لوگوی کاردون

دلیل باز و بسته نشدن درب ماکروفر

دلیل باز و بسته نشدن درب ماکروفر
فهرست محتوا
The reason for the microwave door not opening and closing

ماکروفر برای بسیاری از ما یک وسیله کاربردی روزانه محسوب می‌شود. ماکروفر را می‌توانید به عنوان راه‌حل اصلی آشپزی خود یا به منظور سرعت بخشیدن به پخت و پز استفاده کنید. ماکروفر می‌تواند غذاها را گرم کند و بسیاری از غذاها را سریع‌تر از اجاق گاز آماده نماید. اما وقتی چیزی که برای عملکرد ماکروفر حیاتی است، از کار بیفتد چه می‌شود؟ آن هم نه چیز پیچیده‌ای مانند دکمه‌های گرمایش یا کنترل، بلکه درب آن! بسته نشدن درب ماکروفر یا حتی باز نشدن آن، یک مشکل رایج محسوب می‌گردد. وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون در این مطلب به بررسی علل خرابی درب ماکروفر می‌پردازد.

علت باز نشدن درب ماکروفر

اولین قدم در رفع این مشکل آن است که علت بسته نشدن درب مایکروفر خود را مشخص کنید. بسته یا باز نشدن درب مایکروفر معمولاً از چهار دلیل متداول نشات می‌گیرد. البته ماکروفرها معمولاً در بسته شدن یا بستن صحیح درب، مشکل دارند. بنابراین بسته یا باز نشدن درب مایکروفر یا باز نشدن آن تنها می‌تواند ناشی از 4 گزینه زیر باشد.

۱) گیر کردن یک شی

اولین و محتمل‌ترین گزینه، این است که چیزی درون قفل درب ماکروفر شما گیر کرده باشد. هر روز مقدار زیادی غذا وارد ماکروفر شما می‌شود و از درب آن عبور می‌کند. بنابراین گیر کردن چیزی در قسمت درب آن، چندان غیرعادی نخواهد بود. گیر کردن یک شی ممکن است از بالا آمدن قفل جلوگیری کند یا درب را پس از آزاد کردن قفل، بسته نگه دارد.
پس اگر دکمه رها کردن ماکروفر را فشار دهید و سپس درب را مستقیماً باز کنید، ممکن است نتوانید درب ماکروفر را بچسبانید. دسترسی به قفل و بررسی آن از پشت صفحه کنترل، امکان‌پذیر خواهد بود.

۲) خرابی دکمه درب ماکروفر

مشکل بسته نشدن درب ماکروفر معمولاً در ماکروفرهای دارای دکمه درب بسیار بیشتر از ماکروفرهای فاقد آن (که با کشیدن دستگیره درب باز می‌شوند)، رایج است. اگر درب ماکروفر شما با فشار دادن یک دکمه باز می‌شود، اما دکمه دیگر کار نمی‌کند، احتمالاً دکمه مشکل دارد.
ابتدا مقاومت دکمه درب ماکروفر را تست کنید. چراکه اگر دکمه خیلی راحت و بدون مقاومت فشار داده شود، احتمالاً از مکانیسم درب جداشده است. اما اگر دکمه به طور کامل فشار داده نشود، احتمال دارد که محل اتصال دکمه به مکانیسم درب مسدود شده باشد. اگر هم آن را فشار دادید و صدایی غیرعادی از آن بلند شد، احتمالاً دکمه مکانیسم آزاد کردن درب را فعال نمی‌کند.

۳) خرابی قفل درب ماکروفر

خرابی قفل درب ماکروفر یا اهرم آن، مشکل بعدی است. اکثر درب‌های ماکروفرها از یک مکانیسم رهاسازی برای بسته نگه داشتن درب هنگام کار استفاده می‌کنند. چفت نیز یک قلاب پلاستیکی ساده است که درب را می‌گیرد و با فشار دادن دکمه، آزاد می‌شود. زمانی که چفت بسته می‌شود، میکروسوئیچ درب ماکروفر فعال می‌شود و درب را قفل می‌کند تا اشعه به بیرون از ماکروفر نشت نکند.
با این ‌حال، اگر اهرم قفل بالا نرود، شاهد باز نشدن درب ماکروفر خواهیم بود. این امکان هم وجود دارد که اهرم قفل شما شکسته‌شده باشد. به ‌طوری‌ که با فشار دادن دکمه، دیگر بالا نیاید. این احتمال هم دور از ذهن نیست که اهرم قفل درب ماکروفر گیر کرده باشد و نمی‌تواند بالا بیاید.

۴) خرابی فنر درب ماکروفر

سرانجام، علت بسته نشدن درب ماکروفر می‌تواند به فنر درب مربوط باشد. البته همه ماکروفرها فنر درب ندارند، اما گاهی اوقات این همان چیزی است که باعث می‌گردد درب ماکروفرهای فنردار، به‌درستی باز و بسته نشود. اگر فنر درب شکسته یا از کار افتاده است، پس از باز شدن چفت درب شما به طور خودکار باز نخواهد شد. با این ‌حال، اگر اهرم را رها نمایید و سپس درب را به صورت دستی باز کنید، درب ماکروفر شما همچنان باز خواهد ماند.

خرابی دستگیره درب ماکروفر

گاهی اوقات تمام مکانیسم و اجزای درب ماکروفر بدون عیب و ایراد هستند. اما خرابی دستگیره درب ماکروفر مانع از بستن و باز کردن آزادانه آن خواهد شد. دستگیره‌های اجاق‌های ماکروفر همیشه با سخت‌ترین مواد ساخته نمی‌شوند و استفاده مکرر حتی به دسته‌های مستحکم نیز آسیب می‌رساند.
شما می‌توانید در یک فروشگاه لوازم خانگی یا به صورت آنلاین، یک دستگیره جایگزین برای مدل ماکروفر خود پیدا کنید. سپس می‌توانید دستگیره را در اکثر مدل‌ها به ‌راحتی تعویض کنید، حتی اگر پیچ‌های آن به‌راحتی قابل‌مشاهده نباشند. با طی 4 مرحله زیر می‌توانید دستگیره خراب را با مدل جدید جایگزین کنید تا مشکل باز و بسته نشدن درب ماکروفر برطرف شود.

The reason for the microwave door not opening

مرحله اول

سیم برق ماکروفر را از پریز جدا نمایید. 60 ثانیه صبر کنید تا خازن ولتاژ دستگاه نیز تخلیه شود. زیرا خازن و سایر عناصر داخل محفظه بیرونی ماکروفر ممکن است بار ولتاژ بالا را حفظ نمایند. هرگز محفظه بیرونی را جدا نکنید و هیچ کاری روی قسمت داخلی محفظه ماکروفر انجام ندهید.

اگر ماکروفر شما دچار مشکل شده است، می توانید از خدمات تعمیر ماکروفر در محل کاردون استفاده کنید.

مرحله دوم

درب ماکروفر را تا آخر باز کنید. با در دست داشتن دفترچه راهنمای مدل، پانل داخلی درب آن را بررسی نمایید. پانل داخلی درب را چنانچه در جای خود پیچ ​​نشده باشد، با چرخاندن یک پیچ‌گوشتی سر صاف بین پانل‌های داخلی و خارجی درب جدا کنید. اگر هم با پیچ متصل‌شده است، پس آن‌ها را باز کنید. ممکن است لازم باشد تا درب را برای دسترسی به پیچ‌ها، از لولاهای آن جدا کنید.

مرحله سوم

دستگیره قدیمی را با پیچ‌گوشتی باز کنید. (بسته به اینکه آن را با پیچ نگه دارید یا با مهره‌هایی که روی پایه‌های رزوه‌دار محکم شده‌اند.)

مرحله چهارم

دستگیره جدید را پیچ کنید، سپس پانل را به سمت درب فشار دهید تا به جای خود بازگردد یا آن را به جای خود بپیچانید. شاید مجبور شوید پانل را با چند ضربه آهسته، جا بیندازید.

فعال شدن قفل کودک ماکروفر

ماکروفر شما معمولاً مجهز به برنامه ویژه ایمنی کودک است. این برنامه، کنترل پانل ماکروفر را قادر می‌سازد که قفل شود تا کودکان یا افراد ناآشنا نتوانند به طور تصادفی آن را باز کنند. پانل کنترل فر را می‌توان در هر زمان قفل کرد. فعال شدن قفل کودک ماکروفر می‌تواند به صورت تصادفی رخ دهد و علت باز و بسته نشدن درب ماکروفر باشد. برای خارج کردن ماکروفر از حالت قفل کودک می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.
دکمه‌های ساعت و زیاد یا کم را به طور هم‌زمان فشار دهید و حدود سه ثانیه نگه دارید. با این اقدام شما، درب ماکروفر به حالت قفل درمی‌آید و علامت زیر نمایشگر به صورت حرف “L” خواهد بود. حالا برای باز کردن قفل کودک ماکروفر، دوباره دکمه‌های ساعت و کم یا زیاد را هم‌زمان و در حدود سه ثانیه فشار دهید. حالا می‌توانید از ماکروفر به طور معمولی استفاده کنید.

Microwave child lock activation

نحوه عیب‌یابی درب ماکروفر

حالا که مشکلات احتمالی ماکروفر خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده است تا برای عیب‌یابی واقعی دست به کار شوید. اگر به دانش فنی خودتان برای تعمیر لوازم خانگی اطمینان دارید، می‌توانید این مرحله را خودتان و بااحتیاط کامل انجام دهید. اما اگر مطمئن نیستید، بهتر است بدون هیچ درنگی با تعمیرات لوازم خانگی کاردون تماس بگیرید.
برای تشخیص نقص و دلیل باز و بسته و باز نشدن درب ماکروفر دو راه وجود دارد. می‌توانید به بررسی پانل کنترل یا مجموعه مکانیسم درب ماکروفر بپردازید.

از ماکروفر برند ال جی استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است؟! برای تعمیر آن کافیست که از سرویس تعمیر ماکروفر ال جی کاردون استفاده کنید.

How to troubleshoot the microwave door

۱) پشت پانل کنترل

اگر مشکل از دکمه یا اهرم قفل درب ماکروفر است، پس ابتدا باید قفل آن را به‌خوبی بررسی نمایید. کار را با جدا کردن سیم ماکروفر از پریز برق شروع کنید و سپس کنترل پانل را با دقت، جدا سازید. در پشت پانل کنترل، می‌توانید مکانیسم دکمه و اهرم قفل را ببینید. مجموعه چفت را کاملاً بررسی کنید تا مشکلات آشکار آن را تشخیص دهید. زباله‌ها را در صورت وجود بردارید و به قسمت‌های آسیب‌دیده رسیدگی کنید. اگر دکمه و اهرم قفل جدا شده‌اند، احتمالاً می‌توانید آن‌ها را با انبر بینی سوزنی به هم وصل کنید.

۲) داخل مکانیسم درب

روش دوم با برداشتن درب ماکروفر و بررسی لولاها، فنر و چفت آن میسر خواهد بود. این کار با برداشتن پانل داخلی درب ماکروفر و سپس آزاد کردن لولاها صورت می‌پذیرد. پس از قطع برق و جداسازی درب ماکروفر، قطعات داخلی آن را بررسی کنید. با بررسی دقیق و برخورداری از دانش فنی می‌توانید به مشکل پی ببرید و آن را حل کنید.

جمع‌بندی

باز و بسته نشدن درب ماکروفر می‌تواند دستگاه را به ‌کلی از کار بیندازد و آن را به یک کمد کوچک تبدیل نماید! بنابراین باید در اسرع وقت به این مشکل رسیدگی کنید و آن را حل نمایید. تکنسین‌های کاردون با حضور در محل می‌توانند مشکل درب ماکروفر را به‌ راحتی و در اسرع وقت برطرف نمایند.

اصلی‌ترین دلیل خراب شدن قفل درب ماکروفر، باز وبسته شدن زیاد درب است و پس از استفاده‌ی بلند مدت ممکن است این مشکل برای ماکروفر شما پیش آید.

بله. اگر درب ماکروفر به هر دلیلی باز یا بسته نشود، تعمیرکار و تکنسین متخصص ماکروفر می‌تواند آن را تعمیر کند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها