لوگوی کاردون

ظرف های قابل استفاده در ماکروفر کدامند؟

ظرف های قابل استفاده در ماکروفر کدامند
فهرست محتوا
سولاردام ال جی

ماکروفر، مایکروفر یا به صورت درست آن مایکروویو، یکی از راحت‌ترین و کاربردی‌ترین وسایل آشپزخانه است. با این ‌حال، هر ماده‌ای را نمی‌توانید درون آن قرار دهید. بنابراین مهم است که بدانید چه موادی برای استفاده در ماکروفر ایمن هستند. تنها چیزهایی که می‌توانید در ماکروفر خود قرار دهید، غذا، مایعات و ظروف مناسب ماکروفر هستند. اما تعیین نوع ظروف واقعاً ایمن در ماکروفر، کاری دشوار می‌باشد. این راهنمای تعمیرات لوازم خانگی کاردون برای کمک به شما عزیزان در شناسایی ظروف سازگار با ماکروفر تهیه شده است.

ظروف مناسب استفاده در ماکروفر

ظروف شیشه‌ای و سرامیکی از ایمن‌ترین ظروف مناسب برای پخت و پز در ماکروفر به شمار می‌روند. بشقاب‌های کاغذی نیز تا حدودی بی‌خطر هستند. موارد دیگری مانند کیسه‌های پخت و پز در فر، کاغذ روغنی و مومی، سبدهای ساخته‌شده از چوب نیز برای پخت و پز در ماکروفر مناسب می‌باشند.
با این ‌حال، ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشند که حتی این موارد گفته‌شده نیز نتوانند انتخاب مطمئنی محسوب شوند. همچنین مواد خاصی وجود دارند که باید از قرار دادن آن‌ها در ماکروفر اجتناب کنید. در ادامه مقاله به تفصیل توضیح خواهیم داد که از چه موادی می‌توانید و نمی‌توانید در ماکروفر استفاده کنید. بنابراین، توصیه می‌کنیم به خواندن این مطلب ادامه دهید.

ظروف شیشه‌ای و سرامیکی در مایکروفر

معمولاً شیشه و سرامیک، ایمن‌ترین ظروف مناسب مایکروفر هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. قرار دادن یک ظرف نظیر بشقاب و کاسه در مایکروفر تا زمانی که شیشه‌ای یا سرامیکی و مقاوم در برابر حرارت باشد، بی‌اشکال است. ظروف ساخته‌ شده از سرامیک لعاب‌دار یا چینی نیز برای استفاده در مایکروفر بی‌خطر هستند.
اما باید مطمئن شوید که هیچ قطعه یا عنصر فلزی در ظروف شیشه‌ای و سرامیکی به کار نرفته باشد. در عین‌حال، از قرار دادن ظروف شیشه‌ای یا سرامیکی ترک خورده در ماکروفر خودداری کنید. معمولاً شیشه‌های معمولی نیز در برابر حرارت مقاوم نیستند. همچنین وقتی یک ظرف شیشه‌ای را در ماکروفر قرار می‌دهید، درب آن را همیشه بردارید. ظروف شیشه‌ای و سرامیکی در ماکروفر ایمن هستند اما محفظه ماکروفر را بیش از حد گرم نکنید. زیرا امکان شکستن شیشه و سرامیک نیز در حرارت بالا وجود دارد.

What are the dishes that can be used in the microwave

ظروف کاغذی در ماکروفر

شما می‌توانید ظروف کاغذی مانند کاسه، لیوان یا بشقاب‌های کاغذی را از ظروف مناسب ماکروفر بدانید و آن‌ها را بدون مشکل در دستگاه قرار دهید. اما اگر ظروف کاغذی بازیافتی باشند یا روی آن‌ها چاپ شده باشد، امکان دارد خطرات ایمنی بالقوه‌ای ایجاد کنند. بنابراین نباید از آن‌ها در ماکروفر استفاده کنید. گاهی اوقات نیز سطح ظروف کاغذی یکبار مصرف با یک لایه نازک پلاستیک پوشانده می‌شود. بنابراین قبل از قرار دادن ظروف کاغذی در ماکروفر از وجود برچسبی مبنی بر بی‌خطر بودن آن‌ها برای ماکروفر، اطمینان حاصل کنید.
در عین‌حال هرگز از ظروف کاغذی معمولی استفاده‌شده در فروشگاه‌های مواد غذایی برای پخت پاپ کورن در ماکروفر استفاده نکنید. همه ظروف کاغذی یکسان ساخته نمی‌شوند و به محافظ‌هایی مانند کیسه‌های پاپ کورن مجهز نیستند.

کیسه‌های کاغذی معمولی هنگام گرم شدن، بخارها و گازهای سمی ساطع می‌کنند و حتی آتش می‌گیرند. بنابراین بهتر است آن‌ها را از اجاق مایکروفر دور نگه دارید.

ظروف ملامینی در ماکروفر

ملامین یک پلاستیک ارزان و سخت است که برای ساخت ظروف از آن استفاده می‌شود. ظروف ملامینی ده‌ها سال است که وجود دارند، اما اکثر مردم آن‌ها را از سایر ظروف پلاستیکی متمایز نمی‌کنند. حتی یک اخطار عدم مقاومت در برابر حرارت نیز در پایین برخی ظروف ملامینی قرار دارد. اما مردم اکثراً به این اخطارها دقت نمی‌کنند.
ظروف ساخته‌شده از ماده ملامین بسیار جذب‌کننده حرارت هستند و فقط برای سرو غذا در نظر گرفته شده‌اند. بنابراین قرار دادن آن‌ها در ماکروفر ایده بدی خواهد بود. وقتی ظروف ملامین را گرم می‌کنید، معمولاً ترک می‌خورند. پس جزء ظروف مناسب ماکروفر به شمار نمی‌روند.

Melamine dishes in the microwave

ظروف سیلیکونی در ماکروفر

اگر به فکر گرم کردن مجدد غذای دیشب هستید، حتماً آن را از ظروف سیلیکونی خارج کنید. ظروف سیلیکونی یا پیک‌نیک معمولاً دارای دسته فلزی نازکی هستند که ماکروفر به خوبی با آن‌ها سازگار نیست. هنگامی که این ظروف را گرم می‌کنید، امکان دارد شاهد جرقه یا شارتی در سیم‌کشی برق یا حتی شعله در ماکروفر باشید. در عین‌حال، غذای گرم‌شده در ظروف سیلیکونی نیز غیر قابل خوردن خواهد بود. همیشه و قبل از قرار دادن هر ظرفی بررسی کنید که روی ظرف برچسب «سازگار با ماکروفر» قرار دارد یا خیر. اگر این‌طور نیست، باقیمانده غذا را در یک بشقاب یا ظرف مخصوص ماکروفر قرار دهید.

ظروف آرکوپال در ماکروفر

آرکوپال یک برند بین‌المللی ساخت ظروف چینی است و منحصراً در فرانسه ساخته می‌شود. ظروف غذاخوری آرکوپال برای استفاده روزمره و مهمانی مناسب هستند و از ظروف مناسب ماکروفر به شمار می‌روند. ظروف غذاخوری آرکوپال از مواد بسیار مقاوم ساخته شده‌اند و در برابر ضربه‌های مکانیکی و تغییرات دمایی بالا نیز مقاوم هستند. آرکوپال اصل می‌تواند نوسانات دمایی تا 135 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند که انتقال مستقیم غذا از یخچال به ماکروفر را میسر می‌سازد.
ظروف آرکوپال طوری طراحی شده‌اند که وقتی می‌شکنند، به قطعات کوچک و غیر تیز تبدیل شوند. آرکوپال سه برابر بیشتر از ظروف غذاخوری سرامیکی یا سنگی در برابر ضربه مقاوم است. البته ظروف آرکوپال برای استفاده در فر مناسب نیستند و فقط در ماکروفر و ماشین ظرفشویی ایمن خواهند بود. زیرا ماکروفر به‌گونه‌ای طراحی شده است تا با توزیع مؤثر گرما به کاهش خطر سوختگی غذا کمک کند.

ظروف پیرکس در ماکروفر

ظروف پیرکس یا نسوز یکی از بهترین ظروف مناسب ماکروفر هستند که می‌توانید برای گرم کردن غذا از آن‌ها استفاده کنید. این ظروف مقاوم در برابر حرارت به لطف شیشه‌های غیر متخلخل با کیفیت بالای خود هیچ لکه، بو یا حرارتی جذب نمی‌کنند. این ظروف شیشه‌ای با پایه شیشه‌ای سکوریت شده، می‌توانند هر دمایی را در اجاق ماکروفر تحمل کنند.
همه درب‌های ظروف پیرکس از پلاستیک بدون BPA ساخته شده‌اند. بنابراین برای استفاده در فریزر، ماکروفر و قفسه بالایی ماشین ظرفشویی مناسب هستند. همچنین ظروف پیرکس اندازه‌های مختلفی برای اهداف متفاوت دارند. پس می‌توانید غذای خود را به راحتی در ماکروفر گرم یا طبخ کنید. شیشه بدون متخلخل پیرکس غذای شما را در ماکروفر تازه و بی‌بو نگه می‌دارد.

ظروف چینی در ماکروفر

به ‌طور کلی ظروف چینی باکیفیت برای استفاده در ماکروفر، بی‌خطر هستند. ظروف چینی از خاک رس پخته‌شده در دمای بسیار بالا ساخته می‌شوند. بنابراین بسیار قوی و بادوام هستند و از ظروف مناسب ماکروفر محسوب می‌شوند. این ظروف همچنین غیر متخلخل می‌باشند، بنابراین طعم و بوی غذا را تغییر نمی‌دهند. ظروف چینی برای استفاده در ماکروفر بی‌خطر هستند و هیچ مشکلی برای سلامتی انسان ایجاد نمی‌کنند. این ظروف یک گزینه عالی، ایمن و کاربردی برای استفاده در ماکروفر به شمار می‌روند. ظروف چینی چه برای پختن و چه برای گرم کردن مجدد غذا، گزینه‌ خوبی هستند.
البته هنگام استفاده از ظروف چینی در ماکروفر، به دنبال وجود برچسب ایمن برای ماکروفر روی آن‌ها باشید. این ظروف برای اطمینان از گرم شدن بیش از حد، آتش گرفتن یا انتشار مواد شیمیایی مضر در غذای شما آزمایش شده‌اند. اما برخی از ظروف چینی با فلزاتی نظیر پلاتین یا طلا تزئین می‌شوند. قرار دادن چنین ظروفی در مایکروفر خطرناک است. زیرا قرار دادن هر گونه فلز در مایکروفر می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد. به ‌طور کلی نباید روی ظروف گران‌قیمت ریسک کرد و آن‌ها را در معرض حرارت بالای مایکروفر قرار داد. برای این کار بهتر است از ظروف مخصوص مایکروفر استفاده کنید.

Porcelain dishes in the microwave

ظروف یکبارمصرف در ماکروفر

ظروف یکبار مصرف استایروفومی برای محافظت از مواد غذایی در فریزر یا یخچال بسیار مناسب هستند. اما استفاده از آن‌ها برای گرم کردن غذا در ماکروفر به ‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. وقتی فوم پلاستیکی یا استایروفوم را در مایکروفر قرار دهید، از حرارت بالا ذوب می‌شود و حالت خود را از دست می‌دهد. این ظروف شاید آتش نگیرند، اما مسئله این است که حرارت بالا ظرف را آب می‌کند و غذای شما خراب خواهد شد. همچنین ممکن است بخارها و گازهای سمی را وارد مواد غذایی شما کنند و آن را برای مصرف ناامن سازند.

ظروف پلاستیکی در ماکروفر

تقریباً تمام ظروف پلاستیکی برای استفاده در ماکروفر بی‌خطر هستند. مگر اینکه روی یک ظرف پلاستیکی علامت‌گذاری شده باشد که با مایکروفر سازگاری ندارد. پس نباید آن را داخل مایکروفر قرار دهید. همیشه قبل از قرار دادن ظروف پلاستیکی در مایکروفر، برچسب و هشدارهای روی آن‌ها را بررسی کنید. ایمن‌ترین ظروف مناسب مایکروفر از نوع پلاستیکی، دارای برچسبی هستند که عبارت «ایمن در مایکروفر» روی آن نوشته شده است.
معمولاً ظروف پلاستیکی ساخته‌شده برای استفاده طولانی‌مدت، در ماکروفر بی‌خطر هستند. اما از قرار دادن ظروف یکبار مصرف مثل ظروف ماست یا پنیر در مایکروفر جداً خودداری کنید. ظروف پلاستیکی قابل ذوب شدن یا تابیده و حفره‌دار نیز انتخاب مطمئنی نیستند. همچنین هنگامی که از نایلون برای پوشاندن غذا استفاده می‌کنید، نباید به غذا برخورد کرده باشد.

اگر می خواهید متخصصین کاردون ماکروفر شما را در منزلتان سرویس کنند، کافیست از خدمات تعمیر ماکروفر در منزل کاردون استفاده کنید.

فویل آلومینیوم در ماکروفر

شما می‌توانید از فویل آلومینیومی برای محافظت از مواد غذایی خود در ماکروفر استفاده کنید. مثلاً استفاده از تکه‌های کوچک و صاف فویل برای پوشاندن قطعات کوچک مرغ یا گوشت، از سوختن آن‌ها جلوگیری می‌نماید. اما فویل آلومینیومی باید حداقل 2.5 سانتی‌متر از دیواره‌های مایکروفر فاصله داشته باشد تا از ایجاد جرقه جلوگیری شود. سطح فویل آلومینیومی باید کاملا صاف باشد. فویل آلومینیومی خمیده یا مچاله‌شده را هرگز در مایکروفر قرار ندهید. اگر این کار را انجام دهید، مطمئناً جرقه‌ها و صداهای ترسناکی را تجربه خواهید کرد.

فویل آلومینیومی ممکن است امواج مایکروویو را بازتاب دهد و در نتیجه غذای شما زیر آن گرم نشود. به طور کلی اگر می‌خواهید خیال‌تان راحت باشد، از فویل در مایکروویو استفاده نکنید.

چه ظروفی برای استفاده در مایکروفر مناسب نیستند

تا اینجا نگاهی جزئی و دقیق به ظروف مناسب مایکروفر داشتیم. در این بخش نگاهی کلی به ظروفی می‌اندازیم که برای استفاده در مایکروفر مناسب نیستند.
۱. ظروف نگهداری غذای سرد مانند پنیر و ماست برای پخت‌و‌پز تائید نشده‌اند و امکان ورود مواد شیمیایی آن‌ها به غذا در اثر حرارت وجود دارد.
۲. ظروف کاغذی بازیافت شده و دارای چاپ
۳. ظروف فلزی مانند تابه
۴. فنجان‌ها، کاسه‌ها، بشقاب‌ها یا سینی‌های عایق‌شده با فوم
۵. ظروف چینی با رنگ یا تزئینات فلزی
۶. ظروف پیک‌نیک پلاستیکی با دسته‌های فلزی
۷. ظروف یکبار مصرف استایروفومی
۸. هر ظرف یا بسته‌بندی که در حین حرارت دادن، تاب بخورد یا ذوب شود.

علائم ظروف قابل استفاده در ماکروفر

شاید این سؤال را بپرسید که ظروف مناسب مایکروفر را چگونه باید تشخیص دهید. شما با چند راهکار ساده می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فقط ظروف ایمن در برابر حرارت را در مایکروفر قرار می‌دهید. بیایید نگاهی به این راهکارهای ساده بیندازیم که برای شما کاربردی خواهند بود.

Signs of containers that can be used in the microwave

۱) تست ایمنی را اجرا کنید

یک تست ایمنی ساده می‌تواند به شما کمک کند که از ایمن بودن قرارگیری یک ظرف در مایکروفر اطمینان حاصل نمایید. این روش می‌تواند زمانی مفید باشد که هیچ برچسبی روی ظرف وجود ندارد یا از ایمنی ظرف برای گذاشته شدن در مایکروفر مطمئن نیستید.
ابتدا ظرف مورد نظر را به صورت خالی در مایکروفر قرار دهید. سپس ظرف ایمن دیگری را با یک فنجان آب لوله‌کشی سرد داخل ماکروفر بگذارید. هر دو ظرف را به مدت یک دقیقه و با حرارت زیاد گرم کنید. سپس مایکروفر را خاموش نمایید. اگر ظرف خالی، بعد از لمس شما سرد به نظر می‌رسد، استفاده از آن در مایکروفر بی‌خطر است. اما اگر گرم باشد، بهتر است از آن فقط برای گرم کردن غذا در مایکروفر استفاده کنید. اما اگر داغ باشد، استفاده از آن در مایکروفر با خطر همراه است.

از سرویس تعمیرات ماکروفر ال جی کاردون برای رفع مشکلات ماکروفر خود استفاده کنید.

۲) راهنمای ماکروفر را بخوانید

خواندن دفترچه راهنمای مایکروفر برای جلوگیری از خطرات احتمالی، همیشه مفید خواهد بود. سازنده دستگاه معمولاً در این دفترچه‌، تمامی ظروف مناسب مایکروفر و ظروف غیر مناسب را به دقت مشخص می‌نماید. چنانچه دفترچه راهنمای مایکروفر خود را پیدا نمی‌کنید، می‌توانید یک نسخه pdf آن را به صورت آنلاین پیدا کنید.
در عین‌حال، هر زمان که خواستید غذاهای آماده را در مایکروفر بپزید، مطمئن‌ترین راه این است که دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را به دقت بخوانید. اگر ایمن بود، از آن استفاده کنید. اما استفاده از ظرف همراه با غذای آماده برای بار دوم توصیه نمی‌شود.

What dishes are not suitable for use in the microwave

جمع‌بندی

دلایل متعددی وجود دارد که چرا نباید ظروف و موادی که برای مایکروفر ایمن نیستند را در آن قرار دهید. ظروف نامناسب و ناسازگار با ماکروفر می‌توانند در اثر حرارت ذوب شوند، ترک بخورند یا آسیب ببینند. در عین‌حال مواد شیمیایی خطرناک آن‌ها به غذای شما نشت خواهند کرد. این ظروف در مواردی باعث آتش‌سوزی یا آسیب به خود مایکروفر نیز خواهند شد. متأسفانه همه ظروف مناسب ماکروفر برچسب ندارند. بنابراین خوب است که قبل از قرار دادن آن‌ها در ماکروفر از یک تست ابتدایی برای سنجش حرارتی ظرف استفاده کنید.

بله. تا جایی که ظروف چینی طرح و نقش طلایی یا نقوشی که با مواد فلزی و براق نداشته باشند، می‌شود آنها را درون ماکروفر قرار داد.

در گذاشتن ظروف شیشه‌ای داخل ماکروفر دقت کنید که ظرف مناسب ماکروفر باشد. علائم زیر ظرف را نگاه کنید یا روی بسته‌بندی آن را بخوانید تا از این موضوع مطمئن شوید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها