لوگوی کاردون

علت کار نکردن موتور یخچال

علت کار نکردن موتور یخچال
فهرست محتوا

از آنجا که موتور یخچال و فریزر 80-90٪ از عمر خود را در حال فعالیت هستند، تشخیص اینکه چه زمانی کمپرسور بیش از حد کار می کند فقط با گوش دادن به صدای یخچال کار دشواری است. همانطور که می دانید، علائمی برای جستجو علت کار نکردن موتور یخچال وجود دارد که نشان می دهد یخچال شما نیاز به تعمیر دارد. اگر این علائم را مشاهده کردید، زمان آن فرا رسیده است که یا به دنبال تعمیرکار یخچال بگردید و یا تمیزکاری دقیق یخچال اقدام نمایید.

علت کار نکردن موتور یخچال

اگر متوجه شوید که غذا درون یخچال قبل از تاریخ انقضای آن خراب می شود و یا آب و نوشیدنی ها درون یخچال به خوبی خنک نمی شود کمپرسور یا موتور یخچال ممکن است همان اثربخشی قبلی را نداشته باشد. یخچال باید ظرفیت نگه داشتن دما بین 35 تا 38 درجه فارنهایت را داشته باشد. باید به اندازه کافی سرد باشد تا گوشتی که از فریزر خارج شده و مستقیماً در یخچال قرار می گیرد به سختی ذوب شود. اگر متوجه شوید که تنظیمات دما روی کمترین دما تنظیم شده و هنوز هم بالای 38 درجه است، می تواند مشکل یک کمپرسور معیوب باشد.

چگونه یخچال را ریست کنیم

رطوبت نشانه ورود هوای گرم به داخل یخچال است. اگرچه دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد، اما این می تواند به این معنی باشد که کمپرسور برای ایجاد هوای خنک تر مجبور به فعالیت بیشتر است و همین موضوع می تواند دلیل خرابی و بروز مشکل در موتور یخچال شود. یخچال و فریزر در واقع یک دستگاه ساده است اگرچه تعیین مکان و دلیل مشکل ممکن است چالش برانگیز باشد. وقتی صحبت از دلایلی می شود که موتور یخچال دائماً کار می کند، این 5 مورد را قبل از هر اقدام دیگری بررسی کنید.

5 دلیل احتمالی که یخچال دائماً کار می کند

۱) لاستیک درب یخچال:

لاستیک های فرسوده بیشترین دلیل کار بی وقفه کمپرسور هستند. وقتی لاستیک درب یخچال فرسوده یا تاب خورده باشد، این شکاف ها باعث ورود هوای گرم و مرطوب به داخل یخچال می شود. به همین منظور كمپرسور براي خنك كردن هواي گرم و حفظ دماي مناسب بايد بيشتر كار كند. توصیه می کنیم این اولین موردی باشد که هنگام عیب یابی یخچال که دائماً کار می کند بررسی شود.

۲) کثیف بودن سیم پیچ کندانسور:

این سیم پیچ ها معمولاً در قسمت پایین یخچال یافت می شوند. هدف آنها متراکم شدن مبرد گاز به مایع داغ است. وقتی گاز به مایع تبدیل می شود و از طریق سیم پیچ ها عبور می کند، گرمای اضافی از طریق سیم پیچ ها پخش می شود. این مشکل وقتی بوجود می آید که سیم پیچ ها با مو، خاک و باقی مانده ای که به مرور زمان جمع می شوند پوشیده شوند. از آنجا که سیم پیچ های کندانسور نمی توانند گرما را به طور موثر و نه به طور صحیح پراکنده کنند، کمپرسور در تلاش برای خنک کردن بوده و دائماً کار می کند.

اگر گاز یخچال کم باشد چه میشود

۳) ترموستات معیوب:

این بخش درجه حرارت سیم پیچ های اواپراتور را کنترل می کند. هنگامی که ترموستات خراب می شود، برفک زدایی هرگز فعال نمی شود. اگر شک دارید که ترموستات باعث می شود یخچال دائماً کار کند، می توانید از یک مولتی متر برای بررسی تداوم استفاده کنید.

۴) موتور فن اواپراتور معیوب:

هدف این فن دو منظوره است. نه تنها هوا را از روی سیم پیچ ها خنک می کند بلکه هوای خنک را نیز بین محفظه های فریزر و یخچال گردش می دهد. اگر موتور به سادگی کار نمی کند یا می بینید که تیغه فن آنطور که باید چرخانده نمی شود، باید موتور فن را به طور کامل تعویض کنید.

۵) موتور فن کندانسور:

این موتور فن شبیه موتور مستقیم بالا است و به جای آن هوا را از سیم پیچ های کندانسور عبور می دهد. اگر برای مشکلات مشابه عیب یابی می کنید ، احتمالاً این موتور جریان مناسبی ندارد یا تیغه فن گیر کرده است.

اگر ساکن تهران هستید و قصد تعمیر یخچال خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیر یخچال در تهران کاردون استفاده کنید.

علت کار نکردن کمپرسور یخچال چیست؟

کمپرسور در یخچال یکی از اجزای مهم است که برای حفظ دمای مناسب در داخل یخچال و فریزر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر کمپرسور کار نکند، دمای داخلی یخچال و فریزر به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و ممکن است باعث خرابی مواد غذایی شود.

علت کار نکردن کمپرسور می‌تواند متنوع باشد. برای مثال مشکلات الکتریکی مانند خرابی قطعات یا قطع شدن سیم‌ ها می ‌تواند باعث کاهش جریان برق و کار نکردن کمپرسور شود. علاوه بر این، مشکلات مکانیکی مانند خرابی بلبرینگها، پمپ گاز یا دیگر قطعات مرتبط نیز می‌تواند باعث کار نکردن کمپرسور شود. همچنین خرابی سیستم خنک کننده نیز ممکن است باعث کاهش کارایی کمپرسور شود. در هر صورت، برای تشخیص دقیق علت کار نکردن کمپرسور، بهتر است توسط تعمیرکار مجرب و ماهر این امر بررسی شود.

با توجه به اینکه کمپرسور در یخچال یک قطعه گران قیمت است، برای جلوگیری از خرابی آن، بهتر است همیشه دمای یخچال را در محدوده مناسبی نگه دارید. همچنین، در صورت مشاهده هرگونه نشانه‌ی خرابی بهتر است سریعا اقدام به تعمیر آن کنید تا ناچار به تعویض کمپرسور نشوید.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

علت خراب شدن و کار نکردن کمپرسور یخچال

در مطالب بالا به علت کار نکردن کمپرسور یخچال به طور کلی اشاره شد. در این قسمت می خواهیم به صورت گزینه ای و جداگانه درباره هر کدام از دلایل خراب شدن و کار نکردن کمپرسور یخچال بیشتر بدانیم. اگر علاقه مند هستید که مفصل تر درباره مواردی که باعث خرابی زودرس موتور یخچال شما می شود، بدانید، تا انتها مطلب ما را همراهی نمایید.

۱) گرمای بیش از اندازه کمپرسور

با کار کردن کمپرسور، گرما ایجاد می شود. در واقع همراه با کار کردن کمپرسور، گرمایی تولید می شود  که بر اساس مقاومت موتور است. طراحی کمپرسور به گونه ای است که تحمل گرمای تولید شده در اثر کار کردن را دارد. برای همین طراحی بر اساس برای وجود تهویه و گردش هوا صورت گرفته است.

اگر تهویه مناسب و گردش هوا در کمپرسور وجود نداشته باشد، گرمای بسیار بالایی ایجاد خواهد شد که به سیم پیچ و قطعات داخلی اسیب وارد می کند. وقتی دیگر اجزاء کارکرد درستی را نداشته باشند و تهویه مناسب هم صورت نگیرد، کمپرسور یخچال دچار اختلال می شود. با رعایت چند مورد می توانید از بروز علت کار نکردن کمپرسور یخچال جلوگیری به عمل آورید.

  • یخچال حداقل 15 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد
  • جریان هوای لازم در اطراف یخچال شما وجود داشته باشد تا اتلاف گرمای سیم پیچ ها صورت گیرد

۲) وجود آلودگی در کندانسور یخچال

از دیگر دلیل کار نکردن موتور یخچال می تواند وجود آلودگی در کندانسور یخچال باشد. اگر دقت کرده باشید در پشت یخچال، یکسری لوله های سیاه رنگ که تو در تو هستند وجود دارند. این ها همان کندانسور می باشند که گرمای زیادی از آن ها تلف می شود. حال اگر روی این لوله ها را کثیفی و آلودگی بپوشاند، مانند عایق عمل می کنند و دیگر دما و حرارت از کندانسور خارج نمی شود. اگر گرما به درستی خارج نشود، یخچال هم به خوبی کار نخواهد کرد و باعث از کار افتادن یخچال می شود.

گرد و غبار و آلودگی در اثر استفاده از یخچال در سال های طولانی ایجاد می شود که از علت کار نکردن کمپرسور یخچال است.

۳) روغن کاری موتور یخچال

برای اینکه کمپرسور یخچال خوب کار کند باید هر چند وقت یکبار سرویس و روغن کاری شود. روغن کاری و روانکاری باعث کارکرد بهتر موتور می شود و از فرسودگی زودرس و خرابی آن جلوگیری به عمل می آورد.

۴) افزایش ولتاژ

از دیگر علت کار نکردن کمپرسور یخچال می تواند بالا و پایین ولتاژ باشد. کمپرسور یخچال در اثر ولتاژ بالا اسیب دیده و خراب می شود. ولتاژ بالا باعث اختلال در سیم پیچ ها می شود و کمپرسور را فرسوده و خراب می کند.

۵) وجود مواد غذایی زیاد در یخچال

از موارد مهمی که در نگهداری از موتور یخچال باید در نظر داشته باشید، این است که، بیش از حد، محفظه یخچال را پر نفرمایید. با قرار دادن مواد غذایی زیاد و گرم در یخچال، مبرد بیش از اندازه گرم می شود و به مبرد آسیب وارد می شود.

تعمیرات کمپرسور یخچال

تعمیر یخچال و کمپرسور از کارهای تخصصی است که باید حتما توسط کارشناسان و تعمیرکاران حرفه ای و ماهر انجام شود. تعویض کمپرسور یخچال بسیار پرهزینه است و برای یخچال های جدید و گران، به صرفه می باشد.

اگر یخچال شما قدیمی و کهنه است و موتور ان دچار خرابی شده است یا کار نمی کند، بهتر است، دستگاه جدید و به روزتری را خریداری نمایید. البته که کارشناسان کاردون ابتدا بررسی های لازم را انجام می دهند و سپس عاقلان ترین و به صرفه ترین راهکار را به مشتریان عزیز ارائه خواهند داد.

سوالات متداول

اگر متوجه شوید که غذا درون یخچال قبل از تاریخ انقضای آن خراب می شود و یا آب و نوشیدنی ها درون یخچال به خوبی خنک نمی شود کمپرسور یا موتور یخچال ممکن است همان اثربخشی قبلی را نداشته باشد.

لاستیک های فرسوده بیشترین دلیل کار بی وقفه کمپرسور هستند. وقتی لاستیک درب یخچال فرسوده یا تاب خورده باشد، این شکاف ها باعث ورود هوای گرم و مرطوب به داخل یخچال می شود. 

رطوبت نشانه ورود هوای گرم به داخل یخچال است.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها