶) تعویض پوشال

پوشال کولر آبی محل رشد باکتری‌ها است. برای همین بهتر است به صورت سالیانه تعویض شود تا هوای با طراوت و تازه در خانه داشته باشید. در ادامه بیشتر درباره تعویض پوشال توضیح خواهیم داد.

۷) تمیز کردن شبکه آب رسانی

شیلنگ‌ها و محل اتصالات آب رسانی کولر به مرور رسوب می‌کند و به همین دلیل باید نظافت شود.

۸) تراز کردن کولر 

کولر آبی اگر تراز نباشد خوب کار نمی‌کند و ممکن است باعث تولید صدای ناهنجار شود.

۹) بازدید برزنت کولر

اگر برزنت کولر پاره شده باشد، هوای خنک کولر از آن خارج می‌شود و به داخل اتاق نمی‌رسد.

۱۰) بازرسی جعبه تقسیم برق

خوب است که سرویس کار کولر جعبه تقسیم برق کولر آبی را بررسی کند از مشکل نداشتن برق کولر اطمینان حاصل کند.

راهنمای شست‌وشوی کولر

هنگام سرویس کولر آبی قبل از استفاده از محکم بودن پیچ و مهره‌ها مطمئن شوید. بعد از آچارکشی، به سراغ کف کولر بروید و حتماً آن را بشویید. این گردوخاک‌ها یا گل می‌شود و توی کولر می‌ماند و یا همراه با باد خنک، وارد ریه‌های خودتان می‌شود.

شستن کولر را با فرچه پلاستیکی انجام دهید تا به رنگ آن آسیبی نرسد. اگر قسمتی از رنگ کف کولر از بین رفته بود، شک نکنید که به‌زودی زنگ می‌زند و بعد از مدتی می‌پوسد.

در این مواقع، یک ظرف قیر ایزوله( یک نوع قیر آماده و سرد) از رنگ فروشی تهیه کنید و آن را با قلمو بر کف کولر پخش کنید. نگذارید نقطه‌ای از چشمتان دور بماند.

راهنمای کامل تعویض پوشال کولر

شاید یکی از ساده‌ترین کارها در سرویس کولر آبی، تعویض پوشال‌ها است. پوشال‌ها، محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست و بعد از چند ماه استفاده نکردن از کولر معمولا بوی ناخوشایندی ایجاد می‌کنند.

زمان تعویض پوشال به کیفیت آب شهر شما بستگی دارد و ممکن است هر سال نیاز به تعویض داشته باشد.

اگر پوشال را خوب بشویید تا دوسال هم میتوانید از آن استفاده کنید. هنگام خرید پوشال کولر آبی حتما به سایز و ظرفیت کولر خود دقت نمایید . در موقع تعویض پوشال باید ابتدا آن را خیس کرده و در محل مخصوص خود گذاشته و سپس شبکه سیمی مخصوص را روی آن قرار دهید.

استفاده از پدهای سلولزی به جای پوشال

به تازگی پدهای سلولزی جایگزین پوشال‌های قدیمی در کولرهای آبی شده‌اند. این پدها دوام بهتری دارند و آب بیشتری را در خود جای می‌دهند. همچنین به دلیل فشردگی، از ورود ذرات به داخل محفظه کولر جلوگیری می‌کنند.

تعمیر موتور کولر آبی

 

موتور کولر از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  1. پمپ آب: که فرآیند گردش آب را انجام می‌دهد.
  2. دینام: که فرآیند گردش هوا را انجام می‌دهد.

در سرویس کولر آبی این دو قسمت را از گرد و غبار بزدایید و سپس روغن کاری کنید. قبل از اینکه کولر را روشن کنید حتما پروانه را به صورت دستی چند دور بچرخانید تا کاملا روان شود. علاوه بر این دو قطعه یاتاقان در سیستم موتور کولر وجود دارد که باید حتما روغن کاری شوند.

انتخاب کولر مناسب با متراژ خانه

اگر کولر قدیمی شده و نیاز هست تا کولر جدید خریداری کنید به متراژ منزل توجه کنید:

کولر باید متناسب با متراژ خانه‌ انتخاب شود. کولرهایی با حجم هوادهی زیاد در خانه‌های کوچک، کارکرد دیگری جز هدر دادن انرژی ندارند.

  • برای خانه‌های کمتر از ۶۰ مترمربع، اگر کولر بر پشت‌بام است، حجم هوادهی کمتر از ۳۵۰۰ توصیه شده. اگر کولر در بالکن است، مناسب است که حجمش حدود ۲۳۰۰ باشد.
  • اگر متراژ خانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ مترمربع است، کولر پشت‌بامی با حجم ۵۰۰۰ و کولر بالکنی ۳۵۰۰ برایش کافی است.
  • به همین نسبت، برای خانه‌های بزرگ‌تر، حجم هوادهی کولر‌ها افزایش می‌یابد و تا ۷۰۰۰ می‌رسد.

ترفندهای سرویس کولر آبی

۱. شیلنگ آب کولر‌ها اگر از نوع نامرغوب باشد، در آفتاب خشک شده و بعد از مصرف کوتاه، پاره خواهد شد. نوع مرغوب شیلنگ آب کولر به شیلنگ یخچالی معروف است. اگر سیستم گردش آب به درستی در کولر انجام شود و پوشال‌ها کاملا خیس شوند، کولر خنکای بیشتری تولید می‌کند و انرژی کمتری را هدر می‌دهد. بنابراین یکی از مهم‌ترین معیار‌ها برای استفاده بهینه از کولر، توجه به همین شیلنگ است.

۲. برای باز کردن درپوش کناری کولر، درپوش را از محل مخصوص گرفته و به طور عمودی به طرف بالا بکشید، سپس درب را به طرف خارج کشیده آن را بیرون بیاورید. حتما درپوش ها را تمیز کنید تا منافذ آن باز شود.

۳. برای اطمینان از سلامت پمپ آب و موتور کولر زمانی که آب کولر تخلیه شده است،  از کسی که پای دکمه‌ی قطع و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی دکمه‌ها را بزند. اگر قطه ای کار نمیکند، معمولاً ارزش تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن بهتر است تعویض شود.

۴. تسمه‌ی گرداننده‌ی توربین باید در حالت تعادلی باشد. یعنی نه خیلی سفت و محکم، که به موتور کولر فشار وارد کند و نه چندان شل باشد که موتور دچار گیرپاژ شود. در صورتی که تسمه از حالت نرمال خود خارج شده و از اطراف آن نخ بیرون زده، لازم است آن را تعویض کنید.

۵. واترپمپ را باز نموده و بعد از تمیز کردن رسوب آب از روی آن، روغن کاری کرده و در جای خودش نصب نمایید. تشتک تحتانی را پر از آب کرده، واترپمپ را روشن کنید و .اطمینان حاصل نمایید که مسیر آب در شلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها باز است.

۶. چنانچه محور موتور لقی دارد می توانید با استفاده از واشر مخصوص، لقی آن را بگیرید. البته لقی کم اشکالی ندارد.

۷. شناور را طوری تنظیم نمایید که آبی از تشتک یا دریچه اطمینان به بیرون نریزد.

۸. دریچه اطمینان آب را ، با دقت باز نموده و تشتک پایین را با شلنگ آب خوب بشویید. اگر کف کولر رسوب زیادی گرفته می توانید به کمک مواد جرمگیر شستشو را انجام دهید.

۹. شناور کولر های قدیمی یا به صورت دو قطعه پلاستیک زانویی شکل بودند که با یک پیچ تنظیم به هم متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب پلاستیکی قرار داشت و یا به صورت یک میله‌ی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی بودند. اخیراً شناوری را به بازار معرفی شده است که مشکلات شناورهای قدیمی را ندارد و بر روی خود حباب پلاستیکی از عدد 1 تا 8 مدرج شده و می‌توان اندازه‌ی آب داخل کولر را با گرداندن حباب به خوبی تنظیم کرد.

۱۰. الان نوبت آن است که فلکه‌ی آب کولر را باز کنید تا از سلامت شناور کولر اطمینان حاصل کنید. با دست و به آرامی شناور را بالا بیاورید و ببینید که عمل قطع آب صورت می‌پذیرد یا خیر. اگر آب به درستی وارد کولر نمی‌شود یا عمل قطع به طور کامل انجام نمی‌شود شناور می‌بایست تعویض گردد.

۱۱. پس از کنترل شناور نوبت به بستن مجدد شیر تخلیه و آبگیری کولر است. حتماً پس از بستن شیر تخلیه از زیر کولر آن را کنترل کنید که چکه نداشته باشد. اگر شناور درست تنظیم شده باشد سطح آب می‌بایست یک سانتی‌متر پایین تر از حداکثر ارتفاع شیر تخلیه متوقف شود، در غیر این صورت باید شناور را درست تنظیم کنید. ضمناً دقت کنید که سطح کولر نسبت به زمین باید تراز باشد. یعنی کولر به گونه‌ای واقع شده باشد که آب در یک طرف آن جمع نشود.

 

 

شیر تخلیه کولر آبی

۱۲. پس از آبگیری کولر پمپ آب را روشن کنید تا از صحت سیستم گردش آب کولر اطمینان حاصل کنید. توری دور پمپ را لازم است قبل از روشن کردن تمیز کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتی‌متر فاصله داشته باشد. پس از روشن شدن پمپ آب اتصالات را به دقت کنترل کنید که از جایی چکه نداشته باشد، زیرا یکی از مهم‌ترین دلایل سوختن موتور کولر و پمپ آب، چکیدن آب بر روی بدنه‌ی موتورهای الکتریکی است.

۱۳. حالا دو دریچه‌ی کناری کولر را ببندید و پمپ آب را به اضافه‌ی موتور کولر روشن کنید تا یک بار عملیات کامل داخل کولر را ببینید. گاهی اوقات آبی که از بالا روی پوشال‌ها می‌ریزد، به جای آن که از پایین تخلیه شود از وسط پوشال منحرف شده و بر روی توربین هوا یا پمپ آب می‌پاشد که عملیات کولر را مختل خواهد کرد. در صورتی که مشکلی مشاهده نشد و صدای کارکردن قطعات و موتور طبیعی بود، آخرین دریچه را نیز ببندید. قبل از بستن آخرین دریچه مطمئن شوید که درب جعبه تقسیم برق داخل کولر به درستی بسته شده است.

در نهایت اگر نتوانستید یا وقت کافی برای سرویس کولر آبی نداشتید، می‌توانید از سرویس کار های کاردون برای نصب، سرویس و تعمیر کولر کمک بگیرید.

سوالات متداول

اگر تخلیه نشود منبعی برای رشد باکتری‌ها و جلبک‌های بیماری زاست و از طرفی با فرا رسیدن زمستان، آب باقی مانده در این محفظه یخ زده و موجب آسیب به پمپ آب کولر خواهد شد.

موتور کولر آبی یا دینام مهم‌ترین قطعه‌ی کولر آبی است. 

چنانچه محور موتور لقی دارد می توانید با استفاده از واشر مخصوص، لقی آن را بگیرید. البته لقی کم اشکالی ندارد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها