لوگوی کاردون

علت سوختن فیوز تلویزیون

علت سوختن فیوز تلویزیون

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تلویزیون یکی از وسایل کاربردی ایست که در منزل استفاده میشود و در صورت بروز مشکل برای این وسیله افراد خانواده نیز دچار کلافگی خاصی میشوند، آسیب هایی که به این وسیله الکترونیکی وارد میشود متفاوت می باشد که میتوان از آسیب به ظاهر و سخت افزار یا پیکسل ها و یا سیم پیچی داخلی نام برد اما گاهی اوقات پیش می آید که فیوز میسوزد، علت سوختن فیوز تلویزیون چیست و چرا این اتفاق رخ میدهد؟ برای جلوگیری از آن چه کارهایی را میتوان انجام داد؟ در صورت بروز چنین اتفاقی  چه کاری باید انجام داد؟ اینها سوالهایی است که در ذهن افراد مختلف بوجود می آید و ما در این متن قصد داریم به توضیح اطلاعاتی در این زمینه بپردازیم.

The reason for burning the fuse of the TV

علت سوختن فیوز تلویزیون را می دانید؟

فیوز یا مدارهای خروجی ای که وظیفه تغذیه را به عهده دارند ممکن است به دلایل مختلفی از بین رفته و معیوب شود؛ مواردی که باعث از بین رفتن این وسیله میشود اعمم است از:

۱) خروجی دستگاه معیوب گردد

در این زمان مثبت و منفی در خروجی دستگاه بهم خورده و باعث اتصالات می گردد و روند انجام وظیفه به مخاطره افتاده و در نهایت باعث از بین رفتن فیوز می گردد.

۲) نا سالم بودن قطعات

 زمانیکه قطعات الکترونیکی ناسالم یا سوخته شوند اشکال در منبع تغذیه بوجود می آید و همین امر باعث میگردد نهایتا فیوز در بخش خروجی از بین برود.

۳) خرابی خازن

 گاهی اوقات وجود خرابی یا به اصطلاح نشتی در خازنها با ولتاژ بالا در قسمت ورودی منبع تغذیه باعث از کار افتادن فیور میشود.

۴) نوسانات برق

 حتما شنیده اید که می گویند برای وسیله برقی خود حتما از ترانس استفاده نمائید تا  در صورت رفتن برق یا نوسانات بوجود آمده در این مورد وسیله برقی شما از جمله تلویزیون دچارمشکل نشود؛ زیرا یکی از مواردی که باعث سوختن فیوز میشود همین نوسانات برقی است.

جلوگیری از آسیب به تلویزیون

برای آنکه از آسیب به این وسیله برقی جلوگیری نمائید بهترین کار استفاده از ترانس می باشد تا بتوانید نوسانات برقی را تحت کنترل داشته باشید همچنین در صورتیکه عیبی در تلویزیون مشاهده کردید حتی اگر بهم ریختگی تنظیمات هم باشد حتما به تعمیرکار آن اطلاع داده یا از مراکز تلفنی جهت جلوگیری از ادامه این آسیب کمک بگیرید. زیرا زمانیکه عیب نمایش داده شده کم است قابل برطرف شدن با هزینه کم می باشد این درحالیست که اگر دیر دست به کار شوید  امکان آنکه مبلغ بالایی برای این اصلاح بپردازید بالا می رود.

از کجا بفهمیم تلویزیون سوخته

حتما بارها این اصطلاح را شنیده اید و یا خودتان ان را به کار برده اید، که تلوزیون سوخت! اما در واقع واژه درست و علمی برای این اتفاق این است که بک لایت های دستگاه، سوخته است. برای اینکه از کجا بفهمیم تلویزیون سوخته است باید درباره اجزاء داخلی تلوزیون و نشانه های سوختگی بک لایت ها بدانید که با هم فرق دارند. در ادامه با، بک لایت بیشتر آشنا شوید.

بک لایت در واقع مجموعه ای از لامپ های ال ای دی و مهتابی هستند که کارشان ایجاد نور است تا تصویر تلوزیون پخش شود. در صورتیکه عمر این لامپ ها تمام شده باشد، تصویری وجود ندارد و در واقع بک لایت سوخته است.

طول عمر لامپ ها در تلویزیون های LCD از LED بیشتر است و دیرتر دچار سوختگی می شوند. در صورت سوختن بک لایت تلوزیون و اینکه از کجا بفهمیم تلویزیون سوخته است باید از تعمیرکار حرفه ای و مجرب کمک بخواهید.

تعویض فیوز تلویزیون سامسونگ

تعویض فیوز تلویزیون سامسونگ بسیار آسان است و می‌توانید با رعایت مراحل زیر این کار را انجام دهید:

  • قطع برق: ابتدا باید تلویزیون را از برق قطع کنید تا از بروز خطر برق‌گیری در هنگام تعویض فیوز جلوگیری شود.
  • پیدا کردن فیوز: فیوز در بخش پشتی تلویزیون، در نزدیکی پورت برق قرار دارد. باید فیوز قدیمی را باز کنید و آن را از جای خود برداشته و با فیوز جدید جایگزین کنید.
  • تعویض فیوز: فیوز جدید را داخل جای خود فشار دهید و به آرامی بچرخانید تا به درستی قرار گیرد.
  • روشن کردن تلویزیون: بعد از تعویض فیوز، تلویزیون را روشن کنید و اطمینان حاصل کنید که آن به درستی کار می‌کند.

منفجر شدن فیوز تلویزیون

تلویزیون ال سی دی و ال ای دی دارای یک منبع تغذیه می باشد که به فیوز مجهز است. مجهز بودن تلویزیون به فیوز باعث می شود که در صورت افزایش جریان برق، قطعات داخلی تلویزیون خراب نشود و دچار آسیب‌دیدگی نگردد.

 در نظر داشته باشید که اگر دستگاه تلویزیون ال ای دی شما روشن نمی شود؛ می تواند مربوط به منفجر شدن فیوز باشد. فیوز تلویزیون اگر منفجر شده باشد باید تعویض گردد. تعویض فیوز منفجر شده تلویزیون ال سی دی سامسونگ باید توسط تعمیرکار ماهر و با تجربه ای انجام گردد؛ زیرا کاری بسیار حساس است.

 به این مسئله توجه داشته باشید که در صورت انفجار فیوز تلویزیون، خرابی قطعات دیگری در تلویزیون نیز به وجود آمده است که باید تعمیر تلویزیون برای علت سوختن فیوز بررسی گردد.

تعویض فیوز تلویزیون به این صورت انجام می شود که قبل از تعویض آن، مدار باید به طور اصولی و کامل تعمیر شود و قطعاتی که دچار سوختگی و خرابی شده‌اند؛ تعویض گردند. در ادامه اقدام به تعویض فیوز تلویزیون توسط تعمیرکار می شود. اگر بدون تعمیر مدار، فیوز جدید نصب شود، باعث می شود که مدار آسیب دیده شود و خرابی دستگاه تلویزیون شما جدی تر گردد.

تعمیر فیوز سوخته تلویزیون

اگر فیوز تلوزیون شما سوخته است، به احتمال زیاد در قسمت ها و قطعات دیگر دستگاه هم اختلال وجود دارد که بیشتر هم مربوط به مدار می شود. برای تعمیر فیوز سوخته و تعویض ان بهتر است از گارانتی و ضمانت دستگاه خود استفاده نمایید تا تعمیرکاری حرفه ای به کمک شما بیاید.

اگر گارانتی محصول خریداری شده تمام شده است و همچنان می خواهید تعمیر فیوز سوخته را با حداقل هزینه انجام دهید، اگر در این باره اطلاعات دارید، خودتان فیوز سالم را تهیه کرده و ان را تعویض نمایید. فیوز بر روی برد منبع تغذیه تلویزیون قرار دارد. فیوز سوخته باید از نگهدارنده ان بر روی برد جدا شود. فیوز جدید را جایگزین ان نمایید.

علت سوختن برد تلویزیون

از قسمت های مهم و قطعات اساسی در تلویزیون ها، برد تلویزیون می باشد. اگر برد تلویزیون ال ای دی و ال سی دی دچار اختلال و سوختگی و خرابی شود؛ تصویر تلویزیون سیاه میشود و پردازش اطلاعات دچار مشکل می گردد.

 در هنگام مشاهده اختلال در عملکرد تلویزیون و برد باید علت سوختن برد تلویزیون مشخص شود تا در ادامه تلاش در جهت رفع اختلال و از کار افتادگی آن گردد. برای این کار باید از افراد متخصص و زبده استفاده شود.

 خراب شدن برد تلویزیون می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و می تواند منجر به سوختن برد گردد.

یکی از متداول ترین علت ها که باعث خرابی و سوختن برد تلویزیون می شود، استفاده طولانی مدت از دستگاه می باشد. اگر دستگاه یکسره و در ساعات طولانی روشن باشد ممکن است باعث ایجاد گرما و حرارت در داخل دستگاه شود و برد تلویزیون دچار خرابی و سوختگی گردد.

دقت داشته باشید که از علت سوختن برد تلویزیون، می تواند اتصال اشتباه کابل به تلویزیون باشد؛ در این صورت به اجزای برد تلویزیون آسیب وارد می گردد. از راه های جلوگیری از سوختگی و خراب شدن برد تلویزیون، نحوه اتصال صحیح کابل به دستگاه میباشد که باید رعایت گردد.

فیوز جیوه ای تلویزیون قدیمی

فیوز جیوه ای یا Jio Fuse یک نوع فیوز معمولی است که در تلویزیون‌های قدیمی‌تر استفاده می‌شد.

این نوع فیوز در واقع یک کپسول کوچک با یک برش مرکزی است که باعث قطع شدن جریان در صورت بروز مشکلی مانند اتصال کوتاه می‌شود.

در صورتی که تلویزیون شما از فیوز جیوه ای استفاده می‌کند و بروز مشکلی مانند قطع شدن برق در تلویزیون رخ داده است، می‌توانید با تعویض فیوز جیوه ای، مشکل را برطرف کنید. به هر حال، باید توجه داشت که تعویض فیوز تنها یک راه حل موقتی است و در صورت ادامه مشکلات، بهتر است به تعمیرکار مراجعه کنید.

همچنین، باید توجه داشت که فیوز جیوه ای از نوع بازشو هستند و برای تعویض آن‌ها، باید فیوز را باز کنید و فیوز جدید را جایگزین کنید. اما به دلیل خطر برق‌گیری و صدمه دیدن به تلویزیون، توصیه می‌شود تعویض فیوز توسط تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود.

TV fuse burning

چگونه فیوز سوخته تلویزیون را تعمیر کنیم؟

پیشنهاد می شود که این تعمیرات را خودتان انجام ندهید و برای اصلاح مشکل بوجود آمده حتما از تعمیرکار تلویزیون کمک بگیرید ، از گارانتی استفاده نموده و یا مسئولین مربوط به این موارد را انتخاب نمائید زیرا در صورتیکه برای این عیوب خودتان دست به کار شوید ممکن است مشکل را اشتباه تشخیص دهید و سیستم تلویزیون را بصورت کامل بهم بریزید. اگر میخواهید در این رابطه حتما خودتان عمل کنید باید به مراکز مربوطه از جمله موسسات مراجعه نمائید و آموزش های لازم در این زمینه را دریافت نمائید.

کاردون مفتخر است که سرویس و تعمیرات تلویزیون سونی را توسط تعمیرکاران ماهر و باتجربه انجام دهد.

چگونه تعمیر کار ماهر پیدا کنیم؟

برای یافتن کسی که بصورت کامل به روند کارکرد تلویزیون مطلع باشد لازم است یا از گارانتی این وسایل استفاده نمائید و یا درمرورگرها به بررسی بپردازید همچنین این روزها میتوانید از اپلیکیشن هایی که مخصوص این موارد هستند نیز استفاده نمائید باید دقت داشته باشید از افرادی برای برطرف سازی مشکل کمک بگیرید که علاوه بر دارابودن اطلاعات کافی بتوانند با مبلغ مناسب و کالای باکیفیت به اصلاح مشکل بوجود آمده بپردازد همچنین گارانتی پس از تعمیر و استفاده از وسیله اورجینال نیز باید در اولویت انتخاب شما باشد در صورتیکه امکان حمل کردن تلویزیون به مغازه را ندارید میتوانید تماس گرفته و بخواهید که تعمیر در محل صورت گیرد و این مورد به این معنی است که فرد مورد نظر با وسایل برای برطرف سازی مشکل کالای شما به خانه یا هر محلی که تلویزیون قرار دارد بیاید و این تعمیرات را انجام دهد.

سوالات متداول

 زمانیکه قطعات الکترونیکی ناسالم یا سوخته شوند اشکال در منبع تغذیه بوجود می آید و همین امر باعث میگردد نهایتا فیوز در بخش خروجی از بین برود.

این نوع فیوز در واقع یک کپسول کوچک با یک برش مرکزی است که باعث قطع شدن جریان در صورت بروز مشکلی مانند اتصال کوتاه می‌شود.

برای آنکه از آسیب به این وسیله برقی جلوگیری نمائید بهترین کار استفاده از ترانس می باشد تا بتوانید نوسانات برقی را تحت کنترل داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما برای سرویس و تعمیرات تلویزیون توسط تعمیرکاران ماهر، استفاده از خدمات تعمیر تلویزیون کاردون است. 

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hooman
11 ماه قبل

ببخشید چطور ممکنه که با وجود محافظ باز هم فیوز تلویزیون بسوزه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  hooman
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
فاکتورهای زیادی در این امر دخیل هستن اما میشه به مواردی مثل بی کیفیت بودن محافظ تلویزیون و یا مناسب نبودن اون برای تلویزیون هم اشاره کرد.