لوگوی کاردون

راهنمای سرویس کولر گازی

سرویس کولر گازی و اسپلیت
فهرست محتوا

اگر کولر گازی شما چند ماه است که خاموش مانده و حالا با آمدن فصل گرما می‌خواهید آن را روشن کنید، برای عملکرد بهتر آن قبل از شروع به کار کولر گازی حتما آن را سرویس کنید. سرویس کولر گازی کمک می‌کند، هوای خنک مطلوب‌تری در خانه شما ساخته شود. با سرویس به موقع کولر گازی همچنین عمر کولر خود را بالا می‌برید. ضمن اینکه اگر کولر گازی سرویس نشود، کندانسور باید بیشتر کار کند تا گاز کولر گازی را سرد کند و به این ترتیب هم مصرف برق دستگاه بالا می‌رود و هم عمر کندانسور کم می‌شود. سرویس کولر گازی به صورت کامل، کاری تخصصی است. برای همین اگر می‌خواهید کولر گازی خود را سرویس کامل کنید، بهتر است از سرویس کار و متخصص کولر گازی درخواست خدمات کنید. در این مطلب اقداماتی که قبل از راه‌اندازی کولر گازی خودتان باید انجام دهید را برمی‌شماریم و مراحل سرویس کولر گازی را توضیح می‌دهیم. در این راهنمای سرویس کولر گازی همراه ما باشید.

بهترین زمان سرویس کولر گازی

اگر از کولر گازی‌ سالی یک بار و با شروع فصل گرما استفاده می‌کنید، بهترین زمان سرویس آن در فصل بهار و قبل از شروع گرما است. اما اگر سالی دوبار از آن استفاده می‌کنید یعنی از گرمایش کولر گازی در زمستان استفاده می‌کنید و در تابستان از سرمایش آن، بهتر است دو بار در سال آن را سرویس کنید. یک بار قبل از فصل سرما و یک بار قبل از فصل گرما.

مراحل سرویس کولر گازی

قطع برق دستگاه

شستشوی فیلتر پنل داخلی

شستن پنل داخلی

چک کردن گاز کولر گازی

شستن پنل خارجی

سرویس کولر گازی بهتر است توسط سرویس کار با تجربه و متخصص انجام شود. چک کردن گاز و عملکرد درست سنسور دمای کولر گازی کاری تخصصی است. ضمن اینکه تمیز کردن کویل‌های پنل داخلی و خارجی کاری دشوار است و شتسشوی بهتر نیازند ابزار مناسب و تخصص است. در هر صورت اگر قصد دارید کار سرویس کولر گازی اسپلیت را خودتان انجام دهید، ابتدا باید برق دستگاه را قطع کنید و بعد تمیز کردن و سرویس کولر آبی را شروع کنید. اگر قطعه‌ای از کولر گازی را می‌خواهید باز کنید برای شستشو توصیه می‌کنیم حتما از قبل از آن عکس بگیرید تا فراموش نکنید که قطعه‌ را به کجا باید متصل کنید.

شستشوی فیلتر کولر گازی

پنل داخلی کولر گازی اسپلیت اگر در محل عبور گرد و غبار و آلودگی باشد، خیلی زود کثیف و مسدود می‌شود و به همین دلیل کولر گازی نمی‌تواند هوا را به خوبی خنک کند. زمان تمیز کردن فیلتر کولر گازی به میزان گردوغبار محیط و مکانی که کولر گازی را آنجا قرار داده‌اید، بستگی دارد. اگر در محیط شما روی وسایل زود به زود خاک می‌نشیند، فیلترها را باید زودتر تمیز کنید. برای بیرون آوردن فیلترها پوشش جلویی پنل را بازکنید و فیلترها را خارج کنید. اگر روی فیلترها چربی نشسته است، آن را با مواد چربی پاک کن، پاک کنید. اگر چربی روی فیلتر را نگرفته با مواد شوینده عادی آنها را تمیز کنید.

شستشوی پنل داخلی کولر گازی

نظافت پنل داخلی

نظافت پنل داخلی کولر گازی

شستشوی پنل داخلی کاری نسبتا دشوار است. گرد و غباری که روی کویل‌ها می‌نشیند، به آسانی تمیز نمی‌شود. اگر می‌خواهید کویل‌های کولر گازی کاملا تمیز شوند و کولر شما هوای خنک تولید کند، باید آنها را به خوبی تمیز کنید. برای همین توصیه ما به شما این است که حتما از سرویس کار مجرب و متخصص برای سرویس کولر گازی خود کمک بخواهید. اما اگر خودتان خواستید آن را تمیز کنید، می‌توانید با یک اسپری تمیز کننده و برس کویل‌ها را تمیز کنید. شستن کویل‌های پنل داخلی را با دستگاه بخارشو نیز می‌توانید انجام دهید.

به غیر از کویل باید سنسور کولر گازی را نیز نظافت کنید. سنسور اسپلیت دمای محیط را می‌سنجد و با توجه به دما موتور کولر را روشن و خاموش می‌کند. اگر روی سنسور دما گرد و خاک بنشیند، سنسور دما را به خوبی تشخیص نمی‌دهد و در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌شود.

شستشوی پنل خارجی

شستشوی پنل خارجی کولر گازی بسیار اهمیت دارد. مخصوصا اگر در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، روی آن را کاور نکشیده باشید. شما می‌توانید بدون اینکه کندانسور یا پنل خارجی را باز کنید نیز آن را تمیز کنید. در عین حال اگر آن را باز کنید، بهتر می‌توانید آن را تمیز کنید؛ اما از آنجایی که باز کردن پنل خارجی کولر گازی و شستن آن می‌تواند با خود چالش به همراه داشته باشد، بهتر است این کار را یک متخصص انجام دهد تا به دستگاه شما آسیبی وارد نشود. اما اگر می‌خواهید خودتان این کار را انجام دهید، ابتدا باید از قسمت جلو پنل را باز کنید. بعد پروانه را جدا کنید. در سمت راست دستگاه جعبه برق و کمرسور دستگاه قرار دارد که نباید آب به آنها برسد. می‌توانید یک پلاستیک روی این قسمت قرار دهید که خیس نشود. شما باید بخش شبکه‌ای یا کویل‌های پنل خارجی کولر گازی را شستشو دهید. اگر دستگاه کارواش خانگی در اختیار دارید، می‌توانید کویل‌ها را با فشار بالای آب شستشو دهید و گرد و غبار را از روی آنها پاک کنید. بعد از اینکه دستگاه را شستشو دادید، قسمت‌هایی را که جدا کرده‌اید به خوبی ببندید و پیچ‌های آن را سفت کنید.

نظافت پنل خارجی کولر گازی

چک کردن گاز و شارژ گاز

گاز کولر گازی

سرویس کار کولر گازی با دستگاه گیج گاز کولر گازی را اندازه می‌گیرد و اگر کم شده باشد، آن را شارژ می‌کند. اگر گاز کولر گازی شما مناسب نباشد و کم شده باشد، عملکرد کولر گازی شما افت می‌کند.کولر گازی اینورتر گاز ۴۱۰ دارد و کولر گازی معمولی گاز R22. در ضمن سرویس کار بررسی می‌کند که یک موقع کولر گازی نشتی نداشته باشد.

اگر خودتان کولر گازی را سرویس کردید یا سرویس کار این کار را برای شما انجام داد، در نهایت باید صبر کنید تا داخل دستگاه خشک شود و بعد آن را روشن کنید.

سرویس تخصصی کولر گازی

برای اینکه خیال‌تان از سرویس کولر گازی مطمئن باشد، می‌توانید سرویس آن را به سرویس کار های با تجربه و متخصص بسپارید. به این ترتیب مطمئن خواهید بود که کولر گازی شما به درستی کار می‌کند. در صورتی هم که ایرادی داشته باشد، متخصص آن را عیب یابی می‌کند و مشکل را برطرف می‌کند. اگر هم کولر گازی شما دچار مشکل جدی نظیر روشن نشدن و سرد نکردن شده باشد، نیز باید برای تعمیر کولر گازی درخواست خدمات دهید. برای سرویس کولر گازی می‌توانید از کاردون درخواست خدمات دهید.

اگر از کولر گازی‌ سالی یک بار و با شروع فصل گرما استفاده می‌کنید، بهترین زمان سرویس آن در فصل بهار و قبل از شروع گرما است.

اگر سالی دوبار از آن استفاده می‌کنید یعنی از گرمایش کولر گازی در زمستان استفاده می‌کنید و در تابستان از سرمایش آن، بهتر است دو بار در سال آن را سرویس کنید. یک بار قبل از فصل سرما و یک بار قبل از فصل گرما.

سرویس کار کولر گازی با دستگاه گیج گاز کولر گازی را اندازه می‌گیرد و اگر کم شده باشد، آن را شارژ می‌کند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها