لوگوی کاردون

چرا جاروبرقی مکش ندارد

چرا جاروبرقی مکش ندارد
فهرست محتوا

جاروبرقی شما روشن می‌شود، اما مکش خود را از دست داده است و کثیفی‌ها را با قدرت سابق جمع نمی‌کند؟. این مشکل برای بسیاری از جاروبرقی‌ها پیش می‌آید. رفع آن نیز در اکثر مواقع با چند اقدام ساده صورت می‌گیرد. همیشه نیاز نیست که فوراً جاروبرقی مشکل‌دار خود را به تعمیرگاه ببرید. چند راه‌حل سریع و ساده وجود دارد که می‌توانند قدرت مکش جاروبرقی را برگردانند. اگر جاروبرقی مکش ندارد پس این راهنما را بخوانید.

تست مکش جاروبرقی

یک جاروبرقی با قدرت مکش بالا، در از بین بردن کثیفی‌هایی که زیر فرش‌ها، در گوشه‌های تنگ، بین مبلمان، زیر تخت و غیره پنهان شده باشند، مؤثر عمل خواهد کرد. اما یک جاروبرقی با قدرت مکش کم، ممکن است فقظ لایه قابل مشاهده گرد و غبار را از بین ببرد. اما لزوماً سطح عمیق‌تر کثیفی زیر آن را از بین نمی‌برد. هر چه قدرت مکش جاروبرقی بیشتر باشد، شانس بیشتری برای حذف ناخالصی‌های دشوار از سطوح مختلف خواهید داشت. قدرت مکش ممکن است در برندهای مختلف به روش‌های گوناگونی ارائه شود. اما وات، آمپر، CFM (فوت مکعب در دقیقه) یا AW (وات هوا) مهم‌ترین واحدهای اندازه‌گیری قدرت مکش جاروبرقی هستند.

اکثر مردم تشخیص بین واحدهای مکش کم و زیاد در جاروبرقی را دشوار می‌دانند. اما تشخیص این امر با استفاده از تست مکش جاروبرقی امکان‌پذیر است. برای انجام سریع تست مکش جاروبرقی، غلتک آن را به حالت فرش تغییر دهید. دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید با حداکثر توان کار کند. سپس سعی نمایید سر کف یا غلتک را به دیوار متصل کنید. اگر دستگاهی با قدرت مکش بالا داشته باشید، باید بدون هیچ‌گونه پشتیبانی خارجی به دیوار متصل بماند. در غیر این صورت، می‌توان گفت از قدرت مکش بالایی برخوردار نیست.

چرا جاروبرقی مکش ندارد

دلیل کم شدن مکش جاروبرقی

هنگامی‌ که جاروبرقی مکش خود را از دست می‌دهد، معمولاً به چند مشکل رایج مربوط می‌شود. از جمله این مشکلات می‌توان به برس یا غلتک پر، گرفتگی فیلترها، محفظه گرد و غبار سرریز یا اتصالات مکنده مسدود شده اشاره کرد. رفع این موارد می‌تواند فوراً و به طور چشمگیری قدرت تمیز کنندگی جاروبرقی شما را بهبود بخشد.

اگر جاروبرقی مکش ندارد، اولین اقدام شما نباید مراجعه به تعمیرکار یا تماس با نمایندگی و خدمات پس از فروش باشد. در ادامه مبحث، به دلایل کم شدن مکش جاروبرقی و ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکلات خواهیم پرداخت. امتحان کردن این راهکارها ممکن است شما را از تماس و پرداخت هزینه برای کمک یک تعمیرکار بی‌نیاز کند.

علت کم شدن مکش جاروبرقی و اینکه جاروبرقی مکش ندارد، می‌تواند از عوامل متعدد و مختلفی سرچشمه بگیرد. اما سعی می‌کنیم مهم‌ترین عوامل برای این پدیده ناخوشایند را برای شما شرح دهیم.

۱.محفظه گرد و غبار را بررسی کنید

اگر قدرت مکش جاروبرقی شما از دست رفته است، شاید وقت آن رسیده باشد که محفظه آن را خالی کنید. پر شدن محفظه می‌تواند دلیل کم شدن مکش جاروبرقی شما باشد. در نتیجه، خالی کردن آن می‌تواند در افزایش قدرت مکش جاروبرقی تأثیر بسیار زیادی بگذارد.

۲.ببینید آیا فیلترها مسدود شده‌اند یا خیر

برخی جاروبرقی‌ها محفظه یا مخزن زباله ندارند و به‌جای آن، دارای فیلترهای فوم یا توری‌های مختلفی هستند. این فیلترها یا توری‌ها اگر به درستی تمیز یا تعویض نشوند، ممکن است به مرور زمان مسدود گردند. این عامل می‌تواند باعث شود قدرت مکش جاروبرقی شما تا حد زیادی از بین برود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فیلترهای جاروبرقی خود، لطفاً به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید.

چرا جاروبرقی مکش ندارد

۳.شیلنگ را از نظر گرفتگی بررسی کنید

اگر جاروبرقی مکش ندارد عامل آن می‌تواند شیلنگ مسدود شده جاروبرقی شما باشد. شیلنگ جاروبرقی و ضمایم آن را از یکدیگر جدا کنید. زیرا شاید یک شی خارجی، گرد و غبار یا توپ مویی (موهای جارو شده از فرش به مرور زمان به شکل توپ درمی‌آیند) وجود دارد که جریان هوا را محدود می‌کند. می‌توانید با کمک گرفتن از یک چوب بلند یا دسته جارو، گرفتگی شیلنگ جارو را مرتفع کنید.

۴.شیلنگ را از نظر ترک یا پارگی بررسی کنید

شیلنگ را برای پیدا کردن آسیب‌دیدگی‌های احتمالی نیز بررسی کنید. زیرا خروج هوا از طریق شکاف یا پارگی می‌تواند دلیل کم شدن مکش جاروبرقی باشد. اگر پارگی را پیدا کردید، آن را محکم ببندید یا نسبت به تعویض آن با مدل نو (توصیه ما) اقدام کنید.

۵.برس یا غلتک را از نظر گرفتگی بررسی کنید

شاید دلیل اینکه جاروبرقی مکش ندارد این باشد که غلتک آن مسدود شده است. برس یا غلتک جارو با گذشت زمان، به دلیل تجمع گرد و غبار یا مو مسدود می‌شود و گیر می‌کند. به این ترتیب، قدرت مکش جاروبرقی شما از بین می‌رود.

برس یا غلتک جارو را وارونه کنید، پیچ‌های آن را باز و داخل آن را به دقت تمیز نمایید. برخی از برس‌ها را می‌توان راحت‌تر و به صورت کشویی باز کرد. برای قطعاتی که کشویی باز می‌شوند، به دفترچه راهنمای جاروبرقی خود مراجعه کنید. زیرا ممکن است  هر مدل، دستورالعمل‌های متفاوتی داشته باشد.

برس و غلطک جاروبرقی

۶.مطمئن شوید تمام قطعات، به درستی متصل شده باشند

اتصالات شل باعث می‌شوند قدرت مکش جاروبرقی شما تا حد زیادی از بین برود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که ظرف گرد و غبار، شیلنگ، لوله و برس به درستی و کاملاً به یکدیگر متصل شده باشند. این امر در افزایش قدرت مکش جاروبرقی بسیار مفید خواهد بود.

۷.مشکلات فنی را در نظر بگیرید

اگر همچنان جاروبرقی مکش ندارد و راهکارهای ارائه‌شده در بالا نیز مؤثر نبودند، متأسفانه ممکن است جاروبرقی شما مشکل فنی داشته باشد. اگر به این موضوع مشکوک هستید، پس با یک نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش جاروبرقی خود تماس بگیرید. در عین حال، می‌توانید به تعمیرکنندگان مجاز و خبره جاروبرقی نیز مراجعه کنید.

۸.شکستگی تسمه جاروبرقی

برخی افراد یک جاروبرقی عمودی دارند و میله برس چرخان آن از کار افتاده است و به همین علت، جاروبرقی مکش ندارد. حتی پس از پاک کردن موها و زباله‌های به دام افتاده، ممکن است تسمه جاروبرقی که در برخی مدل‌ها میله برس را به حرکت درمی‌آورد، شکسته باشد. اما خبر خوب این است که تعویض تسمه جاروبرقی نسبتاً آسان می‌باشد و به روش زیر انجام می‌شود:

  • تسمه تعویض را به تأمین‌کننده معتبر سفارش دهید
  • پانل پایینی روی سر کفی را باز کنید تا میله برس جدا شود
  • تسمه جاروبرقی قدیمی را از روی میله برس و قرقره محرک در نزدیکی چرخ‌های عقب جاروبرقی خارج کنید
  • تسمه جدید را در جای خود قرار دهید و پانل را دوباره بپیچانید تا نوار برس در جای خود بماند

خرید یک تسمه جاروبرقی جایگزین، هزینه کمی دارد و نصب آن نیز ساده‌ است. بنابراین، قبل از اینکه جاروبرقی خود را به تعمیرگاه ببرید، باید بررسی کنید که تسمه کمربند جارو شکسته نشده باشد.

چرا جاروبرقی مکش ندارد - رفع ایراد عدم مکش جاروبرقی

جاروبرقی‌های شارژی

تعمیر و نگهداری روزانه جارو شارژی از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر جاروبرقی مکش ندارد و جاروی شما از نوع شارژی است، ادامه مطلب را از دست ندهید

این جاروها معمولاً ظرفیت کمی دارند. اگر مخزن آن‌ها را خالی نکرده باشید و نوار یا فیلترهای برس آن‌ها را تمیز نکنید، می‌توانند به سرعت مسدود شوند. اگر می‌خواهید جاروبرقی شما دوام آورد، باید مراقب باتری آن هم باشید.

اکثر جاروهای شارژی از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند که ویژگی‌های بسیار متفاوتی با باتری‌های قدیمی دارند. بسیاری از تولیدکنندگان باتری، محصولات بی‌سیم را فقط برای یک سال تضمین می‌کنند. بنابراین مهم است که از باتری خود مراقبت کنید تا عملکرد جارو شارژی خود را همان‌طور که باید، حفظ نمایید.

جاروبرقی شارژی را در جای خنک نگهداری کنید. دمای گرم می‌تواند مضر باشد. بنابراین از تابش طولانی‌مدت نور خورشید به آن، به خصوص زمانی که در حال شارژ است، جلوگیری کنید. برخلاف باتری‌های نیکل قدیمی‌تر، لازم نیست جاروبرقی لیتیوم یونی خود را قبل از به 100 درصد رسیدن، از برق بکشید. یک باتری لیتیوم یونی می‌داند که چه زمانی در شارژ کامل است و دیگر انرژی دریافت نمی‌کند.

سعی کنید باتری خود را به طور کامل خالی ننمایید. ب باتری‌های سبک قدیمی که از تخلیه عمیق و شارژ مجدد بهره می‌بردند. اما باتری‌های لیتیوم یونی اگر به طور منظم به طور کامل تخلیه شوند، احتمال آسیب‌دیدگی بیشتری دارند. برای مثال، پیشنهاد سامسونگ این است که اجازه ندهید باتری جاروبرقی شما به کمتر از 20 درصد برسد. این کار می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های کوچک در باتری شود و کارایی آن را کاهش دهد.

جاروشارژی

جمع‌بندی

بهترین راه برای جلوگیری از بروز هرگونه عیب در جاروبرقی و تمیز نگه داشتن آن، سرویس منظم و نگهداری مناسب جاروبرقی است. فیلترها را مرتباً تمیز نمایید، کیسه یا مخزن گرد و غبار را بیش از حد پر نکنید و نوار برس را عاری از مو و الیاف نگه دارید. رعایت این سه مورد، تفاوت بزرگی در طول عمر مفید و کارایی جاروبرقی شما ایجاد می‌کند. البته در نظر داشته باشید که جاروبرقی نیز مانند سایر وسایل، با گذشت زمان قدرت خود را از دست می‌دهد و قدرت مکش آن کمتر می‌شود. گاهی هیچ یک از راهکارهای ارائه‌شده، مشکل را برطرف نمی‌کنند و همچنان جاروبرقی مکش ندارد. در این صورت، اقدام بعدی شما باید مراجعه به خدمات پس از فروش، تعمیرگاه جاروبرقی یا خریدن یک جاروبرقی پرتوان جدید باشد.

شما می توانید برای انجام تعمیرات جاروبرقی خود از تعمیرکاران با تجربه کاردون کمک بگیرید.

وات، آمپر، CFM (فوت مکعب در دقیقه) یا AW (وات هوا) مهم‌ترین واحدهای اندازه‌گیری قدرت مکش جاروبرقی هستند.

خیر، برخی جاروبرقی‌ها محفظه یا مخزن زباله ندارند و به‌جای آن، دارای فیلترهای فوم یا توری‌های مختلفی هستند.

 فیلترها را مرتباً تمیز نمایید، کیسه یا مخزن گرد و غبار را بیش از حد پر نکنید و نوار برس را عاری از مو و الیاف نگه دارید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها