لوگوی کاردون

۶ روش رفع خرابی میکروفون گوشی

خرابی میکروفون گوشی
فهرست محتوا

میکروفون یکی از مهم‌ترین اجزای هر گوشی است، تا حدی که خرابی آن باعث می‌شود تقریباً گوشی شما بی‌استفاده گردد. چراکه قابلیت برقراری تماس، ضبط فیلم و صوت، برقراری ارتباط تصویری، دادن دستورهای صوتی و بسیاری از کاربردهای گوشی های تلفن همراه به میکروفون وابسته‌ هستند. اما علت خرابی میکروفون گوشی چیست؟ چگونه می‌توانیم با تست خرابی میکروفون گوشی به ایراد آن پی ببریم و تعمیرش کنیم؟ پاسخ همه این پرسش‌ها پیش ما است. اگر شما هم در این باره کنجکاو شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید.

علت خرابی میکروفون گوشی

خرابی میکروفون گوشی می‌تواند دلایل بی‌شماری داشته باشد. شاید باورتان نشود، اما یکی از رایج‌ترین این دلایل، کثیفی است. بله… جمع شدن گردوخاک و چرک روی گوشی می‌تواند به‌خوبی جلوی میکروفون را بگیرد و باعث قطعی یا خرابی آن شود.

برخی از دیگر دلایل عبارتند از عدم به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نصب برخی برنامه‌های شخص ثالث (برنامه‌های متفرقه). این برنامه‌ها می‌توانند بدون اطلاع شما تنظیمات میکروفونتان را تغییر دهند یا آن را غیرفعال کنند. دلیل دیگر، وارد آمدن آسیب فیزیکی به میکروفون می‌باشد. در این صورت، ممکن است یا خود میکروفون به‌نوعی شکسته باشد یا یکی از اجزای داخلی گوشی که با میکروفون در ارتباط است، خراب شده باشد.

تست میکروفون گوشی های اندرویدی

اگر احتمال خرابی میکروفون گوشی خود را می‌دهید یا فکر می‌کنید درست عمل نمی‌کند، خوب است ابتدا آن را تست کنید. زیرا گاه ممکن است میکروفون شما در یک لحظه یا در یک برنامه کار نکرده باشد، اما خراب هم نباشد. برای تست میکروفون گوشی های اندرویدی چند راه وجود دارد:

  • ضبط صدا با یک برنامه مناسب:

    آسان‌ترین راه آن است که صدای خودتان را روی گوشی ضبط کنید. سپس به فایل صوتی ضبط‌شده گوش دهید تا ببینید به چه صورت ضبط گردیده است. اگر صدای شما خوب ضبط نشده باشد یا اصلاً ضبط نشده باشد، یعنی میکروفون مشکلی دارد. نرم‌افزارهای خوب زیادی برای ضبط صدا در گوشی اندرویدی هست که از میان آنها می‌توان بهASR Voice Recorder اشاره کرد. همچنین برای تست میکروفون گوشی سامسونگ یا تست میکروفون گوشی شیائومی و دیگر برندهایی که مجموعه نرم‌افزار پیش‌فرضشان کامل است، می‌توانید به‌جای نصب نرم‌افزار جدید از نرم‌افزار پیش‌فرض ضبط صدا استفاده کنید.
  • استفاده از یک نرم‌افزار تشخیص و بررسی سیستم:

    نرم‌افزارهایی برای چک کردن و تشخیص ایراد در سخت‌افزار گوشی های اندرویدی وجود دارد. بیشتر این نرم‌افزارها در تشخیص خرابی میکروفون گوشی به شما کمک خواهند کرد. یکی از این نرم‌افزارها، Phone Doctor Plus است. این نرم‌افزار چندین تست روی گوشی انجام می‌دهد و نتیجه تست میکروفون گوشی های اندرویدی را به شما اعلام می‌کند.
تعمیر خرابی میکروفون گوشی

تست میکروفون گوشی آیفون

جهت تست میکروفون گوشی آیفون در سیستم‌عامل iOS دو راه اصلی وجود دارد:

  • برنامه Voice Memos را باز کنید. با گرفتن دهان خود نزدیک میکروفون (پایین گوشی) یک ویس کوتاه ضبط نمایید. سپس آن را پخش کنید و ببینید آیا به‌درستی ضبط شده است یا نه.
  • برنامه Camera را باز کنید و یک ویدیو بگیرید. هنگام ضبط ویدیو در میکروفون بالای گوشی صحبت کنید. سپس ویدیو را پخش نمایید و صدای آن را بررسی کنید. اگر صدا ناواضح باشد یا ضبط نشده باشد، احتمالاً میکروفون شما مشکل دارد.

روش رفع مشکل میکروفون گوشی

تعمیر گوشی موبایل باید به دست افراد متخصص انجام شود. اما گاه چند ترفند ساده هست که می‌توانند مشکل خرابی میکروفون گوشی را حل کنند. این ترفندها عبارتند از:

۱. ریستارت کردن گوشی و به‌روزرسانی آن

گاهی برای تعمیر گوشی موبایل باید به سراغ آسان‌ترین روش رفت. با ریستارت کردن گوشی، شما در واقع یک بار همه پردازش‌ها و برنامه‌های باز آن را می‌بندید و دوباره اجرا می‌کنید. بدین ترتیب اگر برنامه‌ای درست اجرا نشده باشد و باعث خرابی میکروفون گوشی شده باشد، مشکلش برطرف می‌شود.

برای ریستارت کردن گوشی: دکمه پاور را نگه دارید تا منویی ظاهر شود. در این منو گزینه Power off را بزنید. بگذارید گوشی به مدت 30 تا 60 ثانیه خاموش بماند. سپس دوباره با نگه داشتن دکمه پاور، آن را روشن کنید.

برای بررسی به‌روزرسانی گوشی اندرویدی به نشانی روبه‌رو بروید: Settings > System > Advanced > System update. البته ممکن است این مسیر در گوشی های مختلف، متفاوت باشد. سپس گوشی خود را در صورت امکان، به‌روزرسانی کنید.

۲. پاک کردن میکروفون

اگر چند وقت است که میکروفون گوشی‌تان تمیز نکرده‌اید، حالا وقتش است. می‌توانید سوزنی را بردارید و درون سوراخ میکروفون گوشی را بااحتیاط پاک کنید. همچنین اطراف آن را با دستمالی تمیز نمایید. میکروفون گوشی معمولاً در پایین گوشی قرار گرفته است. در بیشتر گوشی‌ها یک سوراخ ریز وجود دارد که کنار پورت اتصال USB دیده می‌شود.

همچنین خوب است بررسی کنید که کاور یا محافظ صفحه گوشی، جلوی میکروفون را نگرفته باشد.

۳. بررسی دستگاه‌های متصل

گاه پیش می‌آید که دارنده گوشی، فراموش می‌کند گوشی‌ خود را به یک هندزفری یا هدفون بلوتوثی وصل کرده است. در این صورت میکروفون گوشی روی میکروفون آن هندزفری می‌افتد و میکروفون خود گوشی، دیگر کار نمی‌کند. بنابراین خوب است قبل از نگرانی از خرابی میکروفون گوشی خود، چک کنید که آیا به وسیله دیگری متصل است یا نه.

خرابی میکروفون

۴. حذف برنامه‌های شخص ثالث

بعضی برنامه‌های شخص ثالث ممکن است در عملکرد میکروفون شما اختلال ایجاد کرده باشند. برای اینکه بدانید کدام برنامه‌ها به میکروفون شما دسترسی دارند، به نشانی زیر در تنظیمات گوشی اندرویدی خود بروید:

  • Setting را باز کنید و به قسمت Apps & Notifications بروید.
  • قسمت Permission Manager را باز کنید.
  • Microphone Permissions را باز نمایید.

در این قسمت می‌توانید ببینید که کدام برنامه‌ها به میکروفون دسترسی دارند. آنگاه در این میان، برنامه‌هایی که شاید از نظرتان مشکوک‌ هستند را حذف نصب نمایید. سپس چک کنید که آیا میکروفون گوشی شما کار می‌کند یا خیر.

۵. گذاشتن گوشی موبایل روی حالت Safe Mode

اگر می‌خواهید بدانید که علت خرابی میکروفون گوشی شما واقعاً یکی از نرم‌افزارها است یا خیر، می‌توانید گوشی خود را در حالت Safe Mode روشن کنید. اگر میکروفون شما در حالت عادی کار نمی‌کرد، اما در حالت سیف مود کار کرد، یعنی به ‌احتمال‌ زیاد یکی از برنامه‌های کاربردی مشکل ایجاد کرده بوده است. جهت روشن کردن گوشی در حالت Safe Mode مراحل زیر را طی نمایید:

  1. دکمه سخت‌افزاری پاور (کنار) گوشی را چند لحظه نگه دارید.
  2. پس از آنکه گزینه Power off روی صفحه‌نمایش ظاهر شد، آن را لمس کنید و چند لحظه نگه دارید.
  3. گزینه Safe Mode در صفحه ظاهر می‌شود. تایید (Okay) را بزنید تا گوشی شما خاموش شود و سپس در حالت Safe Mode روشن گردد. حال میکروفون را تست کنید.

نکته: روش‌های بالا را می‌توانید برای تعمیر خرابی میکروفون گوشی آیفون هم امتحان کنید. فقط برخی جزئیات آن مانند تنظیمات یا دکمه‌ها، متفاوت خواهد بود.

خرابی میکروفون گوشی

۶. گوشی تان را به یک تعمیرکار خوب بسپارید

اگر خرابی میکروفون گوشی شما با روش‌های بالا برطرف نشد یا برطرف شد ولی دوباره به مشکل خوردید، حتماً آن را به یک تعمیرکار گوشی ماهر بسپارید. میکروفون جزء ظریف‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های گوشی است. بنابراین کوچک‌ترین دست‌کاری ناشیانه می‌تواند آسیب‌های جدی به میکروفون یا دیگر قسمت‌های گوشی وارد کند. اگر مشکل نرم‌افزاری هم باشد، برطرف‌سازی آن ترفندهای خاص خود را دارد. مثلا تست میکروفون گوشی شیائومی ممکن است با تست میکروفون گوشی سامسونگ یا دیگر برندها تفاوت داشته باشد. متخصصان کاردون مفتخر هستند تا در این راستا در خدمت شما باشند و در اسرع وقت مشکل شما را به بهترین نحو برطرف کنند.

در صورتی که گوشی موبایل شما دچار مشکل شده و قصد تعمیر آن را دارید، می توانید از سرویس تعمیر موبایل کاردون استفاده کنید.

تعمیر خرابی میکروفون موبایل

جمع‌بندی

یکی از شایع‌ترین مشکلات گوشی‌های تلفن همراه، خرابی میکروفون گوشی است. اگر علت خرابی میکروفون گوشی موارد جزئی مانند کثیفی، بدافزارها، به‌روزرسانی و هنگ کردن باشد، شاید خود شخص هم بتواند به‌آسانی آن را برطرف نماید. اما تشخیص خرابی میکروفون گوشی همیشه توسط افراد غیرمتخصص ممکن نیست. بنابراین برای رفع ایرادات نرم‌افزاری پیچیده یا مشکلات سخت‌افزاری میکروفون لازم است به یک نهاد متخصص در امر تعمیر گوشی موبایل مانند کاردون مراجعه کنید. متخصصان کاردون با داشتن سابقه و مهارت بالا تاکنون توانسته‌اند به‌خوبی رضایت مشتریان را جلب نمایند. ما در اسرع وقت پاسخگوی پرسش‌های شما هستیم و در صورت نیاز، مشکل شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف خواهیم کرد.

معمولا آب خوردگی و گرد و غبار از شایع ترین دلایل خرابی میکروفون گوشی هستند.

بهترین روش تست سلامت میکروفون گوشی ضبط صدا با استفاده از برنامه پیش فرض خود گوشی موبایل است.

برای تعمیر میکروفون گوشی اکثر اوقات کافیست تا میکروفون تعویض شود که هزینه چندانی ندارد.

تعمیر موبایل با کاردون

تعمیر انواع برندهای موبایل در اسرع وقت در محل

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهام
1 سال قبل

عالیییی

مهدی
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
اگر آب بره داخل اسپیکر گوشی بهترین اقدام چی میتونه باشه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  مهدی
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
اولین اقدامتون میتونه رفتن به این سایت باشه تا با پخش صدا آب داخل اسپیکر رو به خارج هدایت کنه.

ارمین
1 ماه قبل

عالیییی.کار من راه افتاد