لوگوی کاردون

علت های سر و صدای زیاد پکیج و راه‌های رفع آن

Causes of high package noise
فهرست محتوا

پکیج را باید یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی دانست. به دلیل حجم کاری سنگین آن، توجه و گوش کردن به نحوه عملکرد آبگرمکن بسیار اهمیت دارد. البته شنیدن صدا از پکیج به هیچ وجه غیرمعمول نیست. اما ایجاد صداهایی مانند زمزمه کردن، جیغ کشیدن یا ضربه زدن باید مورد توجه قرار گیرد تا اگر نیازی به تعمیر یا تعویض قطعات بود، انجام شود. در این مطلب، سعی داریم دلایل سر و صدای زیاد پکیج را مورد بررسی مفصل قرار دهیم. پس تا پایان مطلب، همراه وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون باشید.

عوامل ایجاد صدا در پکیج

Factors causing noise in the package

پکیج وظیفه گرم کردن آب مورد نیاز مدار گرمایش رادیاتورها و همچنین آب سرد را بر عهده دارد تا بتوان از آن در حمام، ماشین ظرفشویی، لباسشویی و تمامی سینک‌های خانه استفاده کرد. هنگامی که پکیج شروع به ایجاد صدا می‌کند، تشخیص مشکل و نحوه رفع آن می‌تواند دشوار باشد. به عنوان مثال، رسوب زیاد مبدل‌ها می‌تواند علت سر و صدای زیاد پکیج دیواری باشد. رسوب‌زدایی سالانه آن می‌تواند چنین مشکلاتی را برطرف کند. برای درک بهتر عوامل مختلف ایجاد صدا در پکیج به خواندن این مطلب ادامه دهید.

هشدار: اکثر مشکلات موجود در یک پکیج باید منحصرا توسط متخصص آموزش‌دیده برای کار با این‌گونه دستگاه‌ها حل شود. حتی افراد باتجربه هم باید از کار با پکیج خودداری کنند تا از مشکلات احتمالی مانند نشتی خط گاز، شکستگی لوله، سوختگی یا نشت آب احتمالی جلوگیری شود. بنابراین توصیه ما این است که برای رفع هر کدام از مشکلات زیر، از تجربه تکنسین‌های ماهر بهره ببرید.

۱. نامناسب بودن محل نصب پکیج

محل نصب پکیج باید به درستی انتخاب شود. این محل معمولا در آشپزخانه، انباری یا موتورخانه است. به طور کلی، توصیه می‌شود کار نصب پکیج را به متخصصان امر بسپارید. این کار باعث خواهد شد بهترین نقطه منزل برای نصب پکیج شما در نظر گرفته شود. نصب پکیج در محل درست می‌تواند کار تعمیرات و تغییرات بعدی را هم آسان و در دسترس کند.

۲. خراب شدن فن پکیج

برخی از مدل‌های پکیج دارای فن هستند. عملکرد صحيح تهویه هوای پکیج اساسا وابسته به کارکرد درست فن‌های آن است. اصولا دو نوع فن یعنی فن دمنده داخلی و فن خارجي در پکيج‌ها وجود دارد. يکی، هوای خنک را به داخل منزل وارد می‌کند و دیگری، در خارج قرار دارد و باد را روی سیم‌پیچ‌های کندانسور می‌وزد تا گرما از محيط خارج شود. فن‌ها نه تنها برای ورود هوا از طریق دریچه‌ها، بلکه برای ایجاد تبادل گرما نیز بسیار مهم هستند.
اگر فن‌های موجود در پکيج دچار نقص شده باشند، ممکن است سروصدا ایجاد کنند. باید عملکرد فن‌ها سريعا مورد بررسی قرار گیرد و مشکل تشخیص داده شود تا جهت تعمیرات هدفمند برنامه‌ریزی صورت گیرد. توجه داشته باشيد که انجام دادن اين کار بدون داشتن اطلاعات فني کامل، اشتباه است. خرابي فن پکيج به دلايل مختلفي رخ می‌دهد که به دست یک تکنسین باتجربه رفع خواهد شد. برای انجام سرویس پکیج خود می توانید از خدمات تعمیر پکیج کاردون استفاده کنید.

۳. رسوب و گرفتگی پکیج

تجمع رسوب در پکیج آب گرم، یکی از مشکلات بسیار رایج است. به خصوص اگر در مناطقی زندگی کنید که آب لوله‌کشی سخت دارند. این رسوبات معدنی در داخل مبدل یا منبع انبساط پکیج ته‌نشین می‌شوند و باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات ازجمله علت صدای زیاد پکیج هستند. به طور کلی، آب گرم در پکیج شروع به منبسط شدن می‌کند و به فضای بیشتری نیاز دارد. بنابراین وجود رسوب می‌تواند به لوله‌های آن فشار آورد. این امر باعث فشار بیشتر آب به طرفین خواهد شد که به نوبه خود به ایجاد صداهای غیرعادی می‌انجامد.
تکنسین‌های باتجربه کاردون می‌توانند پکیج را با استفاده از اسیدشویی رسوب‌زدایی کنند. اسیدشویی کاری حساس است که ممکن است به شما و دستگاه آسیب برساند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم این کار را به تکنسین باتجربه سرویس و تعمیرات پکیج بسپارید.

۴. وجود هوا در لوله‌های پکیج

وجود صدای تق تق در پکیج دیواری می‌تواند ناشی از وجود هوا در لوله‌های پکیج باشد. ورود هوا به لوله‌ها به دلیل قطع شدن آب و خالی شدن لوله‌ها از آب رخ می‌دهد. این هوا به تدریج و پس از وصل شدن آب، رفع می‌شود. اما در ابتدای کار، شاهد ایجاد سر و صدایی در لوله‌ها و خود پکیج خواهید بود.

۵. کم شدن فشار آب

اگر صدا دادن پکیج شبیه به سوت یک کتری در حال جوش باشد، علت آن به فشار آب بر می‌گردد. این صداها معمولا زمانی تولید خواهند شد که جریان آب ورودی از طریق دریچه پکیج، به طور قابل توجهی محدود شود.
بررسی شیر کاهش دما و فشار پکیج که معمولا در کنار مخزن آب قرار دارد، اولین کاری است که باید انجام داد. این شیر برای خروج آب از مخزن در صورت افزایش فشار داخل آن در نظر گرفته شده است. اگر منبع صدا این شیر اضطراری است، بلافاصله آب و گاز یا برق مخزن را ببندید و با یک تکنسین تماس بگیرید.
اگر صدا از دریچه کاهش دما و فشار نمی‌آید، ممکن است از شیر ورودی، دریچه خروجی یا سیستم آب‌رسانی پکیج باشد. اطمینان حاصل کنید که شیرها کاملا باز هستند و لوله‌ها را بررسی کنید تا هیچ‌گونه پیچ خوردگی یا تغییر شکلی نداشته باشند، چرا که جریان آب محدود می‌شود.
مشکل کم بودن فشار آب را تنها با نصب یک پمپ و مخزن تحت‌فشار در مسیر لوله تامین آب اصلی ساختمان می‌توان حل نمود. اما اگر خطوط لوله‌کشی آسیب دیده‌اند یا صداها ادامه یافتند، با یک تکنسی تماس بگیرید تا به رفع دلایل سر و صدای زیاد پکیج شما کمک کند.

۶. لوله‌کشی نامناسب

سر و صدا در پکیج دیواری و آبگرمکن دیواری ممکن است به لوله‌کشی نامناسب هم مربوط باشد. بیشتر مردم اصطلاح «چکش آب» را شنیده‌اند. این اصطلاح به صدای کوبیدن یا چکشی اشاره دارد که توسط سیستم لوله‌کشی نامناسب تولید می‌شود. زمانی که آب مجبور به توقف یا تغییر جهت ناگهانی گردد، منجر به افزایش فشار در سیستم پکیج می‌شود. چکش آب، پتانسیل ترکیدن لوله‌های خانه را دارد و حتی می‌تواند منجر به انبساط و تغییر شکل مخزن آب شود. برای مقابله با این وضعیت باید با یک تکنسین تماس بگیرید. جهت رفع این مشکل می‌توان یک مهارکننده چکش آب، شیر کاهش فشار و اصلاح لوله‌کشی را در نظر گرفت.

۷. سرد بودن آب پکیج

در فصول سرد سال ممکن است آب لوله‌کشی تا حد زیادی سرد شود. در این صورت، آب ورودی به پکیج بسیار سرد خواهد بود و باعث انبساط و انقباض مخازن می‌شود. گرم و سرد شدن ناگهانی پکیج می‌تواند علت صدای بلند پکیج باشد که ناخوشایند است. در این حالت شاهد صدایی بلند خواهید بود که البته موقتی است. همچنین این مشکل نگرانی زیادی ندارد و نیاز به تعمیرات خاصی نخواهد داشت. عایق‌بندی روی لوله‌هایی که روکار هستند و مخصوصا در کنار شیرفلکه اصلی، می‌تواند مشکل سرد بودن آب را تا حدودی رفع کند.

۸. لرزش بدنه و لوله‌های پکیج

عدم نصب درست پکیج و شل بودن چفت و بست‌های آن می‌تواند باعث لرزش پکیج و ایجاد سر و صدا در آن شود. همچنین لوله‌های ورودی و خروجی آب پکیج هم باید کاملا محکم نصب شده باشند. در غیر این صورت و به دلیل فشار بالای آب، ممکن است شاهد ایجاد سر و صدا در پکیج باشید. توصیه می‌کنیم کار نصب یا تصحیح نصب پکیج را به تکنسین‌های مجرب و مطمئن بسپارید تا آن را به شکل حرفه‌ای و سریع انجام دهند.

جلوگیری از ایجاد صدا توسط پکیج

Preventing the package from making noise

نوسانات دمای آب، شل بودن تسمه لوله‌ها و نشت آب هم می‌توانند باعث ایجاد صداها در آبگرمکن شوند. اما در بیشتر موارد، رسوب زیاد را باید اصلی‌ترین مورد از دلایل سر و صدای زیاد پکیج دانست. سرد بودن آب ورودی پس از مدتی که اب جریان پیدا می‌کند، برطرف خواهد شد. در بسیاری از موارد نیز برای برطرف کردن مشکل صدای پکیج باید از یک تکنسین کمک بخواهید. برخی از راه‌ها برای جلوگیری از ایجاد صدا توسط پکیج به شرح زیر هستند.

۱. پکیج را رسوب‌زدایی کنید

مهم‌ترین روشی که با استفاده از آن می‌توانیم از صدای پکیج پیشگیری کنیم، رسوب‌زدایی پکیج است. با سرویس به موقع پکیج رسوب‌هایی را که در مبدل و لوله‌های پکیج ایجاد می‌شود و منبع صداهای آزاردهنده در پکیج است، زدوده می‌شود و در نتیجه از صدای زیاد پکیج جلوگیری می‌کند.

۲. رادیاتورها را هواگیری کنید

همانطور که گفتیم وجود هوا در سیستم پکیج باعث ایجاد صدا می‌شود. با هواگیری به موقع رادیاتورها نه تنها از ایجاد صدای بلند در پکیج جلوگیری می‌کنید، بلکه راندمان و گرمای پکیج را بهبود می‌بخشد.

۳. از نرم‌کننده‌های آب استفاده کنید

می‌توانید یک نرم‌کننده آب به پکیج خود اضافه کنید تا از ورود رسوب به پکیج جلوگیری شود. فیلتر یا نرم‌کننده آب یک سیستم تصفیه است که از تجمع کلسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی و ایجاد آب سخت جلوگیری می‌کند. هنگامی که رسوب کنترل نشود، سطوح رسوبات می‌توانند مشکلات بزرگ‌تری غیر از سر و صدا هم ایجاد کنند. به عنوان مثال، پایین مخزن ممکن است زنگ بزند و نشت کند؛ به همین دلیل ممکن است صداهایی را از آن بشنوید. در این مرحله تنها گزینه برای رفع مشکل، تعویض آبگرمکن خواهد بود. بنابراین از هزینه‌های بالای تعمیرات پکیج هم جلوگیری خواهد شد.

علت صدای زیاد پکیج ایران رادیاتور

در اینجا نگاهی به دلایل سر و صدای زیاد پکیج ایران رادیاتور می‌پردازیم. بعضی از تعمیرات و سرویس‌های پکیج، کارهای تخصصی هستند و برخی را هم خودتان می‌توانید انجام دهید.

۱. خرابی پمپ

از علل ایجاد صدا در پکیج ایران رادیاتور می‌توان به خراب شدن پمپ آن اشاره کرد. لق شدن شافت داخلی پمپ در ابتدا صدای کمی ایجاد می‌کند که با گذشت زمان، بیشتر می‌شود. سرویس نشدن دستگاه می‌تواند دلیل خرابی پمپ پکیج‌های ایران رادیاتور باشد. رسوب گرفتن بیش از حد هم باعث می‌شود آب نتواند به خوبی بچرخد. بنابراین فشار بسیار زیادی به پمپ پکیج وارد می‌شود و در نهایت، شافت آن لق خواهد شد. در این صورت، تعویض پمپ پکیج ایران رادیاتور معمولا تنها راه‌حل ممکن خواهد بود.

۲. خرابی فن

دلیل دیگر صدا دادن پکیج ایران رادیاتور شما به خرابی فن مربوط می‌شود. البته این مشکل فقط در پکیج‌های فن دار رخ می‌دهد. برای تست فن باید محفظه آن را باز کنید و بگذارید فن روشن شود. اگر هنگام کارکردن، فن صدای زیادی داد، مطمئن می‌شوید که مشکل از همین فن است. فن پکیج ایران رادیاتور معمولا قابل تعمیر نیست و باید آن را با مدل جدید تعویض کرد.

۳. رسوب داخل مبدل اصلی

رسوب داخل مبدل اصلی یا مخزن پکیج ایران رادیاتور از دلایل اصلی ایجاد سر و صدا توسط آن است. استفاده از محلول‌های رسوب‌زدا به صورت دوره‌ای می‌تواند چنین مشکلی را حل کند. همچنین سرویس دوره‌ای دستگاه توسط تکنسین‌های کاردون، حل‌کننده مشکل خواهد بود.

۴. خرابی سوپاپ شیر سه‌طرفه

در بسیاری از دستگاه‌های ایران رادیاتور، خراب شدن و تغییر شکل سوپاپ شیر سه‌طرفه از دلایل سر و صدای زیاد پکیج خواهد بود. این صدا شبیه به صدای جیغ است. برای از بین بردن این صدا باید سوپاپ را از پکیج جدا کنید و اورینگ داخلی آن را تعویض نمایید.

۵. لرزش بدنه پکیج و لوله‌ها

گاهی اوقات صدای پکیج فقط به خاطر لرزیدن بدنه آن ایجاد می‌شود. اگر پکیج شما می‌لرزد، باید دست خود را روی بدنه آن بگذارید. اگر با این کار لرزش پکیج کم می‌شود و دیگر صدا نمی‌دهد، پس عیب و ایرادی در نصب و پیچ و مهره‌های آن وجود دارد.

علت صدای زیاد پکیج بوتان

The reason for the high volume of Bhutan package

پکیج‌های بوتان معمولا کیفیت بالایی دارند. اما استهلاک زیاد در دستگاه‌های بوتان می‌تواند علت صدای زیاد در این پکیج‌ها باشد. عواملی نظیر خرابی فن، رسوب در مبدل اصلی، خرابی سوپاپ‌ها، وجود هوا در مدار پکیج، خرابی شیرهای پکیج، تراز نبودن محل نصب پکیج، خراب پمپ و فشار کم آب می‌توانند از دلایل سر و صدای زیاد پکیج بوتان باشند. دستگاه‌های بوتان از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند. بنابراین با بروز خرابی یا اختلال در هر یک از این قطعات، عملکرد کل سیستم مختل می‌شود و با مشکلاتی نظیر سر و صدا مواجه خواهد شد. عیب‌یابی پکیج بوتان به وسیله متخصصان کاردون در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد. رفع عیب هم در اسرع وقت انجام خواهد شد.

5 صدای نامطلوب از پکیج

در اینجا به 5 صدای نامطلوبی اشاره می‌کنیم که ممکن است از پکیج خود بشنوید.

۱. صدای کوبیدن یا غرش

صدای کوبیدن و غرش از رایج‌ترین صداها در پکیج هستند. به طور معمول، این صداها را می‌توان به تجمع بیش از حد رسوب نسبت داد. این یک مشکل نسبتا ساده است و آن را به سادگی و با رسوب‌زدایی پکیج می‌توان حل کرد.
همچنین ممکن است دلایل سر و صدای زیاد پکیج شما به دلیل پدیده‌ای به نام چکش آب رخ بدهد. این امر زمانی رخ می‌دهد که آب منطقه شما قطع شود و سپس آب به طور ناگهانی و با فشار زیاد وارد لوله‌ها گردد. چکش آب می‌تواند باعث ترکیدن لوله‌ها شود، بنابراین می‌توانید فشار سیستم خود را با شیر کاهش فشار تنظیم کنید تا از شر این صداها خلاص شوید.

۲. صدای تق تق پکیج

رایج‌ترین ناهنجاری در پکیج‌ها، صدای تق تق است. شنیده شدن هر چند وقت یکبار این صداها در پکیج، طبیعی خواهد بود. بنابراین اگر سیستم شما گهگاه صدای تق تق می‌دهد، احتمالا مشکل خاصی نیست. با این حال، اگر این صداها ادامه پیدا کنند، احتمالا چیزی مانع کارکرد درست سیستم شما می‌شود. این مسئله جدی است و باید با یک تکنسین تماس بگیرید. در چنین مواقعی ممکن است لازم باشد مخزن پکیج را تخلیه کنید.
اگر آبگرمکن شما به جای برق با گاز کار می‌کند، به احتمال زیاد آن صداهای تق تق به دلیل تجمع رطوبت ایجاد می‌شود. اگر این صداها را از آبگرمکن گازی خود می‌شنوید، با یک تکنسین تماس بگیرید تا بررسی کند که آیا تجمع رطوبت در اطراف پکیج شما وجود دارد یا خیر.

۳. صدای تیک تیک از پکیج

شنیدن صدای تیک تیک از پکیج، بسیار نگران‌کننده است. چرا که گویی می‌خواهد مانند یک بمب ساعتی منفجر شود. اما وضعیت به این اندازه هم وخیم نیست. اگر صدای تیک تیک از پکیج خود می‌شنوید، به احتمال زیاد به دلیل تغییر ناگهانی فشار آب رخ می‌دهد. اگر مدام این صدا را می‌شنوید، شیر کاهش فشار را برای تنظیم سطح فشار پکیج خود را پیدا کنید. همچنین ممکن است بخواهید چند تسمه یا عایق بیشتر در اطراف پکیج خود نصب کنید تا از جابه‌جایی آن در اثر تغییرات فشار آب جلوگیری نمایید. اگر این صدای تیک تیک ادامه داشت، با یک تکنسین تماس بگیرید.

۴. صدای سوت یا زوزه از پکیج

صدای سوت در پکیج یا صدای زوزه کشیدن پکیج معمولا نتیجه شل بودن دریچه‌هایی هستند که هوا را از مخزن شما خارج می‌کنند. ممکن است لازم باشد شیرهای آزادکننده فشار پکیج را بررسی کرد. اما باید دریچه‌های دمای سیستم و دریچه‌های ورودی یا خروجی را هم بررسی نمود تا مطمئن شد که به درستی تنظیم شده‌اند. به احتمال زیاد نمی‌توانید این دریچه‌ها را به تنهایی تنظیم کنید، پس با یک تکنسین برای کمک تماس بگیرید.

۵. صدای جیرینگ جیرینگ در پکیج

صدای جیرینگ جیرینگ در پکیج اغلب نشانه وجود رسوب در پکیج شما خواهد بود. آب سخت سرشار از کلسیم و منیزیم است. این رسوبات منجر به زنگ‌زدگی می‌شوند و یکی از بزرگ‌ترین علل صدای جیرینگ جیرینگ هستند.
اگر مدام صدای جیرینگ جیرینگ می‌شنوید، نصب یک سیستم تصفیه آب هم می‌تواند به کاهش تجمع زنگ در پکیج شما کمک کند. مخصوصا اگر در منطقه‌ای با آب سخت زندگی می‌کنید.

سوالات متداول

پکیج ممکن است به دلیل نصب نامناسب، لوله‌کشی غیراصولی، رسوب‌گیری، عدم هواگیری مناسب، سرد بودن آب ورودی، فشار پایین آب ورودی، خرابی پمپ سیرکولاتور سر و صدای زیادی تولید کند.

سرویس دوره‌ای به موقع از صدای پکیج جلوگیری می‌کند. هواگیری رادیاتورها، رسوب‌‌زدایی و نصب مناسب در ابتدا از صدای پکیج را برطرف می‌کند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hasan
1 سال قبل

ممنون از مطالب خوبتون، واقعا صدای جیر جیر پکیج آزار دهنده بود که با بررسی موارد لازم تونستم عیبشو بگیرم.

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  hasan
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
خوشحالیم که براتون مفید بوده.