لوگوی کاردون

علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ

The reason for the heating radiator not heating up
فهرست محتوا

با آغاز فصل سرما به گرم کردن محیط نیاز داریم و با روشن کردن سیستم‌های گرمایشی این نیاز را برطرف می‌کنیم. گرمایش به وسیله‌ی سیستم رادیاتور در منزل یکی از دستاوردهای نوین است که با دو نوع گرمایش به وسیله موتورخانه و پکیج تأمین می‌شود. در واقع پکیج همان نمونه خلاصه شده و کوچک موتورخانه‌های سنتی است. که در هر طبقه راه‌اندازی می‌شود. در ادامه گرمایی که این سیستم‌ها تولید می‌کنند از طریق تاسیسات رادیاتورها به محیط منتقل می‌شود. معمولا در استفاده از رادیاتور، یک مشکل متداولی وجود دارد و آن هم این است که بعد از هواگیری همچنان گرم نمی‌شود. در این قسمت از مطالب تعمیرات لوازم خانگی کاردون به علت گرم نشدن شوفاژ علت گرم نشدن شوفاژ پس از هواگیری می‌پردازیم.

چرا شوفاژ گرم نمی‌شود؟

Why does the heater not heat up

برای بررسی اینکه چرا شوفاژ گرم نمی‌شود لازم است تمامی موارد ممکن و قطعات که در گرم کردن یک رادیاتور دخیل هستند را چک کنید. مهم است تا ابتدا مشخص شود از سیستم موتورخانه استفاده می کنید یا پکیج دیواری و اگر دانش کافی در این زمینه را ندارید بهتر است از یک تکنسین ماهر کمک بگیرید. تکنسین این موارد را چک کرده و علت خرابی را پیدا می‌کند؛ در نتیجه مشکل رفع خواهد شد. دلایلی که در ادامه نام می‌بریم (به جز هواگیری شوفاژ) از علل گرم نشدن شوفاژ پس از هواگیری نیز هستند. پس اگر می خواهید تا حدودی از این مشکل سردربیاورید این مطلب برای شماست.

دلایل اصلی گرم نشدن رادیاتور شوفاژ

علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ بسیار گسترده است؛ اما در این قسمت دلایل متداول این اختلال را بررسی می‌کنیم.

۱. رادیاتور نیاز به هواگیری دارد

معمولا وقتی با یک تکنسین ماهر در امور سیستم‌های گرمایشی تماس می‌گیرید و می‌گویید رادیاتورهای منزل گرم نمی‌شوند، اولین و محتمل‌ترین گزینه این است که می‌گوید رادیاتورها نیاز به هواگیری دارند. هوای داخل تاسیسات رادیاتورها می‌تواند علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ باشد. همانطور که می‌دانید رادیاتور وسیله‌ای است که از طریق گردش آب گرم ایجاد شده در پکیج، محیط اطراف خود را گرم می‌کند. اما گاهی پیش می‌آید که گرمای ایجاد شده در رادیاتور با وجود جریان آب گرم در لوله‌ها مطلوب نباشد، به شکلی که قسمتی از آن گرم و قسمتی دیگر آن سرد است. این یعنی اینکه در قسمت سرد رادیاتور شما به جای آب گرم هوا محبوس شده است. و باید هوای داخل رادیاتورها را که علت گرم نشدن شوفاژ است خارج کرد. شاید کنجکاو باشید تا بدانید علت به وجود آمدن هوای داخل رادیاتورها برای چیست؟ اصلی‌ترین علت این است که وقتی سیستم گرمایشی را روشن می‌کنید و دستگاه در حال پر کردن آب گرم به تاسیسات رادیاتورهاست، هوای داخل رادیاتورها خارج نشده و موجب گرم نشدن رادیاتور می‌شود.
• نحوه‌ی هواگیری رادیاتورها:
ابتدا باید پکیج را در گرم‌ترین حالت برای رادیاتورها قرار دهید. اگر به ظاهر رادیاتور خود دقت کنید می‌بینید که یه قسمت دارای شیر ورودی آب و قسمت دیگر آن دارای یک پیچ کوچک است که برای هواگیری تعبیه شده است. بهتر است از آچار مخصوص هواگیری رادیاتور استفاده کنید تا به پیچ هواگیری فشار وارد نشود. حتما یک ظرف در هنگام باز کردن پیچ زیر آن بگیرید تا از ریختن آب جلوگیری کند. پیچ را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید و اجازه دهید تا هوای آن خالی شود. زمانی که دیگر شروع به تخلیه کردن آب نمود یعنی هوای اضافی محبوس شده خارج شده است و می‌توانید شیر را ببندید.

دقت کنید که آب داخل رادیاتورها داغ است، پس احتیاط کنید

۲. عدم تنظیم فشار پکیج

همانطور که می‌دانید پکیج برای ادامه دادن به عملکرد خود به یک میزان مشخصی آب در مدار نیاز دارد تا تمامی سیستم گرمایش، درست و بی نقص کار خود را انجام دهند. از این رو برای تنظیم میزان آب ورودی به دستگاه یک شیر پرکن در زیر پکیج تعبیه شده و یک عقربه فشار سنج روی بدنه‌ی دستگاه که مشاهده می‌کنید. ایده‌آل‌ترین حالت این است که عقربه فشار پکیج روی عدد 1.5 را نشان دهد. حال که متوجه سیستم فشار آب شدید باید بدانید یکی از علت‌های گرم نشدن شوفاژ همین عدم تنظیم فشار هست. در واقع امکان دارد عدد پایین‌تر از حد مطلوب، مثلا پایین‌تر از عدد 1 باشد. پس زمانی که تصمیم به چک کردن گزینه‌های گرم نشدن رادیاتور دارید، بهتر است فشار پکیج را هم در الویت قرار دهید.
• نحوه‌ی تنظیم فشار پکیج
بهتر است اگر تا به حال فشار پکیج را تنظیم نکرده‌اید از یک تکنسین کمک بگیرید. در غیر این صورت می توانید با باز کردن شیر پرکن دستگاه عدد عقربه فشار سنج پکیج را به 1.5 برسانید. اگر دوباره پکیج دچار بهم ریختگی در فشار شد باید کار را به متخصص بسپارید. عقربه فشار پکیج باید بین عدد 1 تا 2 را نشان دهد اگر کمتر یا بیشتر از این گزینه‌ها باشد یعنی دچار عدم تنظیم فشار شده است.

۳. جرم گرفتن لوله‌های شوفاژ یا رسوب در لوله‌ها

Scaling of heating pipes or deposits in the pipes

یکی دیگر از علت‌های گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه یا پکیج این است که لوله‌ها جرم و رسوب قابل توجهی گرفته‌اند و مانع از ورود آب گرم و گردش درست در سیستم رادیاتورها می‌شود. علت گرفتن و رسوب داخل لوله‌ها این است که معولا آب گرم ایجاد رسوب می‌کند و به مرور زمان املاح داخلی آب بعلاوه براده‌های آهن داخل لوله‌ها که بیشتر در سیستم گرمایش موتورخانه‌ای اتفاق می‌افتد در قسمتی ته نشین می‌شوند.
• نحوه جرمگیری لوله‌های شوفاژ
وقتی متوجه شدید که علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ برای جرم و رسوب داخل لوله‌ها است. در اولین مرحله تکنسین مربوطه می‌تواند با تزریق محلول رسوب‌زدا گرفتگی لوله‌ها را تا حدی برطرف کند اما در صورتی که این گزینه انجام شد و مشکل رسوب لوله حل نشد باید لوله‌ها تعویض گردند. در صورتی که قصد سرویس پکیج خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیر پکیج کاردون استفاده کنید.

دقت کنید تزریق محلول رسوب‌زدا به تاسیسات رادیاتور، نیاز به تخصص ویژه دارد. چنانچه در این زمینه دانش کافی ندارید از این کار اجتناب کرده و به متخصص بسپارید. میزان زیاد این ماده می‌تواند به لوله و اتصالات آسیب برساند یا موجب سوراخ شدن رادیاتورها گردد.

۴. دمای نامناسب شعله پکیج

زمانی که شعله پکیج در سطحی تشکیل نشود که آب را گرم کند شوفاژها سرد خواهند بود. زیرا که هیچ آب گرمی تشکیل نمی‌شود تا رادیاتورها را گرم کند. این یعنی اینکه برای چک کردن گزینه‌های مربوط به شعله‌ی پکیج تمامی قطعات مرتبط باید بازبینی و چک شوند. زمانی که گاز به خوبی به شعله نرسد تشکیل شعله در پکیج دچار مشکل می‌شود و در مواردی که فشار گاز کم می‌شود شعله ضعیف‌تر است و اگر هوای پکیج تنظیم نباشد شعله پکیج مکرر خاموش و روشن می‌شود و یا اگر الکترود دچار اشکال شود، نمی‌تواند شعله در پکیج را به خوبی تشخیص دهد. از این رو راه حل احتمالی برای بررسی مشکلات دمای نامناسب شعله پکیج را باید به تکنسین ماهر بسپارید.
• نحوه تشخیص دمای نامناسب شعله پکیج
فشار گاز را چک کنید تا مطمئن شوید گاز به میزان لازم برای تشکیل شعله وجود دارد. همچنین دقت کنید که اصلا جرقه زن یا الکترود به درستی شعله را روشن می کنند یا نه. اگر هرکدام از این گزینه‌ها دچار مشکل بودند از یک تکنسین کمک بخواهید.

۵. پایین بودن فشار آب ساختمان

در برخی از مناطق شهری فشار آب منطقه کم است. یعنی در حدی نیست که فشار آب موجب عملکرد صحیح در سیستم موتورخانه یا پکیج شود. از این رو آب گرم مخزنی به سرعت تخلیه شده و تا دوباره پر شود و گرم، رادیاتورها سرد خواهند ماند. متاسفانه مشکل آب شهری راه حل تعیین کننده‌ای ندارد مگر اینکه در مواردی با تشخیص کارشناس، مخزن آب و پمپ در ساختمان نصب گردد. بنابراین یکی دیگر از دلایل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه و پکیج پایین بودن فشار آب ساختمان است.

۶. خراب شدن شیر آب رادیاتور

به جز پکیج و یا موتورخانه که متشکل از لوله‌ها و شیر آلات هستند، رادیاتورها نیز دارای لوله‌های رفت و برگشت آب و شیر ورودی آب به داخل رادیاتورها هستند. چنانچه این شیر وروردی آب رادیاتور خراب باشد یعنی به علت رسوب باز و بسته نشود یا هرز شود، امکان این وجود دارد تا آب گرم به خوبی درون رادیاتور در گردش نباشد و گرم نشدن رادیاتور به این علت باشد.
• نحوه برطرف کردن خرابی شیر آب رادیاتور
همواره اولین گزینه پیشنهادی تعمیرات لوازم خانگی کاردون به کاربران این است که برای تعمیر هر بخشی از دستگاه پکیج، سیستم موتورخانه‌ای و یا رادیاتورها در صورت نداشتن تخصص از تعمیرکار مجرب در این زمینه کمک بگیرند. با این حال نحوه برطرف کردن این مشکل را نیز توضیح خواهیم داد. ابتدا شیر رفت و برگشت آب گرم و سرد را ببندید سپس با تهیه قطعه سالم مشابه شیر خراب شده و آچار مخصوص آن را تعویض کنید.

۷. ترموستات رادیاتور به درستی کار نمی‌کند

سیستم رادیاتورهای جدید مجهز به ترموستات مخصوص خود رادیاتور است. دقت کنید که این قطعه با ترموستات پکیج و یا سیستم موتورخانه تفاوت دارد. این قطعه در قسمتی از رادیاتور نصب شده و به منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت رادیاتورها را مجهز به شیر ترموستاتیک می‌کنند. شیرهای ترموستاتیک رادیاتور با قابلیت تنظیم دما توسط ترموستات می‌توانند دمای اتاق را در درجه‌ حرارت مورد نظر ثابت نگه‌دارند و با تنظیم دمای اتاق در محدوده 21-18 درجه سانتی گراد بیشترین مقدار صرفه‌جویی در مصرف سوخت بدست می‌آید. در صورت خراب شدن این قطعه دما به درستی تنظیم نمی‌شود. بنابراین می تواند علت گرم نشدن شوفاژ خرابی ترموستات رادیاتور باشد.
• نحوه تشخیص خرابی ترموستات رادیاتور
دقت کنید که در صورت مشاهده مشکل گرم نشدن رادیاتور، تنها زمانی می‌توان به خرابی ترموستات رادیاتور اتکا کرد که: رادیاتور به این قطعه مجهز باشد و فقط یک یا تعدادی از رادیاتورها گرم نباشند. اگر تمامی رادیاتورها گرم نیستند علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ به خرابی ترموستات رادیاتور ربطی ندارد.

۸. نشتی رادیاتور

در این متن متوجه شدیم که میزان مشخصی از آب داخل تاسیسات پکیج برای عملکرد صحیح رادیاتورها چقدر مهم و ضروری است. یکی دیگر از دلایل اصلی گرم نشدن رادیاتور به نشتی این سیستم بر میگردد. در مواقعی متوجه این نشتی شده و در مواقعی هم اصلا متوجه این مشکل نمی‌شویم. نشتی از تاسیسات، شیرآلات و لوله های رادیاتور سبب می‌شود تا آب به اندازه‌ای که باید در مدار در جریان نباشد و مدام خالی شود. دقت کنید که امکان دارد این نشتی در دید شما نبوده یا در لوله های توکار اتفاق افتاده باشد. در صورت نشتی آب فشار پکیج برهم خورده و آب گرم تولید نخواهد شد.
• نحوه برطرف کردن مشکل نشتی رادیاتور
در بسیاری از این مواقع اگر نشتی ناچیز باشد توسط رسوب آب برطرف خواهد شد. اما اگر نشتی آب مشاهده می‌شود و مقدار قابل توجهی وجود دارد. تاسیساتی که سبب نشتی شده را باید تعویض کنید. در مواقعی که نمی‌دانید نشتی از کدام قسمت است باید از لوله کش کمک بگیرید.

۹. مشکل در سیستم گرمایش مرکزی

منظور از سیستم گرمایش مرکزی یک شبکه‌ی معمولی متشکل از لوله‌های توزیع کننده‌ی گرماست که مشابه آن در پکیج‌های دیواری نیز تعبیه شده است. اما این سیستم بیشتر برای موتورخانه‌ها فراهم شده است؛ دیگ بخار، مشعل، پمپ و منبع انبساط اجزای اصلی سیستم گرمایش مرکزی هستند که با اتصال به سیستم شوفاژ یا فن‌کویل قادر به گرم کردن محل موردنظر می‌باشند. چنانچه سیستم گرمایش مرکزی جهت تأمین آب گرم مصرفی نیز در نظر گرفته شده باشد، مخزن کویلی آب گرم نیز به این سیستم اضافه می‌شود. اگر پمپ یا مشعل و یا رله مشعل ایرادی داشته باشند به طور قطع در تامین آب گرم مصرفی و آب گرم شوفاژها مشکلی رخ خواهد داد. در صورت خرابی هر یک از قطعات گفته شده می‌توان آنها را تعویض و یا تعمیر نمود. گرم نشدن رادیاتور شوفاژ موتورخانه می‌تواند به علت نقص در سیستم گرمایش مرکزی باشد.

علت گرم نشدن رادیاتور بعد از هواگیری شوفاژ

The reason why the radiator does not heat up after venting the heater

بعد از هواگیری درست دیگر دلیل اصلی سردی شوفاژها به هوای داخل آن و یا هواگیری ارتباطی ندارد و بهتر است مواردی که پیش‌تر از آنها گفته شد را بررسی کنید.

وجود اشکال در هواگیری رادیاتورها

اما با این حال اگر نیمی از رادیاتو گرم و نیمی سرد است بهتر است دوباره اقدام به هواگیری کنید زیرا این یعنی هواگیری به درستی انجام نشده است. این کار را تا جایی ادامه دهید که کل رادیاتور گرم شود و آب داخل از پیچ هواگیری خارج شود.
• اگر گرم نشدن رادیاتور برطرف نشد. بهتر است شیر خروجی زیر رادیاتور را چک کنید. این شیر خروجی اگر رسوب گرفته باشد و یا بسته باشد شوفاژ درست گرم نمی‌شود. یک دلیل عمده نیز می تواند نامناسب بودن ظرفیت پکیج برای متراژ ساختمان باشد.

اگر رادیاتور شوفاژ هنوز سرد است ولی آب مصرفی گرم است

سیستم گرمایش آب مصرفی و رادیاتورها باهم فرق دارد. در واقع برای اینکه پکیج شروع به گرم رادیاتور کند نیاز است تا تنظیمات آن را بر روی زمستان قرار داده و شاسی کنترل گرمایش رادیاتورها را هم تنظیم کنید. در سیستم پکیج دیواری اگر مشکل از موارد ذکر شده نباشد احتمالا برد دستگاه ایراد دارد. گزینه دیگر چک کردن فلوسوئیچ و یا فلومتر است که حتما باید توسط تکنسین انجام گیرد. گزینه دیگر بسته بودن شیرهای رفت و برگشت شوفاژ در زیر پکیج است که دقت کنید به درستی باز شده باشند.
در سیستم موتورخانه نیز با باز کردن شیر رفت و برگشت و روشن کردن پمپ رادیاتورها گرم خواهند شد. اگر گرم نشدن رادیاتور ادامه دارد ولی آب مصرفی گرم است احتمالا ایراد از پمپ است که آب گرم را در رادیاتورها به گردش درنمی‌آورد.

اگر رادیاتور شوفاژ گرم است ولی گرمای مطلوبی ندارد

مبدل در سیستم گرمایشی پکیج وظیفه هماهنگ کردن دمای آب گرم و گرمای رادیاتورها را دارد. رسوب گرفتن مبدل و یا هرگونه خرابی در این قطعه موجب این می شود تا با درست گرم نشدن رادیاتور شوفاژ روبه رو شویم. همچنین کثیف بودن توری صافی برگشت نیز از گرمای مطلوب در رادیاتورها جلوگیری می کند و یکی از علت گرم نشدن شوفاژ است. اگر تمامی موارد گفته شده را چک کردید و همچنان گرمای رادیاتورها کم است، می تواند از معیوب بودن فنر بایپاس و رسوب داشتن آن نیز باشد.

علت گرم نشدن رادیاتور پکیج ایران رادیاتور

تمامی مواردی که در این متن گفته شد در پکیج ایران رادیاتور هم اتفاق می‌افتد اما همیشه برخی علت‌ها در انواع پکیج ها پررنگ تر است. برای مثال علت گرم نشدن شوفاژ در پکیج ایران رادیاتور می تواند به دلایل زیر بیشتر ارتباط داشته باشد.
۱. خرابی پمپ پکیج ایران رادیاتور
۲. ضعف در سوپاپ بای‌ پس ایران رادیاتور
۳. خرابی سنسور گرمایش یا NTC ایران رادیاتور
۴. هوای داخل رادیاتورها

گرم نشدن رادیاتور پکیج بوتان

پکیج بوتان نیز در خصوص گرم نشدن رادیاتورها از اصول همه پکیج‌ها پیروی می‌کند اما متداول‌ترین آنها می‌تواند دلایل زیر باشد.
۱. رسوب گرفتن مبدل پکیج بوتان
۲. تنظیم ارتفاع شعله پکیج بوتان
۳. هواگیری رادیاتورها

علت گرم نشدن رادیاتور پکیج ایساتیس

برخی علت‌های شاخص‌تر می‌تواند دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ پکیج ایساتیس باشد.
۱. مسدود بودن مسیر آب در مدار گرمایش پکیج ایساتیس
۲. خرابی شیر برقی پکیج ایساتیس
۳. مشکل تنظیم فشار پکیج ایساتیس

علت گرم نشدن رادیاتور پکیج لورچ

علت‌ گرم نشدن شوفاژ پکیج لورچ می‌تواند برای موارد زیر باشد.
۱. استفاده از پیچ و خم‌های زیاد در مسیر لوله کشی رادیاتور پکیج لورچ
۲. هوای داخل مدار رادیاتور و یا پکیج لورچ
۳. ایراد در برد پکیج لورچ
۴. خرابی مبدل پکیج لورچ

علت صدای آب داخل رادیاتور چیست و چگونه رفع می‌شود؟

معمولا این مشکل برای رادیاتورهایی اتفاق می‌افتد که مدتی است از عمر آنها می‌گذرد. با گذشت زمان رادیاتورها نیز ممکن است دچار مشکل شوند، که در اکثر موارد نقص خود را با تولید صداهای مختلفی مثل صدای آب نشان می‌دهند.

۱. تراز نبودن رادیاتور

اگر رادیاتور به صورت تراز بر روی دیوار نصب نشده باشد، آب درون آن گیر می‌کند و زمانی که بخار آب وارد رادیاتور شود، آب گیر کرده درون لوله های رادیاتور را با فشار به سمت جلو حرکت می دهد. این فشار سبب صدای آب داخل رادیاتور می‌شود.
• برای رفع این مشکل بهتر است رادیاتور را باز کرده و صحیح نصب کنید تا آب در جریان داخل آن به درستی در حرکت باشد.

۲. وجود هوا در رادیاتور

در صورت عدم تخلیه هوای موجود درون لوله‌های رادیاتور، علاوه بر تولید صدای آب مثل چکه یا شره کردن، لوله های انتقال دهنده آب رادیاتور منبسط شده و از حالت خود خارج می‌شوند.
• برای رفع این مشکل هوای محبوس شده داخل رادیاتور را خارج کنید.

۳. تجمع رسوب در رادیاتور

با تشکیل رسوب در رادیاتور آب به درستی درون آن به حرکت در نمی‌آید و ممکن است صدای عبور آب را در آن بشنوید.
• برای رفع این مشکل باید رسوب‌زدایی صورت بگیرد و در غیر این صورت لوله و یا قسمتی از پره‌های رسوب گرفته شده تعویض گردد.

سوالات متداول

عدم هواگیری مناسب رادیاتور باعث می‌شود گرمای مناسبی نداشته باشد. رسوب داشتن شوفاژ نیز مانع گرمای مناسب آن می‌شود.

دمای مناسب پکیج در زمستان ۷۵ درجه سانتیگراد است. بالاتر از این دما ممکن است به دستگاه شما آسیب برسد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
11 ماه قبل

ببخشید گرم شدن رادیاتور شوفاژ دلایل دیگه هم میتونه داشته باشه که داخل متن ذکر نشده؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  حسین
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
عمده دلایل گرم شدن رادیاتور شوفاژ مواردی هست که داخل مقاله ذکر شده اما ممکن هست ایرادات دیگه ای هم باشه که فقط با بررسی پکیج توسط تعمیرکار مشخص بشه.