لوگوی کاردون

چگونه از برفک یخچال جلوگیری کنیم؟

چگونه از برفک یخچال جلوگیری کنیم؟
فهرست محتوا

گاهی اوقات ایجاد برفک اضافی در یخچال می‌تواند برای شما مزاحمت ایجاد کند و حتی حجم زیادی از یخچال را به خود اختصاص دهد. بنابراین در سیستم تهویه هوا و حتی طول عمر یخچال شما هم می‌تواند تاثیرگذار باشد. اگر به دنبال راهکاری هستید که بتوان از شر برفک‌ زدن یخچال خلاص شد و یا می‌خواهید بدانید چه کنیم که برفک یخچال جلوگیری کنیم، بهتر است تا انتهای مطلب با کاردون همراه شوید. البته لازم است بگوییم تشکیل برفک یخچال اگر در طولانی مدت انجام شود امری طبیعی است. اما اگر ماهی یکبار شاهد ایجاد برفک یخچال هستید باید به فکر راه حل و یا علت این مشکل باشید.

چکار کنیم که یخچال برفک نزند؟

How to prevent refrigerator thrush

شما به راحتی و با بررسی مواردی که در ادامه مطلب به آن‌ها می‌پردازیم می‌توانید علت برفک یخچال را متوجه شوید. راهکارهایی را برایتان به اشتراک می‌گذاریم که می‌توانید با استفاده از آن ها مانع از ایجاد برفک یخچال شوید. اولین از عملکرد صحیح یخچال مطمئن شوید. اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم باید بگوییم ایجاد بیش از حد برفک یخچال نشانه‌ای از عملکرد نادرست یخچال است. اگر جریان هوا مسدود شود و گردش هوا به درستی صورت نگیرد برفک‌ها در یخچال زیاد می‌شود.

این مسدود شدن دریچه هوا می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر دریچه‌ها دچار کثیفی شوند هوا به خوبی گردش نمی‌کند و در نتیجه با ایجاد برفک یخچال به شما هشدار می‌دهد. برخی از مدل یخچال‌ها داری کویل‌های کندانسور هستند که معمولا در پشت یخچال تعبیه شده است و برای رسیدن به آن باید پنل پشتی یخچال را باز کنید. اگر کویل‌های کندانسور کثیف شده باشد باید سریعا برای تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید.

گاهی اوقات خراب شدن لاستیک درب یخچال هم می‌تواند دلیل اصلی ایجاد برفک باشد چرا که تداخل جریان هوای بیرون و داخل یخچال می‌تواند باعث ایجاد برفک یخچال شود. بنابراین بهتر است از سالم بودن لاستیک درب یخچال مطمئن شوید و در صورت خراب شدن، پارگی و یا شل شدگی آن را تعویض نمایید. البته گاهی اوقات ممکن است خاصیت آهنربایی خود را از دست داده باشد و یا کثیفی‌ها و جرم مانع از بسته شدن کامل درب یخچال شود که در هر دو صورت باید لاستیک را تعویض کنید.

علت زیاد برفک زدن یخچال چیست؟

What is the reason for frosting of the refrigerator

گاهی اوقات برفک زدن زیاد یخچال می‌تواند دلیل ساده‌ای به همراه داشته باشد که با برطرف کردن آن دیگر با این مشکل روبرو نخواهید شد و آن این است که از تنظیمات دمایی یخچال و یا فریزر خود مطمئن نیستید. بهتر است تنظیمات دمای فریزر و یخچال را درست انجام دهید و یا از یک متخصص برای تنظیم دما مشورت کنید. اگر دمای فریزر شما بر روی دمای بسیار زیاد و یا بسیار کم باشد، در هر دو صورت با ایجاد برفک زیاد مواجه می‌شوید. معمولا می‌گویند دمای فریزر را بر روی منفی 18 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید اما باز هم بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکل برفک زدن از دفترچه راهنمای یخچال و یا نمایندگی یخچال خود سوال کنید تا مطمئن شوید.

چرا باید از برفک زدن یخچال جلوگیری کرد؟

برفک زدن یخچال و فریزر باعث ایجاد یکسری موارد ناهنجار و آزار دهنده می شود که در جدول زیر به این موارد اشاره شده است.

معایب ایجاد برفک در یخچال

ایجاد بوی بد و نامطبوع در یخچال

کم شدن آب مواد غذایی و خراب شدن آن ها

اشغال فضای درونی دستگاه

تغییر فرم لاستیک درب یخچال

خرابی لاستیک درب یخچال

اگر ساکن تهران هستید و یخچال شما نیاز به تعمیر دارد، می توانید از خدمات تعمیر یخچال کاردون استفاده کنید.

متداولترین دلایل برفک زدن یخچال چیست؟

از اصلی ترین دلایل برفک زدن یخچال های جدید یا قدیمی می تواند موارد زیر باشد که باعث ایجاد اختلال در عملکرد یخچال می گردد.

دلایل مهم برفک زدن یخچال

چینش بد و نامنظم مواد غذایی

وجود رطوبت در ظرف و یا مواد غذایی

استفاده نکردن از ظروف مناسب برای نگهداری مواد غذایی در یخچال

تغییر ناگهانی دمای یخچال

راهکارهای اصلی پاک کردن برفک یخچال

The main solutions to remove frost from the refrigerator

در این قسمت به معرفی بهترین راه‌ها جهت از بین بردن برفک یخچال می‌پردازیم. این روش‌ها بسیار ساده و مقرون بصرفه هستند و شما می‌توانید با توجه به شرایط خود یک یا چند روش را انتخاب کنید:

۱) زمان دهید تا یخ آب شود

درب یخچال را باز کنید تا برفک‌ها آب شوند. در این هنگام، آب‌های اضافه را با یک اسفنج یا حوله خشک کنید. چند حوله‌ و پارچه روی زمین قرار دهید تا از خیس شدن زمین جلوگیری شود.

۲) استفاده از سشوار گرم

هرگز سشوار را بیش از حد به قفسه‌های فریزر نزدیک نکنید زیرا گرمای زیاد آن امکان دارد به قفسه‌ها آسیب برساند. برای آب شدن برفک‌ها زیر پایۀ فریزر حوله قرار دهید.

۳) استفاده از فن

استفاده از فن بهترین روش ممکن است. هنگامی که هوای خانه گرم باشد، این هوای گرم برفک داخل فریرز را ذوب می‌کند. درب فریزر را باز کرده و فن را خارج از فریزر قرار دهید تا برفک‌ یخچال از بین برود.

۴) قرار دادن کاسه یا ظرف‌های داغ بر روی قفسه‌ها

چند ظرف‌ آب جوش در قفسه‌های یخچال بگذارید و درب آن را ببندید. بخار آب گرم باعث می‌شود تا برفک‌ یخچال ذوب شوند. حدود 30 دقیقه بعد می‌توانید خودتان آن‌ها را پاک کنید.
توجه کنید که گرمای ظرف‌ها ممکن است به قفسه‌ها آسیب برساند. بنابراین برای استفاده از این تکنیک، توصیه می‌شود یک حوله ضخیم در زیر ظرف‌های گرم قرار دهید تا دچار مشکل نشوید.

۵) قرار دادن یک فلز داغ در یخچال

سریع‌ترین راه برای ذوب شدن برفک‌ها این روش است. شما می‌توانید از یک فلز گرم استفاده کنید. به این صورت که ابتدا فلز را بر روی شعله گرم کنید و سپس آن را به یخ بچسبانید. با این کار برفک‌ها آب می‌شوند.
اما لازم به ذکر است که این روش بسیار خطرناک و حساس است. به این دلیل که احتمال زیاد سوزاندن و صدمه زدن به خودتان وجود دارد. بهتر است از این روش استفاده نکنید و یا در صورت استفاده حتما احتیاط کنید.

۶) استفاده از پارچه داغ و آغشته به الکل

در این روش یک پارچه را در آب جوش قرار دهید و روی آن الکل بریزید. بعد این پارچه را روی برفک‌ یخچال قرار دهید.

۷) برداشتن برفک‌ها

برداشتن برفک یخچال یک روش دیگر برای راحت شدن از شر آن‌هاست. روشی که خودتان نیز با آن آشنا هستید. بهتر است برای جلوگیری از آسیب و یا سوراخ شدن دیوار یخچال، از قاشق پلاستیکی یا چوبی استفاده شود.

۸) استفاده از وسایل مرطوب و خشک

خشک کردن برفک‌ها روش دیگر است. در این روش از بالای یخچال شروع کنید و به آرامی روی تمام سطوح حرکت کنید. بهتر است از خشک‌کن فریزر کمک بگیرید تا سریع‌تر پیش بروید و همچنین از خطر برق گرفتگی در امان بمانید. با شروع آب شدن قطعات یخ، به سراغ لایه‌های بعدی بروید تا به این ترتیب همه چیز را خشک کنید.

اگر از یخچال برند سامسونگ استفاده می کنید که نیاز به تعمیر دارد، پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر یخچال سامسونگ کاردون استفاده کنید.

توجه داشته باشید که شما با باز و بسته کردن بیش از حد درب یخچال می‌توانید تغییرات دمایی درون یخچال ایجاد کنید که نتیجه آن برفک زدن خواهد بود. بنابراین این عادت بد را از خود دور کنید و به طول عمر یخچالتان فکر کنید. همچنین در صورتی که درب یخچال شما برای طولانی مدت باز بماند و یخچال شما هشداری برای باز بودن درب یخچال ندهد برفک‌ها شما را غافلگیر خواهند کرد. با ورود هوای گرم به داخل یخچال و یا فریزر محیط داخل یخچال مرطوب می‌شود و این رطوبت در کوتاه مدت تبدیل به برفک یخچال خواهد شد.

سوالات متداول

اگر جریان هوا مسدود شود و گردش هوا به درستی صورت نگیرد برفک‌ها در یخچال زیاد می‌شود.

اگر دمای فریزر شما بر روی دمای بسیار زیاد و یا بسیار کم باشد، در هر دو صورت با ایجاد برفک زیاد مواجه می‌شوید.

دمای فریزر را بر روی منفی 18 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید.

به تعمیر یخچال نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی یخچال

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

6 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ستاره
10 ماه قبل

من هربار میخوام یخچالمو تمیز کنم آب جوش رو با آب ولرم قاطی میکنم میریزم روی قفسه ها، کار درستی می کنم؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  ستاره
10 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
مشکلی در انجام این کار نیست اما توجه داشته باشید که آب بسیار جوش نباشد، چرا که سبب آسیب رسیدن به قفسه های یخچال می شود.

نگار
6 ماه قبل

یخچال قدیمی چه درجه بایدباشد ..ازاون یخچالها که دوتادردارن جایخیش جداس

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  نگار
6 ماه قبل

با سلام
درجه مناسب یخچال 3و یا 4 است.
با تشکر

نگار
6 ماه قبل

چون هردوهفته یک بارفریز یخچال برفک میزنه جوری که کلا یخ همه جاروفرامیگیره و تمیزمیکنم بازدوهفته نمیشه بازبرفک میزنه درجش رو روچند بزارم اعصابم خراب شده دیگه ..ازاین یخچال دودره قدیمیهاس ک فریزدرش بالاقرارداره

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  نگار
6 ماه قبل

با سلام
دستگاه به علت برفک زدن مداوم نیاز به تعمیرات دارد و با تغییر درجه مشکل حل نمی شود.
با تشکر