لوگوی کاردون

علت قطع برق ماشین ظرفشویی

The cause of the dishwasher power failure
فهرست محتوا

علت قطع برق ماشین ظرفشویی چیست؟

What is the cause of the dishwasher power outage

قطع برق ناگهانی ماشین ظرفشویی می‌تواند به علت‌های گوناگونی رخ دهد. اول از همه ممکن است مشکلی در پریز یا مدار برق متصل به ماشین ظرفشویی به وجود آمده باشد. اتصال شل یا کوتاه در سیم‌کشی نیز موجب قطع برق غیرمنتظره خواهد شد.

علل دیگر را می‌توان در خود ماشین ظرفشویی جست‌وجو کرد. مشکلات مربوط به برد اصلی، قفل درب، شیر برقی ورودی آب و المنت گرمایشی ماشین ظرفشویی می‌توانند باعث قطع برق ناگهانی شوند. به طور کلی، اگر ماشین ظرفشویی ولتاژ مناسب را دریافت نکند، قطع برق ناگهانی در طول چرخش شست‌وشو اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

گرمای بیش‌ازحد درون دستگاه نیز می‌تواند عامل قطع ناگهانی برق در ماشین ظرفشویی باشد. این گرمای بیش‌ازحد ماشین ظرفشویی به‌علت گرفتگی فیلتر، مسدود شدن دریچه‌ها یا خرابی المنت گرمایشی رخ می‌دهد، اما مشکل به هر علتی که رخ دهد، مکانیسم ایمنی ماشین ظرفشویی اقدام به قطع برق خواهد کرد تا از هرگونه آسیب یا خطر آتش‌سوزی جلوگیری شود. تمیز کردن منظم ماشین ظرفشویی معمولاً مانع از گرمای بیش‌ازحد آن خواهد شد.

علائم و نشانه‌های قطع برق ماشین ظرفشویی

شناخت علائم و نشانه‌های قطع برق ماشین ظرفشویی به شما کمک می‌کند تا مشکل را زودتر شناسایی و برطرف کنید. مهم‌ترین نشانه قطع برق ماشین ظرفشویی این است که دستگاه روشن نمی‌شود یا به دکمه‌های کنترل پنل پاسخگویی ندارد. در ضمن، قطع شدن نور یا صدای ماشین ظرفشویی در حین چرخه شست‌وشو به معنای قطع برق ناگهانی دستگاه است. به نمایش درآمدن برخی کدهای ارور یا خطا در وسط شست‌وشوی ظرف‌ها نیز نشان‌دهنده قطع برق خواهد بود.

از دیگر نشانه‌های قطع برق ماشین ظرفشویی می‌توان به تخلیه نشدن مناسب آب از دستگاه اشاره کرد. اگر پس از پایان چرخه شست‌وشو متوجه وجود آب در کف ماشین ظرفشویی شدید، احتمالاً برق دستگاه در طول فرایند تخلیه آب قطع شده است. در برخی موارد نیز قطع برق باعث عدم آبگیری صحیح و کامل ماشین ظرفشویی یا نرسیدن آب به دمای موردنظر خواهد شد. در صورت مواجهه با هر یک از این علائم باید ماشین ظرفشویی را از برق جدا کنید و فوراً با تکنسینی واجد شرایط تماس بگیرید.

علت‌های اصلی قطع برق ماشین ظرفشویی

The main causes of dishwasher power failure

چند علت اصلی برای قطع برق ماشین ظرفشویی وجود دارد. یکی از علل رایج سوختن فیوز یا قطع شدن قطع‌کننده مدار است که در صورت مصرف بیش‌ازحد برق ماشین ظرفشویی یا افزایش ولتاژ برق ممکن است اتفاق بیفتد. علت دیگر می‌تواند مربوط به مشکلات سیم‌کشی و برق ماشین ظرفشویی باشد. علاوه بر این، خرابی برد اصلی، قفل درب، شیر برقی ورودی آب و المنت گرمایشی ماشین ظرفشویی نیز می‌تواند عامل قطع برق باشد.

۱) مشکلات مربوط به سیم‌کشی و برق ماشین ظرفشویی

قطع برق در ماشین ظرفشویی می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد که یکی از رایج‌ترین آنها مشکلات سیم‌کشی و برق‌رسانی به دستگاه است. ماشین ظرفشویی برای عملکرد صحیح به منبع مطمئن و ثابت برق نیاز دارد. بنابراین، هرگونه اختلال در سیم‌کشی یا برق‌رسانی می‌تواند به قطع برق منجر شود.

مشکلات سیم‌کشی اعم از شل بودن اتصالات، سیم‌های آسیب‌دیده یا دوشاخه‌های معیوب همگی جریان برق به ماشین ظرفشویی را مختل می‌کنند و باعث از کار افتادن غیرمنتظره دستگاه می‌شوند. در برخی موارد، قطع برق را می‌توان به مشکلات پریز برق، قطع‌کننده مدار یا منبع تغذیه ماشین ظرفشویی نسبت داد.

برای حل مشکلات سیم‌کشی و الکتریکی ماشین ظرفشویی ابتدا باید علت اصلی این مشکل را شناسایی و برطرف کرد. این کار با بررسی اتصالات سیم‌کشی، بازرسی سیم برق و پریز برق شروع می‌شود. همچنین فیوز مدار و منبع تغذیه ماشین ظرفشویی نیز باید برای هرگونه مشکل احتمالی مورد بررسی قرار گیرد. برای ارزیابی و تعمیر هرگونه مشکل سیم‌کشی یا الکتریکی، حتماً از متخصص برقکار کمک بگیرید.

۲) مشکلات مربوط به برد اصلی ماشین ظرفشویی

قطع برق ناگهانی ماشین ظرفشویی ممکن است به‌علت بروز اختلال در برد اصلی دستگاه رخ دهد. برد اصلی وظیفه کنترل عملکردهای متعدد ماشین ظرفشویی را در حین چرخه شست‌وشو برعهده دارد. بنابراین، در صورت از کار افتادن برد اصلی، کل سیستم دچار نقص خواهد شد، به‌طوری که ماشین ظرفشویی یا اصلاً روشن نمی‌شود یا در وسط چرخه از کار خواهد افتاد.

در برخی موارد، خرابی برد اصلی باعث مشکلات الکتریکی مانند نوسان برق یا اتصال کوتاه می‌شود، موضوعی که ایمنی محیط اطراف را به خطر می‌اندازد. عیب‌یابی و برطرف کردن مشکل برد اصلی ماشین ظرفشویی به حضور تکنسینی باتجربه نیاز دارد.

تلاش برای تعمیر یا تعویض برد اصلی بدون دانش و تخصص کافی، آسیب‌های بیشتری به دستگاه وارد می‌کند. ضمناً ممکن است برای فرد فاقد تجربه لازم، با خطر برق‌گرفتگی همراه باشد. تکنسین ابتدا ارزیابی می‌کند که آیا برد اصلی قابل تعمیر است یا نیاز به تعمیر دارد. سپس، اقدامات لازم را پس از مشورت با شما انجام خواهد داد.

۳) مشکلات مربوط به قفل درب ماشین ظرفشویی

قفل درب ماشین ظرفشویی مکانیسمی ضروری برای بسته نگه داشتن درب دستگاه در طول چرخه شست‌وشو است. مشکلات مربوط به قفل درب ماشین ظرفشویی باعث ارسال نشدن سیگنال ایمنی به برد اصلی خواهد شد. بنابراین، برد اصلی اقدام به قطع برق ماشین ظرفشویی می‌کند.

برای رسیدگی به مشکل قفل درب ماشین ظرفشویی باید ابتدا ابعاد خرابی بررسی شود. با این کار تعیین خواهد شد که آیا قفل قابل تعمیر است یا نیاز به تعویض کامل دارد. این کار نیازمند تشخیص صحیح یک تکنسین حرفه‌ای در تعمیرات لوازم خانگی است. برای رفع مشکلات ماشین ظرفشویی خود می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی در منزل کاردون استفاده کنید.

۴) مشکلات مربوط به شیر برقی ورودی آب

علت قطع برق ماشین ظرفشویی را می‌توان به خرابی شیر برقی ورودی آب نیز نسبت داد. شیر برقی وظیفه تنظیم میزان ورود آب به ماشین ظرفشویی را در طول چرخه شست‌وشو برعهده دارد. اگر این قطعه خراب شود، ماشین ظرفشویی نمی‌تواند میزان آب ورودی را کنترل کند و ناچار از کار می‌افتد. فقط متخصصان از عهده رسیدگی به مشکلات مربوط به شیر برقی ورودی آب برمی‌آیند.

۵) مشکلات مربوط به المنت گرمایشی ماشین ظرفشویی

یکی از علل رایج قطع برق ماشین ظرفشویی خرابی المنت گرمایشی است. المنت گرمایشی ماشین ظرفشویی وظیفه گرم کردن آب تا دمای مناسب و موردنیاز برای تمیز کردن مؤثر ظروف را برعهده دارد. اگر المنت گرمایشی دچار نقص شود، ماشین ظرفشویی آب را بیش‌ازحد گرم می‌کند.

در نتیجه، برد اصلی در اقدامی احتیاطی برق ماشین ظرفشویی را قطع خواهد کرد. المنت گرمایشی ممکن است به علل گوناگونی مانند تجمع مواد معدنی، مشکلات الکتریکی یا فرسودگی طبیعی در طول زمان دچار نقص و اختلال شود.

در برخی موارد، قطع برق ممکن است برای محافظت از سیستم الکتریکی در برابر اضافه بار یا اتصال کوتاه ناشی از خراب شدن المنت گرمایشی باشد. برای جلوگیری از خرابی المنت گرمایش و قطع برق، نگهداری و تمیز کردن منظم ماشین ظرفشویی بسیار مهم است. همچنین هرگونه مشکل در المنت گرمایشی را باید به سرعت و با کمک یک تکنسین خبره برطرف کرد.

راهکارهای رفع مشکل قطع برق ماشین ظرفشویی

همان‌طور که اشاره شد، مسائل الکتریکی تا خرابی‌های مکانیکی می‌توانند علت قطع برق ماشین ظرفشویی باشند. برخی از این مشکلات را خود کاربران می‌توانند حل کنند، اما برخی دیگر فقط ازسوی تکنسینی واجد شرایط قابل برطرف شدن‌اند. به طور کلی، راهکارهای رفع مشکل قطع برق ماشین ظرفشویی به شرح زیر خواهد بود:

  • بررسی سلامت سیم‌کشی برق و اجزای آن از کنتور تا ماشین ظرفشویی
  • بررسی قفل و سوئیچ درب ماشین ظرفشویی و تعمیر یا تعویض آن در صورت نیاز
  • پرداختن به مشکلات برد اصلی ماشین ظرفشویی و رفع آنها‌
  • حل مشکلات مربوط به موتور و اجزای داخلی ماشین ظرفشویی
  • نگهداری صحیح و تمیز کردن منظم ماشین ظرفشویی

علت داغ شدن دوشاخه ماشین ظرفشویی

در بعضی موارد، این داغ شدن به دلیل بار زیاد برقی مصرفی در ماشین ظرفشویی باشد. در این موارد، ممکن است برق بیش از حد در دوشاخه جریان داشته باشد که منجر به داغ شدن آن شود. برای رفع این مشکل، باید دوشاخه را با یک دوشاخه با ظرفیت بیشتر و مناسب تر جایگزین کنید و همچنین به کم کردن بار مصرفی ماشین ظرفشویی توجه کنید.

در بعضی موارد، دلیل داغ شدن دوشاخه ممکن است به دلیل خرابی در قطعات داخلی ماشین ظرفشویی باشد. اگر برخی از قطعات داخلی مانند موتور، برد الکترونیکی و یا سیم‌های برقی ممکن است خراب شده باشند و باعث داغ شدن دوشاخه می شوند. برای رفع این مشکل، بهتر است به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید تا قطعات خراب شده را بررسی کند و در صورت نیاز تعمیر کند.

همچنین دلیل داغ شدن دوشاخه ممکن است به دلیل مشکلات در شبکه برق باشد. در بعضی مناطق، شبکه برق نامساعد است و ممکن است ولتاژ برق بالاتر از حد مجاز باشد که باعث داغ شدن دوشاخه می شود.

سوالات متداول

در بعضی موارد، این داغ شدن به دلیل بار زیاد برقی مصرفی در ماشین ظرفشویی باشد.

در بعضی مناطق، شبکه برق نامساعد است و ممکن است ولتاژ برق بالاتر از حد مجاز باشد که باعث داغ شدن دوشاخه می شود.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ستاره
10 ماه قبل

ببخشید آیا داغ شدن دو شاخه برق ماشین ظرفشویی امکان ایجاد آتش سوزی داره؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  ستاره
10 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
بله این مورد بسیار خطرناک هست و باید سریع رفع بشه چون هم ممکن هست باعث سوختگی دستگاه بشه و هم ایجاد آتش سوزی.