لوگوی کاردون

اهمیت استفاده از نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

اهمیت استفاده از نمک ماشین ظرفشویی چیست
فهرست محتوا

نمک ماشین ظرفشویی چگونه کار می‌کند، کاربرد آن چیست و چقدر باید استفاده شود؟. این‎‌ها سوالاتی رایج درباره نمک ماشین ظرفشویی هستند. نمک ماشین ظرفشویی در صورت استفاده صحیح می‌تواند توانایی دستگاه را برای دفع لکه‌های آب سخت بهبود بخشد تا شما از ظروف بدون لکه خود لذت ببرید. ماشین‌های ظرفشویی برای دستیابی به نتایج عالی در تمیز کردن ظروف باید از آب بسیار نرم استفاده کنند. این همان جایی است که نمک ماشین ظرفشویی وارد قضیه می‌شود. در این مطلب با تعمیرات لوازم خانگی کاردون همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به اهمیت استفاده از نمک ماشین ظرفشویی و نحوه عملکرد آن اندازیم.

کاربرد نمک ماشین ظرفشویی

نمک ماشین ظرفشویی برخلاف تصور برخی افراد، به تمیز کردن لکه‌های آب سخت نمی‌پردازد یا با آن‌ها مبارزه نمی‌کند؛ بلکه هدف اصلی آن، تنظیم مجدد نرم‌کننده آب در داخل ماشین ظرفشویی است. برخی از ماشین‌های ظرفشویی، به ویژه مدل‌های خارجی دارای سبدهای نرم‌کننده آب هستند که با توپ‌های کوچک رزین پر شده‌اند. این گلوله‌های رزین یون‌های کلسیم و منیزیم را از آب سخت جذب می‌کنند و باعث ایجاد ظروفی تمیز و بدون لکه می‌شوند.
گلوله‌های رزین بار اتمی منفی دارند و بار اتمی نمک ماشین ظرفشویی مثبت است. بنابراین با استفاده از نمک ماشین ظرفشویی توپ‌های رزین به جذب یون‌های سدیم می‌پردازند. این کار موجب تنظیم مجدد گلوله‌های رزین می‌شود که در فرآیندی به نام تبادل یونی به جذب یون‌های کلسیم و منیزیم خواهد پرداخت. در ادامه مطلب به تمامی کاربردهای نمک ماشین ظرفشویی اشاره خواهیم کرد.

شما می توانید برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

۱) تجدید رزین موجود در نرم‌کننده آب

یکی از دلایل اصلی افزودن نمک به ماشین ظرفشویی، فعال شدن مجدد بستر رزینی می‌باشد. رزین همان چیزی است که به نرم شدن آب شما کمک می‌کند و به مرور زمان بسته می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، ماشین ظرفشویی شما نمی‌تواند آن‌طور که باید کار کند. افزودن نمک به شکستن این توده‌ها و تجدید رزین کمک می‌نماید تا ماشین ظرفشویی شما بتواند آب را یک بار دیگر به درستی نرم کند.

۲) ایجاد کف مواد شوینده

افزودن نمک به ماشین ظرفشویی با کاهش سختی آب، به کارکرد موثرتر مواد شوینده کمک می‌کند. دلیل این امر آن است که کلسیم و منیزیم در آب لوله‌کشی با شوینده واکنش می‌دهند و یک لایه عایق درهم ایجاد می‌کنند که شوینده را غیرقابل استفاده خواهد کرد. نمک با کاهش سختی آب به مواد شوینده اجازه می‌دهد تا همه چیز را به راحتی و به طور موثر تمیز کند.

۳) تمیز کردن بهتر ظروف

افزودن نمک به مواد شوینده ماشین ظرفشویی، برای تمیز کردن ظروف بسیار مهم است. نمک در ماشین ظرفشویی می‌تواند به ظروف کمک کند تا با آب نرم‌تر، نتایج تمیزتر و بهتری داشته باشند. استفاده از نمک در آب سخت می‌تواند از تجمع رسوب آهک و کدر شدن شیشه‌ها و همچنین گرفتگی لوله‌های ظرفشویی نیز جلوگیری کند.

What is the importance of using dishwasher salt

۴) جلوگیری از رسوب آهک

آهک تجمع رسوباتی است که روی المنت در ماشین ظرفشویی شما ایجاد می‌شود. البته می‌تواند در هر جایی از ماشین ظرفشویی شما ایجاد گردد. این رسوبات می‌توانند باعث کارایی کمتر دستگاه شما شوند و حتی ممکن است به طور کلی عملکرد آن را متوقف کنند.

استفاده از نمک ماشین ظرفشویی میزان رسوب آهکی را به حداقل می‌رساند و از تجمع رسوب در ماشین ظرفشویی شما جلوگیری می‌کند. این بدان معنا است که دستگاه شما بیشتر دوام می‌آورد و به طور موثرتری کار خواهد کرد.

۵) کمک به تمیز کردن و نگهداری دستگاه

رسوب‌گیری، یک مشکل رایج در ماشین‌های ظرفشویی است، این کار می‌تواند باعث آسیب عملکردی به دستگاه در طول زمان شود. آسیب‌هایی مانند گرفتگی بازوهای اسپری و پمپ که منجر به کاهش عملکرد ماشین ظرفشویی و هزینه‌های نگهداری بالاتر آن خواهند شد.
نمک می‌تواند با حذف کلسیم و منیزیم از آب، به بهینه‌سازی فرآیندهای نرم شدن آن کمک زیادی کند. این امر به کاهش تشکیل رسوب روی قطعات ماشین کمک می‌نماید و تمیز کردن و نگهداری آن‌ها را آسان‌تر خواهد کرد. با این حال، مطمئن شوید که هیچ باقیمانده‌ای از نمک روی دستگاه باقی نمانده باشد، زیرا به مرور زمان آن را فرسوده خواهد کرد.

۶) هماهنگی خوب با مواد شوینده

نمک ماشین ظرفشویی به هیچ وجه خشن نیست و می‌تواند با سایر مواد شیمیایی یا پاک‌کننده‌ها کار کند. این کار بدون خطر آسیب رساندن به ظروف و ماشین ظرفشویی شما خواهد بود. بنابراین، اگر می‌خواهید بدون هیچ تلاش اضافی نتایج عالی داشته باشید، استفاده از نمک ماشین ظرفشویی راه‌حل بسیار خوبی خواهد بود.

تفاوت نمک ظرفشویی و نمک طعام

نمک ماشین ظرفشویی از چند جهت با نمک سنتی، متفاوت است که یکی از آن‌ها به اندازه آن برمی‌گردد. دانه‌های نمک طعام با ابعاد کوچک‌تر و ظریف‌تری آسیاب می‌شوند و در صورت استفاده در ماشین ظرفشویی، به مسدود شدن زهکشی منجر می‌گردند. از طرف دیگر، نمک ماشین ظرفشویی غلیظ‌تر است و موجب اختلال در عملکرد عادی دستگاه یعنی تمیز کردن ظروف نمی‌شود.
از دیگر تفاوت‌های عمده نمک ماشین ظرفشویی و نمک خوراکی می‌توان به ساختارهای شیمیایی متفاوت آنها اشاره کرد. نمک ماشین ظرفشویی معمولاً از 100 درصد کلرید سدیم ساخته می‌شود و هیچ افزودنی دیگری ندارد. اما نمک طعام اغلب حاوی ترکیبات ضد جوش مانند منیزیم نیز هست. افزودنی‌های مورد استفاده در نمک طعام ممکن است با اجزای مکانیکی ماشین ظرفشویی تداخل داشته باشند و مانع ایجاد لکه‌های آب سخت نیز نخواهد شد. بنابراین استفاده از نمک ماشین ظرفشویی برای این دستگاه نمی‌تواند با نمک طعام جایگزین شود.

تفاوت نمک ظرفشویی و نمک طعام

اهمیت استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

همه ماشین‌های ظرفشویی برای عملکرد صحیح به نمک مخصوص به خود نیازمند هستند. نمک ظرفشویی می‌تواند به جلوگیری از تشکیل رسوب آهک در سیستم آب دستگاه منجر گردد. رسوبات آهک موجب مسدود شدن شیرآلات و اجزای ماشین ظرفشویی می‌شوند و عملکرد آن را کاهش می‌دهند. بنابراین استفاده از محصولی مانند نمک یا مواد ضد رسوب، برای کارکرد درست ماشین ظرفشویی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.
برخی از افراد ممکن است فکر کنند که چون منزلشان آب نرم دارد، نیازی به اضافه کردن نمک به ماشین ظرفشویی خود ندارند. با این حال، حتی اگر آب نرم هم دارید، همچنان مهم است که از محصولی مانند نمک در دستگاه خود استفاده کنید. زیرا به نرم شدن بیشتر آب و جلوگیری از تشکیل رسوب آهک کمک خواهد کرد.

چگونه در ماشین ظرفشویی نمک بریزیم؟

شاید عجیب به نظر برسد که نمک را در ماشین ظرفشویی خود قرار دهید، اما این عمل فواید بسیار زیادی دارد. افزودن نمک ماشین ظرفشویی به تنظیم مجدد نرم‌کننده آب تعبیه‌شده در ماشین ظرفشویی شما کمک می‌کند. کاری که این نمک انجام می‌دهد، کمک به حذف مواد شیمیایی و ترکیبات سخت از آب است. این امر باعث می‌شود ماشین ظرفشویی شما لکه‌های آب سخت را روی ظروف و داخل ماشین لباسشویی باقی نگذارد.
البته همه ماشین‌های ظرفشویی با سبد نمک یا مخزن نمک عرضه نمی‌شوند. اما به طور معمول بیشتر ماشین ظرفشویی‌ها یک سبد یا مخزن نمک دارند که می‌توانید نمک ماشین ظرفشویی را درون آن‌ها قرار دهید. برای این کار درب ماشین ظرفشویی خود را باز کنید. به احتمال زیاد مخزن نمک را جایی در داخل ماشین ظرفشویی، زیر تیغه‌های آبپاش پیدا خواهید کرد. حتی گاهی اوقات مخزن توسط یک کلاهک سفید بزرگ بسته می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده از نمک ماشین ظرفشویی مخصوص بسیار مهم است. زیرا بهتر از نمک خوراکی جا می‌شود و فاضلاب شما را مسدود نخواهد کرد.

خرید نمک ماشین ظرفشویی

انواع مختلفی از نمک‌ها در بازار موجود هستند، اما همه آن‌ها یکسان ساخته نمی‌شوند. برخی از نمک‌ها سریع‌تر از بقیه حل می‌گردند و برخی حتی در صورت استفاده منظم می‌توانند ماشین ظرفشویی شما را مسدود کنند. به همین دلیل مهم است که نمکی با کیفیت خوب پیدا کنید که به خوبی با دستگاه شما کار کند و هیچ مشکلی به وجود نیاورد.
نمک ماشین ظرفشویی مانند نمک خوراکی از کلرید سدیم تشکیل شده است. با این حال، نمک ماشین ظرفشویی به صورت دانه‌های درشت عرضه می‌شود. این کار برای جلوگیری از گرفتگی مخزن نمک ماشین ظرفشویی انجام می‌گردد. اگرچه ممکن است کمی وسوسه‌انگیز باشد، اما از نمک سفره در ماشین ظرفشویی خود استفاده نکنید. انجام این کار می‌تواند به سیستم نرم‌کننده آب آسیب برساند.

نحوه استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

استفاده از نمک فقط در ماشین‌های ظرفشویی دارای محفظه مخصوص نمک، مجاز است. اگر دستگاه شما دارای سیستم نرم‌کننده آب داخلی باشد، به احتمال زیاد دارای یک محفظه نمک هم هست که معمولاً در اطراف سبد پایینی آن قرار دارد. شما باید این محفظه را با نمک مخصوص ماشین ظرفشویی پر کنید. سپس محفظه را ببندید تا دستگاه شما آماده به کار شود.
بسیار مراقب باشید که مواد شوینده را به صورت اشتباهی در محفظه نمک نریزید، زیرا این کار ممکن است آسیب قابل توجهی به سیستم نرم‌کننده آب ماشین ظرفشویی برساند. ماده شوینده فقط باید در داخل محفظه مواد شوینده و نمک ماشین ظرفشویی فقط باید در محفظه مخصوص به آن ریخته شود.
نحوه طراحی مخزن نمک در ماشین ظرفشویی به آب اجازه می‌دهد تا از طریق مخزن، جریان یابد و در حین حل شدن مقداری نمک را با خود همراه کند. این همان چیزی است که آب شور را به ماشین ظرفشویی برمی‌گرداند و نرم‌کننده آب ماشین را فعال می‌کند. این آب تا زمانی که دوباره به داخل ماشین ظرفشویی سرازیر شود، در آنجا باقی می‌ماند. با ریختن نمک تازه یا اضافه کردن نمک بیشتر، آب جابه‌جا می‌شود و به ماشین ظرفشویی برمی‌گردد.

میزان ریختن نمک در ماشین ظرفشویی؟

هنگام استفاده از نمک ماشین ظرفشویی همیشه توصیه می‌شود به ازای هر 5 لیتر آب حدود 1 قاشق غذاخوری نمک در آن بریزید. انجام این کار به افزایش عملکرد ماشین ظرفشویی به بهترین حالت آن کمک می‌کند و از رسوب آهک نامطلوب در آن جلوگیری خواهد کرد.
اگر هم ماشین ظرفشویی شما دارای مخزن نمک است، می‌توانید تا 1.4 کیلوگرم نمک به آن اضافه کنید. در واقع همه چیز به مدل ماشین ظرفشویی شما بستگی دارد. یک قانون سرانگشتی این است که فقط تا جایی می‌توانید نمک را در مخزن آن بریزید که خط آن پر شود. ممکن است زیاد به نظر برسد، اما نباید نگران این موضوع باشید، زیرا دستگاه به طور اتوماتیک از آن استفاده خواهد کرد.
در مورد میزان ریختن نمک در ماشین ظرفشویی یک نکته دیگر را هم باید مد نظر داشته باشید. اگر هر روز از ماشین ظرفشویی خود استفاده می‌کنید، پس باید هر ماه به آن نمک اضافه شود. اما اگر فقط چند بار در هفته از آن استفاده می‌کنید، اضافه کردن نمک در هر 3 تا 4 ماه کافی خواهد بود.

دلیل روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی؟

مدل‌های مدرن ظرفشویی، یک حس‌گر دارند که به شما می‌گوید نمک کافی در مخزن وجود ندارد. وقتی چراغ این حس‌گر روشن شد، وقت آن است که نمک بیشتری به ماشین ظرفشویی خود اضافه کنید.
اگر ماشین ظرفشویی شما این حس‌گر را ندارد، می‌توانید نمک را گهگاه و بین یک یا دو ماه یکبار به دستگاه اضافه کنید. می‌توانید با نوشتن تاریخ روی یک برچسب چسبنده و قرار دادن آن در جایی که نمک ذخیره می‌شود، زمان را مد نظر داشته باشید. این کار موجب یادآوری زمانی خواهد شد که باید دوباره مخزن نمک را پر کنید. به طور کلی هر وقت یکی از علائم زیر ظاهر شد، وقت استفاده از نمک ماشین ظرفشویی فرا رسیده است.
۱. چراغ دستگاه روشن می‌شود و نمک کافی در مخزن وجود ندارد.
۲. متوجه می‌شوید که غلظت محلول نمکی از اندازه معمول، پایین‌تر آمده است.
۳. ظروف شما پس از شستشو خیلی تمیز بیرون نمی‌آیند.

برای مناطق آب بسیار سخت، ممکن است نیاز به استفاده بیشتر از مقدار استاندارد نمک داشته باشید. هیچ دوره مشخصی برای پر کردن مجدد ماشین ظرفشویی وجود ندارد. بنابراین مهم است که کتابچه راهنمای مدل ظرفشویی خود را بررسی کنید که هر چند وقت یکبار باید دوباره پر از نمک شود.

چرا ماشین ظرفشویی مدام نمک می‌خواهد؟

Amount of salt in the dishwasher

اگر در یک منطقه دارای آب سخت زندگی می‌کنید و ماشین ظرفشویی شما اغلب در حال کار است، احتمالا مجبور خواهید شد هر ماه نمک آن را تجدید کنید. دستورالعمل نحوه کاهش سختی آب باید در دفترچه راهنمای مدل ماشین ظرفشویی شما باشد. نمک ماشین ظرفشویی اغلب به صورت عمده خریداری می‌شود.
استفاده از نمک برای افزایش طول عمر ماشین ظرفشویی شما مهم است. میزان آن بستگی زیادی به تعداد ظروفی که به طور منظم می‌شویید و همچنین نوع آب مورد استفاده دارد. در عین حال اطمینان حاصل نمایید که حس‌گر نمک دستگاه به درستی کار کند تا شما را درباره نیاز دستگاه به نمک، گمراه نسازد.

اگر از ماشین ظرفشویی برند سامسونگ استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی سامسونگ کاردون استفاده نمایید.

آیا زیاد بودن نمک ظرفشویی، خوب است؟

استفاده از مقدار مناسب نمک در ماشین ظرفشویی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ماشین ظرفشویی به نمک نیاز دارد، اما نباید آن را تا حد زیادی پر کنید. بنابراین در استفاده از نمک ماشین ظرفشویی دقت نمایید که هم مقدار زیاد و هم مقدار کم نمک می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. اگر نمک بیش از حد در دستگاه وجود داشته باشد، ممکن است در نهایت با ظروف نمکی مواجه شوید. همچنین آب موجود در ماشین ظرفشویی شما با نمک و مواد شوینده، به شدت غلیظ خواهد شد. این امر می‌تواند موجب بروز اختلال در هر دو ماده یعنی نمک و مواد شوینده شود. در نتیجه، این موضوع باعث باقی ماندن مواد غذایی روی ظروف و تمیز نشدن آن‌ها خواهد شد.
مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که یک ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن صحیح ظروف به مقدار مناسبی آب، مواد شوینده و نمک نیاز دارد.

جمع‌بندی

استفاده از نمک ماشین ظرفشویی ضروری است، زیرا به عملکرد نرم‌کننده دستگاه کمک می‌کند. اگر متوجه شدید که مشکلی در مخزن آن وجود دارد یا به نظر می‌رسد آسیب دیده، ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر آن داشته باشید تا دوباره درست کار کند. اگر مطمئن نیستید که نمک را در کجای ماشین ظرفشویی خود قرار دهید، بهتر است به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود مراجعه کنید. قرار نیست همه ماشین‌ها با مخزن نمک طراحی شوند. اطلاعات مربوط به نمک باید در کتابچه راهنمای ماشین ظرفشویی شما وجود داشته باشد.

خیر. به دلیل پودری بودن نمک خوراکی، استفاده از آن می‌تواند باعث مسدود شدن مسیر عبور آب ماشین ظرفشویی شود. در ضمن ترکیب این دو نمک با یکدیگر تفاوت دارد.

نمک ماشین ظرفشویی را باید تا جایی که داخل محفظه‌ی آن مشخص شده است، ریخت.

به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی ماشین ظرفشویی

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها