لوگوی کاردون

آب دادن کولر گازی در زمستان

آب دادن کولر گازی در زمستان
فهرست محتوا

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کولر گازی رخ دهد آب دادن دستگاه می باشد که می تواند به دلیل مشکلات فنی و یا عدم نصب صحیح کولر گازی رخ دهد. به هر حال آب دادن کولر گازی در زمستان می تواند نشان از عدم کارکرد صحیح دستگاه باشد و برای برطرف کردن و تعمیر کولر گازی باید سریعا اقدام شود. اگر شما هم به تازگی متوجه چکه کردن آب از کولر گازی شده اید بهتر است تا انتهای این مطلب با کاردون همراه شوید.

آب دادن کولرگازی

آب دادن کولر گازی در زمستان

آب دادن کولر گازی در تابستان و زمستان ممکن است ولی دلایل متفاوتی دارد که ما در این مطلب به نشت آب کولر گازی در زمستان می پردازیم.

در قدم اول باید به این نکته توجه داشته باشید که آب ریزی از کدام قسمت کولر اتفاق می افتد؟ نشت آب از پنل دخلی است یا پنل خارجی دستگاه؟ 

آب دادن پنل خارجی کولر گازی در زمستان

اگر در فصل زمستان از یونیت یا همان پنل خارجی دستگاه محافظت نشود، ممکن است پنل دستگاه دچار یخ زدگی شود و با یخ زدن پنل دستگاه شروع به آب دادن می‌کند. بهترین روش برای جلوگیری از یخ زدگی استفاده از ضد یخ در کمپرسور کولر گازی است.

آب دادن پنل داخلی کولر گازی در زمستان

این مورد دلایل بی شماری دارد که نیاز به بررسی تکنسین فنی و مجرب دارد ولی ما به مهم‌ترین دلایل آن خواهیم پرداخت.

  • کمبود گاز کولر گازی
  • عایق نبودن کولر گازی
  • کثیف شدن کندانسور
  • شکستن سینی ناودان
  • دمای پایین هوا

کمبود گاز کولر گازی

کمبود گاز کولر گازی و نیاز به شارژ گاز آن مشکلی است که در فصل تابستان و زمستان بسیار شایع است؛ ولی در فصل زمستان زمانی که کولر گازی دارای گاز مبرد کمی است یا به عبارت دیگر کمبود گاز دارد، شاهد یخ زدن اواپراتور خواهیم بود. در این حالت، زمانی که کولر گازی خاموش شود، حجم زیادی از یخ های آب شده داخل ناودانی کولر ریخته و به علت عدم تخلیه آب کولر گازی، باعث سرریز شدن آب از کولر گازی می‌شود. علاوه بر کمبود گاز یکی دیگر از دلایل یخ زدن کولر که در نهایت باعث آب دادن دستگاه می شود، کاهش جریان هوا روی کویل‌ها است، که به دلیل کثیف بودن فیلترهای دستگاه ایجاد می‌شود.

عایق نبودن کولر گازی

هنگام نصب اولیه دستگاه باید به این نکته توجه داشته باشید که لوله های کولر گازی حتما باید عایق شوند. این لوله‌ها بسیار خنک هستند و در صورت عایق نبودن در فصل زمستان به دلیل سردی هوا،  رطوبت هوا به‌ صورت مایع و قطره‌ قطره از پنل داخلی خارج می شود.

کثیف شدن کندانسور

دستگاه کولر گازی حتما برای استفاده در هر فصل باید سرویس شود. یکی از مواردی که در سرویس نگهداشت کولر گازی انجام می شود سرویس کندانسور و فیلتر هوای دستگاه است. در صورتی که دستگاه سرویس نشود به علت ورود گرد و غبار به موتور دستگاه کارایی دستگاه بسیار ضعیف خواهد شد و به مرور زمان باعث مسدود شدن سیم‌پیچ‌های کولرگازی خواهد شد. برای استفاده بهینه دستگاه کولرگازی در هر فصل می‌توانید با خیال راحت از سرویس های شرکت کاردون استفاده کنید.

شکستن سینی ناودان

یکی دیگر از موارد نشت آب از کولرگازی شکستن قاب یا سینی ناودان کولرگازی است که به ندرت اتفاق خواهد افتاد؛ ولی در صورت شکستن سینی شما شاهد ترک‌های ریز روی قاب دستگاه خواهید بود. یکی از نشانه های شکستگی سینی ناودان دستگاه لرزش دستگاه بعد از مدتی استفاده است. ترک‌های ریز روی قاب دستگاه بعد از مدتی به علت خروج آب کثیف سیاه و قابل دیدن خواهند شد. تعمیر شکستگی سینی ناودان به علت حساس بودن این قطعه و نزدیک بودنش به بلوورفن بهتر است توسط تکنسین فنی و متخصص تعمیر شود

دمای پایین هوا

زمانی که دمای هوای بیرون که پنل بیرونی در آن قرار گرفته است بسیار سرد باشد و شما در حال استفاده از حالت گرمایش (زمستان) کولر گازی باشید امکان دارد که کندانسور (پنل بیرونی) دچار یخ زدگی شود.

سیستم کولر گازی به نحوی طراحی شده که مدتی کولر گازی به حالت خاموش یا استندبای در می‌آید تا بتواند با بکارگیری سیستم دیفراست (یخ زدایی) یخ های تشکیل شده در پنل بیرون را آب کند. به این ترتیب شاهد نشت آب خواهید شد.

جمع بندی

آب دادن کولر گازی دلایل مختلف و زیادی دارد ولی آبریزش در فصل زمستان دلایل مختصری دارد که در متن بالا به آن اشاره شد.

اگر شرایط سرویس کولرگازی در هر فصل برای شما مقدور نیست بهتر است سرویس دستگاه را به صورت سالیانه حتما انجام دهید.

بیشترین علت آبریزش دستگاه مربوط به کثیف بودن فیلترهای هوای دستگاه است که با انجام مرتب سرویس نگهداری قابل پیشگیری است.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر آب کولر گازی را داخل سطل یا بطری می ریزید، بعد از پر شدن سطل از آب و رسیدن آب به لبه شیلنگ، آب دیگر قادر به خارج شدن نیست و از کولر سرازیر می‌شود در نتیجه بهتر است قبل از سریز شدن آب از دستگاه آن را تخلیه کنید.

از دیگر دلایل آبریزی آب از کولر گازی قرار نگرفتن صحیح لوله درین می باشد که شاید بتوان گفت از شایع ترین دلایل می باشد چرا که گاهی اوقات تا خوردگی منجر به بروز این مشکل می شود و در بخر مواقع ممکن است لوله درین با گرد و خاک مسدود شده باشد. شاید لوله درین را در یک سطل و یا بطری قرار داده اید که در صورت جمع شدن بیش از حد آب در ظرف آب به داخل لوله برگشت داده می شود که در این شرایط شاهد آبریزی کولر گازی هستیم.

سوالات متداول

 رطوبت موجود در هوا بعد از مدتی و در اثر تغییر دما از حالت گاز به مایع تبدیل می شود و شما شاهر قطرات آب بر روی کولر گازی خواهید بود.

 آب دادن دستگاه می تواند به دلیل مشکلات فنی و یا عدم نصب صحیح کولر گازی رخ دهد.

 گاهی اوقات تا خوردگی لوله درین منجر به بروز این مشکل می شود و در برخی مواقع ممکن است لوله درین با گرد و خاک مسدود شده باشد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
11 ماه قبل

ببخشید آیا خطرناکه که خودمون برای جلوگیری از آبریزی کولرگازی، سرویس اون رو انجام بدیم؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  سعید
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
بهتر هست که از افراد متخصص کمک بگیرید چون کولرگازی گاهی اوقات مشکلاتی رو ایجاد میکنه که ممکنه باعث خرابی های گسترده تر بشن.
پیشنهاد می کنیم برای سرویس کردن کولر گازی از خدمات تعمیر کولر گازی کاردون استفاده کنید.