لوگوی کاردون

تعمیر کولر گازی

این روزها کولر گازی جای خود را در خانه‌های ایرانی بازکرده است. با شروع فصل گرما اگر کولرگازی ما سرویس نشده باشد و سرمای مناسبی تولید نکند، می‌تواند اوقات نامطلوبی را برای ما رقم بزند. برای همین اگر احساس می‌کنید کولرگازی شما به درستی کار نمی‌کند و ایراد دارد، حتما برای سرویس و تعمیر آن اقدام کنید. خدمات تعمیر کولر گازی کاردون در محل انجام می‌شود. کاردون متخصصان باتجربه‌ای را برای خدمات تعمیرات کولر گازی به خدمت گرفته است تا مشکلی از بابت تهویه منزل خود نداشته باشید.

تعمیر کولر گازی

فهرست مطالب

تعمیرات کولر گازی در محل فوری

تعمیرات کولر گازی کاری تخصصی است که حتما باید توسط متخصصین مجرب انجام شود. اگر کولر گازی شما خنک نمی‌کند یا اصلاً کار نمی‌کند،‌ باید از خدماتی استفاده کنید که تعمیر و سرویس کولر گازی در محل و فوری برای شما انجام دهد. کاردون خدمات تعمیر کولر گازی را در اسرع وقت در محل شما انجام می‌دهد. پس از تماس یا ثبت درخواست تان در وب‌سایت کاردون کارشناسان کاردون هماهنگی‌های لازم را برای حضور تکنسین در محل شما را انجام می‌دهند. سرویسکاران کاردون از کولر گازی شما بازدید می‌کنند، آن را به صورت تخصصی عیب یابی می‌کنند و مشکل را برطرف می‌کنند.

نصب و راه اندزای کولر گازی

اگر کولر گازی جدیدی خریده‌اید و می‌خواهید آن را نصب کنید می‌توانید از متخصصان کاربلد کاردون سرویس کمک بخواهید. نصب کولر گازی کار حساسی است که حتماً باید متخصصانی که تجربه کافی در این زمینه دارند آن را انجام دهند. در صورت تمایل هنگام نصب می‌توانید با استفاده از خدمت تمدید گارانتی کولر گازی کاردون دستگاه خود را گارانتی کنید.

سرویس کولر گازی

اگر می‌خواهید کولرگازی شما به خوبی کار کند، بهتر است به طور سالیانه و قبل از استفاده از کولر گازی در فصل گرما یا سرما سرویس کولر گازی را انجام دهید. سرویس دوره‌ای کولر گازی شامل چک کردن گاز کولر گازی، شستشوی یونیت‌های داخلی و خارجی و تمیز کردن یا تعویض فیلتر هوا می‌شود. اصولا روی فیلتر پنل داخلی به مرور گرد و غبار می‌نشیند و عملکرد کولر گازی را پایین می‌آورد. برای همین باید فیلتر را به موقع نظافت کنید. ضمن اینکه روی کویل پنل داخلی و پنل خارجی نیز گرد و خاک می‌نشیند و در صورتی که این گرد و خاک را پاک نکنید و از کولر گازی استفاده کنید، به کندانسور فشار می‌آید و در نتیجه مصرف برق شما بالا می‌رود. با سرویس کولر گازی عمر کولر گازی شما بالا می‌رود و به خوبی سرما تولید می‌کند.

نصب کولر گازی

تعمیر انواع کولر گازی در منزل

کاردون تعمیر و سرویس انواع کولر گازی را در منزل انجام می‌دهد. کولر گازی اسپلیت (دوتکه)، کولر گازی پنجره‌ای، کولر گازی ایستاده و اسپلیت سقفی خود را می‌توانید با کاردون تعمیر کنید.

تعمیر اسپلیت 

کولر‌های گازی اسپلیت از دو تکه تشکیل شده‌اند. یونیت یا پنل داخلی (‌Indoor) و یونیت یا پنل خارجی (Outdoor). سرویس و تعمیر کولر گازی اسپلیت خود را به کاردون بسپارید.

تعمیر کولر گازی اینورتر

کولر گازی اینورتر که در میان مردم با عنوان کولر گازی کم مصرف نیز شناخته می‌شود، مصرف برق کمتری نسبت به کولر گازی معمولی دارد. این کولر گازی ها کمپرسور متفاوتی به نسبت کولرهای گازی معمولی دارند. کمپرسورهای کولر های گازی قدیمی دور ثابت بود. اما کولر های گازی اینورتر از کمپرسورهای دور متغیر استفاده می‌کنند. گاز استفاده در کولر گازی های اینورتر نیز متفاوت است. گاز کولر گازی های اینورتر R410 است در حالی که کولر گازی های معمولی از گاز R22 استفاده می‌کنند. برای تعمیر و سرویس کولر گازی اینورتر خود می‌توانید در کاردون درخواست خدمات دهید.

تعمیر کولر گازی پنجره‌ ای

این کولرهای گازی همه‌ی قطعات را در یک یونیت قرار داده‌اند. یعنی کمپرسور، کندانسور، فن و همه‌ی قطعات در یونیتی قرار دارد که در پنجره قرار می‌گیرد، یعنی یک طرف آن به سمت محیط داخلی است و طرف دیگر به سمت هوای آزاد محیط بیرون است. شما می‌توانید تعمیرو سرویس کولر گازی پنجره‌ای خود را به کاردون بسپارید.

تعمیر کولر گازی ایستاده

کولرهای گازی ایستاده برای فضاهای اداری و بزرگ معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کولرها نیز از دو قسمت تشکیل شده‌اند و بخش کمپرسور و کندانسور آن باید در بیرون قرار بگیرد. متخصصان کاردون تعمیرات و سرویس تخصصی کولر گازی ایستاده را انجام می‌دهند.

تعمیر اسپلیت سقفی

شما می‌توانید از کاردون تعمیر و سرویس انواع اسپلیت سقفی را درخواست دهید. داکت اسپلیت و اسپلیت کاستی در برخی از ساختمان‌ها به کار رفته‌اند. این سیستم‌های سرمایش و گرمایشی پیچیده هستند و تعمیرات و سرویس آنها کاری تخصصی است.

سرویس همه‌ ی برندهای کولر گازی

تعمیر کولر گازی اجنرال

تعمیر کولر گازی سامسونگ

تعمیر کولر گازی الجی

تعمیر کولر گازی جنرال

تعمیر کولر گازی میدیا

تعمیر کولر گازی گرین

تعمیر کولر گازی گری

مراحل تعمیر کولر گازی در کاردون

برای تعمیر کولر گازی در کاردون کافی است مراحل زیر را طی کنید:

۱- در وب اپلیکیشن کاردون درخواست و مشکل خود را ثبت کنید.

۲- کارشناسان کاردون به صورت تلفنی به شما برای برطرف کردن مشکل مشاوره می‌دهند.

۳- در صورت لزوم، هماهنگی‌های لازم برای حضور تکنسین در منزل شما انجام می‌شود.

۴- تکنسین پس از بازدید دستگاه، بر اساس قیمت‌های مصوب، برای تعمیرات به شما اعلام هزینه می‌کنند و در صورت موافقت شما، کولر گازی شما را تعمیر می‌کنند.

۵- پس از انجام تعمیرات از شما بابت تعمیرات کولر گازی نظرسنجی انجام می‌شود.

تعمیر کولر گازی با کاردون

چرا سرویس کولر گازی با کاردون؟

تیک

سرویس‌کاران کاردون با تجربه و متخصص هستند

تیک

همه‌ی برندهای معتبر خارجی و ایرانی را پشتیبانی می‌کنیم

تیک

کیفیت تعمیر کولر گازی را ضمانت می‌کنیم

تیک

تعویض قطعات را با قطعات اصلی انجام می‌دهیم

تیک

قیمت‌ها و تعرفه‌ها را رقابتی تعیین کرده‌ایم

شهرهای تحت پوشش تعمیرات کولر گازی

تعمیر کولر گازی را در شهرهای تهران،‌ مشهد، کرج، رشت و تبریز انجام می‌دهیم و به زودی شهرهای دیگر را نیز پوشش خواهیم داد.

تعمیر کولر گازی غرب تهران

تعمیرات تخصصی کولر گازی را در غرب تهران از کاردون بخواهید. متخصصان کاردون در اسرع وقت در محل شما حاضر می‌شوند و تعمیرات کولر گازی و اسپلیت شما را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهند.

تعمیر کولر گازی شرق تهران

سرویس و تعمیر کولر گازی را در محله‌های تهرانپارس، نارمک، حکیمیه، تهران نو، پیروزی، نیروی هوایی، مجیدیه، لویزان، مشیری و … از کاردون بخواهید.

تعمیر کولر گازی شمال تهران

سرویس و تعمیر کولر گازی را در شمیران و شمال تهران برای شما با تضمین کیفیت انجام می‌دهیم. ونک، تجریش، قیطریه، نیاوران، فرمانیه، کامرانیه، ولنجک، اوین و درکه، سعادت آباد، شهرک غرب و همه‌ی محله‌های شمال تهران در محدوده خدمات سرویس کولر گازی کاردون قرار دارند.

تعمیر کولر گازی جنوب تهران

تعمیر و سرویس کولر گازی را در محله‌های خزانه، فلاح، راه آهن، دولت آباد، جوادیه، نازی آباد، شهر ری و… با بالاترین کیفیت از کاردون بخواهید.

تعمیر کولر گازی در کرج

تعمیر و سرویس انواع مدل‌ها و برندهای کولر گازی را در همه‌ی محله‌های کرج از ما بخواهید.

تعمیر کولر گازی در اصفهان

تعمیر و سرویس با کیفیت و تضمین شده‌ی کولر گازی را در تمامی نقاط اصفهان را از ما بخواهید. 

تعمیر کولر گازی در مشهد

تعمیرات کولر گازی را در همه‌ی محله‌های مشهد با کاردون انجام دهید.

مشکلات متداول کولر گازی

کولر گازی باد گرم می‌زند

اگر کولر گازی شما باد خنک تولید نمی‌کند می‌تواند چند دلیل داشته باشد. ابتدا کنترل دستگاه را چک کنید که به اشتباه روی حالت هیت قرار نگرفته باشد. بعد از آن از تمیز بودن فیلتر آن اطمینان حاصل کنید. اگر در چند سال اخیر کولر گازی خود را سرویس نکرده‌اید و پنل‌های داخلی و خارجی آن را نظافت نکردیده‌اید، در نتیجه کولر گازی شما به خوبی خنک نخواهد کرد. در غیر این صورت ممکن است گاز کولر گازی شما کم شده باشد؛ در این صورت باید با متخصصان تماس بگیرید تا برای سرویس کولر گازی شما در محل حاضر شوند.

کولر گازی استارت نمی‌زند

اگر کمپرسور کولر گازی شما استارت نمی‌زند ممکن است به دلیل خراب شدن کمپرسور دستگاه یا خازن باشد. برای برطرف کردن این مشکل باید از متخصص کمک بخواهید.

لوله برگشت کولر گازی برفک می زند

برفک زدن لوله برگشت کولر گازی مشکلی رایج است که می‌تواند یکی از علت‌های زیر را داشته باشد:

جریان هوای ناکافی در کویل اواپراتور: اگر جریان هوای در قسمت کویل اواپراتور به اندازه کافی نباشد، لوله‌ برگشت کولر گازی شما یخ خواهد زد.

کاهش گاز کولر گازی: شاید یکی از مهم‌ترین دلایل یخ زدن لوله برگشت کولر گازی کمبود گاز کولر گازی است. باید میزان گاز کولر گازی را اندازه بگیرید.

انسداد لوله‌های کولر گازی: در صورتی که لوله‌ها یا شیر برقی دستگاه دچار انسداد شوند،‌ ممکن است لوله برگشت کولر گازی دچار یخ زدگی شوند.

کثیفی فیلترهای هوا: فیلترهای کولر گازی را به طور مرتب نظافت کنید. اگر گرد و غبار زیادی روی فیلتر کولر گازی شما بنشیند، شما شاهد برفک زدن لوله‌های برگشت کولر گازی خواهید بود.

 

کولر گازی نشتی آب دارد

اگر از کولر گازی شما آب نشت می‌کند ممکن است شیلنگ تخلیه مشکل داشته باشد یا مسیر عبور آب مسدود شده باشد. البته در مواردی ممکن است کولر گازی شما به تعمیرات تخصصی نیاز داشته باشد و حتما باید یک متخصص آن را بررسی کند.

کولر گازی سر و صدا تولید می‌کند

در صورتی که پنل داخلی دستگاه صدا ایجاد می‌کند، احتمالا پره‌های فن آن دچار مشکل شده‌اند. البته ممکن است صدا به خاطر وجود جسم خارجی در آن ایجاد شود. تراز نبودن کولرگازی نیز می‌تواند علت ایجاد سر و صدا باشد. 

عدم هوا دهی کولر گازی

اگر کولر گازی شما پرتاب باد مناسبی ندارد یکی از عوامل زیر می‌تواند در آن دخیل باشد:

کثیفی فیلتر کولر گازی: در صورتی که مدت‌هاست فیلتر کولر گازی خود را نظافت نکرده‌اید، هوا به درستی از سمت پنل داخلی پرتاب نمی‌شود.

کثیفی کویل اواپراتور: اگر اواپراتور کولر گازی شما مسدود شده باشد، هوا از میان آن عبور نمی‌کند و در نتیجه هوادهی مناسبی نخواهید داشت.

خرابی بلوور فن: بلوور فن، فنی است که در پنل داخلی هوا را به سمت داخل پرتاب می‌کند. اگر پره‌های این فن خراب شده باشند، یا موتور بلوور فن خراب شده باشند، کولر گازی پرتاب باد مناسبی نداشته باشند.

خرابی بلوور فن کولر گازی

بوی سوختگی کولر گازی

بوی سوختگی در کولر گازی معمولاً به سوختن سیم‌کشی کولر گازی مربوط می‌شود. گاهی اوقات نیز گردوغبار داخل کولر گازی باعث ایجاد بو می شود که البته با کار کردن این بو باید از بین برود. 

کاهش سرمایش کولر گازی

کاهش گاز کولر گازی: کمبود گاز کولر گازی می‌تواند میزان سرمایش کولر گازی را تحت تاثیر قرار دهد. حتما در سرویس دوره‌ای کولر گازی میزان گاز کولر گازی را اندازه بگیرید.

مشکل در کمپرسور: قلب تپنده کولر گازی کمپرسور یا موتور کولر گازی است. اگر این قطعه مشکل داشته باشد،‌ سیکل تبرید به درستی انجام نمی‌شود و سرما تولید نمی‌شود.

گرفتگی در کویل کندانسور: اگر لوله‌های کندانسور کولر گازی دچار گرفتگی شوند، سیکل تبرید دچار مشکل می‌شود و سرمایش کولر گازی کاهش می‌یابد.

وقتی کولرگازی روشن می شود فیوز منزل میپرد

اگر زمانی که کولر گازی خود را روشن می‌کنید، فیوز برق می‌پرد، مشکل ممکن است به کولر گازی یا برق ورودی منزل شما مربوط باشد. 

  • خرابی سیم‌کشی دستگاه
  • خرابی خازن کولر گازی
  • فیوز نامناسب
  • خرابی ترموستات یا سنسور دمای کولر گازی

اگر ولتاژ ورودی به دستگاه استاندارد نباشد، هنگامی که کولر گازی استارت می‌زند، باعث می‌شود فیوز بپرد.

کولرگازی روی برنامه گرمایش، گرما نمی دهد

ابتدا اطمینان حاصل کنید که کولر گازی شما برنامه گرمایش دارد. دکمه‌ی گرمایش را از روی کنترل کولر گازی بزنید. اگر بعد از ۱۵ دقیقه کولر گازی به گرمایش نرسید، ایرادی در کولر گازی وجود دارد که باید برطرف شود. 

دمای مشخص شده در روی دیسپلی با دمای اتاق تطابق ندارد

اگر دمایی که صفحه‌ی کولر گازی نشان می‌دهد با دمای اتاق تفاوت دارد،‌ به احتمال زیاد سنسور دمای کولر گازی دچار مشکل شده است که نمی‌تواند دمای محیط را تشخیص دهد. 

سروصدای موتور فن و کار نکردن آن

ممکن است از پنل داخلی کولر گازی خود صدای فن بلوور را بشنوید. در این حالت ممکن است پره‌های بلوورفن دچار شکستگی شده باشد و باعث ایجاد سروصدا شود.

کولر گازی لرزش زیادی دارد

وجود لرزش کم در ابتدای آغاز به کار کولر گازی امری طبیعی است. اما اگر لرزش کولر گازی به قدر محسوسی زیاد است و پنل داخلی آن نیز دچار لرزش می‌شود،‌ مشکلی وجود دارد.

  • تراز نبودن پنل خارجی دستگاه می‌تواند باعث ایجاد لرزش غیرعادی شود.
  • شل بودن پیچ‌های کمپرسور دستگاه
  • عدم روغن کار مناسب کمپرسور دستگاه
  • فرسودگی و عمر زیاد دستگاه

علت تخلیه نشدن آب کولر گازی چیست؟

زمانی که کولر گازی کار می‌کند، رطوبت هوا روی کویل‌های اواپراتور می‌نشیند و کم کم از کولر گازی تخلیه می‌شود. اگر این آب از کولر گازی تخلیه نشود، احتمالا دلیل آن مسدود بودن مسیر خروجی آب است. اگر کولر گازی خود را مدتی است که سرویس نکرده‌ باشید،‌ امکان دارد گرد و غبار و جرم به مرور مسیر خروجی یا لوله تخلیه آب کولر گازی را مسدود کند. 

گاهی نیز کمبود گاز کولر گازی ممکن است باعث آبریزش از کولر گازی شود. اگر گاز کولر گازی کم باشد،‌ کویل‌های اواپراتور یخ می‌زند و زمانی که این یخ‌ها آب شود، چون حجم زیادی از آب را تولید می‌کند،‌ ممکن است از کناره‌های کولر آب نشت کند. در هر صورت سرویس دوره‌ای کولر گازی به طور حتما از این مشکلات جلوگیری می‌کند.

خدمات تعمیر و سرویس کولر گازی و اسپلیت

  • شارژ گاز کولر

  • تعمیر یا تعویض برد

  • تعمیر یا تعویض خازن

  • تعمیر فن

  • تعمیر فیوز

  • تعویض فیلتر

و ….

تعمیر کولر گازی - نصب کولر گازی - نصب اسپلیت - سرویس کولر گازی

تعمیر کولر گازی قدیمی

تعمیر کولر گازی های قدیمی چالش‌های خاص خودش را دارد. به دلیل کمبود قطعات موجود برای این کولر گازی ها ممکن است برای تعمیر و تعویض قطعه‌ی آنها با مشکل روبرو شوید. از این رو پیدا کردن تعمیرگاه و سرویسکاری که کار تعمیر این کولر گازی ها را انجام دهد، ممکن است دشوار باشد. این مورد برای کولر گازی های پنجره‌ای و اسپلیت قدیمی صدق می‌کند. 

اما خبر خوب اینکه کاردون در صورتی که قطعات کولر گازی شما موجود باشد، کار سرویس و تعمیرات کولر گازی قدیمی شما را انجام می‌دهد. فرقی نمی‌کند کولر گازی پنجره‌ای دارید یا کولر گازی اسپلیت.

عوامل موثر بر هزینه تعمیر کولر گازی

قیمت سرویس و تعمیر کولر گازی در کاردون نرخ تعیین شده‌ای دارد، چنانچه در جدول بالا شرح آن رفت. اما برخی عوامل هستند که در تعیین قیمت سرویس و تعمیر کولر گازی تأثیرگذار هستند. عواملی که بر هزینه تعمیر کولر گازی موثر هستند، از این قرارند.

  • ظرفیت کولرگازی: ظرفیت کولر گازی در قیمت تمام شده‌ی تعمیرات کولر گازی موثر است. اینکه کولر گازی شما چند هزار ظرفیت تولید هوا دارد، قیمت تعمیرات را تغییر می‌دهد. هر چقدر ظرفیت آن بیشتر باشد، بالطبع هزینه سرویس آن نیز بیشتر می‌شود.
  • برند کولر گازی: هزینه سرویس برخی برندهای کولر گازی بیشتر از برندهای دیگر است. این موضوع در قیمت خدمات نمایندگی‌های این برندها نیز مشهود است.
  • نوع کمپرسور دستگاه: کمپرسور اینورتر هزینه‌ی تعمیرات و سرویس بالاتری به نسبت کمپرسورهای معمولی دارد.
  • محل نصب کولر گازی: اگر کولر گازی شما در محلی نصب شده باشد که دسترسی تکنسین تعمیرات کولر گازی به آن دشوار باشد، هزینه تمام شده تعمیر کولر گازی نیز افزایش پیدا می‌کند. این مورد به خصوص در مورد یونیت خارجی کولر گازی صدق می‌کند.
  • نوع گاز: انواع گازی که در شارژ گاز کولر گازی استفاده می‌شود نیز در هزینه سرویس کولر گازی تأثیرگذار است. برای مثال قیمت گاز R22 با گاز R410 تفاوت دارد.

روند سفارش خدمات تعمیر کولر گازی در کاردون

ثبت درخواست تلفنی

در هر نقطه از ایران با شماره ۱۶۰۴ بدون پیش شماره تماس بگیرید. همکاران ما در کاردون از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ بامداد پاسخ‌گوی شما هستند.

ثبت درخواست آنلاین

با ثبت درخواست خود به صورت آنلاین همکاران ما در کمتر از ۳۰ دقیقه برای ارائه مشاوره و هماهنگی با شما تماس خواهند گرفت.

خدمات تعمیر کولر گازی توسط کاردون در کدام شهرهای ایران ارائه می گردد؟

کاردون خدمات تعمیر کولر گازی را در تمامی نقاط تهران، کرج، اصفهان و مشهد انجام می‌دهد و به زودی در شهرهای دیگر نیز به لیست شهرها اضافه خواهد شد.

نمایندگی‌های کاردون در تمامی شهرها تحت نظارت متخصصان کاردون فعالیت می‌کنند و صلاحیت و کیفیت خدمات آنها تأیید شده است.

چرا برای تعمیرات کولر گازی از خدمات کاردون بهره مند شویم؟

خدمات تعمیر کولر گازی کاردون ضمانت ۳ ماهه دارد. یعنی اینکه اگر مشکلی که شما برای برطرف کردن آن از کاردون درخواست خدمات کرده‌اید، در فاصله‌ی ۳ ماه دوباره پیدا شد، کاردون این مشکل را برای شما رفع می‌کند. در ضمن در صورتی که در تعمیرات کولر گازی قطعه‌ای از قطعات کولر گازی شما تعویض شد، این قطعه‌ی جدید ضمانت ۶ ماهه دارد. در ضمن ما در کاردون سعی می‌کنیم با وجود مشکلاتی که در تهیه قطعات اصل وجود دارد، حتما از قطعات اصل در تعمیرات استفاده کنیم. همچنین قیمت خدمات در کاردون منصفانه و رقابتی است و هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای از مشتری اخذ نخواهد شد و بی‌دلیل برای او هزینه‌تراشی نمی‌شود.

آیا تعمیر کولر گازی با ضمانت همراه است؟

تعمیر کولر گازی در کاردون ضمانت دارد. تعمیرات انجام شده برای کولر گازی شما ۳ ماه ضمانت کاردون دارد. قطعات تعویضی نیز ۶ ماه ضمانت کاردون را خواهد داشت.

آیا تعمیرات کولر گازی اسپلیت در منزل و در محل انجام می‌شود؟

تمامی تعمیرات در کادرون در محل و در منزل انجام می‌شود و نیازی نیست شما برای دریافت خدمات تعمیر از خانه خارج شوید. پس از تماس با شما متخصصان کاردون در منزل و در محل شما حاضر می‌شوند. دستگاه شما را عیب یابی می‌کنند و کار تعمیرات را برای شما انجام می‌دهند. تنها در صورتی که قطعه‌ای از کولر گازی شما به تعمیرات تخصصی نیاز داشت و لازم بود که این تعمیرات در تعمیرگاه کولر گازی انجام شود،‌ تکنسین قطعه‌ شما را با خود می‌برد و کار تعمیرات را روی آن انجام می‌دهد.

تعویض کولر گازی بهتر است یا تعمیر آن

گاهی اوقات از عمر کولر گازی بیش از ۱۰-۱۵ سال می‌گذرد و حال دچار مشکل شده است. برای مثال اگر کمپرسور کولر گازی شما دچار مشکل شده باشد، در صورتی که روی کولر گازی قدیمی خود یک کمپرسور جدید نصب کنید، دستگاه کارایی لازم را نخواهد داشت. چون دیگر قطعات کولر گازی فرسوده هستند، به احتمال زیاد به زودی کولر گازی شما دچار مشکلی جدید می‌شود. به همین دلیل تعمیر کولر گازی در این شرایط شاید خیلی به صرفه نباشد و تعمیرات هزینه‌های زیادی را روی دست شما بگذارد. 

اما در صورتی که باقی قطعات کولر گازی شما در سلامت هستند و از عمر دستگاه مدت زمان زیادی نمی‌گذرد، تعمیر کولر گازی کاری منطقی به نظر می‌رسد.

نکات مهم در استفاده و نگهداری از کولر گازی

اگر نکات مهم در استفاده از کولر گازی را رعایت کنید، عمر کولر گازی شما بالا می‌رود و سال‌ها بدون مشکل برای شما کار می‌کند. این نکات عبارتند از:

نصب کولر گازی توسط نصاب حرفه‌ای

نصب اصولی و درست کولر گازی از بسیاری از مشکلاتی که در آینده ممکن است برای کولر گازی پیش آید، جلوگیری می‌کند. پس هنگامی که کولر گازی جدیدی خریداری می‌کنید، حتما کار نصب آن را به یک تکنسین و نصاب حرفه‌ای بسپارید.

قراردادن یونیت خارجی کولر گازی در سایه

اگر یونیت خارجی کولر گازی را که کمپرسور و کندانسور دستگاه در آن قرار دارد، در سایه نصب کنید، عملکرد آن بالا می‌رود و کارایی بهتری پیدا می‌کند، چون فشار کمتری به کمپرسور دستگاه وارد می‌شود.

رعایت فاصله بین کولر گازی و دیوار

هنگام نصب کولر گازی دقت کنید که یونیت خارجی فاصله کافی با دیوار داشته باشد و حتما هوا جریان داشته باشد و هوا از میان کویل‌های کندانسور عبور کند.

تمیز کردن فیلترهای کولر گازی

فیلترهای یوینت داخلی کولر گازی را به طور مرتب شستشو دهید. این فیلترها محل عبور هوا است و گردوغبار هوا را به خود می‌گیرد و خیلی زود کثیف می‌شود. زمان نظافت فیلترهای کولر گازی به محل قرارگیری کولر گازی شما و میزان گردوغبار در آن محل است. اما حتما به طور مرتب در فواصل بین دو هفته تا یک ماه یک‌ بار فیلترهای کولر گازی را باز کنید و آنها را شستشو دهید.

سرویس دوره‌ای سالیانه

سرویس دوره‌ای سالیانه عملکرد کولر گازی را بالا می‌برد. حتما قبل از راه‌اندازی کولر گازی در فصل گرما، کولر گازی خود را سرویس کنید. سرویس دوره‌ای کولر گازی بهتر است توسط متخصص انجام شود تا به دستگاه ایراد وارد نشود و در صورتی که نقصی در عملکرد کولر گازی وجود داشته باشد، تکنسین این مشکل را تشخیص می‌دهد. چک کردن گاز کولر گازی یکی از کارهای دیگری است که تکنسین تعمیرات کولر گازی انجام می‌دهد.

راه های افزایش طول عمر کولر گازی اسپلیت

استفاده درست و اصولی از کولر گازی اسپلیت عمر آن را افزایش می‌دهد. در استفاده از کولر گازی اسپلیت به این نکات توجه کنید:

  • استفاده کمتر از کولر گازی در ساعات اوج مصرف: در ساعات اوج مصرف برق که جریان برق ضعیف‌تر می‌شود، کمتر از کولر گازی استفاده کنید تا نوسانات برقی احتمالی به دستگاه شما آسیب نرساند.
  • تنظیم دمای مناسب: نحوه عملکرد کولر گازی به این صورت است که کمپرسور دستگاه کار می‌کند تا زمانی که دمای محیط به دمای تنظیم شده و دلخواه شما برسد، سپس کمپرسور دستگاه خاموش می‌شود. در صورتی که دمای تنظیم شده شما خیلی پایین باشد، شاید کمپرسور کولر گازی شما هیچ‌گاه خاموش نشود و یکسره کار کند.
  • نصب توسط نصاب‌ حرفه‌ای: نصب دستگاه توسط نصاب حرفه‌ای از بروز مشکلات احتمالی آینده جلوگیری می‌کند. 
  • سرویس دوره‌ای مرتب: شاید مهم‌ترین عامل در افزایش طول عمر کولر گازی اسپلیت، سرویس دوره‌ای مرتب است. 
  • جلوگیری از نوسانات برقی: اگر می‌خواهید عمر دستگاه شما بالا برود، حتما برق ورودی را چک کنید که نوسان نداشته باشد و در صورت نیاز حتما قبل از دستگاه، استابلایزر نصب کنید.
شستشوی کولر گازی

اهمیت تمیز کردن دستگاه از زبان تعمیرکاران کاردون

تعمیرکاران کاردون توصیه می‌کنند که حتما کویل‌های کندانسور، کویل‌های اواپراتور و فیلترهای کولر گازی را به طور مرتب تمیز کنید. شستن و نظافت کویل‌ها گردوغبار را از روی آنها پاک می‌کند و کارایی دستگاه را بالاتر می‌برد. تمیز کردن کویل‌ها بستگی به محل قرار گیری کولر گازی دارد. اگر گردوغبار بسیاری در محل شما وجود دارد، باید سریع‌تر کار نظافت کویل‌های دستگاه را انجام دهید. تعمیرکاران کاردون توصیه می‌کنند، فیلترهای کولر گازی را به طور مرتب شستشو دهید تا عملکرد کولر گازی در سطح مناسبی باشد. در سرویس دوره‌ای کولر گازی کار تعمیرکاران با دستگاه کارواش کویل‌های کندانسور کولر گازی را نظافت می‌کنند و تمامی جرم‌های دستگاه را از بین می‌برند.

اهمیت زمان سرویس کولر گازی

برخی از کاربران برای چندین سال از کولر گازی خود استفاده می‌کنند، بدون اینکه آن را سرویس کنند. متخصصان کاردون به طور جدی توصیه می‌کنند که سرویس سالیانه‌ی کولر گازی خود را به هیچ‌وجه فراموش نکنید و اگر می‌خواهید کولر گازی شما هوای سرد با کیفیتی تولید کند و عمر آن بالا برود حتما آن را سرویس دوره‌ای کنید. اگر می‌خواهید سرویس دوره‌ای کولر گازی به خوبی انجام شود، حتما کار سرویس را به متخصصان بسپارید.

زمان سرویس کولر گازی

اگر از کولر گازی خود سالی یک بار استفاده می‌کنید، حتما قبل از راه‌اندازی کولر گازی در فصل گرما،‌ کولر گازی خود را سرویس کنید. اگر کولر گازی شما امکان گرمایش نیز دارد و در زمستان هم از آن استفاده می‌کنید، باید قبل از شروع فصل سرما نیز یک بار کولر گازی خود را سرویس کنید.

در صورتی که از کولر گازی خود خیلی استفاده می‌کنید و در محل قرارگیری کولر شما غبار بسیاری وجود دارد،‌ پیشنهاد ما این است که بیش از سالی یک بار کولر گازی خود را سرویس کنید.

آیا پس از تعمیر کولر گازی گارانتی داده می شود؟

همانطور که می‌دانید کاردون علاوه بر تعمیرات، لوازم خانگی را گارانتی نیز می‌کند. به دلیل اینکه نصب کولر گازی در نحوه کارکرد و عملکرد کولر گازی بسیار تأثیر دارد،‌ کاردون تنها در صورتی کولر گازی را گارانتی می‌کند که نصب آن نیز توسط متخصصان کاردون انجام شود. پس اگر می‌خواهید از خدمات نصب کولر گازی کاردون استفاده کنید، می‌توانید هم‌زمان کولر گازی خود را نیز گارانتی کنید. در مدت گارانتی اگر مشکلی برای کولر گازی شما ایجاد شد، می‌توانید به صورت کاملاً رایگان از خدمات تعمیر کولر گازی کاردون بهره ببرید.

تفاوت عملکرد کولر گازی و کولر آبی

خیلی از کاربران این سوال را از ما می‌پرسند که کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟ برای پاسخ به این پرسش مهم‌ترین نکته شرایط اقلیم محل زندگی شما است. در مناطقی که آب‌وهوای شرجی و مرطوب دارد،‌ استفاده از کولر آبی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در این مناطق کولر گازی به دلیل اینکه رطوبت هوا را می‌گیرد، از رطوبت فضای داخل شما می‌کاهد و هوا را خنک می‌کند و به همین دلیل انتخاب مناسبی است.

در مناطقی که آب‌وهوای گرم و خشک دارد،‌ کولر آبی می‌تواند راهکار مناسبی برای خنک کردن فضای داخل باشد. به این نکته توجه کنید که مصرف برق کولر آبی کمتر از کولر گازی است. کولرهای گازی اینورتر با وجود اینکه به گفته‌ی سازندگانشان مصرف برق کمتری دارند، با این وجود همچنان پرمصرف هستند.

اجزای تشکیل دهنده کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت همانطور که از نام آن مشخص است از دو واحد جداگانه تشکیل شده است. واحد بیرونی Outdoor Unit و واحد داخلی Indoor Unit. کمپرسور و کندانسور کولر گازی در واحد بیرونی قرار دارد. واحد بیرونی وظیفه‌ی سرد کردن گاز مبرد را برعهده دارد. گاز مبرد در سیکل تبرید دستگاه وارد کمپرسور می‌شود و کمپرسور آن را فشرده می‌کند. کندانسور نیز وظیفه سرد کردن و تبدیل کردن گاز به مایع را برعهده دارد. 

واحد داخلی شامل اواپراتور،‌ فن بلوور، سنسور دما و … می‌شود. گاز سرد شده از کویل‌های واحد داخلی عبور می‌کند و فن بلوور با عبور هوا از میان این کویل‌ها، آن را سرد می‌کند و به داخل می‌دمد.

واحد بیرونی: کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط، فن

واحد داخلی: بلوور فن، اواپراتور، فیلتر هوا،‌ درین (تخلیه) 

و مبرد که به صورت گاز و مایع در سیکل کولر گازی یافت می‌شود.

نحوه تولید سرما توسط کولر گازی

نحوه کارکرد کولر گازی و ایجاد سرما تا حدود زیادی به نحوه کار یخچال شباهت دارد. سرما در کولر گازی اسپلیت در سیکل تبرید تولید می‌شود. گاز وارد کمپرسور می‌شود و کمپرسور آن را فشرده و گرم می‌کند. بعد از آن وارد کندانسور می‌شود. کندانسور گاز را خنک می‌کند و گرمای آن را به محیط بیرونی منتقل می‌کند. در این فرایند گاز مبرد به مایع تبدیل می‌شود و از طریق لوله مسی به واحد داخلی کولر گازی منتقل می‌شود. مبرد در این مرحله از کویل‌های اواپراتور واحد درونی عبور می‌کند و این کویل‌ها که سرد شده‌اند، گرمای هوای مابین خود را می‌گیرند و آن را خنک می‌کنند. بلوور فن نیز این هوا را می‌کشد و از دریچه‌های پنل آن را به داخل اتاق می‌دهد و باعث خنک کردن هوا می‌شود. مایع مبرد با گرم شدن به گاز تبدیل می‌شود و از طریق لوله بازگشت به سمت کمپرسور برمی‌گردد تا چرخه را دوباره تکرار کند.

چه زمانی برای تعمیر کولر گازی اقدام کنیم؟

اگر می‌بینید کولر گازی شما باد گرم ‌می‌زند،‌ پنل داخلی یا خارجی صدای زیادی تولید می‌کند، کولر گازی شما روشن نمی‌شود، باید برای تعمیر کولر گازی خود اقدام کنید. با دیدن کوچک‌ترین عیب و نقص در دستگاه از یک متخصص درخواست کنید تا از دستگاه شما بازدید کند و آن را عیب‌یابی کنید. عیب‌یابی کولر گازی را حتماً یک متخصص کاربلد می‌تواند انجام دهد و از افراد غیرمتخصص برای تعمیر و سرویس کولر گازی کمک نخواهید.

سوالات متداول

برای جلوگیری از خرابی کولر گازی بهتر است که هر سال یک بار این کار را انجام دهید.

  • تولید صداهای غیرعادی توسط کولر گازی
  • خارج شدن بوی نامطبوع از کولر گازی
  • ضعیف شدن پرتاب باد توسط کولر گازی

نوسان برق را می توان شایع ترین دلیل خرابی کولر گازی دانست.