لوگوی کاردون

صفر تا صد نحوه هواگیری پکیج های دیواری

Zero to hundred how to ventilate wall packages
فهرست محتوا

یکی از کارهای مهمی که با شروع فصل سرما باید انجام بگیرد، هواگیری پکیج دیواری است. این کار برای افزایش راندمان و کارکرد بهتر پکیج لازم خواهد بود. سهل‌انگاری و بی‌اعتنایی نسبت به این کار می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در سیستم گرمایشی خانه شود. از جمله مشکلاتی مانند گرم نشدن آب و شنیده‌شدن سروصدا از رادیاتورها که بر اثر وجود هوا در پکیج پیش می‌آید. باید به یاد داشته باشیم که بعد از استفاده طولانی‌مدت، پکیج دیواری نیاز به هواگیری دارد. در این مقاله قصد داریم به نحوه هواگیری پکیج دیواری و مسائل مربوط به آن به‌صورت کامل بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم چنانچه پکیج دیواری‌تان دچار مشکل یا خرابی شده است، با کارشناسان تعمیرات لوازم خانگی کاردون تماس بگیرید.

چرا باید پکیج را هواگیری کنیم؟

Why should we ventilate the package

یکی از سؤالاتی که درباره پکیج‌های دیواری همواره پیش می‌آید، این است که چرا هواگیری پکیج لازم می‌باشد؟ هر ساله با سردتر شدن هوا، اقدام به باز کردن رادیاتورها می‌کنیم تا محیط خانه گرم شود.
هواگیری پکیج دیواری باعث خواهد شد که مصرف پکیج بهینه شود، از هدر رفتن انرژی جلوگیری گردد و طول عمر پکیج افزایش پیدا کند. وجود هوا در اتصالات و لوله‌های پکیج‌های دیواری به‌ مرور زمان باعث فرسودگی و تخریب قطعات خواهد شد. همچنین هوای موجود در لوله‌ها باعث ایجاد صدا در رادیاتورها و اختلال در کارکرد مطلوب پکیج می‌شود. نکته دیگر درباره هواگیری رادیاتور پکیج این است که این کار باعث خواهد شد محیط خانه زودتر گرم شود. زیرا هوای موجود در رادیاتورها، امکان گرم‌شدن یکنواخت رادیاتور را از آن می‌گیرد.

هواگیری پکیج شوفاژ دیواری و هواگیری رادیاتورها

هواگیری پکیج و رادیاتورها کار چندان پیچیده‌ای نیست و نیاز به تخصص در این حوزه ندارد. کافی است با خواندن این مطلب از نحوه هواگیری و تنظیم فشار دستگاه خود مطلع شوید. با شناختن نوع پکیج از نظر برند و شناختن سال تولید دستگاه، می‌توانید خودتان در منزل به هواگیری پکیج و رادیاتورها بپردازید. بهتر است به ‌صورت سالانه این کار را انجام دهید. اما اگر با مشکلاتی مانند سردشدن رادیاتورها، سروصدای بیش از حد پکیج و رادیاتورها، تغییرات دمای آب مصرفی و نشتی آب از لوله‌ها مواجه شدید، قبل از هر چیزی به تنظیم هوای داخل پکیج و رادیاتورها بپردازید. اگر مشکل شما بر طرف نشد، از تعمیرکاران کاردون کمک بخواهید. با ما همراه باشید در ادامه به نحوه هواگیری پکیج می‌پردازیم.

علائم نیاز به هواگیری پکیج دیواری

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، بهتر است بعد از استفاده طولانی‌مدت از پکیج و رادیاتورها، اقدام به هواگیری آنها کنیم. این کار از اتلاف انرژی جلوگیری خواهد کرد و عملکرد دستگاه را بهینه می‌کند. در این قسمت قصد داریم به نشانه‌های نیاز به هواگیری رادیاتور پکیج بپردازیم. از نشانه‌های نیاز به هواگیری پکیج دیواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. هنگام باز کردن شیر آب گرم، آب به دمای مناسب نمی‌رسد.
۲. گرم نشدن رادیاتورها به‌صورت یکنواخت.
۳. شنیده‌شدن سروصدا از رادیاتورها.
۴. یکی از نشانه‌هایی که می‌تواند به هواگیری مربوط باشد، افت بار (Bar) دستگاه است.

شیوه هواگیری پمپ پکیج

پکیج‌های دیواری و رادیاتورها سالانه حداقل یک‌بار باید هواگیری شوند و به سرویس نیاز دارند. در غیر این صورت، به دلیل وجود هوا در لوله‌ها، کارایی خود را از دست خواهند داد. سلامت پمپ پکیج نیز از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. زیرا معمولاً هواگیری پکیج، توسط یک پیچ در پمپ انجام می‌پذیرد. در هواگیری از پمپ پکیج باید ابتدا شیر آب گرم را باز کنید و پکیج را در حالت روشن قرار دهید تا پمپ کار کند.
در مرحله بعد، پیچ هواگیری را در انتهای پمپ پیدا کنید و آن را باز نمایید تا آب موجود در پکیج از پمپ خارج شود. یک دستمال خشک در زیر پمپ قرار دهید تا مانع از ریختن آب در محیط شود. توجه داشته باشید بهتر است با یک پیچ‌گوشتی دوسو و بر خلاف عقربه‌های ساعت اقدام به باز کردن پیچ کنید تا آب به آرامی از پکیج خارج شود.
به طور طبیعی هنگام خروج آب و تخلیه هوا از پکیج، خروج آب با صدا و حباب همراه خواهد بود. در انتهای کار نیز شما متوجه خواهید شد که دیگر هوا داخل پکیج وجود ندارد.

هشدار: احتیاط کنید، ممکن است آب جوشی که هنگام هواگیری از پمپ خارج می‌شود، به شما آسیب برساند و باعث سوختگی شود.

نحوه هواگیری رادیاتور پکیج

برای هواگیری رادیاتور پکیج پیشنهاد ما این است که به سراغ رادیاتوری که نزدیک‌ترین فاصله را با پکیج دیواری دارد، بروید. شاید برای برخی از تعمیرکاران، این کار اهمیت چندانی نداشته باشد. اما به طور اصولی، به دلیل جریان سریع آب گرم باید هواگیری را از رادیاتور نزدیک‌تر شروع کرد.
۱.  در مرحله اول، لوله آب گرم رادیاتور را باز کنید.
۲.  شیر هواگیری رادیاتور پکیج را به کمک پیچ هواگیری یا پیچ‌گوشتی در جهت عکس عقربه‌های ساعت (پادساعت‌گرد) بچرخانید.
۳. با باز کردن پیچ باید هوا به همراه آب گرم از آن خارج شود. می‌توانید از یک ظرف برای جمع‌آوری آب استفاده کنید.
۴. در ابتدا هوا با سروصدای بیشتری خارج می‌شود و به مرور پس از تخلیه کامل هوا، جریان آب گرم یکنواخت خواهد شد.
۵.  کار هواگیری در این مرحله به پایان رسیده است، می‌توانید پیچ هواگیری را ببندید.

معایب بالا رفتن فشار پکیج

Disadvantages of increasing package pressure

توجه داشته باشید بهتر است هرچند وقت یکبار، فشار داخل پکیج را چک کنید تا از مشکلات احتمالی آن باخبر شوید. فشار طبیعی پکیج‌های دیواری معمولاً بین ۰.۷ تا ۱.۵ متغیر است. در صورتی که برای یک بازه زمانی فشار پکیج متغیر باشد، باعث آسیب رساندن به پمپ و ایجاد مشکلات دیگر می‌شود، مشکلاتی مانند:
۱. نم دادن دیوارها به علت نشتی آب.
۲. پوسیدگی و خرابی لوله‌کشی داخلی.
۳. فشار بالای پکیج ممکن است به رادیاتور خسارت وارد کند.
یکی از دلایل بالا رفتن فشار پکیج می‌تواند وجود هوا در لوله ها و اتصالات باشد. پس بهتر است بعد از آشنایی با روش هواگیری پکیج اقدام به رفع این مشکل کنید.

روش بالا بردن فشار پکیج

اگر فشار داخل پکیج دیواری شما پایین‌تر از ۰.۷ و با افت فشار همراه بود، آب موجود در رادیاتورها سرد می‌شود و رادیاتور نیز از خود گرما تولید نمی‌کند. برای بالا بردن فشار رادیاتور باید در زیر پکیج به دنبال یک شیر آبی‌رنگ باشید که به آن شیر پر کن می‌گویند. هنگام کاهش فشار، شیر پرکن را به سمت چپ یعنی خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا باز شود. در این صورت، فشار آب داخل رادیاتور بالا می‌رود. البته حتماً تا قبل از رسیدن فشار پکیج به ۲، شیر را ببندید که فشار پکیج بالا نرود.

روش پایین آوردن فشار بعد از هواگیری پکیج

روش پایین آوردن فشار داخل پکیج در فصل زمستان و تابستان متفاوت است. همان‌طور که در موارد بالا گفته شد، در فصل زمستان اگر فشار داخل رادیاتور از عدد ۲ بالاتر برود، با مشکلاتی مانند نشتی و خرابی لوله‌ها مواجه می‌شوید. بهتر است هرگز نگذارید فشار هوای داخل پمپ افزایش پیدا کند. چنانچه بار پکیج دیواری بیش از حد بالا رود، دستگاه شروع به تخلیه آب می‌کند تا فشار را پایین بیاورد. توجه کنید که در قسمت زیرین پکیج، یک پیچ رفت و برگشت فشار هوا وجود دارد که می‌توان با باز کردن آن شیر، مقداری از آب موجود در رادیاتور را تخلیه کنید. زمانی که عقربه فشار هوا در پکیج به ۱.۵ رسید، شیر را ببندید.
اما در فصل تابستان باید شیر ورودی آب سرد را در پکیج ببندید و شیر پرکن پکیج خود را باز کنید. در مرحله بعد، یک شیر آب گرم را در داخل ساختمان باز کنید و عدد عقربه فشار پکیج را به ۱.۵ برسانید. حال، شیر پر کن را ببندید و ورودی آب سرد پکیج را باز کنید و بعد از طی‌کردن این مراحل، پکیج خود را باز نمایید.
اگر با تغییرات گفته شده، موفق به تنظیم پکیج خود نشدید یا هر چند ساعت یکبار مکانیسم پکیج شما تغییر کرد، بهتر است با متخصص سرویس و تعمیرات پکیج مشورت کنید.

مشکلات ناشی از هواگیری نکردن پکیج

مهم است بدانید که در صورت عدم هواگیری پکیج دیواری با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهید شد. از جمله این مشکلات می‌توان به سرد و گرم شدن آب ورودی از پکیج اشاره کرد. از دیگر مشکلات تنظیم نبودن هوای داخل پکیج، سرو صدای بیش از حد پکیج است که باعث سلب آرامش شما می‌شود. وجود هوا، احتمال خاموش شدن پکیج را نیز افزایش می‌دهد. رادیاتورها نیز به طور یکنواخت گرم نمی‌شوند. برای انجام سرویس های پکیج خود می توانید از خدمات تعمیر پکیج کاردون استفاده کنید.

نحوه هواگیری پکیج بوتان

از مهم‌ترین قطعات موجود در پکیج بوتان برای هواگیری، قطعه شیر پر کن است که در زیر پکیج قرار دارد. شیر پرکن‌ها بسته به نوع پکیج از نظر قدیمی بودن یا جدید بودن، متفاوت هستند. سه نوع شیر پر کن در پکیج‌های بوتان وجود دارند: شیر پر کن دستی، شیر پر کن نیمه اتومات، شیر پر کن اتومات. هواگیری پکیج‌های بوتان از نظر مدل با هم تفاوت چندانی ندارند و سازوکار همه آنها مشابه یکدیگر است. در ادامه به نحوه هواگیری پکیج‌های بوتان و افزایش فشار پکیج می‌پردازیم:
۱. ابتدا شیر پر کن را که در قسمت زیر پکیج و کنار لوله‌های آب‌های رفت و برگشت قرار دارد، بیابید.
۲. برای بالا بردن فشار هوای داخل پکیج، شیر پر کن را بر خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شیر باز شود و آب وارد پکیج گردد.

برای پایین آوردن فشار داخل پکیج نیز موارد زیر را انجام دهید:
۱. شیر ورودی آب سرد پکیج را بسته نگاه دارید.
۲. شیر پر کن پکیج را باز کنید.
۳. یک شیر آب گرم داخل منزل را باز نمایید تا آب گرم از لوله‌ها خارج شود.
۴. عدد مناسب چه در هنگام پایین آوردن هوای داخل پکیج چه افزایش آن، عدد ۱.۵ است
۵. در انتها، شیر آب سرد ورودی پکیج را باز کنید.

نحوه هواگیری پکیج ایران رادیاتور

در ادامه به روش هواگیری پکیج ایران رادیاتور با مدل‌های مختلف می‌پردازیم.
۱. در مرحله اول به باز کردن لوله آب گرم پکیج بپردازید.
۲. پیچ هواگیری پکیج که در انتهای پمپ قرار دارد را پیدا کنید.
۳. پیچ را برخلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید و باز کنید.
۴. در این مرحله، آب گرم از دستگاه خارج می‌شود که بهتر است احتیاط کنید، زیرا آب بسیار جوش است.
۵. پس از خارج شدن آب و هوای داخل پکیج، پیچ را موافق جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و ببندید.
۶. توجه کنید بعد از هواگیری پکیج اصلی باید تمام رادیاتورها را در هر اتاق نیز هواگیری کنید.
۷. در مرحله آخر اطمینان حاصل کنید که فشار پکیج روی عدد ۱.۵قرار گیرد.

نحوه هواگیری پکیج ایساتیس

روش هواگیری پکیج برندهای مختلف با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد. هواگیری پکیج ایساتیس نیز مانند پکیج‌های بوتان و پکیج ایران رادیاتور وابسته به پیچ آب پر کن است تا فشار هوای موجود در پکیج را کم و زیاد کنید.
پکیج‌های ایساتیس بسته به قدیمی بودن یا جدید بودن، سه مدل شیر پیر کن دارند. این شیر پرکن‌ها دستی، نیمه اتومات و اتومات هستند. شیر هواگیری یا همان شیر پرکن را که معمولاً در زیر پکیج و کنار شیرهای رفت و برگشت آب قرار گرفته است، پیدا کنید. اگر قصد افزایش فشار آب را دارید، باید شیر پر کن را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید و باز کنید. در این صورت اجازه ورود آب به دستگاه داده می‌شود و شاهد بالا رفتن عقربه فشار خواهید بود.
همان‌طور که گفته شد بهتر است عدد هوای داخل پکیج به ۱.۵ برسد تا دمای متعادلی از فشار هوا داخل دستگاه وجود داشته باشد. نکته‌ای که درباره بار (Bar) دستگاه باید به یاد داشته باشید، این است که بالا رفتن بیش از حد بار (بالاتر از عدد 2) باعث آسیب رساندن به دستگاه پکیج می‌شود.

سوالات متداول

بله. هواگیری پکیج کار سختی نیست و با طی کردن دقیق مراحل هواگیری و احتیاط در این کار خود شما می‌توانید این کار را انجام دهید. البته اگر مطمئن نیستید که از عهده آن برمی‌آیید، بهتر است از یک تکنسین بخواهید برای سرویس پکیج شما مراجعه کند.

هواگیری پکیج کمک می‌کند گرمای رادایاتورها مطلوب و یکنواخت شود،‌ صدای آزاردهنده رادیاتورها را از بین می‌برد و عملکرد کلی پکیج را بهبود می‌بخشد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

3 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد
11 ماه قبل

خسته نباشید، ببخشید حس میکنم تعمیرکار ما هواگیری پکیج رو درست برامون انجام نداده، چطوری باید مطمئن بشم که درست انجام شده؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  احمد
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
فقط با بررسی پکیجتون توسط یک تعمیرکار مجرب میشه به این سوال پاسخ داد، برای سرویس پکیجتون میتونید از خدمات تعمیر پکیج کاردون استفاده کنید.

نادیا
7 ماه قبل

با سلام
ببخشید هواگیری پکیج رو بهتر است خودمون انجام بدیم یا به تعمیرکار بسپاریم؟