لوگوی کاردون

علت کار نکردن فن یخچال

علت کار نکردن فن یخچال
فهرست محتوا

گاهی اوقات ممکن است یخچال شما نیاز به تعمیر داشته باشد و این موضوع باعث نگرانی شود. البته حق دارید یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارها در تعمیر یخچال و فریزر، پیدا کردن و تشخیص درست علت کار نکردن فن یخچال است. ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که متوجه سرد نشدن داخل یخچال شوید و به دنبال علت آن باشید. همانطور که می‌دانید فن یخچال وظیفه ایجاد سرما و گردش هوا و نقش خنک کننده را برعهده دارد. در صورتی که فن یخچال کار نکند هوای گرم از بین نمی‌رود؛ در نتیجه عملیات سرما سازی به درستی انجام نمی‌شود. بهتر است به دنبال علت کار نکردن فن یخچال باشید تا از خراب و فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری نمایید. اگر می خواهید علت یخ زدن لوله های پشت یخچال را بدانید با کاردون همراه شوید.

انواع فن یخچال

The reason for the refrigerator fan not working

یخچال‌های جدید معمولا چهار فن مختلف دارند. در ادامه به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

۱) فن کندانسور یخچال

تنها فنی که یخچال‌ها در گذشته داشتند. فن کندانسور در همه‌ی یخچال‌ها وجود ندارد اما بیشتر یخچال‌های جدید بدون برفک دارای آن هستند. وظیفه‌ی آن خنک کردن کویل‌های کندانسور است. محل قرارگیری آن نیز پشت یک پنل دسترسی در پشت یخچال است.
فن کندانسور هوا را در کویل‌های کندانسور گردش می‌دهد. سپس کویل‌ها گرمای هوا را می‌گیرند و آن را از سینی تخلیه رد می‌کنند. با این کار، مایعی که به علت برفک زدایی در سینی تخلیه وجود دارد تبخیر خواهد شد. فن کندانسور یک موتور دارد و انرژی خود را از آن می‌گیرد.

۲) فن کمپرسور یخچال

وظیفه‌ی فن کمپرسور همانطور که از اسم آن مشخص بوده، خنک کردن کمپرسور است. این فن در قسمت پشتی یخچال و نزدیک به کف آن در کنار کمپرسور قرار دارد. این فن باعث گردش هوا بین سیم پیچ‌های کمپرسور می‌شود و با این عمل دمای کمپرسور را پایین می‌آورد.

۳) فن اواپراتور (تبخیر) یخچال

فن اواپراتور در فریزر قرار دارد. زمانی که کمپرسور کار می‌کند، فن اواپراتور هوا را به سمت کویل‌های اواپراتور می کشد تا گرمای هوا را به گاز یخچال منتقل کند. در صورتی که صداهای غیر عادی و عجیب از فریز یخچال خود می‌شنوید، احتمالا فن اواپراتور خراب شده و به درستی کار نمی‌کند.

۴) فن داخلی یخچال

جای این فن در بدنه یخچال است. فن داخلی هوای خنک را در یخچال به گردش در می آورد و با این کار موجب می‌شود تا دمای تمام قسمت‌های یخچال یکسان باشد. لازم به ذکر است که امروزه در بعضی از یخچال‌های جدید، سازندگان سیستم‌های جدیدتری را جایگزین فن داخلی نموده‌اند.

ساکن تهران هستید و یخچال شما نیاز به تعمیر دارد؟ شما می توانید به راحتی از سرویس تعمیر یخچال در تهران استفاده کنید.

 

علت کار نکردن فن یخچال چیست؟

بهتر است بدانید فن را سیستم تنفسی یخچال می‌دانند زیرا عملیات سرما سازی در یخچال توسط فن انجام می‌شود. فن انواع مختلفی دارد که باید ابتدا با آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید در صورت بروز مشکل به عیب‌یابی بپردازید. فن داخلی همانطور که گفتیم و از اسم آن پیداست، هوای گرم داخل یخچال را به هوای سرد تبدیل می‌کند و باعث گردش هوای سرد می‌شود. فن کمپرسور در پشت یخچال کنار کمپرسور یا موتور یخچال تعبیه شده است که عملیات خنک سازی موتور یخچال را بر عهده دارد.

فن اواپراتور وظیفه جریان هوا در سیم پیچ‌ها را بر عهده دارد و در صورت شنیدن صداهای ناهنجار از قسمت فریزر باید به خرابی فن اواپراتور مشکوک شوید برای اینکار بهتر است از یک فرد متخصص و کارآزموده کمک بخواهید.

فن یخچال یکی از قطعات اصلی و مهم در یخچال است زیرا این قطعه باعث از بین رفتن هوای گرم و خنک سازی داخل یخچال می‌شود. در نتیجه باعث گردش هوا و جابه‌جایی آن می‌شود. اگر به هر دلیل فن یخچال کار نکند هوای داخل یخچال گرم می‌شود و راه تشخیص آن بسیار ساده است. در صورتی که از قسمت فریزر صداهای ناهنجار به گوشتان رسید بدانید که باید به تعمیر فن یخچال بپردازید.

علت صدای فن یخچال چیست؟

What is the cause of the sound of the refrigerator fan

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در ساعاتی از شبانه روز صداهایی از یخچال به گوش شما می‌رسد که قابل تحمل نخواهد بود و بسیار غیر طبیعی است. مطمئنا در اوضاع اقتصادی این روزها بسیار ناراحت کننده و شاید نگران کننده هم باشد. اما شما مخاطبین همیشگی کاردون با مطالعه مطالب آموزشی کاردون می‌توانید سطح آگاهی خود را ارتقا دهید و از این نگرانی‌ها رها شوید. اگر می خواهید علت صدای فن یخچال را بدانید با کاردون همراه شوید.

اگر چند سال است که از یخچال خود استفاده می‌کنید و از سرویس‌های دوره‌ای یخچال هم غافل شده‌اید باید بگوییم فن اواپراتور یخچال در اثر فرسودگی نیاز به تعمیر و سرویس دارد و صداهای زیاد ایجاد شده توسط یخچال هم بی دلیل نخواهد بود.

دلیل خرابی فن یخچال اینجاست!

یکی دیگر از دلایل خرابی فن یخچال نوسانات برق است که موجب آسیب دیدن فن خواهد شد. بهتر است برای رفع این مشکل از محافظ برق استفاده کنید تا مشکل نوسانات برق برطرف شود. اگر برای انجام سرویس دوره‌ای یخچال تنبلی می‌کنید بهتر است هر چند وقت یک بار فن یخچال را تمیز کنید زیرا گرد و غبار می‌تواند به آن آسیب بزند و شما را به دردسر بیاندازد.

اگر می‌خواهید از سالم بودن فن یخچال مطمئن شوید باید برق یخچال را قطع کنید و به فن یخچال ولتاژ 220 ولت وصل کنید. در صورتی که فن شروع به کار کند به این معنی است که برق به فن می‌رسد اما اگر فن کار نکرد نشان از خرابی آن است که باید تعمیر و یا تعویض شود.

دنیای اصول فنی و تعمیرات بسیار گسترده است و و برای یادگیری و شناخت آن، باید ابتدا شناخت قطعات مختلف و موقعیت مکانی آن‌ها در را دستگاه‌های متنوع فرا گرفت. در این مطلب با انواع فن یخچال و همچنین علت از کار افتادن فن یخچال آشنا شدید که امیدواریم کمک بزرگی به شما در این زمینه نموده باشد.

در صورتی که از یخچال برند سامسونگ استفاده می کنید، برای انجام تعمیرات آن می توانید از خدمات تعمیرات یخچال سامسونگ کاردون استفاده کنید.

 

بعلاوه شناخت ابتدایی‌ترین قطعات دستگاه‌های مختلف برای هرکسی واجب است و به کار خواهد آمد؛ زیرا اگر نتوانید ایرادات دستگاه‌های خود را پیدا کنید، این امکان وجود دارد که به زودی دچار مشکلاتی پیچیده‌تر شده و خسارت بالایی را نیز متحمل شوید.

بهتر است انجام و تشخیص سالم بودن فن یخچال را به کاردون بسپارید زیرا نیاز به دانش فنی دارد و در صورت سهل انگاری می‌تواند به یخچال شما آسیب بزند. متخصصین ماهر کاردون در سریع‌ترین زمان ممکن، مشکل شما را حل خواهند کرد.

سوالات متداول

تنها فنی که یخچال‌ها در گذشته داشتند. فن کندانسور در همه‌ی یخچال‌ها وجود ندارد اما بیشتر یخچال‌های جدید بدون برفک دارای آن هستند. وظیفه‌ی آن خنک کردن کویل‌های کندانسور است. محل قرارگیری آن نیز پشت یک پنل دسترسی در پشت یخچال است.

اگر می‌خواهید از سالم بودن فن یخچال مطمئن شوید باید برق یخچال را قطع کنید و به فن یخچال ولتاژ 220 ولت وصل کنید. در صورتی که فن شروع به کار کند به این معنی است که برق به فن می‌رسد اما اگر فن کار نکرد نشان از خرابی آن است که باید تعمیر و یا تعویض شود.

به تعمیر یخچال نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی یخچال

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جعفری
2 سال قبل

سلام یخچال من Isunهست پروانه داخل یخچال نمی چرخه هم درست کار میکنه وهم سرماش خوبه هیچ ایرادی نداره

a.nazari
مدیر
پاسخ به  جعفری
2 سال قبل

سلام عدم چرخش پروانه فن ممکنه تو سرمایش طبقات بالا یا پایین موثر باشه

حسام شماره همراه 09112775264
1 سال قبل

سلام فن نزدیک موتور يخچال کار نمی‌کند سرماشم کم شده لطفا راهنمایی کنید ممنون

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  حسام شماره همراه 09112775264
1 سال قبل

سلام.
فن کندانسور شما کار نمیکنه. ممکنه با سرویس مشکل حل بشه ممکن هم است به تعمیرات جدی تری نیاز داشته باشد.
موفق باشید.