لوگوی کاردون

رایج‌ترین دلایل نشت آب در ماشین ظرفشویی و آموزش رفع آنها

نشت آب در ماشین ظرفشویی
فهرست محتوا

امروزه فنّاوری پیشرفته ماشین ظرفشویی موجب‌شده است تا حتی یک روز هم شاهد ظروف کثیف در خانه نباشیم. ماشین ظرفشویی قابل اعتماد شما بدون توجه به اینکه چند بار قفسه‌های آن را بارگذاری می‌کنید و استارت را فشار دهید، به کار خود ادامه می‌دهد. البته تا زمانی که دچار مشکل نشود. نشت آب در ماشین ظرفشویی یکی از رایج‌ترین دلایلی است که مالکان با تعمیرات لوازم خانگی کاردون تماس می‌گیرند.
نشتی آب از ماشین ظرفشویی شما باعث دردسر و ناراحتی شما خواهد شد. از سوی دیگر، وجود حوض آب در کف آشپزخانه خطرناک است و حتی می‌تواند باعث لغزش و افتادن افراد خانواده شود. علاوه بر این، آب تجمع‌یافته باعث رشد کپک و باکتری در زیر کابینت‌ها می‌گردد که زنگ خطری برای سلامتی به شمار می‌رود. بنابراین تصمیم گرفتیم تا در یک مطلب مفصل به بررسی 7 علت نشت آب ماشین ظرفشویی و راهکارهای رفع آن‌ها بپردازیم.

۷ علت نشت آب در ماشین ظرفشویی

اول ایمنی بعد کار: قبل از نزدیک شدن به اجزای الکتریکی ماشین ظرفشویی خود، مطمئن شوید که آن را از برق جدا کرده‌اید و برق مدار آشپزخانه هم قطع باشد. همچنین دریچه آب ماشین ظرفشویی زیر سینک آشپزخانه را هم ببندید. سپس، دفترچه راهنمای کاربری ماشین ظرفشویی خود را مطالعه نمایید. اگر هم آن را پیدا نمی‌کنید، یک نسخه از PDF آن را به صورت آنلاین پیدا کنید.

یک قطعه معیوب ماشین ظرفشویی شما در صورت عدم تعمیر می‌تواند منجر به دردسرهای بیشتری شود. این 7 علت ممکن است علت جمع شدن آب در کف آشپزخانه شما با هر چرخه ماشین ظرفشویی باشند. خوشبختانه برای رفع هرکدام از آن‌ها راهکارهایی وجود دارد که ذکر خواهند شد.

The most common causes of water leakage in the dishwasher and how to fix them

۱) پمپ آب ماشین ظرفشویی

مشکل:
اگر پمپ آب ماشین ظرفشویی شما بیش از حد کار کند، ممکن است اجزای آن دچار خرابی و فرسودگی شوند. مواد شوینده و مواد معدنی نیز می‌توانند پمپ آب را بخورند و باعث نفوذ آب و جمع شدن آن در زیر ماشین ظرفشویی شوند. در نتیجه، نشت آب در ماشین ظرفشویی را مشاهده خواهید کرد. تعمیر برخی از پمپ‌ها امکان‌پذیر می‌باشد، اما بسته به سن دستگاه و شدت مشکل، ممکن است لازم باشد کل مجموعه پمپ ماشین ظرفشویی خود را تعویض کنید.
بررسی مشکل:
در حالی‌که به زیر ماشین ظرفشویی نگاه می‌کنید، مهر و موم اطراف پمپ آب را بررسی نمایید. اگر مشاهده کردید آب از محفظه یا موتور پمپ چکه می‌کند، یعنی نشتی دارد. برای رفع این مشکل، پمپ باید تعمیر یا به‌کلی تعویض شود.
رفع مشکل:
اگر آب ماشین ظرفشویی از ناحیه موتور آن نشت می‌کند، کل پمپ و مجموعه موتور باید تعویض شوند. ابتدا سعی کنید منبع نشتی را مشخص نمایید. اگر آب از پمپ تخلیه نشت می‌کند، احتمالاً پروانه و آب‌بندی علت آن است. در اکثر ماشین‌های ظرفشویی، می‌توانید پروانه و کیت آب‌بندی را مستقل از پمپ تخلیه تعویض کنید. با این ‌حال، اگر نمی‌توانید پمپ را جدا کنید یا اگر کیت پروانه و آب‌بندی به طور جداگانه در دسترس نیست، می‌توانید با کاردون تماس بگیرید. علاوه بر این، اگر شفت موتور زنگ زده است و پروانه جدید روی شفت قرار نمی‌گیرد، کل مجموعه پمپ باید تعویض شود.

۲) واشر لاستیکی دور درب ظرفشویی

مشکل:
خرابی واشر لاستیکی دور درب ظرفشویی، یکی از شایع‌ترین دلایل نشت آب در ماشین ظرفشویی است. این لاستیک هنگامی‌که جدید و انعطاف‌پذیر است، آب را به خوبی در داخل ماشین ظرفشویی نگه می‌دارد. اما پس از استفاده در سالیان متمادی، خشک و شکننده می‌شود و ترک می‌خورد. غذاهای خشک نیز می‌توانند در امتداد لبه واشر لاستیکی جمع شوند و از بسته شدن محکم درب توسط آن جلوگیری کنند.
بررسی مشکل:
اگر آب از کناره‌های ماشین ظرفشویی نشت می‌کند، درب دستگاه را باز کنید و دست خود را در امتداد واشر لاستیکی بکشید. در این صورت مواد غذایی گیر افتاده، ترک یا خرابی احتمالی آن را کشف خواهید کرد. اگر واشر خراب است، باید آن را تعویض کنید. می‌توانید خودتان آن را تعویض کنید یا با کاردون تماس بگیرید.
رفع مشکل:
اگر می‌خواهید خودتان لاستیک یا واشر دور درب ماشین ظرفشویی را تعویض کنید، ابتدا واشر مناسب مدل ماشین ظرفشویی خود را پیدا کنید. واشر قدیمی و فرسوده را از درب ماشین ظرفشویی جدا نمایید. جای خالی و شبیه به کانال لاستیک را با آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید. واشر لاستیکی نو را با حرارت کم سشوار گرم نمایید تا هرگونه چین و چروک آن از بین برود. مرکز واشر را در امتداد بالای درب قرار دهید و به طور مساوی از بالا، پایین و هر دو طرف فشار دهید. درب ماشین ظرفشویی را ببندید تا واشر سر جای خود محکم شود. البته شما می‌توانید برای تعویض لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی خود از خدمات کاردون نیز استفاده کنید.

شما می توانید برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

۳) شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی

مشکل:
شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی که اغلب در پشت دستگاه قرار دارد، اجازه می‌دهد تا آب در طول چرخه به داخل وان ماشین ظرفشویی جریان یابد. این شیر اگر به درستی باز و بسته نشود، ممکن است دستگاه شما را بیش از حد پر نماید و آب اضافی به بیرون نشت کند. نشت آب در ماشین ظرفشویی به دلیل شیر ورودی خراب، یک مشکل تقریباً رایج است.
بررسی مشکل:
شیر ورودی آب را باز کنید و بگذارید ماشین ظرفشویی آبگیری خود را انجام دهد. سپس ماشین ظرفشویی نشت‌دار خود را روشن نمایید و در وسط چرخه، درب آن را باز کنید. اگر ماشین ظرفشویی علیرغم باز بودن درب آن همچنان پر می‌شود، احتمالاً شیر ورودی آب دچار اشکال شده است.
رفع مشکل:
شیر ورودی خراب و از کار افتاده باید تعویض شود. این قطعه قابل تعمیر نیست، بنابراین باید یک شیر آب جدید بخرید و آن را طبق دستورالعمل سازنده نصب کنید. پانل ماشین ظرفشویی را بردارید و شیلنگ، پیچ‌ها و گیره متصل به شیر ورودی آب را بردارید. ممکن است یک یا دو شیر برقی (قطعات الکتریکی که شیر ورودی آب را برای باز و بسته شدن تغذیه می‌کند) با دو سیم روی هرکدام وجود داشته باشد. سیم‌ها را یکی‌یکی و بااحتیاط جدا کنید و هرکدام را برچسب بزنید تا بتوانید به راحتی آن‌ها را به قسمت تعویض متصل کنید. سپس شیر ورودی خراب را بردارید، شیر جدید را نصب کنید و پانل دسترسی را سر جای خود قرار دهید.
مجدداً، اگر فرایند جایگزینی شیر خراب، فراتر از توانایی‌های خودتان به نظر می‌رسد، دریغ نکنید و با کاردون تماس بگیرید. در این صورت، خیالتان راحت خواهد بود که دستگاه شما به درستی تعمیر شده است

7 causes of water leakage in the dishwasher

۴) محفظه مواد شوینده ظرفشویی

مشکل:
محفظه مواد شوینده ظرفشویی یک مشکل بزرگ دارد؛ اگر بیش از حد کف کند، می‌تواند منجر به نشت آب در ماشین ظرفشویی شود. بنابراین فقط از مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید. ظروف خود را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی با صابون نشویید. زیرا محلول روی ظروف می‌تواند ایجاد حباب اضافی کند و با فشار به درزگیر نهایتاً باعث نشت آب شود. برای جلوگیری از این مشکل از کاربرد مایع ظرفشویی قبل از شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی خودداری کنید.
بررسی مشکل:
اگر نشت آب از جلوی ماشین ظرفشویی باشد، به ‌احتمال ‌زیاد به مشکل در محفظه مواد شوینده ظرفشویی برمی‌گردد. دقت کنید که اگر آب نشتی همراه با کف باشد، باید در نحوه استفاده از مواد شوینده یا نوع آن‌ها دقت کنید.
رفع مشکل:
بررسی نوع آب منطقه شما نیز در رفع این مشکل اهمیت دارد. زیرا اگر آب ناحیه شما نرم باشد، مواد شوینده بیش از حد کف می‌کنند و از محفظه‌های ماشین ظرفشویی بیرون می‌زنند. سعی کنید از مواد شوینده مخصوص آب نرم استفاده نمایید. استفاده از مواد شوینده بی‌کیفیت را هم کنار بگذارید. در عین‌ حال قبل از نهادن ظروف در ماشین ظرفشویی، آن‌ها را با مواد شوینده نشویید. این کار علاوه بر ایجاد کف اضافی به ظروف شما نیز آسیب خواهد زد.

۵) بازوی آبپاش یا اسپری‌کننده آب

مشکل:
بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی شما، در طول چرخه‌های شستشو و آبکشی می‌چرخد تا آب را روی ظروف اسپری کند. با این‌ حال، دستگاه بیش از حد شلوغ و با بارگذاری نادرست ظروف ممکن است مانع از چرخش صحیح این بازو یا کندی حرکت آن شود. البته این بازو پس از سال‌ها استفاده ممکن است آسیب ببیند که این امر منجر به نشت آب در ماشین ظرفشویی خواهد شد.
بررسی مشکل:
اگر بازوی اسپری‌کننده آب گیر کرده یا مسدود شده است، باید ابتدا درب ماشین ظرفشویی را باز کنید و قفسه ظروف پایینی را بردارید. سپس بازوی اسپری را بچرخانید تا ببینید آزادانه حرکت می‌کند یا خیر. اگر نه، پس موانعی مانند ظروف ریز افتاده روی آن یا باقی‌مانده غذاها را از بین ببرید. سپس بازوی اسپری را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و آن را جدا نمایید. سپس سوراخ‌های مسدود‌شده آن را با یک قطعه سیم باریک باز کنید.
رفع مشکل:
اگر بازوی اسپری‌کننده آب دچار مشکلات اساسی باشد، باید با نوع جدید جایگزین شود. می‌توانید بازوی معیوب را خودتان از جا در آورید و با بازوی آبپاش نو تعویض کنید. اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، ابتدا باید بازوی آبپاش جدید را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. سپس هاب مرکزی را با دهانه کف ماشین ظرفشویی ردیف نمایید و آن را در جهت عقربه‌های ساعت پیچ کنید. آنگاه بازوی جدید باید آزادانه بچرخد و در صورت رضایت، قفسه ظرف پایینی را دوباره سر جای خود قرار دهید.

۶) شناور و سوئیچ شناور ظرفشویی

Dishwasher float and switch

مشکل:
هر ماشین ظرفشویی از یک مجموعه متشکل از شناور و سوئیچ شناور برای حفظ سطح مناسب آب در طول چرخه‌های شستشو و آبکشی استفاده می‌کند. هنگام کار ماشین ظرفشویی، شناور با بالا آمدن آب، بالا می‌رود. زمانی که سطح آب به ارتفاع معینی رسید، سوئیچ شناور فعال می‌شود تا آب بیشتری وارد ماشین ظرفشویی نگردد. اما اگر سوئیچ شناور خراب شود، سطح آب بسیار بالا می‌رود و ممکن است نشت آب در ماشین ظرفشویی رخ دهد.
بررسی مشکل:
سطح آب بالای المنت گرمایش یا عدم تداوم سوئیچ شناور، هنگام آزمایش با مولتی‌متر امکان‌پذیر است. در اواسط چرخه، درب ماشین ظرفشویی را باز کنید تا ببینید با چه چیزی سر و کار دارید. سطح آب باید زیر المنت گرمایش باشد، اما اگر بالاتر بود ممکن است نیاز به تعویض سوئیچ شناور داشته باشید. سوئیچ شناور را برای سنجش تداوم آن، مستقیماً با مولتی متر تست کنید. اگر مولتی متر یا توانایی فنی انجام کار را ندارید، توصیه می‌کنیم از تکنسین‌های کاردون کمک بخواهید.
رفع مشکل:
تعویض سوئیچ شناور معیوب باید در دستور کار قرار گیرد. ممکن است خودتان بتوانید سوئیچ شناور را با یک مدل جدید تعویض کنید. اما این تعمیر از سایر موارد ذکرشده، پیچیده‌تر خواهد بود. بهتر است قبل از دور انداختن سوئیچ شناور قدیمی و راه‌اندازی قطعه جدید، با کاردون مشورت نمایید. آن را با پیچ یا گیره محکم کنید، سیم‌ها را دوباره به مجموعه شناور وصل نمایید و پانل را ببندید. اگر با سیم‌کشی راحت نیستید، با کاردون تماس بگیرید.

اگر از ماشین ظرفشویی برند سامسونگ استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی سامسونگ کاردون استفاده نمایید.

۷) شیلنگ تخلیه و بست‌های آن

مشکل:
مشکل در شیلنگ تخلیه یکی از شایع‌ترین دلایل نشت آب از ماشین ظرفشویی است. شیلنگ تخلیه، وظیفه رساندن آب از ماشین ظرفشویی به پمپ تخلیه، خط تخلیه و در نهایت تخلیه سینک شما را بر عهده دارد. شیلنگ تخلیه و بست‌های آن در پایین سینک ظرفشویی قرار دارند. ممکن است اتصالات شیلنگ تخلیه، شل شوند یا خود شیلنگ تخلیه ترک خورده یا پاره گردد. در این صورت و قبل از اینکه آب ماشین ظرفشویی وارد لوله فاضلاب شود، شاهد نشت آب در ماشین ظرفشویی خواهید بود.
بررسی مشکل:
آب در امتداد شیلنگ تخلیه زیر ماشین ظرفشویی حرکت می‌کند. صفحه زیر درب ماشین ظرفشویی را بردارید. ماشین ظرفشویی را روشن کنید و زیر دستگاه را برای نشت آب در گیره‌های شیلنگ یا در بدنه خود شیلنگ بررسی نمایید.
رفع مشکل:
اتصالات شل‌شده شیلنگ تخلیه را سفت کنید یا یک شیلنگ جایگزین و مورد تائید سازنده را سفارش دهید. پس از پایان چرخه، برق ماشین ظرفشویی را قطع کنید. سپس یک تشت کم‌عمق را زیر شیلنگ قرار دهید تا آب را بگیرد و گیره شیلنگ را با انبردست فشار دهید تا از پمپ جدا شود. همین کار را در سمت تخلیه سینک نیز انجام دهید تا شیلنگ تخلیه به طور کامل جدا گردد. سپس دو طرف شیلنگ تخلیه جدید را وصل کنید و گیره‌ها و پانل دسترسی را سر جای خود قرار دهید.

علت آب دادن ماشین ظرفشویی چیست؟

What is the cause of water in the dishwasher

ممکن است ماشین ظرفشویی شما بیش از آنچه باید، آب مصرف می‌کند و به همین دلیل به درستی تخلیه نمی‌شود. این کار باعث می‌شود آب از ماشین ظرفشویی شما خارج و به کف آشپزخانه برسد. در عین‌ حال ممکن است در شیلنگ تخلیه مشکل داشته باشید یا شیر شناور به درستی آب‌بندی نشده باشد. بسته به نوع ماشین ظرفشویی که دارید، ایده خوبی است که به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.
مشکلات نشتی ماشین ظرفشویی ممکن است باعث درد گردن شوند و عیب‌یابی آنها احتمالاً در فهرست کارهای مورد علاقه شما قرار نخواهد گرفت. رفع این مشکلات به دست تکنسین‌های کاردون می‌تواند تا حد زیادی در وقت و انرژی شما صرفه‌جویی کند. اگر نشت آب در ماشین ظرفشویی را تجربه کردید، ابتدا شیر ورودی ماشین ظرفشویی را ببندید و محل نشت را به خوبی تمیز و خشک کنید. مطمئناً نمی‌خواهید کف آشپزخانه مرطوب بماند، زیرا می‌تواند منجر به رشد قارچ شود. سپس در اسرع وقت با کاردون تماس بگیرید تا تکنسین‌های ما با حضور در محل به بررسی و رفع مشکل نشتی آب ماشین ظرفشویی بپردازند.

سایر علل نشت آب در ماشین ظرفشویی

Causes of water leakage in the dishwasher

7 علت بررسی‌شده در این مطلب از رایج‌ترین دلایل نشت آب در ماشین ظرفشویی هستند. اما دلایل به همین جا ختم نمی‌شوند و گهگاه به مسائل دیگری نیز برمی‌گردند. بنابراین ماشین ظرفشویی باید به دقت توسط تکنسین‌های مجرب کاردون بررسی شود تا اصل مشکل شناسایی و رفع گردد. این کار به دانش تخصصی بالا در حوزه انواع برندهای ماشین ظرفشویی نیاز دارد.
ماشین ظرفشویی شما باید تراز باشد، در غیر این صورت احتمال جمع شدن آب در زیر دستگاه بسیار زیاد خواهد بود. همچنین مشکلاتی برای کارکرد صحیح موتور ماشین ظرفشویی نیز پیش خواهد آمد. یک ابزار سنجش تراز را روی ماشین ظرفشویی خود قرار دهید. در صورت عدم تراز، پایه‌ها را سفت کنید و دوباره اندازه بگیرید. تنظیم کنید تا ماشین ظرفشویی شما کاملاً تراز باشد. پایه‌های ماشین ظرفشویی باید کاملاً سفت باشند تا دستگاه بتواند به صورت تراز یا بالانس به کار خود ادامه دهد.

اگر ماشین ظرفشویی شما با بارهای نامناسب پر شود، ممکن است اختلالاتی در عملکرد آن ایجاد شود. مواد شوینده و مواد معدنی می‌توانند کف وان شما را بخورند و باعث نفوذ آب و جمع شدن آن در زیر ماشین ظرفشویی شوند. تعمیر برخی از وان‌ها امکان‌پذیر است. اما بسته به سن دستگاه و شدت مشکل، شاید لازم باشد ماشین ظرفشویی خود را به طور کامل تعویض کنید.

جمع‌بندی

اگر مشکل نشت آب در ماشین ظرفشویی شما ادامه دارد، احتمالاً ماشین ظرفشویی دچار مشکل بزرگ‌تری شده است. مشکلی که نیاز به تشخیص و تعمیر حرفه‌ای دارد. به لطف کاردون، برنامه‌ریزی برای معاینه و عیب‌یابی ماشین ظرفشویی بسیار ساده و آسان است. از طریق وب‌سایت کاردون یا از طریق تلفن برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود درخواست ثبت کنید تا تکنسین از ماشین ظرفشویی شما بازدید نماید. تعمیر زودهنگام می‌تواند شما را از صرف هزینه برای تعمیر آسیب‌های نشت آب در آشپزخانه، ایجاد محیطی مهیا برای رشد کپک یا خرید یک وسیله جایگزین نجات دهد.

برای جلوگیری از نشتی آب راه فاضلاب و شیلنگ تخلیه‌ی ماشین ظرفشویی را بررسی کنید و از آزاد بودن آن مطمئن شوید. همچنین سلامت لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی را چک کنید.

ماشین ظرفشویی‌ها معمولاً سنسور نشتی آب دارند که وظیفه‌ی آن تشخیص رطوبت داخل دستگاه است. تا زمانی که این سنسور رطوبت را حس کند، پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی به کارش ادامه می‌دهد.

به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی ماشین ظرفشویی

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها