لوگوی کاردون

علت سرد و گرم شدن آب پکیج چیست؟

What is the cause of cold and hot package water
فهرست محتوا

گرفتن دوش آب گرم همیشه آرامش‌بخش است و سرد و گرم شدن پی در پی آب بسیار ناخوشایند خواهد بود. این امر علاوه بر این که ناراحت‌کننده است، باعث می‌شود آب زیادی هدر برود. اما چرا آب پکیج سرد و گرم می‌شود؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به مواردی مانند علت سرد و گرم شدن آب در پکیج، علت سرد و گرم شدن آب پکیج ایران رادیاتور و علت سرد و گرم شدن آب پکیج بوتان بپردازیم.
به یاد داشته باشید که برخی از مشکلات مربوط به پکیج را می‌توان با مراجعه به اینترنت رفع و رجوع کرد. اما برای برخی ایرادات بهتر است به مراکز تخصصی مراجعه کرد. گاهی اگر در آغاز به سراغ یک تعمیرکار حرفه‌ای برویم، صرفه‌جویی بیشتری در زمان و هزینه خود کرده‌ایم. در صورت نیاز می‌توانید با کارشناسان تعمیرات لوازم‌ خانگی کاردون تماس بگیرید تا در اسرع وقت مشکلات مربوط به پکیج دیواری شما را برطرف کنند.

آشنایی با پکیج دیواری و مراحل کارکرد آن

امروزه پکیج دیواری در اکثر خانه‌ها وجود دارد. این دستگاه وظیفه گرم کردن آب مصرفی و رادیاتورها را دارد. پکیج دیواری برعکس آب‌گرم‌کن‌های مخزنی قدیمی، آب را به سرعت گرم می‌کند. دستگاه پکیج می‌تواند آب را در مداری بسته تا دمای معینی گرم کند و به همین دلیل، یک جایگزین مناسب برای موتورخانه و تجهیزات سنگین آن باشد. چگونگی کارکرد پکیج دیواری به طور مختصر به شرح زیر است:
۱. با باز کردن شیر آب گرم، آب در لوله‌های آب گرم جریان می‌یابد.
۲. جریان آب توسط سنسور درون دستگاه تشخیص داده می‌شود.
۳. دستور باز شدن جریان گاز و ایجاد جرقه توسط برد الکترونیکی داده می‌شود.
۴. مشعل دستگاه توسط جرقه‌زن روشن می‌گردد.
۵. بعد از روشن شدن شعله، سنسور تشخیص شعله کار جرقه‌زن را متوقف می‌کند.
۶. آبی که از لوله‌های باریک مبدل حرارتی عبور می‌نماید، گرم می‌شود.
۷. ترموستات دمای آب را به برد اطلاع می‌دهد تا جریان گاز به میزان دمای مشخص شده، تنظیم شود.
۸. در صورت خاموش شدن شعله، سنسور به برد اعلام می‌کند و جریان گاز قطع می‌گردد. این کار باعث می‌شود تا گاز انتشار نیابد.

دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج

عواملی گوناگونی می‌توانند باعث اخلال در عملکرد پکیج شوند، عواملی مانند رسوبات، خرابی فلومتر، خرابی پرشر و .. در این جا قصد داریم به صورت دقیق به علت‌های مختلف سرد و گرم شدن پی در پی پکیج بپردازیم. برای تعمیر پکیج خود می توانید از کارشناسان کاردون کمک بگیرید.

۱. فشار آب

یکی از اصلی‌ترین دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج نوسان آب ورودی به پکیج می‌باشد. این اتفاق ممکن است به دلیل خرابی یا تنظیم نبودن پمپ ساختمان رخ دهد. در این شرایط بهتر است اول فشار آب ورودی به پکیج را چک کنید و بعد به سراغ دلایل دیگر بروید. برای چک کردن فشار آب ورودی هم نیازی به دستگاه یا وسیله خاصی ندارید، این کار را می‌توان فقط با نگاه کردن انجام داد. اگر آب به صورت لحظه‌ای کم و زیاد شد، یعنی ایراد از پمپ ساختمان است. هنگامی که شیر آب گرم را باز می‌کنید، شعله پکیج حتی برای چند ثانیه هم نباید خاموش شود. اگر در هنگام باز بودن شیر آب، شعله پکیج خاموش و روشن شد، این به معنای نوسان آب ورودی است. در غیر این صورت، دلیل را باید در جای دیگری جستجو کرد.

۲. رسوب گرفتن مبدل ثانویه

یکی از شایع‌ترین علت‌های سرد و گرم شدن آب پکیج، جمع شدن رسوبات در مبدل ثانویه می‌باشد. به طور معمول نیاز است هر 2 سال یکبار مبدل ثانویه جرم‌گیری شود. البته به دلیل جنس بی‌کیفیت برخی از رادیاتورهای فولادی، گاهی نیاز به جرم‌گیری کمتر از 2 سال است. درصد بالایی از دلایل سرد و گرم شدن آب در پکیج به همین مورد بر می‌گردد. جرم‌گیری مبدل ثانویه باید با اسیدشویی انجام شود و توصیه می‌کنیم این کار را به تعمیرکار بسپارید.

۳. خرابی فلو رگلاتور یا فلو سوئیچ

گاهی اتفاق می‌افتد که با باز کردن شیر آب گرم، دمای آب گرم و مناسب است؛ اما هنگامی که آن را با آب سرد مخلوط می‌کنیم به جای ولرم شدن، سرد می‌شود. این مشکل، بیشتر برای شیر حمام اتفاق می‌افتد. عموماً دلیل اصلی این مشکل، خرابی فلو سوئیچ یا فلو رگلاتور است. نباید فراموش کرد که اگر آب به جای ولرم شدن به سرعت سرد شود، می‌تواند به همان مشکل جرم گرفتن مبدل ثانویه یا عدم تنظیم شعله مربوط باشد. در این مورد بهتر است از یک تعمیرکار حرفه‌ای پکیج کمک بگیرید.

۴. خرابی پرشر

از دیگر دلایل سرد شدن آب پکیج، می‌توان به خرابی پرشر اشاره کرد. کار این قطعه این است که آب را در سیستم پکیج کنترل کند. در صورت خرابی پرشر ممکن است آب مدام قطع و وصل گردد و باعث شود مدام آب پکیج سرد و گرم گردد. بهتر است بدانید درصد کمی از مواقع، سرد گرم شدن آب پکیج به پرشر مربوط می‌شود.

۵. خرابی ترمیستور ntc شوفاژ

از دیگر عوامل سرد و گرم شدن پی در پی پکیج خرابی ترمیستور ntc است. ترمیستور وظیفه اعلام دمای لحظه‌ای آب مصرفی به برد را دارد. اگر این سنسور ایراد پیدا کند، باعث می‌گردد پیش از افزایش دمای آبگرم مصرفی به اندازه لازم، پکیج خاموش شود. در صورت ایراد پیدا کردن این قطعه، نیاز به تعویض آن وجود دارد.

۶. عدم تنظیم شعله

عدم تنظیم شعله کوتاه و بلند پکیج باعث می‌شود آب سرد و گرم شود. نشانه این اختلال این است که وقتی آب به اندازه کافی گرم شود، سریعاً دما به بالای 60 درجه می‌رسد. وقتی دما بالا برود، برای لحظه‌ای پکیج خاموش می‌شود و این امر می‌تواند گاهی علت سرد گرم شدن آب پکیج شود.

چنانچه پس از رسوب‌زدایی و جرم‌گیری مبدل‌ها باز هم شاهد خاموش شدن دستگاه بودید، احتمالاً تنظیم شعله کوتاه دستگاه به هم خورده است و نیاز به تنظیم مجدد دارد. بلند بودن بیش از حد شعله کوتاه باعث می‌گردد دستگاه پس از رسیدن به دمای درخواستی، به سرعت خاموش شود. در واقع دستگاه نمی‌تواند در یک دما ثابت بماند.

۷. رسوب گرفتن مبدل اصلی

در دستگاه‌های دو مبدله در صورتی که مبدل اصلی رسوب و جرم بگیرد، باعث اختلال در گردش آب می‌شود. اختلال در گردش آب نیز باعث خواهد شد آب مصرفی، سرد و گرم شود. برای حل این مشکل نیاز به جرم‌گیری مبدل اصلی توسط تعمیرکار است. رسوب گرفتگی مبدل ثانویه در بیشتر مواقع علت سرد گرم شدن آب پکیج بوتان می‌باشد.

۸. خرابی فلومتر و اعلام اشتباه دبی

خرابی فلومتر پکیج از دلایل دیگر سرد و گرم شدن آب است. کار این قطعه، اعلام باز شدن شیر آب مصرفی به برد دستگاه می‌باشد. فلو سوئیچ‌ها به دو صورت فلو سوئیچ 2 سیم و فلو رگلاتور 3 سیم در پکیج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. با خرابی فلومتر، دبی آب به صورت جابه‌جا اعلام می‌شود و به همین دلیل، نوسان دمایی ایجاد خواهد شد. این مورد در برخی مواقع می‌تواند علت سرد گرم شدن آب پکیج ایران رادیاتور باشد.

۹. خراب‌شدن شیر 3 طرفه یا مغذی شیر موتوری

شیر موتوری و مغذی شیر موتوری در پکیج‌های 2 مبدله، وظیفه جدا کردن آب از مسیرهای رادیاتورها و آب مصرفی به سمت مبدل ثانویه را دارند. اگر هر کدام از این قطعات ایراد پیدا کنند، بعد از باز کردن شیر، آب به جای این که به سمت مبدل ثانویه حرکت نماید، به رادیاتورها راه پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، گردش آب بین مبدل اولیه و ثانویه و پمپ، به درستی انجام نمی‌شود. این اتفاق باعث خواهد شد دستگاه جوش بیاورد و مدام خاموش و روشن شود و در نتیجه، شاهد سرد و گرم شدن پی در پی پکیج خواهیم بود.

۱۰. خراب یا ضعیف شدن پمپ پکیج

با ضعیف یا خراب شدن پمپ سیرکوله پکیج، آب به درستی بین مبدل اولیه و ثانویه به گردش در نمی‌آید. با عدم گردش صحیح آب در مدار، دستگاه جوش می‌آورد و خاموش می‌شود. طبیعتاً با خاموش و روشن شدن پیاپی دستگاه، آب مصرفی سرد و گرم می‌گردد.

۱۱. خرابی ایرونت و وجود هوا در سیستم پکیج

این مشکل چندان شایع نیست، اما در صورت اتفاق افتادن باعث سرد گرم شدن آب پکیج می‌شود. اگر ایرونت خراب باشد و هوا در سیستم وجود داشته باشد، پمپ دستگاه در گردش آب بین مبدل اولیه و ثانویه ناتوان می‌شود. به همین دلیل، آب در مسیر بای‌پس دور می‌زند و به مبدل ثانویه راه پیدا نمی‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، آب به خوبی گرم نمی‌شود یا شعله مدام خاموش می‌شود.

علت سرد و گرم شدن آب در پکیج در یک نگاه

Reasons for cold and hot package water

برای این که به طور خلاصه بدانید چرا آب پکیج سرد و گرم می‌شود می‌توانید به جدول زیر رجوع کنید.

راهکارهای مفید برای حل مشکل سرد و گرم شدن آب پکیج

برای عیب‌یابی و حل مشکل سرد و گرم شدن آب پکیج می‌توانید راهکارهای زیر را انجام دهید.

مرحله اول

در گام اول، آب ورودی به پکیج را چک کنید تا دچار کم یا زیاد بودن فشار نباشد. در صورت مشاهده نوسان در فشار آب، احتمالاً پمپ آب ساختمان نیاز به تنظیم دارد.
۱. مطمئن شوید که فشار آب خروجی کم نباشد.
۲. از رسوب نداشتن سردوشی حمام و شیرهای آب اطمینان پیدا کنید.

مرحله دوم

۱.  در مرحله دوم در پکیج‌های دو مبدله باید به سراغ رسوب‌زدایی مبدل ثانویه بروید. به طور معمول هر دو سال یک بار باید مبدل ثانویه را جرم‌گیری کنید. در بسیاری اوقات این می‌تواند علت سرد و گرم شدن آب پکیج باشد.
۲. بای‌پس را جرم‌زدایی و روغن‌کاری کنید. بای‌پس یا کنارگذر خودکار قطعه‌ای است که مثل شیر یک طرفه کار می‌کند و در پکیج مدار رفت را به برگشت وصل می‌نماید و مانع بازگشت آب می‌شود. گاهی ممکن است در عمکرد این قطعه به خاطر وجود رسوبات، اختلال پیش بیاید.
۳. قطعه پرشر را چک کنید. در پکیج‌های ایران رادیاتور، دو شیلنگه کردن یا تعویض آن را در دستور کار قرار دهید.
۴. تعویض سنسور آبگرم در صورت نیاز.
۵. شعله کوتاه و بلند پکیج را تنظیم نمایید. می‌توانید پیچ پلاستیکی شیر گاز را به میزان یک میلیمتر کم کنید.
۶. در صورت کمبود هوا در محفظه احتراق، دریچه تأمین هوا را باز نمایید.
۷. مطمئن شوید که پیچ هواگیری ایرونت پمپ باز باشد.
سلامت مغذی شیر موتوری را در پکیج‌های دو مبدله چک کنید. مطمئن شوید که آب به سمت شلنگ رفت رادیاتورها نمی‌رود. برای این کار، شیر آب گرم را باز کنید و دستتان را روی دو شلنگ زیر پکیج بگذارید. یکی از این شلنگ‌ها مربوط به آب مصرفی است و دیگری، شلنگ رفت رادیاتورها می‌باشد. در زمان باز بودن آب گرم، کل آب گرم باید از شلنگ آب مصرفی رد شود و شلنگ رفت رادیاتورها سرد باشد. اگر شلنگ رفت رادیاتورها گرم شد، به معنی این است که یا مغزی شیر موتوری خراب می‌باشد یا رسوب گرفته است.

سوالات متداول

ابتدا چک کنید که فشار آب ورودی مناسب است. اگر آب ورودی مشکلی نداشت، احتمالا دستگاه رسوب دارد و باید رسوب‌زدای شود.

اگر با بهبود فشار آب ورودی و تنظیم دمای پکیج مشکل سرد و گرم شدن آب پکیج برطرف نشد، باید از یک تکنسین مجرب بخواهید چتا دستگاه شما را بررسی کند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حیدر
10 ماه قبل

ببخشید یه سوالی که از خدمتتون داشتم اینه که علت سرد شدن آب مصرفی پکیج ایران رادیاتور چیه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  حیدر
10 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
این مشکل میتونه دلایل مختلفی داشته باشه که پیشنهاد می کنیم از یک متخصص کمک بگیرید
برای این کار میتونید از خدمات تعمیر پکیچ ایران رادیاتور کاردون استفاده کنید.