لوگوی کاردون

درجه آب گرم ماشین لباسشویی

Washing machine hot water level
فهرست محتوا

چگونه دمای ماشین لباسشویی را بالا ببریم؟

بیشتر ماشین های لباسشویی امروزی مدرن هستند و تنظیمات مختلفی برای استفاده از دمای مختلف آب دارند. معمولاً معمولاً برای انواع لباس ها با درجات مختلف کثیفی، از دماهای مختلف آب برای شستشو استفاده میشود. از مواد لباس، رفع لکه و موارد دیگر می‌توان به دلایل مختلف در استفاده از تنظیم دمای آب لباسشویی اشاره داشت و در واقع هر چقدر آب گرم تر باشد لباسها تمیزتر می‌شود.

البته دلیل تمیز شدن لباس ها فقط آب گرم نیست و باید به مواد شوینده مرغوب و عملکرد خوب ماشین لباسشویی هم اشاره داشت. همه این موارد در کنار هم، آلودگی و میکروب ها را از روی لباس پاک می کند.

 اگر میخواهید بهترین دما برای لباسشویی خود انتخاب کنید باید، تنظیمات را بدانید و  از اینکه چگونه دمای ماشین لباسشویی را بالا ببریم؟ بیشتر بدانید. همراه ما باشید!

بررسی دمای آب ماشین لباسشویی قبل از شستشو

Checking the water temperature of the washing machine before washing

بررسی دمای آب لباسشویی می‌تواند یک عملکرد خوب و دقیق از شماره‌های دما به کاربران بدهد بهتر است برای انجام این کار از یک دماسنج استفاده نمایید و دمای آب را در تنظیمات مختلف انواع درجات آب اندازه گیری نمایید

استفاده از آب داغ برای لباسشویی

در زمانی که نیاز به نظافت بیشتر و بهداشت بیشتر است معمولاً به آب داغ نیاز است لباس های نخی سفید، ملحفه های تخت، حوله و دستمال آشپزخانه و سرویس ها و حمام و لباس های بسیار کثیف که دارای لکه های روغنی هستند، باید با آب داغ تمیز شوند تا میکروب ها و کثیفی ها از بین برود.

 دمای آب داغ برای از بین بردن کثیفی و آلودگی از لباس بسیار کاربردی است. اما برخی از لباس ها اگر در آب داغ شسته شوند ظاهر خود را از دست می‌دهند و رنگ های مختلف پس از استفاده در آب داغ محو می شوند و برخی لباس ها و پارچه ها با آب داغ، لکه دار میشوند. پارچه های ظریف هم در برابر آب داغ مقاومت ندارند.

در نظر داشته باشید که آب گرم زمانی که به دستگاه شما می رسد از زمانی که از آبگرمکن خارج شده ۱۰ درجه سردتر می باشد..

 در واقع آب داغ ۱۳۰ درجه فارنهایت می باشد. آب گرم بین ۱۱۰ تا ۹۰ درجه فارنهایت و آب سرد هم بین ۸۰ تا ۹۰ درجه فارنهایت قرار دارد. قابل ذکر است که دمای آب سرد کمتر از ۶۰ درجه فارنهایت لباس ها را به خوبی تمیز نمی کند و تنظیم دمای لباسشویی به آب و هوای بیرون نیز بستگی دارد.

استفاده از آب داغ برای شستن لباس در لباسشویی مزایایی دارد از این مزایا می توان به از بین بردن لکه های روغنی و آلوده به باکتری و یا قارچ اشاره داشت.

 اما از معایب استفاده از آب داغ در شستن لباس با لباسشویی می توان به از بین بردن و محو کردن رنگ ها و ایجاد لکه بر روی لباس اشاره داشت. بهتر است قبل از استفاده از آب داغ برای لباس با با برچسب مراقبت از پوشاک آشنا باشید. در صورتی که ماشین لباسشویی شما هم دچار این مشکل شده، می توانید از سرویس تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون استفاده کنید.

استفاده از درجه آب گرم ماشین لباسشویی

معمولاً پارچه های دست ساز مانند نایلون، پلی استر و ابریشم مصنوعی با لباس هایی که کمی کثیف هستند با آب گرم شسته می شوند. آب گرم در واقع ترکیبی از آب داغ و سرد می‌باشد که در بسیاری از ماشین های لباسشویی به صورت ۵۰،۵۰ آب سرد و گرم مخلوط می شود. البته در بعضی دیگر از دستگاه های جدیدتر، تناسب مخلوط آب سرد و گرم ۴۰، ۶۰  است.

معمولاً از آب گرم و درجه آب گرم ماشین لباسشویی برای شستن شلوار جین و لباسهای جین استفاده می شود آب گرم تمیزکنندگی بسیار خوبی دارد و لباس ها را کوچک و یا دچار آبرفتگی نمیکند.

استفاده از آب سرد برای شستشوی لباس در لباسشویی

 برای لباس‌های تیره و روشن و پارچه‌های ظریف معمولاً از آب سرد استفاده می‌شود. آب سرد برای اقلام ظریف و یا شستشوی لباس‌ها با دستورالعمل حساس استفاده می‌شود.

اگر لباس هایی که قرار است با آب سرد شسته شود، کثیف هستند بهتر است زمان شستشو بیشتر باشد و یا اینکه، قبل از شستشو برای مدتی در آب خیسانده شود. می توان از مایع لباسشویی سنگین تر و بر پایه آنزیم فرموله شده بر پایه آب سرد استفاده شود.

آیا می توان همه لباس ها را با درجه اب گرم ماشین لباسشویی شست؟

پاسخ کلی به این سوال منفی است؛ چرا که برخی از پارچه‌ها و لباس‌ها از مقاومت کافی در برابر آب گرم برخوردار نیستند. آب گرم برای از بین بردن لکه‌ها، کثیفی‌ها و باکتری‌ها بسیار مفید است. همچنین اقلام بسیار کثیف مانند ملحفه، حوله و لباس زیر را بهتر تمیز می‌کند. ضمنا در از بین بردن لکه‌های روغنی و کنه‌های گرد و غبار نیز موثر است.

با این حال، برخی لباس‌ها ماهیت ظریف‌تری دارند. بنابراین به دلیل خطراتی مانند پارگی، چروک شدن یا از دست دادن رنگ نباید با آب گرم شسته شوند. به طور کلی، بهتر است پارچه‌هایی مانند ابریشمی، پشمی، مخملی و توری را با آب سرد و چرخه ملایم شست. بررسی برچسب لباس‌ها مشخص می‌کند که چه دمایی برای شستشوی آن‌ها مناسب‌تر است.

خوشبختانه ماشین‌های لباسشویی مدرن از برنامه‌های خودکار و پیش فرض برای شستشوی لباس‌های ظریف برخوردار هستند. این چرخه‌های شستشو بیشتر با نام ظریف یا Delicate شناخته می‌شوند. با انتخاب چنین چرخه‌های شستشویی می‌توان از صحت و سلامت بودن لباس خود پس از شستشو اطمینان حاصل کرد. چرا که هم دما و هم میزان و شدت چرخش درام لباسشویی کاهش می‌یابد.

دمای مناسب برای شستشوی لباس های نوزاد در لباسشویی

به طور کلی، دمای 30 تا 40 درجه سانتیگراد برای از بین بردن هرگونه گرد و غبار یا کثیفی روی لباس نوزاد شما کافی خواهد بود. اما اگر منظور شما پوشک‌های قابل استفاده مجدد باشد، دمای بالاتری لازم است. چرا که به شدت کثیف هستند و باید از پاک شدن تمام باکتری‌ها در طول فرآیند شستشو اطمینان حاصل شود.

استفاده از آب گرم هنگام شستن لباس‌های نوزادان توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است الیاف لباس را از بین ببرد و ضمنا برای همه پارچه‌ها هم ایده‌آل نیست. اما همچنان می‌توانید از گرم‌ترین دمای ذکر شده روی دستورالعمل‌های برچسب مراقبت از لباس استفاده کنید.

شستن لباس‌های نوزاد در بالاترین دمای ذکر شده روی برچسب لباس‌ها، وسوسه برانگیز است. اما همیشه نباید این‌طور باشد؛ زیرا ممکن است لباس کودک شما را کوچک‌تر کند. اگر هم می‌خواهید برای شستن لباس‌های کودک خود از آب سرد استفاده کنید، حتما به مواد شوینده مناسب در از بین بردن لکه‌های سرسخت نیاز دارید.

چرا شستن لباس با درجه اب گرم بهتر است؟

Why is it better to wash clothes with warm water

شستن لباس‌ها با آب گرم در مقایسه با استفاده از آب سرد مزایای متعددی را به همراه دارد. نخست آنکه آب گرم در از بین بردن کثیفی و لکه‌ها موثرتر عمل می‌کند. دمای بالاتر، در از بین بردن لکه‌های روغنی و ذرات کثیفی موثرتر است و درنتیجه، لباس‌های شما تمیزتر و تازه‌تر می‌شوند.

از طرف دیگر، آب گرم می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌ها را از بین ببرد و بهداشتی شدن لباس‌ها را تضمین کند. استفاده از آب گرم به‌ویژه برای شستن لباس‌های به شدت کثیف یا قرار گرفته در معرض ترشحات بدن بسیار مهم است. لباس‌های شسته شده با آب گرم نه‌تنها بهتر تمیز می‌شوند، بلکه بوی خوش و طراوت بیشتری پیدا می‌کنند.

آب گرم می‌تواند حلالیت مواد شوینده را در مقایسه با آب سرد افزایش دهد و از بین رفتن لکه‌ها را تسهیل کند. دمای بالاتر همچنین الیاف پارچه را باز می‌کند تا مواد شوینده به عمق بیشتری نفوذ کند و لکه‌ها را کاملا از بین ببرد.

درنهایت، آب گرم در جلوگیری از سرسخت شدن لکه‌ها روی پارچه موثر است. زیرا زمانی که لکه‌ها در معرض آب سرد قرار می‌گیرند، سخت‌تر می‌شوند. اما با آب گرم می‌توان از نفوذ این لکه‌ها در پارچه جلوگیری کرد و عمر لباس را افزایش داد.

چه زمانی باید لباس ها را با آب ولرم شست؟

انتخاب دمای آب می‌تواند تاثیر زیادی بر نتیجه شستشوی لباس‌ها داشته باشد. آب ولرم که نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است، اغلب برای انواع خاصی از لباس‌ها توصیه می‌شود. یکی از موارد، برای پارچه‌های ظریف مانند ابریشم یا پشم است. این مواد در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد، به راحتی منقبض می‌شوند و آسیب می‌بینند. با استفاده از آب ولرم و شستشوی ملایم می‌توان به حفظ یکپارچگی الیاف چنین لباس‌هایی کمک کرد.

آب ولرم برای لباس‌های کمتر کثیف که لکه‌های سرسخت ندارند نیز مناسب است. یک شستشوی با آب ولرم برای لباس‌های روزمره می‌تواند آن‌ها را به طور موثرتری تمیز کند. در عین حال، از محو شدن یا چروکیدگی رنگ که ممکن است در آب گرم‌تر رخ دهد، جلوگیری کند. ضمنا به صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز کمک خواهد کرد.

نحوه شستشوی لباس های پشمی و بافتنی با درجه آب گرم ماشین لباسشویی

استفاده از آب گرم برای شستن لباس‌های پشمی و بافتنی در ماشین لباسشویی توصیه نمی‌شود. پارچه‌های پشمی و بافتنی ظریف هستند و برای حفظ شکل و کیفیت خود نیاز به دمای ملایم دارند. آب گرم می‌تواند باعث چروک شدن این پارچه‌ها و از دست دادن خاصیت ارتجاعی آن‌ها شود. درنتیجه، لباس‌ها بدشکل و غیرقابل پوشیدن خواهند شد. گرما همچنین می‌تواند الیاف را ضعیف و آن‌ها را مستعد پارگی کند.

توصیه ما شستن لباس‌های پشمی و بافتنی در آب خنک یا ولرم است. این محدوده دما به حفظ یکپارچگی لباس‌های پشمی و بافتنی کمک می‌کند. همچنین استفاده از شوینده ملایم برای پارچه‌های پشمی و بافتنی بسیار مهم است. ضمنا استفاده از چرخه ظریف روی ماشین لباسشویی هم می‌تواند به جلوگیری از کشش یا اعوجاج بیش از حد این نوع لباس‌ها کمک کند.

استفاده از چرخه شستشوی پشمی یا wool می‌تواند نهایت ایمنی را برای لباس‌های پشمی و بافتنی رقم بزند؛ البته اگر این برنامه شستشو در ماشین لباسشویی شما وجود داشته باشد. در غیر این صورت، باید دمای لباسشویی را نهایتا روی 30 تا 40 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و دور ماشین لباسشویی را هم روی سرعت 600 تا 800 rpm قرار دهید.

سوالات متداول

یکی از مزیت های استفاده از درجه آب سرد ماشین لباسشویی صرفه جویی در مصرف برق می باشد.

 برای از بین بردن لکه ها از روی لباس نمی توانید از آب سرد استفاده کنید و باید از درجه آب گرم ماشین لباسشویی بهره ببرید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نفس
9 ماه قبل

سلام
لباس رو با آب گرم بشوریم بهتره یا آب سرد؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  نفس
9 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
بستگی به نوع پارچه داره اما معمولا برای از بین بردن لک ها لباس ها رو با آب گرم بشورید بهتر هست.