لوگوی کاردون

دلیل برق دار شدن بدنه پکیج

The reason for electrifying the package body
فهرست محتوا

پکیج وسیله‌ای است که با ورود برق، گاز و آب کار خود را شروع می‌کند. در واقع علاوه بر تولید آب گرم مصرفی به گرم کردن رادیاتورها جهت گرم کردن فضا نیز کمک می‌کند. وجود برق در پکیج بسیار ضروری است زیرا برد الکترونیکی و پمپ، شیر برقی و فن دستگاه با برق قادر به کار کردن هستند. در برخی مواقع همانند سایر وسیله‌های برقی متوجه خواهید شد که بدنه پکیج برق دارد یعنی زمانی که به آن دست می‌زنید، جریان خفیف برق را در آن متوجه می‌شوید. با وجود آب در سیستم دستگاه پکیج برق‌ دار شدن بدنه پکیج می‌تواند خطرساز باشد. برق داشتن بدنه پکیج دیواری از دلایل مختلفی نشأت می گیرد. از این رو در این متن از مطالب تعمیرات لوازم خانگی کاردون به بررسی این اختلال در پکیج یعنی «برق داشتن بدنه پکیج» پرداخته‌ایم.

علت برق داشتن بدنه پکیج چیست؟

What is the reason for having electricity in the package body

همانطور که گفته شد برق دار شدن بدنه پکیج به علت‌های مختلفی بستگی دارد. هنگامی که با برق در بدنه پکیج مواجه می‌شوید باید چند بخش از این سیستم گرمایشی را مورد بررسی قرار دهید. آشنایی با قطعات برقی پکیج می‌تواند به شما کمک کند تا بیشتر به این مشکل اشراف پیدا کنید. در عین حال با توجه به اینکه برق داشتن بدنه پکیج ممکن است بسیار خطرناک باشد، توصیه می‌کنیم که از یک تکنسین متخصص در این زمینه در خواست کمک کنید. اگر بخواهیم به مهمترین دلایل برق داشتن بدنه پکیج اشاره کنیم، در گام نخست می‌توانیم برد دستگاه را در نظر داشته باشیم. در واقع با توجه به اینکه برنامه‌های تنظیمی توسط برد دستگاه مدیریت می‌شوند، همواره به عنوان یکی از کلیدی‌ترین قطعات و بخش های پکیج از آن نام می‌برند. خرابی قطعات برقی پکیج و استفاده نکردن از کابل یا سیم ارت یکی از دلایل مهم بعدی است. برق داشتن بدنه پکیج می‌تواند به دلیل آسیب دیدن روکش سیم کشی پکیج اتفاق بیفتد. برخورد سیم‌های داخلی پکیج با بدنه از دیگر دلایلی هستند که شما را با این مشکل مواجه خواهند کرد. در ادامه دلایلی که منجر به برق دار شدن بدنه پکیج می‌شوند را از نظر می‌گذرانیم:

۱. سوختن قطعات برقی داخل پکیج یا اتصال میان اجزای داخلی

بی تردید خرابی قطعات برقی داخل پکیج کمی دردسر ساز است. قطعات مختلفی مانند جرقه زن و فن پکیج در صورت خرابی، موجب ایجاد اختلال در عملکرد پکیج می‌شوند. علاوه بر این ممکن است با خرابی این قطعات به قسمت‌های خارجی و بدنه پکیج، جریان برق انتقال یابد. در نتیجه اتصال میان اجزای داخلی اتفاق می‌افتد و ممکن است با برق داشتن بدنه پکیج نیز مواجه شوید. به این اتفاق اتصال کوتاه نیز می‌گویند. اتصال کوتاه در واقع مداری است که به جریان اجازه می‌دهد تا از یک مسیر ناخواسته گذر کند. نتیجه این اتفاق می‌تواند آسیب به مدار، تولید گرمای بیش از حد، آتش یا انفجار باشد.

۲. اتصال فیوز پکیج و یا سوختن آن

یکی از مهمترین اجزای الکترونیکی پکیج، فیوز است که از سوختن برد در برابر شدت جریان محافظت می‌کند. سوختن فیوز برد پکیج یکی دیگر از مشکلات رایج در تعمیرات پکیج است که معضلات زیادی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است. فیوز قطعه‌ای است که دارای یک نوار فلزی رسانا است که در داخل محفظه نارسانا قرار گرفته و چنانچه جریان الکتریکی از مدار بیش از حد مجاز باشد، نوار فلزی فیوز ذوب شده و به نوعی با سوختن خود مانع از عبور جریان الکتریکی بیش از حد مجاز از مدار می‌شود. پس با این توضیحات می‌توان گفت فیوز در پکیج نقش یک محافظت کننده را دارد که با سوختن خود از وارد شدن آسیب به سایر قطعات الکتریکی پکیج پیشگیری می‌کند. با توجه به این توضیحات اگر فیوز دستگاه خراب شده باشد، در مقابل اتصال کوتاه احتمالی ایجاد شده در پکیج عمل نکرده و برق ورودی را قطع نمی‌کند. همین عامل خود می تواند یکی از دلایل برق دار شدن بدنه پکیج باشد، که در این صورت فیوز قابل تعمیر نبوده و فقط می‌توان آن را با یک فیوز جدید تعویض کرد.

۳. اتصال سیم‌های رابط برق داخلی با بدنه

همانطور که گفته شد بیشتر اجزای داخلی پکیج با برق کار می‌کنند. پس طبیعی است که رابط بین این قطعات و رساندن برق به اجزا، این سیم‌ها باشند. حال آنکه به هر دلیلی از جمله نصب و تاسیسات اشتباه پکیج ممکن است این اتصال بین سیم و بدنه صورت بگیرد. برای رفع برق از بدنه پکیج در این حالت باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا به سیم کشی مدار دستگاه آشنا باشد.

۴. خراب شدن روکش سیم‌های رابط

یکی از حدس‌هایی که می‌توان در برخورد اول با مشکل برق داشتن بدنه پکیج زد این است که جایی در سیستم داخلی سیمی لخت وجود دارد که احتمالا از روکش پلاستیکی خود خارج شده یا این روکش از بین رفته است در این حالت هم این سیم ها با بدنه یا یک قطعه فلزی مرتبط با بدنه اتصالی کرده و جریان برق را به بدنه دستگاه انتقال می دهد.

۵. عدم اتصال کابل ارت در پکیج

در تمامی وسیله‌های برقی مثل ماشین لباسشویی و ظرفشویی یا کولر آبی یک کابل ارت وجود دارد. این کابل ارت وظیفه‌ی انتقال تخلیه بار الکتریکی جمع شده در دستگاه به زمین را دارد. کابل ارت در کنار فاز و نول قرار می‌گیرد و بار الکتریکی اضافه دستگاه‌های برقی را به زمین یا چاه ارت انتقال می‌دهد؛ این کابل در اکثر دستگاه‌های برقی وجود دارد و نه ‌تنها از برق ‌گرفتگی جلوگیری می‌کند بلکه ایمنی محیط را افزایش می‌دهد. در نتیجه اگر از این کابل استفاده نشود بار الکتریکی اضافی، تخلیه نشده و جمع می‌شود. این مورد می تواند سبب برق دار شدن بدنه پکیج شود.

چرا در پکیج از برق استفاده می‌شود؟

Why is electricity used in the package

همانطور که می‌دانید دستگاه پکیج برای کار کردن معمولا به جریان گاز برای گرم کردن آب، به جریان برق برای روشن کردن مدار الکترونیکی دستگاه و جریان آب برای گرم کردن مدار گرمایش و آب گرم مصرفی نیاز دارد. بنابراین وجود جریان برق در دستگاه ضروری است زیرا برد الکترونیکی دستگاه که مغز اصلی پکیج است و قطعاتی مهم مثل پمپ و جرقه‌زن نیز با وجود برق کار می‌کنند.

مهم‌ترین قطعات برقی پکیج کدامند؟

با توجه به اینکه متوجه شدیم احتمالا برق دار شدن بدنه پکیج چه علت‌هایی دارد و معمولاً برای اختلال در قطعات برقی دستگاه است، به معرفی قطعات برقی پکیج برای آشنایی بیشتر می پردازیم:

۱. شیر برقی

این قطعه یکی از مهمترین و اصلی‌ترین قطعات پکیج دیواری محسوب می شود. وظیفه اصلی شیر برقی پکیج باز و بسته کردن مدار آب گرم و شوفاژ یا گرمایش است. این قطعه از سه بخش اصلی بدنه، موتور و سوپاپ تشکیل شده است. موتور شیر برقی از نوع موتور الکتریکی است، به همین دلیل به آن شیر موتوری هم می‌گویند. این بخش در بالای بلوک تنه شیر برقی قرار گرفته و با جریان برق 220 ولت کار می‌کند. نحوه عملکر‌د شیر برقی پکیج که به آن شیر سه طرفه هم می گویند، به این صورت است که وقتی شیر آب گرم مصرفی در ساختمان باز می‌شود، برد پکیج این پیام را دریافت می‌کند که از پکیج درخواست آب گرم شده است. اگر پکیج در حالت گرمایش مشغول به کار باشد، به دستور برد، شیر برقی فعال شده و سوپاپ خود را به سمت داخل می‌برد. با این عمل مسیر حرکت آب گرم به سمت گرمایش مسدود شده و آب گرم به داخل مبدل ثانویه رفته تا آب به دست مصرف کننده برسد.

۲. شیر گاز

همانطور که از نام این قطعه مشخص است، این شیر در پکیج جهت قطع و وصل کردن گاز (سوخت) مورد نیاز پکیج نصب شده است. زمانی که پکیج روشن می شود، برد برق مورد نیاز را به سر بوبین‌های شیرگازی انتقال می‌دهد و شیر گاز باز می‌شود. این قطعه از طریق کنترل جریان گاز، در کم‌ و زیاد کردن شعله گاز نقش دارد. عملکرد شیر گاز به برق مرتبط است.

۳. فن

فن در پکیج وظیفه هدایت گازهای حاصل ار احتراق را به خارج از پکیج و ساختمان را دارد. این قطعه با جریان برق هم شروع به کار کردن می‌کند و علاوه بر خارج نمودن گاز حاصل از سوختن وظیفه‌ی رساندن هوا را به سیستم دارد. یعنی فن هم گازهای مضر را خارج کرده و هم اکسیژن رسانی به دستگاه را بر عهده دارد. فن پکیج تا یک دقیقه پس از خاموشی دستگاه به صورت خودکار به کار خود ادامه می‌دهد.

۴. جرقه زن

جرقه زن یا الکترود پکیج با ایجاد یک جرقه کوچک در ابتدای کار دستگاه باعث روشن شدن شعله در مشعل می‌شود، در نتیجه‌ی خرابی و یا هرگونه مشکل در آن پکیج شما روشن نشده و با بروز خطا در پکیج مواجه می‌شوید. این قطعه که بوسیله برق کار کرده و ولتاژ لازم برای عملکرد خود را از طریق ترانس جرقه زنی که بروی برد پکیج قرار گرفته است، دریافت می‌کند.

۵. پمپ سیرکولاتور

این پمپ به وسیله برق آب سرد شده را از رادیاتورها مکش کرده و به مبدل حرارتی منتقل می‌کند. پس یعنی عامل به حرکت درآمدن آب گرم در داخل رادیاتورها پمپ سیرکولاتور است. پمپ آب گرم تولیدی داخل پکیج را به حرکت در می‌آورد تا شما احساس گرما کنید. وجود پمپ برای داشتن گرمایش لازم است.

راه حل‌های بر طرف کردن وجود برق در بدنه پکیج کدامند؟

What are the solutions to eliminate the presence of electricity in the package body

حالا که با قطعات برقی دستگاه پکیج و علت برق داشتن بدنه پکیج آشنا شدیم پس دیگر وقت آن است تا بدانیم چه طور می توان برای رفع برق از بدنه پکیج اقدامی کرد. در ادامه باهم تعدادی از این راه حل‌ها را مرور می‌کنیم:

۱. استفاده از محافظ برق پکیج

استفاده از این وسیله برای هر پکیجی ضروری است برای رفع برق از بدنه پکیج می‌توان از یک محافظ کمک گرفت. این وسیله زمانی که جریان غیر مجاز برقی در دستگاه باشد به طور خودکار برق را از منبع قطع می‌کند تا بر اثر این جریان اضافی برق، به دستگاه آسیبی وارد نشود. زمانی که محافظ برقی پکیج شما برق را از خود عبور ندهد و دستگاه روشن نشود یعنی مشکلی در برق رسانی وجود دارد با این نشانه می‌توانید از یک متخصص در این امور برای تعمیر وسیله خود کمک بخواهید.

۲. بررسی قطعات برقی پکیج

اگر متوجه شدید که برق داشتن بدنه پکیج به علت قطعات برقی آن است بهترین توصیه ما در تیم تعمیرات لوازم خانگی کاردون این است که از یک تکنسین ماهر بخواهید تا پکیج را چک کند. در بعضی مواقع برق دزدی قطعات پکیج که دارای برق ۲۲۰ ولت هستند، مانند پمپ پکیج، فن، شیر برقی گاز و اتصال آنها به بدنه باعث مشکل برق دار شدن بدنه پکیج می‌شود. بنابراین لازم است تعمیرکار پکیج برای رفع این مشکل سیم ارت را از این قطعات جدا کرده و هر کدام را به صورت تک به تک تست کند.

۳. نصب اولیه پکیج توسط تعمیرکار

بهتر است برای نصب و راه اندازی هر دستگاه برقی که تهیه می‌کنید از تعمیرکار یا نصاب همان دستگاه برای راه اندازی کمک بخواهید. یکی از دلایل برق‌دار شدن بدنه پکیج همین نصب اشتباه دستگاه است، پس برای اطمینان از سلامت سیستم پکیج خود در طولانی مدت و اتصال صحیح کابل ارت بهتر است نصب را به متخصصی در این زمینه بسپارید.

چگونه از مشکل برق دار شدن بدنه پکیج جلوگیری کنم؟

با در نظر گرفتن اهمیت سرویس‌های دوره برای تمامی دستگاه‌های برقی که پکیج هم یکی از آنهاست می‌توانید تا مقدار قابل توجهی از خرابی قطعات برقی مثل: فن، پمپ و یا شیر برقی و گازی جلوگیری کنید و این یعنی امکان برق دار شدن بدنه پکیج شما کم خواهد شد. برای اینکه مجبور نباشید با مشکل رفع برق از بدنه پکیج دست و پنجه نرم کنید، حتما سرویس‌های دوره‌ای را برای سلامتی پکیج خود در نظر بگیرید.

سوالات متداول

برق داشتن بدنه پکیج می‌تواند به دلیل اتصالی و مشکلات الکتریکی دستگاه باشد و به همین دلیل حتماً باید بررسی و رفع عیب شود.

پکیج‌ها مدل‌ها و انواع مختلفی دارند. در رایج‌ترین نوع پکیج با گاز و برق کار می‌کند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ehsan
11 ماه قبل

متاسفانه پکیج ما رو یک فرد نابلد نصب کرد و تا مدت ها پکیج برق دار باعث دردسر شده بود برامون.

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  ehsan
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
برای جلوگیری از تکرار دوباره این اتفاق پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر پکیچ کاردون استفاده کنید.

سالاری
1 ماه قبل

سلام از دود کش پکیچ اب باران داخل پکیچ ریخت ایا خطرناک احتمال برق گرفتگی دارد

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  سالاری
1 ماه قبل

باسلام
اگر مقدار زیادی باشه احتمال خرابی برد وجود دارد.