لوگوی کاردون

طول عمر تلویزیون چقدر است؟

طول عمر تلویزیون‌ ها چقدر است؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

یکی از نگرانی هایی که معمولا برای خریداران تلویزیون به وجود می آید طول عمر مفید تلویزیون و راه های افزایش آن است. اگر یکی از دغدغه های شما مثل بسیاری از خریداران تلویزیون، طول عمر مفید تلویزیون و راه های افزایش آن است، ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

طول عمر تلویزیون LCD

تلویزیون های LCD که یکی از تلویزیون های محبوب محسوب می شوند، از فناوری کریستال مایع برای تولید تصاویر استفاده می کنند. در واقع یکی از اصلی ترین دلایل محبوب بودن و پر طرفدار بودن تلویزیون های LCD هزینه های تولید پایین و در دسترس بودن گسترده مواد تولید آن است.

طول عمر تلویزیون های LCD متناسب با نوع آن ها متفاوت است. مانند بسیاری از فناوری ها و ابزارها در دنیای تکنولوژی، تلویزیون های LCD جدیدتر از کیفیت بیشتری نسبت به تلویزیون های LCD قدیمی تر برخوردارند. در ادامه کیفیت بالاتر تلویزیون های LCD جدیدتر، این تلویزیون عمر طولانی تری هم دارند. از آن جا که تلویزیون های LCD نور خود را تامین نمی کنند، طول عمر منبع نور LCD، طول عمر صفحه نمایش تلویزیون را تعیین می کند.

اگر بخواهیم طول عمر مفید LCD را به طور متوسط تعیین کنیم، باید بگوییم که طول عمر یک تلویزیون LCD بین 30 هزار تا 60 هزار ساعت است. در واقع، اگر بخواهیم با زبان ساده طول عمر یک تلویزیون LCD معمولی را برای شما با یک مثال تعریف کنیم، می توانیم بگوییم اگر در خانواده ای قرار دارید که نزدیک به شش ساعت در روز تلویزیون تماشا می کند، شما می توانید از تلویزیون LCD خود انتظار داشته باشید که نزدیک به 28 سال دوام آورد.

Longevity of TV

طول عمر تلویزیون LED

یکی دیگر از تلویزیون های محبوب که از نظر کیفی در رتبه بهتری نسبت به تلویزیون LCD قرار دارد، تلویزیون LED است. میانگین طول عمر مفید LED در حداکثر یا نزدیک به حداکثر روشنایی، 40 هزار تا 60 هزار ساعت یا تقریبا 4.5 تا 6.8 سال است. اولین قطعه ای که در تلویزیون های LED معمولا با مشکل و خرابی رو به رو می شود، نور پس زمینه آن است. همانطور که می بینید، طول عمر تلویزیون های LCD شباهت زیادی با طول عمر تلویزیون های LED دارد.

اگر 24 ساعت در روز به تماشای تلویزیون نمی نشینید، تلویزیون LED شما می تواند حتی تا 13 سال نیز عمر کند. البته، این اتفاق با فرض این که دیگر اجزای این تلویزیون از قبل خراب نشده باشند اتفاق می افتد. تقریبا هر تلویزیونی که امروزه در دسترس است یک تلویزیون هوشمند است که بر روی یک سیستم عامل کار می کند.

مانند بسیاری از نرم افزار ها، سیستم عامل تلویزیون شما نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. این تعمیر و نگهداری منظم از سیستم عامل تلویزیون معمولا در قالب به روز رسانی انجام می شود. در هر حال، باید خود را با این واقعیت آماده کنید که امکان دارد یک تولید کننده، دیگر یکی از تلویزیون های میان رده پنج سال پیش خود را پشتیبانی نکند. کیفیت نرم افزار تلویزیون و تعداد دفعات به روز رسانی سیستم عامل آن کاملاً به برند تلویزیون بستگی دارد.

Lifespan of LCD TV

طول عمر تلویزیون OLED

تلویزیون های OLED یکی از پیشرفته ترین تلویزیون های موجود در بازار به شمار می آیند. در واقع، از نظر کیفی تلویزیون های OLED در جایگاه بالاتری نسبت به تلویزیون های LCD و LED قرار دارند.

OLED مخفف عبارت «دیود ساطع نور ارگانیک» است. تلویزیون OLED یک فناوری نمایشگر نسبتا جدید است که سخت افزار آن از تلویزیون های LED سنتی پیشرفته تر است. اگر بخواهیم یکی از مواردی که در آن تلویزیون های OLED پیشرفته تر از تلویزیون های LED هستند را بیان کنیم، می توانیم به این مسئله بپردازیم که تلویزیون های OLED به یک سیستم نور پس زمینه LED پیچیده متکی نیستند. در عوض، پیکسل های درون نمایشگر به طور خودکار روشن می شوند و کنتراست بیشتر و پنل های نازک تر و مزیت های مختلف دیگری را فراهم می کنند.

به گفته شرکت ال جی که یکی از تولید کنندگان اصلی تلویزیون های OLED به شمار می آید، با وجود این که پنل های OLED به مرور زمان روشنایی خود را از دست می دهند، 54 سال طول می کشد تا به 50 درصد روشنایی کاهش یابد. بدیهی است که شما به هیچ وجه به مدت 54 سال یک تلویزیون را نخواهید داشت. همچنین از آن جا که فناوری OLED سابقه زیادی ندارد، هنوز این ادعا که تلویزیون های OLED می توانند تا 54 سال عمر کنند از طریق هیچ آزمایشی اثبات نشده است.

چه تلویزیون OLED شما 54 سال دوام بیاورد یا این که این ادعا کاملا دروغ باشد، یک مسئله کاملا روشن این است که اگر همیشه تلویزیون OLED خود را در حداکثر روشنایی قرار ندهید، مطمئنا طول عمر مفید تلویزیون OLED شما افزایش می یابد.

به گفته یک روزنامه کره‌ای در سال ۲۰۱۶ طول عمر تلویزیون OLED ال جی ۱۰۰ هزار ساعت است. عمر این پنل ها سال به سال افزایش پیدا می‌کند. به طوری که در سال ۲۰۱۳ این عدد ۳۶ هزار ساعت بود.

The useful life of plasma

اهمیت برند در طول عمر تلویزیون

برند و یا همان نام تجاری محصولات بر کیفیت و ویژگی های فنی آن تاثیرگذار هستند. درباره تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی و پلاسما هم همینگونه است. اما نمی توان به طور صد در صد بر این عامل تاکید داشت. عمر مفید تلویزیون می تواند به ایتم هایی چون، طراحی، مولفه‌ها یا مکانسیم یک تلویزیون مرتبط باشد. در این میان می تواند برندهای معتبری هم وجود داشته باشند که از این عوامل انچه که مورد انتظار است، در کیفیت مطلوب استفاده نکرده باشند.

اما در حالت کلی، برندهای معتبری چون ال جی و سامسونگ و سونی و پاناسونیک، از قطعات باکیفیت و طراحی بدون ایراد در تولیدات خود استفاده می کنند.

طول عمر تلویزیون ال جی

می توان بر اساس ادعای خود شرکت ال جی، عمر مفید تلویزیون این تلویزیون را در صورتی که از فن آوری OLED استفاده کند، 100000 ساعت است.

اگر تلویزیون LCD باشد، زمان عمر مفید تلویزیون از برند ال جی به 60000 ساعت کاهش می یابد. می توان کاربردی و عناصر محیطی را هم در عمر تلویزیون ال جی موثر دانست.

رشد عمر تلویزیون ال جی

رشد طول عمر تلویزیون ال جی بسیار در خور توجه است. در زمانی که کمپانی ال جی تلویزیون های OLED را تولید و روانه بازار نمود، زمان طول عمر مفید دستگاه به 36000 ختم می شد. اما از ان زمان که به سال 2013 بود تا کنون، زمان عمر مفید تلویزیون های ال جی به 2 برابر افزایش پیدا کرده است و این نتیجه ای شگفت اور و در خور ارزش است.

این پیشرفت را می توان به توسعه فناوری و استفاده از نوع خاصی از زیرپیکسل OLED سفید که نور را از فیلترها عبور می دهد مرتبط دانست. از مزیت های این نوع OLED این است که به کنترل هزینه های تولید کمک شایانی می کند.

افزایش طول عمر تلویزیون ال جی

برای اینکه عمر تلویزیون ال جی خود را افزایش دهید، باید یکسری موارد مراقبتی و نگهداری را آگاه باشید و به کار بندید. از این نکات موارد زیر می باشد.

  • باتری انرژی نور پس زمینه را تامین کرده و دقیقا همان جایی است که باید دقت نمود و صرفه جویی را انجام داد. اگر از دستگاه خود استفاده نمی کنید، بهتر است که آن را در حالت خاموش قرار داده تا ماندگاری و عمر تلویزیون ال جی شما بیشتر شود.
  • جدا کردن دستگاه از منبع تغذیه می تواند بر طول عمر دستگاه بیافزاید.
  • تلویزیون ال جی خود را در کنار پنجره و در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • تلویزیون را در جای مرطوب قرار ندهید
  • تلویزیون را خیلی به زمین نزدیک نکنید تا از گرد و غبار محفظ باشد
  • تلویزیون ال جی خود را در جایی که امکان تهویه مطلوب وجود دارد، قرار دهید.

کدام برند تلویزیون عمر بیشتری دارد؟

همان طور که در مطالب فوق در این مقاله اشاره شد، موارد زیادی در افزایش عمر و ماندگاری تلویزیون اثر دارد. برندهای معتبری چون، ال جی، سونی، سامسونگ و پاناسونیک، امتحان خود را در کیفیت فنی محصولاتشان پس داده اند. با کمی مطالعه درباره ویژگی های محصولات این برندها می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

از انجا که برند ال جی، اولین تولید کننده نمایشگر با فن آوری OLED است می توان گفت که این کمپانی انقلابی در عرصه صنعت تصویر ایجاد کرده است.

هر کدام از تلویزیون های برندهای نام برده شده، طول عمر خوبی دارند و در پاسخ به سوال، کدام برند تلویزیون عمر بیشتری دارد؟ می توان گفت که، برندهای ال جی، سامسونگ و سونی در این زمینه موفق تر بوده اند.

طول عمر مفید پلاسما

در گذشته ای نه چندان، صدای وز وز فن های خنک کننده تلویزیون های پلاسما به اندازه ای زیاد بود که شما به سختی می توانستید صدای تلویزیون را بشنوید. این فن های خنک کننده به طور منظم کار می کردند. با این تعاریف، اصلا جای تعجب نیست که اکثر تلویزیون های پلاسما مدل اولیه از دور خارج شدند.

نوآوری هایی که در تلویزیون های پلاسما امروزی به وجود آمده است، طول عمر این تلویزیون ها را بین 30 هزار تا 60 هزار ساعت تبدیل کرده است. البته، دستگاه در طول این مدت کارکرد حدود 50 درصد از روشنایی خود را از دست می دهد. به طور مثال، اگر یک تلویزیون پلاسما به مدت هشت ساعت در روز روشن بماند، عمر مورد انتظار حدود 9 سال خواهد بود اما اگر تلویزیون پلاسما فقط 4 ساعت در روز روشن بماند، نیمه عمر آن حدود 18 سال خواهد بود.

اگر تلویزیون شما دچار مشکل شده است و قصد تعمیر آن را دارید، می توانید از سرویس تعمیر تلویزیون کاردون استفاده کنید.

باید ها و نباید ها برای افزایش طول عمر تلویزیون

تا این جای مقاله شما را با میانگین طول عمر تلویزیون های LCD، LED، OLED و پلاسما آشنا کردیم. در این بخش سعی کرده ایم به روش ها و باید و نباید هایی برای افزایش طول عمر تلویزیون اشاره کنیم.

  • تلویزیون را در حالت آماده به کار رها نکنید.
  • وقتی کسی تلویزیون تماشا نمی کند، آن را خاموش کنید.
  • جایی که تلویزیون خود را قرار می دهید عامل مهمی در طول عمر مفید تلویزیون شما است. تلویزیون را در نزدیکی پنجره قرار ندهید زیرا نور خورشید به قطعات آسیب می رساند.
  • تلویزیون را در نزدیکی اجاق چوبی قرار ندهید، زیرا گرد و غبار چوب، خاکستر و گرما باعث کاهش عمر تلویزیون می شود.
  • تلویزیون را روی دیوار نصب کنید.
  • مطمئن شوید که تلویزیون به خوبی تهویه می کند.
  • سطوح روشنایی تلویزیون را تنظیم کنید.
  • حواستان باشد هنگامی که تصویر شروع به کم شدن می کند، کیفیت تصویر تحت تأثیر قرار می گیرد تا در نهایت غیرقابل تماشا شود. تنظیمات «فیلم» یا «خانه» به همین خوبی کار می‌کنند، یا می‌توانید با انتخاب «اتاق تاریک» یا «اتاق متوسط» آن را بر اساس نور اتاقی که در آن قرار دارد تنظیم کنید.
  • سطوح کنتراست را تنظیم کنید. هرچه کنتراست بیشتر باشد، تلویزیون از قدرت بیشتری استفاده می کند که طول عمر تلویزیون را کاهش می دهد. کنتراست را روی «استاندارد» تنظیم کنید.
  • در صورت افت یا نوسانات برق، از تنظیم کننده ولتاژ با باتری پشتیبان استفاده کنید.
Dos and don'ts to extend the life of the TV

جمع بندی

طول عمر یک تلویزیون بستگی زیادی به نحوه استفاده و مراقبت از آن دارد حتی گران ترین تلویزیون نیز در صورت عدم نگهداری درست در چند سال آینده خراب می شود. ارزان‌ ترین تلویزیون نیز با توجه کافی می ‌تواند از یک تلویزیون پیشرفته در بازار بیشتر دوام بیارد.

در صورتی که از تلویزیون برند پاناسونیک استفاده می کنید و قصد تعمیر آن را دارید، می توانید از خدمات تعمیر تلویزیون پاناسونیک کاردون استفاده کنید.

از فناوری کریستال مایع برای تولید تصاویر استفاده می کنند.

در واقع یکی از اصلی ترین دلایل محبوب بودن و پر طرفدار بودن تلویزیون های LCD هزینه های تولید پایین و در دسترس بودن گسترده مواد تولید آن است.

OLED مخفف عبارت «دیود ساطع نور ارگانیک» است. 

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی بیگ مرادی
6 ماه قبل

سوالم اینه در نرم افزاردستگاه میشه طول عمر گذشته یا آینده رو پیدا کرد؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  علی بیگ مرادی
6 ماه قبل

با سلام
خیر امکان پذیر نیست.