لوگوی کاردون

۶ علت داغ شدن گوشی و راه حل آن

علت داغ شدن گوشی چیست و راهکار جلوگیری از داغ شدن گوشی
فهرست محتوا

آیا اغلب هنگام استفاده از تلفن همراهتان با داغ شدن آن روبه‌رو می‌شوید؟ تولید مقداری حرارت و گرم شدن گوشی‌های هوشمند، به ویژه در هنگام استفاده زیاد، طبیعی است. اما گرمای بیش ‌از حد می‌تواند نشانه آسیب داخلی، مشکلات نرم‌افزاری یا حتی وجود بدافزار در گوشی شما باشد. در این مقاله، به دلایل متداول ایجاد گرمای بیش ‌از حد و ارائه راهکارهایی برای مقابله و رفع مشکل داغ شدن گوشی خواهیم پرداخت.

علت داغ شدن گوشی چیست؟

علل اصلی داغ شدن گوشی به عوامل طبیعی و غیرطبیعی تقسیم می‌شوند. در اینجا به 6 عامل اصلی در این ‌باره خواهیم پرداخت. سپس راهکارهای موجود را بررسی خواهیم کرد.

۱. استفاده زیاد و بی‌وقفه از گوشی

شما نمی‌توانید قوانین فیزیک را شکست دهید. برخی از دلایل رایج داغ شدن گوشی به استفاده طولانی‌مدت از دوربین، استفاده از تلفن با روشنایی زیاد صفحه نمایش یا انجام بازی‌های گرافیکی سنگین برمی‌گردد. استفاده فشرده یا بدون توقف از گوشی، به معنی کار کردن مداوم پردازنده آن و در نتیجه ایجاد گرمای زیاد خواهد بود. مخصوصاً استفاده طولانی‌مدت از دوربین گوشی به این معنی است که دوربین، پردازنده و صفحه نمایش باید به‌طور هم‌زمان کار کنند. همه این‌ها به تولید حرارت و گرما منجر می‌شود و در تمام بدنه گوشی پخش خواهد شد.

به طور خلاصه، هر چیزی که قدرت پردازش زیادی را مصرف کند مانند بازی، احتمالاً منجر به گرم شدن تلفن همراه شما می‌شود. اما فقط برنامه‌ها مقصر نیستند. شرایط بد آنتن‌دهی شبکه نیز گوشی را مجبور می‌کنند که دائماً در جستجوی سیگنال‌ها باشد. به همین دلیل، گوشی مجبور است بیش ‌از حد کار کند و گرمای زیادی تولید نماید.

استفاده زیاد از گوشی علت داغ شدن گوشی

۲. نرم‌افزارهای دارای باگ یا وجود بدافزار

متأسفانه، نرم‌افزارهای دارای باگ اغلب دلیل اصلی داغ شدن گوشی هستند. گاهی اوقات یک باگ می‌تواند منجر به گیرکردن برنامه در یک حلقه (لوپ) شود و منابع پردازنده را اشغال و مصرف کند. این اشکال منجر به مصرف بیش‌ از حد حافظه رم می‌گردد که موجب تولید گرمای بیشتر می‌شود. در این زمان، متوجه خواهید شد که بدنه تلفن و باتری آن بیش ‌از حد داغ می‌شوند.

علت دیگر، هجوم موج جدید بدافزارهایی است که اطلاعات شما را سرقت نمی‌کنند، بلکه منابعی مانند پردازنده و عمر باتری شما را می‌دزدند. مخصوصاً برنامه‌های استخراج مخفی بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال که از قدرت پردازش زیادی برای استخراج مخفیانه ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.

تلفن‌های همراه اندرویدی در مقایسه با آیفون‌ها، بیشتر مستعد بدافزار هستند. اما توصیه می‌شود که حتی اگر دستگاه iOS دارید، موارد ایمنی را رعایت کنید و برنامه‌ها را فقط از اپ استورهای رسمی مثل فروشگاه گوگل پلی دریافت نمایید.

۳. باتری، کابل یا شارژر معیوب

این موضوع در واقع خطرناک‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید. باتری‌ها، کابل‌ها و شارژرهای آسیب‌دیده می‌توانند نقش بسیار زیادی در داغ شدن گوشی داشته باشند. در همین حال، آسیب فیزیکی نیز می‌تواند باعث کاهش مقاومت باتری‌ها در برابر فشارهای ناشی از شارژ یا حتی استفاده عادی از گوشی ​​شوند. به همین دلیل است که برخی افراد اظهار می‌کنند گوشی آن‌ها در هنگام شارژ، منفجر شده است. دلیل بیشتر این موارد به علت استفاده از شارژرهای غیررسمی و کابل‌های بی‌کیفیت است.

کاور گوشی را هنگام شارژ از آن جدا کنید. زیرا ممکن است علت داغ شدن گوشی موقع شارژ کردن به کاور آن مربوط باشد. برخی کاورهای غیراستاندارد جریان هوای گوشی هنگام شارژ را مسدود می‌کنند. این مسئله به دلیل وجود سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته، برای اکثر گوشی‌های جدید مشکل‌زا نیست. اما برای مدل‌های قدیمی‌تر، ممکن است یک عامل باشد.

علت داغ شدن گوشی چیست؟

۴. مسدود شدن تهویه و جریان هوای گوشی

احتمال داغ شدن گوشی در فصل تابستان بیشتر است. مثلاً اگر گوشی شما برای مدتی طولانی روی داشبورد خودرو و در معرض نور خورشید قرار بگیرد، احتمال داغ کردن آن بیشتر می‌شود. این گرما، با حرارت طبیعی تولیدشده توسط GPS، پردازنده و صفحه نمایش گوشی دوچندان خواهد شد. توصیه می‌شود گوشی خود را هرگز در معرض تابش مستقیم خورشید نگذارید. زیرا نه‌تنها گرمای بیشتری ایجاد می‌کند، بلکه حرارت مستقیم می‌تواند به بدنه و نمایشگر گوشی شما آسیب برساند.

استفاده از قاب‌های بی‌کیفیت و قطور از دیگر دلایل داغ شدن گوشی به شمار می‌رود. قاب قطور ممکن است از گوشی شما در برابر سقوط محافظت کند اما به عنوان یک عایق حرارتی نیز عمل خواهد کرد. بسیاری از گوشی‌ها، از پشت دستگاه برای دفع گرمای اجزای داخلی مانند پردازنده‌ها استفاده می‌کنند. بنابراین با قرار دادن یک قاب ضخیم روی تلفن، از پخش مؤثر این گرما در هوا جلوگیری خواهد شد. استفاده از قاب‌های حجیم، به‌خصوص آن‌هایی که طراحی حرارتی خوبی ندارند، هرگز توصیه نمی‌شود.

۵. آسیب‌های داخلی گوشی

همان‌طور که قبلاً ذکر کردیم، باتری‌های آسیب‌دیده، مقصر بزرگی در داغ شدن گوشی هستند. انواع دیگر آسیب‌های داخلی، حتی آسیب‌های مربوط به قدیمی شدن گوشی نیز می‌توانند باعث این اتفاق شوند. به‌عنوان ‌مثال، خمیر حرارتی بین پردازنده و هیت سینک ممکن است شروع به ریزش کند و با عدم انتقال حرارت بیش‌ از حد پردازنده، کارایی هیت سینک کاهش یابد.

برخی از گوشی‌های جدید از مکانیسم‌های خنک‌کننده پیشرفته بهره می‌برند. بنابراین اگر گوشی شما به طور تصادفی به زمین افتد، ممکن است آسیب نبینند. اما پس از آن، متوجه داغ شدن بیش‌ از حد معمول گوشی شوید. آسیب ناشی از ضربه، اغلب باعث شل شدن قطعات و در نتیجه اتصال کوتاه می‌گردد. برخی از این آسیب‌ها گوشی را از کار نمی‌اندازند، اما باعث گرمایش بیش ‌از حد آن خواهند شد.

۶. سخت‌افزارهای قدیمی‌تر تمایل به داغ شدن دارند

علت داغ شدن گوشی ممکن است به سخت‌افزارهای قدیمی‌تر و به‌ویژه پردازنده‌ها برگردد. ممکن است با بالا رفتن عمر گوشی، خمیر حرارتی آن از بین برود و پردازنده مستعد خنک‌سازی ناکارآمد شود. تغییر تنظیمات گوشی، خاموش کردن ویژگی‌های غیرضروری مانند بلوتوث یا Wi-Fi و کاهش روشنایی گوشی می‌توانند راهکارهایی برای مقابله با این پدیده باشند. البته خرید یک گوشی جدید هم راهکار مناسبی است!

کاهش داغ شدن گوشی

راهکارهایی برای کاهش و رفع مشکل داغ شدن گوشی

در ادامه به چند راه‌حل سریع برای رفع مشکل داغ شدن گوشی اشاره کرده‌ایم. البته فراموش نکنید که برخی از این روش‌ها مثل مسکن رفع درد هستند. بهتر است مشکل اصلی گوشی شناسایی شود و به شکل ریشه‌ای حل گردد.

  • هنگام بازی مکرر، به گوشی خود استراحت دهید. این کار به گوشی اجازه می‌دهد کمی خنک شود.
  • در مناطقی که سیگنال وجود ندارد یا نیازی نیست (مثلاً هنگام خواب)، wifi یا داده گوشی را خاموش کنید. اگر گوشی شما دائماً به دنبال سیگنالی برای اتصال به آن باشد، تجمع گرما بیشتر خواهد شد.
  • برنامه‌های نصب‌شده از فروشگاه‌های غیر معتبر را حذف نصب کنید.
  • برنامه‌های خود را در فواصل زمانی منظم به‌روزرسانی نمایید. زیرا اشکالات قدیمی داغ‌کننده گوشی، معمولاً در نسخه‌های جدید رفع می‌شوند.
  • باتری آسیب‌دیده گوشی را در یک مرکز معتبر و نمایندگی گوشی خود تعویض کنید. استفاده از کابل‌ها یا شارژرهای دست‌دوم و غیر معتبر را نیز کنار بگذارید.
  • از گذاشتن گوشی در معرض نور خورشید خودداری کنید. اگر مجبور به انجام این کار هستید، آن را در داخل یک جعبه ایمن قرار دهید.
  • تلفن همراه خود را تمیز نگه دارید و گردوغبار آن را پاک کنید. مطمئن شوید که درگاه‌های شارژ و مشبک‌های بلندگو عاری از گردوغبار و پُرز باشند.
  • از کاورهای بسیار ضخیم جدا خودداری نمایید. این کاورها محافظتی به گوشی شما ارائه نمی‌کنند، بلکه مانند عایق عمل می‌نمایند و اجازه خروج گرمای طبیعی گوشی را نمی‌دهند.

دلیل داغ شدن گوشی آیفون

دلیل داغ شدن گوشی آیفون نیز جدا از موارد اشاره شده در این مطلب نیست. توجه داشته باشید که باتری و سایر سخت‌افزارهای داخلی آیفون شما حتی در حالت شارژ نیز فعال هستند. بنابراین در زمان شارژ شدن، از کار کردن با آن خودداری کنید. آیفون شما برای دفع گرما طراحی شده است. اما وجود باتری قدیمی، تعداد زیاد برنامه‌های در حال اجرا و حتی نور مستقیم خورشید می‌تواند باعث داغ شدن بیش‌ از حد آن شود. برای توضیحات بخش پشتیبانی اپل در رابطه با گرم شدن گوشی آیفون می‌توانید صفحه وبسایت اپل را در این رابطه مطالعه کنید.

دلیل داغ شدن گوشی آیفون

علت داغ شدن گوشی سامسونگ A51 و S 20 fe

گوشی S20 FE یکی از پرچم‌داران اقتصادی و گوشی A51 از میان‌رده‌های پرطرفدار سامسونگ است. آنها با پردازنده اگزینوس یا کوالکام و اندروید 10 به عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض کارخانه کار می‌کنند. اما برخی از کاربران گزارش کرده‌اند که هنگام فعالیت‌های روزانه و عادی با این گوشی‌ها به مشکل داغ شدن گوشی دچار می‌شوند.

برای این گوشی‌ها علاوه بر مشکلاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، مشکل شارژ سریع نیز می‌تواند به‌عنوان یک عامل مطرح شود. استفاده بیش‌ از حد از این فناوری ممکن است مشکلاتی برای باتری به همراه داشته باشد و باعث داغ شدن آن شود. فناوری شارژ سریع را می‌توان ضرورتی برای دنیای پرسرعت امروزی دانست. اما چه نیازی هست که در شرایط عادی و غیرضروری نیز به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرد؟

به ‌هر حال ممکن است در ساخت برخی گوشی‌ها، مشکلاتی بنیادین وجود داشته باشد که تنها خود کارخانه سازنده از عهده آن‌ها برمی‌آید. به شما عزیزان دارنده این دو گوشی توصیه می‌کنیم، راهکارهای این مطلب را انجام دهید و اگر مشکل رفع نشد، از گارانتی خود استفاده کنید.

جمع‌بندی

داغ شدن گوشی اگر به صورت مداوم رخ دهد، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. عللی که در این مطلب مورد اشاره قرار گرفتند، از دلایل اصلی داغ کردن گوشی‌ها هستند. اگر مشکل شما با راهکارهای ارائه‌شده حل نشد، باید به شناسایی علت اصلی داغ کردن گوشی بپردازید. این کار نیز تنها در مشورت با افراد متخصص و مراجعه به نمایندگی‌های مجاز و رسمی میسر خواهد بود. 

برای این کار لازم است تا به قسمت app manager گوشی خود مراجعه کنید و برنامه هایی که در پس زمینه گوشی فعال هستند را بررسی کنید.

بله اگر قاب گوشی عایق گرما باشد و اجازه عبور گرما را از بدنه گوشی ندهد، موجب داغ شدن آن می شود.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیروز
11 ماه قبل

با سلام
ببخشید من زمانی که گوشیمو با قابش به شارژ میزنم خیلی داغ میشه آیا این کار باعث خرابی باطری میشه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  پیروز
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
معمولا قاب های سیلیکونی گرما رو به راحتی از خودشون عبور میدن اما قاب های پلاستیکی مثل عایق عمل میکنن و گرما رو به خود باطری منتقل میکنن پیشنهاد می کنیم که از قاب های سیلیکونی استفاده کنید.