لوگوی کاردون

شستشو و پاک کردن لکه خون خشک شده از روی سطوح مختلف

Washing and removing dried blood stains from different surfaces
فهرست محتوا

معمولا لکه‌ها ظاهر ناخوشایندی بر روی سطوح دارند. از لکه روغن و چربی و قهوه گرفته تا لکه خون، در هر صورت اگر برای برطرف کردن هر لکه‌ای همان موقع اقدام کنید نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود. در این متن از تعمیرات لوازم خانگی کاردون تصمیم داریم در رابطه با چگونگی شستشوی لکه خون خشک شده از روی سطوحی مثل فرش، سرامیک، پارکت و موکت باهم مواردی را از نظر بگذرانیم و به شما کمک کنیم تا اگر با یک لکه‌ی خون سمج بر روی سطوح مواجه شدید باید چه کارهایی را انجام دهید.

چگونه لکه خون خشک شده را پاک کنیم؟

پاک کردن لکه خون راه‌های مختلفی را دارد و مهم است که این لکه بر روی چه سطحی ایجاد شده باشد. در واقع جنس برخی سطوح به گونه‌ای است که نه تنها خون بلکه دیگر لکه‌ها هم در آن نفوذ می‌کنند و از بین بردن آنها بسیارکار سختی است. معمولا وقتی یک لکه به تازگی ایجاد شده باشد خیلی راحت‌تر می‌توان از قید آن راحت شد اما اگر متوجه نباشیم و لکه قدیمی شود، مخصوصا لکه خون، کمی نیاز به مطالعه و تحقیق دارد، چون راهکارهای اشتباه ممکن است ماندگاری این لکه‌ها را بیشتر کنند. پس اولین توصیه این است که وقتی با یک لکه خون خشک شده و سمج رو به رو شدید، خونسرد باشید و تا پایان این متن با ما همراه شوید.
*چند نکته ابتدایی و اصولی برای از بین بردن لکه خون:
۱. برای تمیز کردن لکه خون خشک شده یا تازه حتما از آب سرد کمک بگیرید، آب گرم پاک کردن لکه خون را دشوار می‌کند.
۲. هر چقدر سریع‌تر از بین بردن لکه خون خشک شده یا تازه اقدام کنید کارتان راحت‌تر است.
۳. از یک پارچه سفید برای تمیز کردن خون (و هر لکه‌ی دیگری) استفاده کنید. پارچه‌های رنگی به طور بالقوه می‌توانند با انتقال رنگ روی سطوح الیافی کار شما را دشوار کنند.
۴. هرگز برای از بین بردن لکه خون خشک شده سطح مورد نظر را محکم مورد سایش قرار ندهید، چون باعث می‌شود لکه خون تازه و خشک شده به خورد بافت سطوح بروند.

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی فرش

Removing the dried blood stain from the carpet

تمیزی فرش در آراستگی خانه بسیار اهمیت دارد. گاهی ممکن است بر اثر اتفاق و حادثه بر روی آن لکه خون ایجاد شود. البته که به موقع باید برای تمیز کردن آن اقدام کنیم اما ممکن است متوجه نشده و این لکه قدیمی شود. شستشوی لکه خون خشک شده از روی فرش راه و روش خاص خود را دارد همه این راه ‌حل‌ها نسبتاً سریع، آسان و بدون دردسر هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

۱) آب سرد

برای از بین بردن لکه خون خشک شده از روی فرش با آب سرد، نیاز به یک اسپری آب پاش و یک دستمال سفید و تمیز دارید. محل مورد نظر را با آب سرد اسپری کنید و سپس پارچه را روی آن بگذارید و بردارید. از ضربه های دورانی یا سایشی استفاده نکنید چون کار را خراب می‌کند. آب سرد اجازه نمی‌دهد تا لکه خون در الیاف فرش عمیق شود. شاید آب سرد یک روش زمینه‌ای برای همه‌ی روش‌ها باشد. پس اگر حتی تصمیم داشتید از یک ترکیب بر پایه آب هم برای تمیز کردن لکه خون خشک شده استفاده کنید. آب همیشه باید سرد باشد.

۲) آب اکسیژنه

ابتدا بگوییم که آب اکسیژنه ممکن است سبب تغییر رنگ فرش شود. بنابراین بهتر است برای فرش‌هایی با رنگ روشن از آن استفاده کنید یا اینکه قبل از اقدام به پاک کردن در قسمتی از فرش که در معرض دید نباشد آن را تست کنید.
این روش مثل یک آزمایش علمی است. در واقع بعد از اینکه پارچه تمیز را به آب اکسیژنه آغشته کردید و روی سطح لکه خون گذاشتید، خون خشک شده به صورت حباب و کف از بافت فرش خارج می‌شوند. بعد باید با یک پارچه دیگر که با آب سرد مرطوب شده است حباب ها را پاک کنید. (پارچه را بگذارید و بردارید، از سایش پرهیز کنید)

۳) سرکه سفید

خاصیت اسیدی و ضد باکتریایی سرکه تمیز کردن لکه خون خشک شده از روی فرش را راحت‌تر می‌کند. در واقع چون خون در نسوج فرش نفوذ کرده، برای شستشوی لکه خون خشک شده نیاز به یک ماده‌ای داریم تا این لکه را تجزیه کند. با استفاده از یک فنجان آب و یک فنجان سرکه یک محلول درست کنید و آن را به قسمت مورد نظر اسپری کنید. سپس مشابه با موارد قبلی با یک پارچه تمیز بقایای باقی مانده را از روی فرش پاک کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید تا لکه از بین برود. پس از اینکه لکه از بین رفت، محل مورد نظر را کاملا خشک کنید و در معرض هوا قرار دهید. می‌توانید از جارو برقی مکشی مخصوص فرش و موکت خیس نیز استفاده کنید.

۴) خمیر نمک و نشاسته ذرت

برای پاک کردن لکه خون خشک شده از روی فرش می‌توانید از خمیر نمک و نشاسته ذرت استفاده کنید. با توجه به اندازه لکه خونی که روی فرش ایجاد شده است به اندازه مساوی از نشاسته ذرت، نمک و آب یک خمیر درست کنید. توجه کنید که این خمیر نباید شل باشد که به خورد بافت پارچه برود. باید شبیه خمیر نان، نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. نمک و نشاسته ذرت خاصیت تجزیه کردن لکه خون تازه و خشک شده را در خود دارند. اجازه دهید این خمیر به مدت 10 تا 20 دقیقه روی لکه باقی بماند. سپس آن را از روی سطح بردارید و مشابه روش‌های پیشین با یک پارچه تمیز و البته آب سرد لکه و بقایای آن را پاک کنید. تاکید می‌شود لکه خون را مالش ندهید و فقط پارچه را بگذارید و بردارید.

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی کاشی و سرامیک

Removing dried blood stains from ceramic tiles

باید بگوییم که برای تمیز کردن لکه خون خشک شده از روی کاشی و سرامیک نیاز به نگرانی نیست. این لکه هرچقدر هم گسترده باشد اما به راحتی پاک می‌شود. با توجه به سطح روی کاشی و سرامیک که حالت لعابی دارد، هیچ ماده ای در آن نفوذ نمی‌کند و اصلا برای همین است که معمولا از کاشی و سرامیک برای مفروش کردن کف منازل یا محیط حمام استفاده می‌کنند. با استفاده از آب و کمی مایع شوینده مخصوص سطوح لکه را به راحتی پاک کنید.
تنها در یک صورت است که امکان دارد لکه تا حدی در بافت کاشی یا سرامیک نفوز کرده باشد آن هم این است که سطح مورد نظر خاصیت صیقلی و لعابی خود را از دست داده باشد. در این حالت از مواد جرمگیر کاشی و سرامیک استفاده کنید و طبق دستورالعمل همان ماده پیش بروید. برای استفاده از مواد تمیز کننده جرم گیر کاشی و سرامیک حتما توصیه‌های ایمنی که روی بطری نوشته شده است را مطالعه کرده و از مخلوط کردن این شوینده‌ها باهم پرهیز کنید.

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی پارکت

پارکت یک کف پوش بسیار زیباست. که از چوب ساخته شده است. معمولا چوب خام را برای پارکت استفاده نمی‌کنند و حتما از ماده‌ی جلا دهنده برای براق کردن آن استفاده می‌کنند. این خاصیت براق بودن سطح پارکت برای این است که اگر لکه‌ای بر روی آن ایجاد شد با استفاده از آب یا پارچه بتوان آن را پاک کرد. فقط دقت کنید که مقاومت پارکت متناسب با کاشی و سرامیک در برابر مواد شوینده و آب کمتر است و اصلا نباید با حجم بالای آب و مواد شوینده برای از بین بردن لکه خون خشک شده اقدام کنید. ابتدا با پارچه خیس یا تی مرطوب لکه خون تازه یا خشک شده را تمیز کنید. اگر مشاهده کردید که هنوز رد و اثری از آن باقی مانده، کمی مخلوط آب و مایع ظرفشویی به آن اسپری کنید و سپس با تی یا پارچه آن را پاک کنید.

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی موکت

در خصوص روش‌هایی برای پاک کردن لکه خون خشک شده از روی موکت باید بگوییم که می‌توانید از مواردی که برای فرش گفته شد استفاده کنید. موکت به وسیله الیاف مصنوعی ساخته می‌شود. برای همین به راحتی می‌توان از پاک کننده‌های الیافی برای شستشوی لکه خون خشک شده از روی آن اقدام کرد. علاوه بر روش‌هایی برای پاک کردن لکه خون خشک شده از روی الاف فرش که گفته شد تعدادی گزینه هم اضافه می‌کنیم که فقط برای الیاف موکت کاربرد دارد.

۱) جوش شیرین

با استفاده جوش شیرین و آب سرد یک محلول درست کنید. دقت کنید که جوش شیرین در آب به درستی حل شود. سپس مایع را به سطح لکه روی موکت اسپری کنید. اجازه دهید تا 10 دقیقه محلول روی لکه باقی بماند. سپس با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز آن را پاک کنید.

۲) شوینده‌های لکه بر

همانطور که گفتیم از آنجایی که الیاف موکت مصنوعی است به راحتی می‌توانید از محلول‌های لکه بر لباس برای از بین بردن لکه خون خشک شده استفاده کنید.

پاک کردن لکه خون خشک شده روی مبل

ایجاد لکه‌ها بر روی مبل، مخصوصا کاناپه یا مبل راحتی بسیار متداول است. چون تنها جایی است که معمولا روی آن می‌نشینیم و چیزی می‌خوریم و باهم گپ می‌زنیم و ممکن است فرش و قالی و موکت و مبل اطرافمان را کثیف کنیم. وقتی به این گزینه پرداختیم که لکه خون روی فرش با چه پاک می‌شود، در واقع توضیح دادیم که فرش، موکت، پارچه همگی نوعی الیاف هستند و تنها در تراکم بافت و نوع الیاف (طبیعی یا مصنوعی بودن) باهم تفاوت‌هایی نیز دارند. اگر لکه خون بر روی مبل گرفتارتان کرد. مطابق با روش شستشوی لکه خون خشک شده از روی فرش و موکت می‌توانید از محلول سرکه، آب نمک، آب اکسیژنه و لکه برها استفاده کنید که پیش‌تر هم گفته شده است. پاک کردن لکه خون از روی فرش معمولا سخت‌ترین کار است، بنابراین برای مبل خیلی نگران نباشید. به یاد داشته باشید که پاک کردن لکه خون خشک شده از سطح فرش و یا مبل ممکن است اندکی هم تفاوت داشته باشد، برای همین مواردی را به طور اختصاصی برای تمیز کردن لکه خون خشک شده و تازه از روی مبل اضافه می‌کنیم.

۱) آمونیاک

مقداری محلول آب و آمونیاک درست کنید. با استفاده از اسپری آب پاش محلول را به سطح لکه روی مبل اسپری کنید. اجازه دهید محلول کمی بر روی لکه باقی بماند. سپس با استفاده از یک اسفنج خشک سعی کنید سطح روی مبل را خشک کنید. از سایش پارچه‌ی مبل پرهیز کنید.

۲) پودر بچه

بله کمی عجیب به نظر می‌رسد که از پودر بچه بخواهیم برای پاک کردن لکه خون خشک شده روی لوازم مختلف و یا پارچه مبل استفاده کنیم، اما کاملا کاربردی است. با استفاده از پودر بچه و آب، خمیر تهیه کنید و آن را روی لکه بگذارید. اجازه دهید خمیر پودر بچه خشک شود، سپس آن را از روی لکه جدا کنید. اگه لکه کم رنگ‌تر شده بود از محلول آب نمک برای ادامه شستشوی لکه خون خشک شده از روی مبل اقدام کنید.

۳) محلول آب و صابون

با استفاده از صابون و آب سرد مقداری کف درست کنید. این کف را بر روی لکه قرار دهید. اجازه دهید مدتی را باقی بماند سپس محل را با یک پارچه یا اسفنج خشک تمیز کنید این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه از بین برود.

سوالات متداول

برای پاک کردن لکه خون خشک شده از روی سطوح مختلف از آب سرد، سرکه سفید، نمک و نشاسته یا آب اکسیژنه استفاده کنید.فقط روی آن را نسایید تا لکه خون تازه نشود.

۱-حتما از آب سرد استفاده کنید. ۲ـ هرچه سریع‌تر برای پاک کردن لکه اقدام کنید ۳- از پارچه سفید استفاده کنید ۴-سطح لکه را مورد سایش قرار ندهید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها