لوگوی کاردون

روش تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

روش تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی
فهرست محتوا

ماشین لباسشویی یکی از پراستفاده‌ترین لوازم خانه است که برای تمیزی و نظافت لباس‌ها از آن استفاده می‌کنیم، اما این نشانه از آن نیست که این دستگاه خودش تمیز و بدون آلودگی است و نیازی به نظافت و ضدعفونی کردن ندارد.

ماشین لباسشویی به دلیل سرو کار داشتن با آب و موارد شوینده مکان مناسبی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست؛ بنابراین لازم است بدانیم چگونه ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنیم. شاید بهتر است با این تصور اشتباه خداحافظی کنیم که دستگاه‌هایی مانند ماشین لباسشویی دیگر نیازی به تمیز کردن و ضدعفونی ندارند؛ زیرا یک وسیله شوینده به حساب می‌آیند و به دلیل سرو کار داشتن با آب و مواد شوینده به صورت خود به خود تمیز می‌شوند.

خوب است بدانید که لباسشویی به هنگام شستن لباس‌ها بیشتر در معرض آلودگی‌ها قرار دارد. در صورت استفاده از درجه 30 تمامی مراحل شست‌وشو در ماشین لباسشویی با آب ولرم انجام می‌شود که طبیعتاً قادر به از بین بردن باکتری‌ها نخواهد بود. میکروب و باکتری‌های موجود در لباس‌ها در درز‌ها و دور لاستیک درب ماشین لباسشویی باقی می‌ماند و همین موضوع می‌تواند دلیل اصلی رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها شود.

جرم گیری لباسشویی

چگونه ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنیم؟

راه‌های زیادی برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی وجود دارد که یکی از این راه‌ها استفاده از روش‌های خانگی است. با استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه می‌توانید بوی نامطبوع لباسشویی را که به دلیل رشد باکتری‌ها درون لباسشویی شکل گرفته است از بین ببرید. سرکه قدرت پاک کنندگی بالایی دارد. می‌توانید یک پیمانه سرکه سفید را در مخزن ماشین لباسشویی و نصف پیمانه جوش شیرین هم در جاپودری بریزید، سپس دستگاه را روشن کنید تا ماشین لباسشویی ضدعفونی شود.

اما به این نکته توجه داشته باشید سرویس لباسشویی فقط مربوط به تمیز و ضدعونی کردن دیگ داخل دستگاه نمی‌شود. بلکه فیلتر تخلیه و صافی شیربرقی دستگاه هم به مرور زمان رسوب می‌گیرند و نیاز به سرویس و رسوب زدایی دارند. همچنین یکی دیگر از موارد مهم در سرویس نگهداشت لباسشویی، تمیز کردن مخزن پودر و نرم کننده دستگاه است. برخی از موارد گفته شده توسط شخص هم قابل انجام است ولی سرویس کامل‌تر و اصولی باید توسط تکنسین سرویس انجام شود.

بهتر است هر شش ماه نهایت سالی یکبار بسته به استفاده خود از دستگاه آن را سرویس کنید تا از خرابی‌های احتمالی جلوگیری نمایید. ما در کاردون با کمک بهترین تکنسین‌های سرویس نگهداشت در خدمت شما هستیم.

چه زمانی ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

اگر نمی‌دانید چه زمانی باید برای تمیز کردن ماشین لباسشویی دست به کار شوید می‌توانید با برخی از نشانه‌ها و علائمی که ممکن است نشان از کثیف بودن ماشین لباسشویی باشد، برای این مورد تصمیم گیری نمایید.

اگر به مدت یکی الی دو هفته از ماشین لباسشویی خود استفاده نکنید و بعد از مدتی استفاده نکردن متوجه بوی نامطبوعی از ماشین لباسشویی شوید، مسلماً این بوی بد به دلیل وجود باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌باشد که به شما هشدار ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی را صادر می‌کند.

بهتر است هر چند وقت یک بار دستگاه را به طور کامل بررسی نمایید و از وجود کثیفی‌ها در ماشین لباسشویی مطلع شوید. برای این کار از لاستیک دور درب ماشین لباسشویی شروع کنید چرا که محل مناسبی برای رشد میکروب‌هاست. همین طور باقی ماندن آب و مواد شوینده در این قسمت بسیار شایع می‌باشد که البته همیشه تمیز کردن این قسمت بعد از هر بار شستشوی لباس‌ها توصیه می‌شو.د در صورت نادیده گرفتن و تمیز نکردن این بخش در آینده شاهد لکه‌های سیاه کپک خواهید بود که این کپک‌ها می‌تواند در تمیز نشدن لباس‌ها تاثیرگذار باشند.

ضدعفونی کردن لباس‌ها

اغلب لباس‌ها در ماشین لباسشویی با آب ولرم و در دمای پایین شسته می‌شوند که این امر ممکن است باعث شود برخی باکتری‌ها و ویروس‌ها روی لباس زنده بمانند.

شستن لباس‌های فرد بیمار در لباسشویی حتی اگر جدا از لباس‌های خودتان باشد ممکن است میکروب‌ها را از روی لباس  پاک کند ولی در داخل ماشین لباسشویی باقی خواهند ماند.

نحوه ضد عفونی کردن لباس

وقتی در دمای زیر 60 درجه شستشو انجام شود احتمال زنده ماندن ویروس‌ها و باکتری‌ها روی لباس‌ها بسیار بالاست. بهتر است اگر لباس‌های خود را با دمای پایین‌تر می‌شویید، در کنار مواد شوینده معمولی یک ضدعفونی کننده را به مخزن چاپودری دستگاه اضافه کنید.

تفکیک لباس‌ها در هنگام شستشو بسیار مهم است لباس‌های کودکان، افراد بیمار و حتی جنس و نوع لباس در هنگام شستشو لباسشویی و پاکیزگی بسیار مهم است.

اگر کفش کتانی یا کفش‌های دیگر خود را در ماشین لباسشویی می‌شویید بهتر است کفش را داخل یک کیسه پارچه‌ای قرار دهید و بعد داخل لباسشویی بگذارید.

اگر در دستورالعمل‌های مراقبت از لباس‌تان قابلیت اتو کردن وجود دارد، بهتر است لباس‌تان را بعد از شستشو اتو کنید. می‌توانید برای خشک کردن لباس‌ها از نور خورشید هم کمک بگیرید.

بسیار از افراد برای ضدعفونی کردن لباس‌های خود از سفید کننده استفاده می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید که سفید کننده مناسب برخی از لباس‌ها مخصوصا لباس‌های رنگی نیست و بهتر است قبل از اسفاده حتماً آن را تست کنید.

برنامه مناسب لباسشویی برای لباس‌های آلوده

برای شستشوی لباس‌های بیمار بهتر است اگر لباسشویی شما دارای برنامه‌های مخصوص این شستشو است از آن برنامه استفاده کنید. زیرا در این برنامه‌ها ماشین لباسشویی باتوجه به دمای آب نسبتاً بالا، شستشو را انجام می‌دهد. مثلاً در بعضی از مدل‌ها می‌توانید لباس‌های افراد بیمار را از افراد دیگر جدا کنید و برای لباس‌هایی که به صورت مستقیم با پوست بدن در تماس هستند از هر کدام از برنامه‌های  Hygiene ،Allergy Care یا SkinCare استفاده کنید و همچنین برای کودکان با توجه به حساسیت پوست آن‌ها روی برنامه Baby Care شست‌وشو را انجام دهید.

جمع‌بندی

در این مقاله با اهمیت و ضرورت نظافت و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی آشنا شدیم. همان‌طور که دیدیم، علی‌رغم اینکه ماشین لباسشویی با عملیات شست‌وشو سروکار دارد، خود نیز به نظافت نیاز دارد تا از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها درون آن جلوگیری شود. سرویس دوره‌ای منظم ماشین لباسشویی به خوبی این مورد را برآورده می‌کند. همچنین ضدعفونی کردن لباس‌ها در صورت نیاز باید با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله از آن‌ها نام بردیم در دستور کار قرار گیرد.

به این نکته توجه داشته باشید که جرم گیری دیگ داخل دستگاه و استفاده از قرص یا مواد ضدعفونی کننده مهمترین موضوع در نگهداری از دستگاه لباسشویی است ما در مقاله جرم گیری ماشین لباسشویی به صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم. 

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها