لوگوی کاردون

نحوه تعویض و تعمیر میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

میکروسوئیچ ماشین لباسشویی سامسونگ
فهرست محتوا

میکروسوئیچ کلیدی برای کنترل جریان برق در مدار است. این کلیدها با یک فشار یا ضربه مکانیکی فعال شده و جلوی گردش برق در مدار را می‌گیرند و یا در حالت دیگر، آن را به جریان می‌اندازند. از این قطعه در کنترل ایمنی آسانسورها، ماشین‌های برش، ماشین لباسشویی‌ها و سایر موارد استفاده می‌شود. میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی نیز عملکردی مشابه دارد. این قطعه با بستن شدن درب لباسشویی، جریان برق را در مدار سیستم فعال کرده و باعث راه‌افتادن لباسشویی می‌شود. درصورتی‌که این قطعه خراب شود؛ درب لباسشویی باز و بسته نمی‌شود. میکروسوئیچ قطعه مهمی است. چرا که در صورت خرابی آن، لباسشویی شروع به کار نمی‌کند.
این قطعه بیشتر از هر قطعه دیگری در ماشین لباسشویی خراب می‌شود. این امر به دلیل زیاد باز و بسته‌شدن درب ماشین لباسشویی است. عوامل دیگری نیز به خراب‌شدن این قطعه سرعت می‌بخشند. عواملی مانند ریختن حجم زیادی از لباس در هر بار شست‌وشو، محکم بستن درب ماشین لباسشویی و برخی موارد مشابه دیگر که باعث خرابی میکروسوئیچ درب ماشین لباس شویی می شوند. اگر به دنبال جواب سوالاتی مانند میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی چیست و در کجا قرار دارد؟ برای دیرتر خراب‌شدن میکروسوئیچ چه کاری باید انجام دهیم؟ چگونه از خرابی میکروسوئیچ مطمئن شویم؟ چگونه قفل درب لباسشویی را تعویض کنیم؟ و بسیاری سوالات دیگر در رابطه ‌با میکروسوئیچ ماشین لباسشویی هستید؛ ادامه مطلب را از دست ندهید.

میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی چیست و چه عملکردی دارد؟

میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی در مجاورت لاستیک درب قرار دارد. وظیفه این قطعه، علاوه بر باز و بسته کردن درب لباسشویی، حفظ امنیت سیستم است. ماشین لباسشویی تا وقتی که میکروسوئیچ بسته نشده باشد، شروع به کار نمی‌کند. پس از اتمام شست‌وشو، به مدت حدودا دو دقیقه درب ماشین لباسشویی باز نمی‌شود. چرا که میکروسوئیچ تا اطمینان کامل از تمام شدن کار لباسشویی غیرفعال نشده و اجازه بازکردن درب را به شما نمی‌دهد. این عمل از نشت آب به بیرون در هنگام شست‌وشو جلوگیری می‌کند.
جریان برق تنها زمانی که میکروسوئیچ در مدار قرار می‌گیرد؛ از آن عبور کرده و به کل سیستم می‌رسد. موارد زیر، از فواید وجود میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی هستند:
باز شدن درب در طول مدت کار ماشین لباسشویی خطرناک است. میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی از باز شدن درب در طول شست‌وشو جلوگیری می‌کند. به طور مثال درصورتی‌که فرزند شما به‌اشتباه دستگیره را بکشد؛ درب باز نشده و آب به بیرون نشت نمی‌کند. اگر آب از لباسشویی در حال کار نشت کند، امکان برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی وجود دارد.
ماشین لباسشویی بدون فعال‌شدن میکروسوئیچ شروع به کار نمی‌کند و میکروسوئیچ در صورت بسته نشدن درب ماشین لباسشویی فعال نمی‌شود. اگر شما فراموش کنید درب ماشین لباسشویی را کامل ببندید و یا آن را محکم نبندید؛ ماشین لباسشویی به کار نمی‌افتد. این قابلیت باعث می‌شود تا در طول شست‌‌وشو آب به بیرون نشت نکند.

میکروسوئیچ لباسشویی بوش

دلایل خرابی میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی

میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی، مانند سایر قطعات عمر مشخصی دارد. این قطعه پس از گذشت چند سال فرسوده و خراب می‌شود. اما برخی از دلایل باعث می‌شوند تا میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی کمتر از عمر مفید خود عمر کند. شما با رعایت برخی از نکات ساده، می‌توانید به عمر این قطعه بیفزایید. در ادامه راه‌حل‌هایی برای افزایش عمر مفید میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی معرفی خواهیم کرد.

۱. درب ماشین لباسشویی را به‌آرامی باز و بسته کنید

محکم بستن درب ماشین لباسشویی باعث واردآمدن فشار بیشتری به قفل و میکروسوئیچ آن می‌شود. اگر این کار را به‌دفعات تکرار کنید؛ میکروسوئیچ و قفل ماشین لباسشویی خراب می‌شوند. این کار احتمال شکستن دستگیره را نیز بالا می‌برد.

برای انجام تعمیرات ماشین لباسشویی خود می توانید از تعمیرکاران باتجربه کاردون کمک بگیرید.

۲. از ریختن حجم بالای لباس خودداری کنید

درصورتی‌که حجم بالایی از لباس را یکجا در لباسشویی بریزید؛ درب لباسشویی به‌سختی بسته شده و روی میکروسوئیچ و قفل فشار وارد می‌کند. لباس‌ها را در حجم مناسب در لباسشویی ریخته تا هم لباس‌ها به‌خوبی تمیز شوند و هم قطعات ماشین لباسشویی شما سالم بمانند. اگر مخزن ماشین لباسشویی شما حجم کوچکی دارد، از ریختن پتو و یا پرده‌های بزرگ در لباسشویی خودداری کنید.

۳. مطمئن شوید که آب روی میکروسوئیچ نمی‌ریزد

یختن مایعات بر روی میکروسوئیچ باعث سوختن آن می‌شود. از ریختن آب روی ماشین لباسشویی خود به‌شدت پرهیز کنید. بدنه ماشین لباسشویی را تنها با یک دستمال نم‌دار تمیز کرده و اگر پنل آن را باز می‌کنید؛ مطمئن شوید که میکروسوئیچ در تماس با هیچ‌گونه مایعاتی قرار نمی گیرد.

۴. درب لباسشویی را زود باز نکنید

اجازه بدهید تا کار لباسشویی کاملا تمام شود. زودتر باز کردن درب لباسشویی باعث فشار آمدن روی میکروسوئیچ و در نتیجه خرابی آن می‌شود. 

۵. به ماشین لباسشویی خود استراحت بدهید

استفاده بیش از حد از ماشین لباسشویی در یک بازه زمانی خاص، باعث داغ شدن پلاتین‌های میکروسوئیچ و در نتیجه سوختن آن می‌شود. سعی کنید لباس‌ها را تا حد ممکن یک‌جا در لباسشویی ریخته تا دفعات روشن‌کردن آن زیاد نشود. در نظر داشته باشید که لباس‌ها حتما در حجم مناسب ریخته شوند. کم یا زیاد ریختن لباس‌ها هر دو باعث آسیب به لباسشویی می‌شوند. درصورتی‌که لباس‌ها را در حجم بسیار کمی در ماشین لباسشویی بریزید؛ تعداد دفعات روشن شدن ماشین لباسشویی را بالا برده و باعث خرابی آن می‌شود.

۶. محافظ برق مناسبی برای ماشین لباسشویی خود انتخاب کنید

نوسانات و قطعی برق باعث سوختن بسیاری از وسایل برقی می‌شوند. میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بهتر است تا برای جلوگیری از سوختن ماشین لباسشویی، آن را به‌صورت مستقیم به برق نزنید. ابتدا یک محافظ خوب تهیه کرده و سپس ماشین لباسشویی را به برق بزنید. محافظ لوازم برقی، به‌مراتب نوسانات برق را کمتر کرده و از آسیب‌دیدن وسایل الکتریکی جلوگیری می‌کند.

میکروسوئیچ در ماکروفر

نشانه های خرابی میکروسوئیچ ماشین لباسشویی چیست؟

یکی از دلایل باز نشدن درب ماشین لباسشویی پس از اتمام کار و یا بسته نشدن درب هنگام شروع کار، خرابی میکروسوئیچ است. اگر ماشین لباسشویی شما شروع به کار نمی‌کند و یا پس از اتمام کار قادر به باز کردن درب آن نیستید؛ به‌احتمال زیاد وقت تعویض میکروسوئیچ رسیده است. خرابی این قطعه با یک کد در صفحه‌نمایش ماشین لباسشویی نشان داده می‌شود. ارورهای خرابی میکروسوئیچ ماشین لباسشویی در ماشین لباسشویی‌های مختلف متفاوت است. خرابی میکروسوئیچ ماشین لباسشویی‌های بوش معمولا با ارورهای E16 ، E34 و E35 مشخص می‌شود. درصورتی‌که از ماشین لباسشویی بوش استفاده می‌کنید و درب ماشین لباسشویی شما بسته نمی‌شود؛ به ارورهای نمایش‌داده‌شده دقت کنید. ارورهای فوق ناشی از خرابی میکروسوئیچ هستند. با مراجعه به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود، می‌توانید ارورهای مربوط به میکروسوئیچ را پیدا کنید. موارد زیر سه نشانه مهم خرابی میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی هستند:
۱. ماشین لباسشویی روشن شده اما شروع به کار نمی‌کند. در این حال بعد از بستن در و زدن دکمه شروع، مانیتور ماشین لباسشویی روشن است اما مخزن نمی‌چرخد و فرایند شست‌وشو را روشن نمی‌کند.
۲. پس از اتمام کار لباسشویی و تخلیه آب، درب باز نمی‎‌شود. مطمئن شوید که تخلیه آب کامل صورت‌گرفته است. اگر آب هنوز تخلیه نشده است؛ مشکل باز نشدن درب مربوط به میکروسوئیچ نیست. (با برداشتن درب مخزن تخلیه آب می‌توانید آب باقی‌مانده در لباسشویی را خالی کرده و به دنبال مشکل تخلیه آب آن باشید.)
۳. ارورهایی که هنگام زدن دکمه شروع روی مانیتور نشان داده می‌شود. (این مورد بستگی به مدل و برند ماشین لباسشویی شما دارد.)

چگونه از خرابی میکروسوئیچ مطمئن شویم؟

باز نشدن درب ماشین لباسشویی می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. گاهی به دلیل کامل بسته نشدن درب ماشین لباسشویی، گیرکردن لباس در بین درب و بدنه، خرابی برد و اتصالات ماشین لباسشویی، شکستن درب یا زبانه آن، شکستن دستگیره و برخی از موارد دیگر، میکروسوئیچ ماشین لباسشویی در مدار قرار نمی‌گیرد. درصورتی‌که ماشین لباسشویی قفل کودک داشته باشد؛ احتمال این که اشتباهی قفل کودک را روشن کرده باشید نیز وجود دارد.
در صورت باز نشدن درب ماشین لباسشویی، ابتدا قفل کودک را چک کنید. اگر مشکل از این موارد باشد میکروسوئیچ سالم است و بنا بر دلایل ذکر شده فعال نمی‌شود. اگر مشکل ماشین لباسشویی شما در باز نشدن درب، بعد از اتمام کار باشد؛ دلایلی مانند خرابی هیدروستات و یا عدم تخلیه کامل آب می‌تواند باعث بروز این مشکل بشود. ابتدا تمامی این موارد را بررسی کرده و اگر آن‌ها مشکلی نداشتند به سراغ تعویض میکروسوئیچ درب لباسشویی بروید.

بازنشدن درب ماشین لباسشویی به دلیل عدم تخلیه آب

دلایل زیادی برای گرفتگی مجرای تخلیه لباسشویی وجود دارد. درصورتی‌که در لباس‌ها کرک، مو و آشغال زیادی باشد؛ این آشغال‌ها در فیلتر پمپ تخلیه گیرکرده و مانع از عبور آب می‌شوند. برای جلوگیری از آسیب‌دیدن این فیلتر، مطمئن شوید که اشیایی مانند سکه، سنجاق قفلی و اشیا سنگین دیگری در بین لباس‌ها نباشد. اشیا رد شده از این فیلتر گاهی به پمپ رسیده و پمپ تخلیه را خراب می‌کنند.
اگر تنها فیلتر پمپ تخلیه گرفته باشد، با تمیزکردن این فیلتر مشکل تخلیه آب برطرف می‌شود. اما اگر پمپ تخلیه شکسته باشد؛ این قطعه را باید تعویض کنید. درصورتی‌که مشکل تخلیه آب باعث باز نشدن درب ماشین لباسشویی شما بشود؛ می‌توانید درب مخزن جلوی ماشین لباسشویی را بازکرده تا آب را به‌صورت دستی تخلیه کنید. برای این کار ابتدا فرش آشپزخانه را جمع کرده تا خیس و کثیف نشود.

میکروسوئیچ ماشین لباسشویی در مجاورت دستگیره آن قرار دارد

باز نشدن درب ماشین لباسشویی به دلیل مشکلات هیدروستات

هیدروستات ماشین لباسشویی هواگیری شیلنگ آب را انجام داده و به تخلیه آب کمک می‌کند. در واقع تشخیص این که آب داخل مخزن ماشین لباسشویی به‌صورت کامل تخلیه شده است یا نه وظیفه هیدروستات است. درصورتی‌که این قطعه خراب شود؛ تخلیه آب به‌درستی انجام نگرفته و درب ماشین لباسشویی باز نمی‌شود. برای تعمیر هیدروستات، با متخصصین کاردون تماس بگیرید.
درصورتی‌که مشکلات باز شدن درب ماشین لباسشویی شما از خرابی برد و یا دلایل بالا نباشد؛ حتما میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی شما خراب شده است. اگر بعد از چک کردن دلایل دیگر، هنوز هم به خرابی میکروسوئیچ شک دارید؛ برای اطمینان از خرابی میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی، باید آن را امتحان کنید.
ابتدا ماشین لباسشویی را از برق کشیده و میکروسوئیچ را باز کنید. سه عدد بر روی تمامی میکروسوئیچ‌ها درج شده است. دو پایه‌ای که عدد بزرگ‌تری روی آن‌ها درج شده؛ پایه‌های نول هستند. این پایه‌ها را به برق زده و با استفاده از وسیله‌ای مانند پیچ‌گوشتی زبانه لباسشویی را فشار دهید. اگر قفل کار کرد یعنی میکروسوئیچ سالم است. در این صورت باید به دنبال مشکل هیدروستات و یا گرفتگی مجرای خروج آب بگردید. درصورتی‌که قفل درب کار نکرد؛ میکروسوئیچ خراب است و باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

چگونه میکروسوئیچ ماشین لباسشویی را تعمیر یا تعویض کنیم؟

درصورتی‌که با کار تعمیراتی آشنایی ندارید؛ بهتر است که برای تعمیر یا تعویض میکروسوئیچ درب لباسشویی با یک متخصص مثل متخصصین کاردون تماس بگیرید. اگر در کارهای فنی سررشته دارید؛ کافی است تا مراحل زیر را طی کرده و میکروسوئیچ ماشین لباسشویی خود را تعمیر یا تعویض کنید. در نظر داشته باشید که نحوه تعویض میکروسوئیچ، بستگی به نوع ماشین لباسشویی شما دارد.
اکثر اوقات میکروسوئیچ‌های خراب شده در صورت تعمیر، مدت‌زمان زیادی کار نمی‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود تا آن‌ها را تعویض کنید. برای تعویض میکروسوئیچ باید در کارهای فنی سررشته داشته باشید؛ بنابراین بهتر است تا از یک فرد متخصص کمک بگیرید. اگر به کارهای فنی مربوط به ماشین لباسشویی یا سایر لوازم الکتریکی مسلط هستید؛ می‌توانید با طی‌کردن مراحل زیر، میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی را عوض کنید.

تعمیر میکروسوئیچ ماشین لباسشویی در منزل

مراحل آموزش تعویض میکروسوئیچ لباسشویی

۱. اولین قدم رعایت نکات ایمنی است. از خشک بودن محل اطمینان حاصل کرده و دوشاخه لباسشویی را از برق بکشید. برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی دستکش عایق پلاستیکی دست کنید.
۲. شیر آب را از ماشین لباسشویی جدا کنید.
۳. حلقه فلزی را از دور نوار پلاستیکی در بیاورید.

حلقه فلزی را جدا کنید

۴. نوار پلاستیکی دور درب ماشین لباسشویی را جدا کنید. برای انجام این کار می‌توانید از یک پیچ‌گوشتی یا چاقو کمک بگیرید. (مراقب باشید که به دست خود یا بدنه لباسشویی آسیب نزنید.)
۵. نوار پلاستیکی را پس از جداکردن به سمت داخل لباسشویی فشار بدهید تا به میکروسوئیچ دسترسی داشته باشید. مطمئن شوید تا لباسشویی کاملا خشک است.

واشر را به درون هل بدهید

۶. با استفاده از یک پیچ‌گوشتی، دو پیچ اطراف قفل، درست در مجاورت دستگیره درب را باز کنید.
۷. میکروسوئیچ قدیمی را به‌آرامی بیرون کشیده و سیم‌ها را از آن جدا کنید.
۸. میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی جدید را به سیم‌ها وصل کنید.

پیچ‌های میکروسوئیچ را با کمک پیچ‌گوشتی باز کنید

۹. میکروسوئیچ را به‌ جای خود برگردانید. درست در جایی که میکروسوئیچ قدیمی در آنجا قرار داشت.
۱۰. قفل را با یک دست نگه داشته و با دست دیگر پیچ‌ها را سر جای خود محکم کنید. اندازه و نوع پیچ‌ها در ماشین لباسشویی‌های مختلف متفاوت هستند.
۱۱. نوار پلاستیکی را به ‌جای خود برگردانده و مطمئن شوید که کاملا سر جای خود قرار گرفته است. درصورتی‌که این نوار را به‌خوبی در جای خود قرار ندهید؛ بعدها که ماشین لباسشویی را روشن کنید، آب نشست پیدا کرده و باعث آسیب به سیم‌کشی ماشین لباسشویی می‌شود.

سیم‌های میکروسوئیچ را باز کرده و به میکروسوئیچ جدید وصل کنید

۱۲. محافظ فلزی نوار را روی واشر قرار داده و آن را سفت کنید. (این قطعه ممکن است در برخی از ماشین لباسشویی‌ها وجود نداشته باشد. در این صورت می‌توانید واشر را در جای خود سفت کنید.)

تعویض قفل درب لباسشویی بوش

مراحل تعویض میکروسوئیچ درب لباسشویی بوش مانند ماشین‌ لباسشویی‌های دیگر است. تنها تفاوت آن در پیچ‌های قفل است. قفل ماشین لباسشویی بوش توسط دو خار به بدنه وصل شده است. برای جداکردن این دو زبانه به پیچ‌گوشتی نیاز ندارید. پس از جداکردن نوار لاستیکی دور درب، قفل را با دست نگه داشته و سپس زبانه‌ها را به داخل فشار دهید تا قفل از بدنه خارج شود. این کار را به‌آرامی و بادقت انجام دهید. چرا که احتمال شکستن این زبانه‌ها وجود دارد. در صورت شکستن این زبانه‌ها، قفل سر جای خود قرار نمی‌گیرد. احتمال استفاده از خار به‌جای پیچ در ماشین لباسشویی‌های سایر برندها نیز وجود دارد.

پس از اتمام تعویض، از محکم بودن واشر مطمئن شوید

جمع‌بندی

میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی قطعه مهمی است. درصورتی‌که این قطعه خراب شود؛ ماشین لباسشویی شما به کار نخواهد افتاد. درصورتی‌که ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود و یا پس از پایان کار درب آن باز نمی‌شود؛ احتمالا این قطعه در ماشین لباسشویی شما فرسوده شده است. البته تنها دلیل کار نکردن ماشین لباسشویی مربوط به خرابی میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی نیست. دلایل دیگری مانند خرابی برد، خرابی هیدروستات و گرفتگی مجاری خروج نیز باعث قفل شدن درب ماشین لباسشویی می‌شوند. درصورتی‌که ماشین لباسشویی شما به قفل کودک مجهز است؛ قبل از هر اقدامی از خاموش بودن قفل کودک مطمئن شوید.
تعمیر میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی کار دشواری است و اکثر اوقات موثر واقع نشده و نیاز به تعویض قطعه است. در هنگام تعویض این قطعه احتمال آسیب به واشر ماشین لباسشویی وجود دارد. درصورتی‌که به واشر ماشین لباسشویی آسیب بزنید یا موفق به جا انداختن آن نشوید؛ آب به بیرون نشت کرده و به دستگاه شما آسیب می‌زند. به همین دلیل بهتر است که برای تعویض میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی از تعمیرکاران متخصص کاردون کمک بگیرید.

خرابی قفل درب ماشین لباسشویی دلایل متعددی دارد. خرابی میکروسوئیچ، شکستن دستگیره، شکستن زبانه، خرابی لولا و خرابی برد فرمان از دلایل احتمالی این مشکل هستند.

اکثر میکروسوئیچ‌ها تعمیر نشده و یا پس از تعمیر، تنها برای مدت کوتاهی عمر می‌کنند. بهتر است که میکروسوئیچ ماشین را به کمک یک متخصص تعویض کنید.

معمولا راهی برای تعمیر میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی وجود ندارد. میکروسوئیچ‌های سامسونگ معمولا تعمیر نشده و در صورت خرابی تنها باید آن‌ها را عوض کنید.

میکروسوئیچ ماشین لباسشویی ال جی در کنار دستگیره درب قرار دارد. بهتر است تا برای تعویض این قطعه با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

درصورتی‌که در مسائل فنی سررشته ندارید؛ بهتر است تا برای تعمیر یک میکروسوئیچ با نمایندگی شرکت تماس بگیرید. بیشتر اوقات تعویض میکروسوئیچ بهتر از تعمیر آن است.

میکروسوئیچ مانند هر قطعه دیگری عمر مفید مشخصی دارد. پس از اتمام عمر مفید دستگاه، باید برای تعویض آن اقدام کنید.

میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی در مجاورت دستگیره در قرار دارد. برای دسترسی به این قطعه باید واشر دور بدنه را بازکرده و به درون فشار دهید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها