لوگوی کاردون

۹ راهکار برای خنک تر کردن باد کولر آبی

خنک تر کردن باد کولر آبی
فهرست محتوا
کولر آبی در فصل تابستان بیشتر در مناطق معتدل و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه در مناطق بسیار گرم (جنوب کشور) و بسیار مرطوب (شمال کشور) کارایی ندارد. اما احتمالاً پیش آمده که کولر آبی حتی در مناطق معتدل نیز به خوبی هوای فضای شما را خنک نکند و خواهان خنک تر کردن باد کولر آبی باشید. گاهی اجزای اصلی کولر آبی شما سالم است. اما همچنان احساس می‌کنید که واقعاً می‌تواند راندمان بهتری داشته باشد. پس باید اقداماتی برای رفع این مشکل انجام دهید. در این مطلب به ارائه راهکار برای خنک کردن باد کولر آبی خواهیم پرداخت.

چند راهکار برای خنک کردن باد کولر آبی

در اینجا سعی می‌کنیم بدون پرداختن به مسائل غیر ضروری و غیر مرتبط فقط به ارائه راهکارهایی عملی برای خنک تر کردن باد کولر آبی بپردازیم.

۱. بررسی سیستم گردش آب کولر آبی

کولر آبی همان‌طور که از نام آن پیدا است، برای کار کردن درست به آب کافی نیاز دارد. اگر سیستم آب‌رسانی به کولر آبی کار نکند یا با مشکل مواجه باشد، راندمان کولر آبی به صفر نزدیک می‌شود یا کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کند. اجزای سیستم گردش آب کولر آبی عبارتند از شیلنگ آب‌رسان، شناور یا توپک تنظیم آب، پمپ کولر، شیلنگ‌های توزیع آب بر روی پوشال‌ها و شیر تخلیه. رفع اختلال در هرکدام از این اجزا می‌تواند به خنک تر کردن باد کولر آبی منجر شود.

۲. سرویس کردن کولر آبی

بسیاری از مشکلات مربوط به عدم خنک کردن کولر آبی، به عدم سرویس کولر برمی‌گردد. هر ساله و با شروع فصل گرم باید نسبت به سرویس کولر آبی اقدام شود. اقداماتی که باید هر ساله برای سرویس کولر آبی انجام گردند، به شرح زیر هستند. این اقدامات تأثیر بسیار زیادی بر خنک تر کردن باد کولر آبی خواهند داشت.
  • تعویض پوشال‌های قدیمی با نو
  • رفع رسوبات کف کولر برای تجمع مناسب آب (از فرچه فلزی استفاده نشود)
  • رفع گرفتگی شیلنگ‌های توزیع آب بر روی پوشال‌ها
  • روغن‌کاری موتور، پمپ کولر و یاتاقان‌ها برای روان کار کردن آن‌ها
  • رفع خاک و گرد و غبار درب‌های سه‌گانه کولر برای جلوگیری از خفه شدن آن
سرویس کردن کولر آبی

۳. نصب سایبان کولر آبی

نصب سایبان کولر آبی، یک اقدام اساسی برای افزایش راندمان کولر آبی محسوب می‌شود. این مورد مخصوصاً در ظهرهای گرم تابستان که آفتاب بسیار شدید است، مفید بودن خود را نشان خواهد بود. برای این کار می‌توانید یک تخته بزرگ را روی سقف کولر آبی قرار دهید که چهارسوی کولر را به خوبی بپوشاند. حتماً سایه‌بان را محکم کنید تا در برابر بادهای شدید ایمن باشد. البته سایبان‌هایی نیز به صورت آماده در بازار به فروش می‌رسند که از آن‌ها هم می‌توانید استفاده کنید. نصب سایبان کولر آبی علاوه بر خنک تر کردن باد کولر آبی در کاهش مصرف برق و افزایش عمر اجزای برقی کولر نیز مؤثر خواهد بود. اگر آب کولر شما از مخزن آب روی پشت‌بام تأمین می‌شود، می‌توانید نسبت به نصب سایبان بر روی مخزن آب نیز اقدام کنید. بدین صورت دمای آب ورودی به کولر شما پایین‌تر خواهد بود که به خنک تر کردن باد کولر منجر می‌شود. خنک تر کردن باد کولر آبی با نصب سایبان

۴. استفاده از یخ در کولر آبی

استفاده از یخ در کولر آبی برای خنک تر شدن آب ریخته‌شده بر روی پوشال‌ها نیز یک راهکار خوب برا خنک تر کردن باد کولر آبی است. البته این مورد در روزهای بسیار گرم سال ضروری خواهد بود. زیرا در حالت عادی، آب بدون یخ هم از عهده کار بر خواهد آمد. مواظب باشید که شیلنگ آب‌رسان به کولر آبی در معرض تابش شدید نور خورشید قرار نگرفته باشد. استفاده از شیلنگ آب‌رسان سفیدرنگ و یا نوارپیچی دور شیلنگ در خنک‌تر ماندن آب رسیده به کولر مؤثر است. طول شیلنگ آبرسان باید به حد استاندارد باشد و بیش از حد کوتاه یا بلند نباشد.

۵. راه خروجی باد را فراموش نکنید

اکثر افراد گمان می‌کنند در هنگام روشن بودن کولر باید تمامی راه‌های خروجی خانه اعم از درب‌ها، پنجره‌ها و دریچه‌ها را ببندند. این تصور شاید در هنگام استفاده از کولر گازی درست باشد. اما برای کولر آبی، نتیجه عکس خواهد داد و باعث خنک تر کردن باد کولر آبی نمی‌شود. اگر تمامی راه‌های خروج باد منزل بسته باشند، میزان پرتاب باد کولر آبی به شدت کاهش خواهد یافت. در عین حال، به مرور زمان به موتور کولر نیز آسیب خواهد رسید. دلیل این امر را می‌توان در اختلاف فشار بیرون و داخل خانه جستجو کرد. زیرا بادی که به یک محیط بسته وارد می‌شود، باید راه خروجی هم داشته باشد.

۶. از دور تند موتور کولر کمتر استفاده کنید

باور غلط دیگر این است که هر چه دور موتور بیشتر باشد، فضای خانه نیز خنک تر می‌شود. این امر به خصوص در ظهرهای گرم تابستان اثر معکوس دارد و باعث کاهش خنکی باد کولر می‌شود. علت این امر در آن است که سیستم کولر آبی در یک بازه زمانی مثلاً 5 ثانیه‌ای توانایی تولید باد خنک خاصی را خواهد داشت. حال اگر سرعت کولر افزایش پیدا کند، سرعت موتور از سرعت تولید باد خنک پیشی می‌گیرد و جریان هوای اضافی از محیط بیرونی کولر آبی گرفته می‌شود. استفاده افراطی از دور تند موتور کولر آبی علاوه بر کاهش عمر موتور کولر و پاره شدن بیشتر تسمه، به افزایش مصرف و هزینه برق نیز منجر خواهد شد. این کار تأثیر خاصی هم بر روی خنک تر کردن باد کولر آبی نخواهد داشت و فقط باعث افزایش پرتاب باد خواهد شد. از دور تند کولر آبی کمتر استفاده کنیم تا خنک تر کار کند

۷. اطمینان از خیس شدن کامل پوشال‌ها

گاهی اوقات مشاهده می‌شود که آب روی پوشال‌ها می‌ریزد، اما تمامی قسمت‌های آن خیس نمی‌شود یا مثلاً آب روی یک درب نمی‌ریزد. این امر در کاهش راندمان کولر بسیار مؤثر است. برای رفع این مشکل باید شیلنگ‌های توزیع آب را بررسی کنید تا از عدم گرفتگی آن‌ها به علت رسوب آب اطمینان حاصل شود. علت دیگر می‌تواند ضعف پمپ آب باشد. بنابراین از پمپ‌های خوب و درجه‌یک استفاده کنید. در نهایت باید سطح آب کف کولر را نیز بررسی کنید. زیرا اگر میزان آن پایین باشد و سه‌چهارم پمپ را نگیرد، میزان آب پخش‌شده روی پوشال‌ها کم خواهد بود. برای استاندارد کردن سطح آب کف کولر می‌توانید درجه توپک یا شناور کولر را تنظیم کنید.

۸. بررسی موتور و تسمه کولر آبی

خنک کردن کولر آبی فقط به بررسی سیستم آب‌رسانی آن برنمی‌گردد، بلکه گاهی مشکل از دور موتور پایین است. اگر موتور کولر از دور مناسب و استاندارد برخوردار نباشد، قدرت باد آن کاسته می‌شود. در نتیجه، خنک تر کردن باد کولر آبی میسر نخواهد بود. به همین علت باید موتور کولر را بررسی نمایید و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. مورد دیگر به تسمه کولر برمی‌گردد. شل بودن بیش از حد تمسه باعث هرز گردی موتور و کاهش دور چرخشی پروانه و درنتیجه کاهش میزان پرتاب باد می‌شود. البته مراقب باشید که تسمه زیاد هم سفت و تنگ نباشد. زیرا باعث آسیب به موتور کولر و سوختن آن خواهد شد. توصیه می‌شود تسمه کولر خود را هر ساله تعویض نمایید. شما باید شماره تسمه‌ای برای کولر خود انتخاب کنید که کاملاً استاندارد (نه شل و نه سفت) باشد. برای اطمینان از سفت نبودن تسمه می‌توانید در کنار موتور کولر بمانید. سپس از یکی از اعضای خانواده بخواهید تا کولر را خاموش کند. اگر موتور به سرعت از حرکت ایستاد، یعنی تسمه سفت است. اما اگر بعد از 5 الی 6 دور متوقف شد، یعنی تسمه به حد کافی شل هست. با تنظیم جایگاه موتور کولر از طریق چهار پیچ تعبیه‌شده در زیر آن نیز می‌توانید به اندازه استاندارد تسمه برسید. بررسی موتور و تسمه کولر آبی برای خنک تر کردن باد کولر آبی

۹. بررسی کانال کولر آبی

از دیگر راهکارها برای خنک تر کردن باد کولر آبی بررسی کانال کولر آبی و اطمینان از استاندارد بودن آن است. اگر کانال کولر خیلی بلند باشد، باد کولر تا زمانی که به محیط برسد، گرم‌تر خواهد گردید. در عین حال، تنگ بودن آن نیز باعث کاهش راندمان خواهد شد. به این ترتیب، باد کمتری در فضا پخش می‌شود. بررسی محل اتصال دهانه پرتاب باد کولر و سقف نیز از دیگر راهکارها در این زمینه است. کولر را روشن نمایید. سپس محل اتصال را به خوبی چک کنید تا هیچ‌گونه بادی از آن خارج نشود. زیرا تمام باد تولیدشده توسط کولر باید به سمت داخل خانه هدایت گردد. اطمینان حاصل کنید که دهانه کولر و اتصال دهنده آن با سقف در یک راستا باشند تا راندمان کولر افزایش یابد. جمع‌بندی فصل تابستان و گرمای آن می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد. بنابراین محیط خانه باید به حد کافی خنک نگه داشته شود. در ایران بسیاری از خانه‌ها و مغازه‌ها از کولر آبی برای خنک کردن محیط استفاده می‌کنند. در نتیجه، دانستن راهکارهایی برای خنک‌تر ساختن باد آن، بسیار ضروری است. البته باید بدانید که ظرفیت خنک‌سازی کولر آبی در حد مشخصی است و از آن فراتر نخواهد رفت. بنابراین اگر واقعاً از آن راضی نیستید، باید به خرید یک کولر گازی بپردازید. البته مصرف برق کولر گازی بسیار زیادتر است. استفاده از آن فقط در نواحی بسیار گرم مانند خوزستان و بسیار مرطوب مانند شمال کشور توصیه می‌شود. امیدواریم راهکارهای ما در خنک تر کردن باد کولر آبی شما مؤثر و مفید بوده باشند.

در صورتی که کولر آبی شما نیاز به تعمیر دارد، می توانید از سرویس تعمیر کولر آبی کاردون استفاده کنید.

بسیاری از مشکلات مربوط به عدم خنک کردن کولر آبی، به عدم سرویس کولر برمی‌گردد

توصیه می‌شود تسمه کولر خود را هر ساله تعویض نمایید.

استفاده افراطی از دور تند موتور کولر آبی علاوه بر کاهش عمر موتور کولر و پاره شدن بیشتر تسمه، به افزایش مصرف و هزینه برق نیز منجر خواهد شد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

3 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رامین
11 ماه قبل

سلام
برای خنک تر کردن کولر آبی آیا آب پاشیدن از خارج کولر روی پوشال ها کار درستیه؟ خطرناک نیست؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  رامین
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
اگر با شدت زیاد انجام نشه و زمانی که کولر خاموش هست انجام بشه خیر مشکلی ایجاد نمیکنه اما به جای این کار بهتر هست که سرویس سالانه کولرتون رو انجام بدین و پوشال ها رو هر سال عوض کنید.

سید محمد رضا کاظمی
8 ماه قبل

سلام
هر سال داخل شیلنگ کولر ابی باید سیخ بخوره تا از رسوب پاک بشه.واب با فشار بیشتری بالا بیاد و پوشال ها کاملا خیس بشن
یا داخل شیلنگ ها را سیخ بزنید یا دو سه سال یکبار شیلنگ ها را تعویض نمایید.
صد در صد کولرتون خنک تر خواهد شد