لوگوی کاردون

علت بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

Why does the washing machine spin badly
فهرست محتوا

چرا دیگ ماشین لباسشویی بد می‌چرخد؟

Why does the washing machine spin badly

برای بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی علت‌های مختلفی وجود دارد. یکی از علل احتمالی وجود بار نامتعادل در داخل دیگ ماشین لباسشویی است. هنگامی که در یک طرف دیگ ماشین لباسشویی وزن بیش‌ازحد وجود داشته باشد، لرزش زیاد دستگاه در طول چرخه شست‌وشو و در نتیجه، عملکرد بد آن طبیعی خواهد بود. برای رفع این مشکل باید توزیع لباس‌ها در داخل دیگ ماشین لباسشویی به‌صورت متعادل صورت گیرد.

یکی دیگر از علل رایج چرخش بد دیگ ماشین لباسشویی را باید خرابی یا فرسودگی تسمه محرک دانست. تسمه محرک وظیفه انتقال نیرو از موتور به دیگ ماشین لباسشویی را برعهده دارد و به آن اجازه می‌دهد با سرعت دلخواه بچرخد. اگر تسمه آسیب دیده یا شل شده باشد، چرخش ناهموار یا کند دیگ ماشین لباسشویی رخ خواهد داد. در این حالت، باید برای بازیابی قابلیت چرخش درست دیگ ماشین لباسشویی به تعویض تسمه محرک روی آورد.

خرابی سیستم تعلیق علت دیگری است که باعث بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می‌شود. سیستم تعلیق شامل یاتاقان‌ها، کاسه نمد و غیره در ماشین لباسشویی وظیفه ثابت و متعادل نگه داشتن دیگ را در طول چرخش برعهده دارد. اگر سیستم تعلیق فرسوده شود یا آسیب ببیند، تکان خوردن بیش‌ازحد دیگ دور از انتظار نخواهد بود.

علائم بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

زمانی که دیگ ماشین لباسشویی به‌درستی نمی‌چرخد، مشکلات گوناگونی را رقم می‌زند. یکی از علائم اولیه چرخش بد دیگ ماشین لباسشویی مربوط به تعادل نداشتن در طول چرخه است. اگر دیگ ماشین لباسشویی به‌درستی نچرخد، به گره خوردن لباس‌ها و تمیز نشدن صحیح آنها‌ منجر خواهد شد. بنابراین، لباس‌ها بعد از پایان چرخه همچنان کثیف خواهند بود.

یکی دیگر از علائم بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی به صدای زیاد در حین کار برمی‌گردد. اگر درام به‌درستی نچرخد، ماشین لباسشویی صدایی شبیه به کوبیدن یا سنگ‌زنی بلند ایجاد خواهد کرد. این صدا می‌تواند نشان‌دهنده مشکل بسیار مخرب در سر راه چرخش درست دیگ لباسشویی باشد. نادیده گرفتن این مشکل بدون شک آسیب‌های بیشتری را برای ماشین لباسشویی به وجود می‌آورد که تعمیرات پرهزینه یا حتی تعویض دستگاه را در پی خواهد داشت.

در نهایت، نشانه واضح چرخش بد دیگ ماشین لباسشویی زمانی است که لباس‌ها به‌صورت خیس از دستگاه خارج می‌شوند. عدم چرخش صحیح دیگ ماشین لباسشویی می‌تواند مانع خروج مؤثر آب از لباس‌ها در طول چرخه خشک کردن آنها‌ باشد. بنابراین، لباس‌ها بیش‌ازحد مرطوب هستند و زمان خشک شدن کامل آنها‌ افزایش خواهد یافت. برای جلوگیری از این مشکلات باید هرگونه مانع از سر راه چرخش درست دیگ ماشین لباسشویی به‌سرعت برطرف شود.

علل شایع بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

Common causes of bad rotation of the washing machine boiler

گاهی اوقات ممکن است چرخش دیگ ماشین لباسشویی با مشکلاتی مواجه شود. این چرخش نادرست و غیرطبیعی می‌تواند شست‌وشوی ناقص، آسیب دیدن لباس‌ها یا حتی خرابی خود دستگاه را در پی داشته باشد. بنابراین، با شناخت علل شایع بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی می‌توان مشکل را سریع‌تر و مؤثرتر حل کرد:

  • معیوب بودن تسمه محرک که وظیفه انتقال نیرو از موتور به درام را برعهده دارد.
  • خرابی موتور که ممکن است با صداهای عجیب و بوی سوختگی همراه باشد.
  • بار نامتعادل که به معنای عدم توزیع یکنواخت لباس‌ها در داخل دیگ ماشین لباسشویی است.
  • گرفتگی پمپ تخلیه که وظیفه حذف آب دستگاه در طول چرخه‌های آبکشی و شست‌وشو را برعهده دارد.
  • خرابی کمک‌فنرها یا سیستم تعلیق که برای جذب لرزش و تثبیت دیگ ماشین لباسشویی در طول چرخه شست‌وشو طراحی شده‌اند.
  • خرابی قفل درب یا سوئیچ اینترلاک که وظیفه اطمینان از بسته شدن ایمن درب در طول چرخه شست‌وشو را برعهده دارد.
  • خرابی برد کنترل یا تایمر لباسشویی که وظیفه‌اش تنظیم عملکردهای مختلف دستگاه است.
  • خرابی کوپلر که موتور را به گیربکس متصل می‌کند تا باهم دیگ ماشین لباسشویی را بچرخانند.
  • خرابی قرقره محرک یا گیربکس ماشین لباسشویی که اولی نقش انتقال نیرو از موتور به گیربکس و دومی نقش تنظیم سرعت و جهت چرخش دیگ را دارد.

راهکارهای رفع مشکل بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

گفتیم که چرخش بد دیگ ماشین لباسشویی می‌تواند ناشی از عواملی نظیر قطعات فرسوده، بارهای نامتعادل، تجمع پسماند و مکانیسم‌های معیوب باشد. اما برای رفع مشکل بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی چه راه‌هایی وجود دارد؟ در ادامه، به معرفی چند راه برای رفع این مشکل می‌پردازیم:

  • توزیع مساوی لباس‌ها در دیگ ماشین لباسشویی قبل از شروع چرخه شست‌وشو
  • تمیز کردن مرتب دیگ ماشین لباسشویی با چرخه خالی به همراه سرکه و آب تمیز
  • بررسی و تعمیر مکانیسم قفل درب ماشین لباسشویی
  • تعویض تسمه محرک با تسمه جدید
  • تمیز کردن، تعمیر یا تعویض پمپ تخلیه
  • تعمیر یا تعویض سیستم تعلیق ماشین لباسشویی
  • تعمیر یا تعویض برد کنترل اصلی ماشین لباسشویی
  • تعمیر یا تعویض موتور ماشین لباسشویی

نگهداری منظم ماشین لباسشویی برای جلوگیری از علت بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی ضروری است. پس دیگ، پمپ تخلیه و سایر اجزای لازم ماشین لباسشویی را به‌طور مرتب تمیز کنید. همچنین، علائم آسیب به تسمه، موتور، سیستم تعلیق یا سایر قطعات لباسشویی را جدی بگیرید و آنها‌ را با کمک یک تکنسین واجدشرایط تعمیر یا تعویض کنید. برای تعمیر ماشین لباسشویی در منزل می توانید از تکنسین های کاردون کمک بگیرید.

مراحل تعمیر دیگ ماشین لباسشویی

Washing machine boiler repair steps

ممکن است وقت آن رسیده باشد که برای تعمیر دیگ ماشین لباسشویی با یک تکنسین حرفه‌ای تماس بگیرید. تکنسین‌ها از دانش و تخصص لازم برای تشخیص و تعمیر مشکل دیگ ماشین لباسشویی برخوردارند. به طور کلی، مراحل تعمیر دیگ ماشین لباسشویی توسط تکنسین به شرح زیر است:

۱) اقدامات اولیه

تکنسین ممکن است ماشین لباسشویی را در ابتدای کار خود روشن کند تا مشکل را از روی صدا و حالات لباسشویی تشخیص دهد؛ سپس ماشین لباسشویی را خاموش و برق آن را قطع می‌کند. در مرحله بعد، هرگونه مانع فیزیکی چرخش دیگ را برمی‌دارد. اقلامی مانند لباس‌های کوچک، جوراب‌ها یا حتی سکه‌ها می‌توانند در دیگ گیر کنند و باعث نچرخیدن درست آن شوند.

۲) بررسی تسمه محرک

گام بعدی بررسی تسمه محرکی است که موتور را به دیگ ماشین لباسشویی متصل می‌کند. با گذشت زمان، این تسمه فرسوده یا شل می‌شود و از چرخش مناسب دیگ جلوگیری می‌کند. تکنسین تسمه را در صورت لزوم تعویض خواهد کرد.

۳) بررسی موتور

خرابی موتور مشکل رایج دیگری است که می‌تواند علت بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی باشد. تکنسین برای تست موتور، پنل پشتی ماشین لباسشویی را برمی‌دارد و محل موتور را پیدا می‌کند. سپس، از یک مولتی‌متر برای تست تداوم در سیم‌پیچ‌های موتور استفاده خواهد کرد.

۴) بررسی سایر قطعات

گام بعدی بررسی کوپلینگ موتور محرک است. کوپلینگ موتور محرک، موتور را به گیربکس متصل می‌کند و وظیفه راندن درام را برعهده دارد. همچنین به بررسی گیربکس ماشین لباسشویی می‌پردازد. در نهایت، تکنسین علت اصلی مشکل را تشخیص می‌دهد و آن را برطرف می‌کند.

نکات مهم برای جلوگیری از بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی

جلوگیری از بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی گاهی با راهکارهایی ساده به دست می‌آید. در اینجا، نکات مهمی را درمورد نحوه جلوگیری از بد چرخیدن دیگ ماشین لباسشویی مطرح خواهیم کرد:

  • هرگز ماشین لباسشویی خود را با لباس‌های زیاد پر نکنید.
  • ماشین لباسشویی را فقط تا حدود سه‌چهارم ظرفیت آن پر کنید تا مطمئن شوید که فضای کافی برای حرکت آزادانه لباس‌ها وجود دارد.
  • قبل از شروع چرخه شست‌وشو، لباس‌ها را به‌طور یکسان در داخل دیگ ماشین لباسشویی توزیع کنید.
  • ماشین لباسشویی را مرتب و با استفاده از یک چرخه خالی با آب داغ و سرکه یا تمیزکننده مخصوص ماشین لباسشویی تمیز کنید تا هرگونه رسوب آن از بین برود.
  • پایه‌های ماشین لباسشویی را طوری تنظیم کنید که از تراز بودن و ثابت بودن آنها‌ روی زمین مطمئن شوید.
  • پمپ و فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی را به‌طور مرتب تمیز کنید تا هرگونه زباله یا انسداد آنها از بین برود.
  • حتماً از یک شوینده با راندمان بالا (HE) استفاده کنید و از دستورالعمل‌های سازنده برای مقدار صحیح مواد شوینده پیروی کنید.
  • از شستن اقلام سنگین مانند پتو در ماشین خودداری کنید.
  • از انتخاب چرخه با سرعت بالا برای وسایل ظریف یا سبک خودداری کنید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها