لوگوی کاردون

ترفندهای پاک کردن لکه خون از روی لباس و پارچه

Tricks to remove blood stains from clothes and fabric
فهرست محتوا

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که به سراغ یکی از لباس‌هایتان رفته‌اید و بعد از اینکه تصمیم گرفتید که آن را بپوشید متوجه شدید که یک لکه خون سمج روی آن عرض اندام می‌کند. صحنه‌ی ناخوشایندی است. مخصوصا که حسابی دوست داشتید تا آن لباس را بپوشید. لکه خون یکی از سرسخت‌ترین لکه‌‌هاست. پاک کردن لکه خون تازه از روی لباس راحت تر است چون هنوز به تار و پود پارچه نفوذ نکرده است اما پاک کردن لکه خون خشک شده کمی دشوار است و برای اینکه نتیجه راضی کننده باشد باید از روش‌های مخصوص از بین بردن لکه خون از روی لباس توجه داشته باشید و آن‌ها را انجام دهید. با توجه به دغدغه مندی این موضوع در این متن از تعمیرات لوازم خانگی کاردون به پاک کردن لکه خون تازه یا خشک شده از روی لباس و پارچه پرداخته‌ایم. با ما در ترفندهای شستن لکه خون از روی لباس همراه باشید.

نحوه از بین بردن لکه خون قدیمی از روی لباس

How to remove old blood stains from clothes

برای از بین بردن لکه خون قدیمی از روی لباس می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:
1. استفاده از آب سرد: با استفاده از پارچه‌ یا اسفنج، آب سرد را روی لکه بریزید و به آرامی آن را صاف کنید. سپس لباس را در آب سرد خیس کنید و به مدت 30 دقیقه در آن حالت قرار دهید. پس از آن، لباس را با آب سرد بشویید.
2. استفاده از آب اکسیژنه: آب اکسیژنه (Oxy) یک ترکیب شیمیایی است که می‌تواند لکه‌های خون را از لباس حذف کند. این راه حل برای لباس‌های رنگی مناسب است. فقط کافی است که مقداری از این محلول را روی لکه خون بریزید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید. سپس لباس را با آب سرد بشویید.
3. استفاده از سفید کننده: این روش برای لباس‌های سفید مناسب است. کافی است که سفید کننده را با آب مخلوط کرده و روی لکه بریزید. سپس لباس را با آب سرد بشویید.
لازم به ذکر است که در هنگام پاک کردن لکه خون باید از شستن لباس با آب گرم خودداری کنید، چرا که حرارت می‌تواند لکه را روی لباس ثابت کند. همچنین از مواد شوینده قوی همچون آمونیاک استفاده نکنید، چرا که این مواد ممکن است باعث خراشیدگی و آسیب دیدگی لباس شوند.

ترفندهای از بین بردن لکه خون از روی لباس

خیلی مهم است برای استفاده از ترفندها و راهکارهای پاک کردن لکه خون تازه یا خشک شده از روی لباس به این نکته توجه کنید که لباس شما چه جنسی دارد؟ آیا رنگی است یا سفید؟ اهمیت این موضوعات برای این است که معمولا در لباس‌های پلاستیکی یا الیاف مصنوعی خون راحت‌تر پاک می‌شود و یا راهکارهای خانگی بیشتر روی آن تاثیر می‌گذارند. اما الیاف طبیعی نوع و جنسی نفوذ پذیرتر دارد و کمی به دقت بیشتری برای شستن لکه خون از روی لباس نیاز است. ضمن اینکه برخی از مواد اسیدی طبیعی یا مصنوعی می‌تواند رنگ پارچه یا لباس شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین بهتر است صبوری کرده و این متن را تا انتها بخوانید تا بهترین روش را برای پاک کردن لکه خون خشک شده و تازه از روی لباس انتخاب کنید.

نکته مهم: هنگام پاک کردن لکه خون از روی لباس و پارچه هرگز از آب گرم استفاده نکنید. چون باعث تثبیت لکه روی لباس می‌شود. پس همیشه از آب سرد استفاده کنید.

استفاده از آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید برای از بین بردن لکه خون از روی لباس

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه یک اکسنده است که به عنوان سفیدکننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب اکسیژنه‌ای که در بازار به فروش می‌رسد، یک محلول بی‌رنگ و بو همچون آب و کمی اسیدی است که رقیق‌تر از آب اکسیژنه خالص است. با این حال ممکن است بسیاری از افراد خانه‌دار لکه‌های لباس را با هیدروژن پرواکسید پاک نکنند و با این محلول آشنا نباشند، اما بهتر است بدانید که این محلول کاربرد زیادی در بسیاری از خشکشویی‌ها دارد و از آن برای پاک کردن لکه نیز استفاده می‌شود. با این حال اولین و بهترین محلول پاک کننده لکه خون تازه از روی لباس یا پارچه، هیدروژن پراکسید است. همچنین لکه نوشیدنی یا میوه‌های قرمز، لکه قهوه و چای به سادگی با آب اکسیژنه پاک می‌شود و اثری از آن باقی نخواهد ماند.

روش استفاده:

مقداری از آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید را برای از بین بردن لکه خون از روی لباس به سطح مورد نظر اسپری کنید. کمی منتظر شوید تا لکه تجزیه شود، سپس لباس را آبکشی کنید.

پاک کردن رد خون با سرکه سفید

وقتی بحث استفاده از سرکه برای پاک کردن لکه خون تازه یا خشک از روی لباس به میان می‌آید، منظورمان سرکه سفید است. پس باید حواسمان را جمع کنیم که حتما از سرکه سفید استفاده شود. سرکه خاصیت تجزیه کننده، ضدعفونی و پاک کنندگی دارد. ضمن اینکه از دسته مواد اسیدی است. برای همین تا حدی می‌تواند جاگزین خوبی برای مواد اسیدی شیمیایی باشد. هم سالم‌تر است و هم کم‌‌‌تر به محیط زیست آسیب می‌رساند. یکی از مواد خوب برای پاکردن لکه خون خشک شده از روی لباس و پارچه همین سرکه سفید است. ضمن اینکه ممکن است لکه خون را پاک کرده باشید اما ردی از آن باقی مانده باشد که سرکه آن را از بین خواهد برد.

روش استفاده:

سرکه سفید را روی لکه بریزید اجازه دهید زمانی بین 5 تا10 دقیقه سرکه کار خود را انجام دهد، سپس پارچه یا لباس را به مدت ۳۰ دقیقه در آب سرد قرار دهید. پس از گذشت این زمان آن را آبکشی کنید.

پاک کردن لکه خون با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از لکه‌ برهای طبیعی، قدیمی و بی خطر است. شاید دوست داشته باشید از مواد کم خطرتری استفاده کنید یا برای از بین بردن لکه خون از روی لباس یا پارچه از مواد شیمیایی استفاده نکنید. پس جوش شیرین یک راه حل کاربردی و کارساز است. اگر از لکه خون ردی مانده باشد یا پاک کردن لکه خون تازه برایتان سخت بوده از ترکیب جوش شیرین و آب استفاده کنید.

روش استفاده:

مقداری جوش شیرین را متناسب با وسعت لکه با آب مخلوط کنید. یک ماده خمیری بسازید؛ یعنی باید مقدار جوش شیرین بیشتر باشد تا خمیر ما شل نشود. سپس این خمیر آب و جوش شیرین را روی لکه قرار دهید. 30 دقیقه صبر کنید سپس با یک دستمال یا حوله مرطوب خمیر را از روی لباس پاک کنید. در صورتی که لکه به طور کامل پاک نشد چندین بار این کار را تکرار کنید.

استفاده از نشاسته ذرت برای پاک کردن لکه خون از روی لباس

نشاسته ذرت یکی از راهکارهای خانگی از بین بردن هر لکه‌ای از بافت الیافی است از فرش، موکت، پرده و مبل گرفته تا پارچه‌های لباس. از بین بردن لکه خون از روی لباس با نشاسته ذرت بسیار راحت است. شاید نیاز باشد چندین بار این روش را امتحان کنید، اما مطمئن باشید نتیجه خوبی دارد.

روش استفاده:

مقداری نشاسته ذرت را با مقداری آب مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید. سپس خمیر نشاسته را روی لکه خون قرار دهید. لباس لکه ‌دار را زیر نور خورشید بگذارید تا خمیر نشاسته کاملا خشک شود. پس از آنکه خمیر نشاسته خشک شد، با یک حوله مرطوب یا یک فرچه نرم و تمیز، خمیر را پاک کنید. در صورتی که لکه خون از روی لباس کاملا پاک نشد، چند بار این مراحل را انجام دهید تا لکه به خوبی پاک شود. این راه حل برای پاک کردن لکه خون تازه مفید است اما بیشترین تاثیر را در هنگام پاک کردن لکه خون خشک شده می گذارد.

استفاده از آمونیاک یا نمک طعام برای پاک کردن لکه خون از روی لباس

نمک و آمونیاک هم یکی از گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای از بین بردن لکه خون از روی لباس به آنها فکر کنید. هر دو ماده‌های تاثیر گذار هستند و در صورت تماس با لکه واکنش شیمیایی ایجاد می‌کنند. برای پاک کردن لکه خون تازه یا پاک کردن لکه خون خشک شده کاربرد فراوانی دارند. گاهی در خشک شویی‌ها برای لباس‌هایی با الیاف طبیعی از این ترکیبات استفاده می‌کنند.
۱. نمک در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود. گاهی اوقات، پاک کردن لکه خون تازه و خشک شده از روی لباس به وسیله‌ی پاک کننده‌های شیمیایی می‌توانند به پارچه‌های ظریف آسیب برسانند. توصیه می‌کنیم در این شرایط پارچه را با آب نمک تمیز کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک فنجان آب سرد را با یک قاشق چایخوری نمک ترکیب کنید. با استفاده از یک حوله مرطوب، محلول را به آرامی روی لکه بکشید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.
۲. به طور خاص محلول آب و آمونیاک به از بین برن لکه خون از روی لباس یا هر الیافی کمک می‌کند. ابتدا آمونیاک را در آب حل کنید و به وسیله یک حوله یا اسفنج با حالت ضربه روی پارچه قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید، برای اینکه بتوانید لکه خون را از روی پارچه پاک کنید از یک حوله خشک و تمیز کمک بگیرید تا لکه بزرگتر و پخش نشود.

استفاده از مواد آنزیمی برای پاک کردن لکه خون از روی لباس

آنزیم‌های شوینده مولکول های بیولوژیکی هستند که واکنش‌های شیمیایی را کاتالیز می‌کنند. از آنجا که لکه‌ها از انواع مختلفی مولکول ساخته شده‌اند، برای تجزیه آن‌ها نیاز به طیف وسیعی از آنزیم‌ها است. پروتئازها، پروتئین‌ها را تجزیه می‌کنند، بنابراین برای لکه های خون، تخم مرغ، آب میوه و سایر پروتئین‌ها مفید است. آمیلازها نشاسته را تجزیه می‌کنند و لیپازها چربی‌ها را تجزیه می‌کنند. پودرهای لباسشویی معمولاً فقط حاوی یک نوع آنزیم هستند، اگرچه برخی از آنها دو یا هر سه آنزیم دارند. می‌توانید برای پاک کردن لکه خون تازه یا خشک شده از روی لباس و پارچه از شوینده‌های آنزیمی استفاده کنید. این مواد آنزیمی بیشتر کمک به برطرف کردن لکه‌هایی می‌کند که شستن آن‌ها بسیار سخت است. اما خب ممکن است استفاده از مواد آنزیمی برای لباس‌هایی با الیاف طبیعی مضر باشد یا به پوست شما حساسیت بدهد.

نکات مهم در پاک کردن سریع لکه خون از روی لباس

Important tips for quickly removing blood stains from clothes

۱.  لکه خونی که روی لباستان ریخته است را سریع پاک کنید، نباید اجازه دهید که این لکه خشک و کهنه شود.
۲.  اگر به مواد شیمیایی حساسیت دارید برای از بین بردن لکه خون از روی لباس یا پارچه بهتر است با کمک مواد کم خطرتر این کار را انجام دهید و برای اینکه کار سریع انجام شود از شوینده های خیلی قوی استفاده نکنید.
۳. در صورتی که خیلی از عمر لکه بر روی پارچه یا لباس گذشته است برای امتحان از روش‌هایی که گفته شد چندین بار باید مراحل را تکرار کنید.
۴. اگر پاک کردن لکه خون تازه یا خشک شده از روی لباس موفق آمیز نبود سریعا آن را به یک خشکشویی ماهر بسپارید.

چگونه لکه‌های خون تازه و جدید را از لباس‌های پارچه‌ای پاک کنیم؟

وقتی که لکه خون روی الیاف پارچه‌ لباستان تشکیل شد بهترین راه این است که همان لحظه لکه را با آب سرد و حتی آب یخ بشویید. هرگز از آب گرم برای از بین بردن لکه خون استفاده نکنید، چون لکه را تثبیت می‌کند و دیگر هرگز پاک نخواهد شد. اگر هم پاک شود ردی از آن باقی خواهد ماند. آب گرم باعث پخته شدن پروتئین‌های داخل لکه خون می‌شود و به خورد پارچه می‌رود. برای از بین بردن لکه خون از روی لباس، پارچه را زیر شیر آب سرد و از سمت پشت پارچه مستقیماً زیر جریان آب نگه دارید. نیروی آب لکه خون را از الیاف خارج می‌کند. پس از آنکه لکه به طور کامل رفت یا کم رنگ شد با کمک گرفتن از کمی مایع لباسشویی یا آب و صابون آن را بشویید.

چگونه لکه‌های خون خشک شده را از روی لباس از بین ببریم؟

اگر لکه خون خشک یا قدیمی است، پوسته‌ها را با چاقوی کُند تراشیده یا با مسواک به آرامی از روی آن بردارید. محلول آب خنک و نمک یا سرکه و باقی راه حل‌هایی که گفته شد را دنبال کرده و امتحان کنید. جهت استفاده از سفید کننده یا شوینده آنزیمی، دستورالعمل‌های برچسب محصول را دنبال کنید. لباس آغشته به خون را کاملاً غرق کرده و اجازه دهید حداقل دو ساعت یا به مدت یک شب خیس بخورد. بعد از پاک شدن لکه، طبق معمول، در آب گرم یا سرد با مواد شوینده بشویید. محل لک شده را بررسی کنید و در صورت باقی ماندن لکه، لباس را در خشک‌کن قرار ندهید. گرمای زیاد می‌تواند لکه ایجاد کند. پس در صورتی که لکه پاک نشده بود دوباره لباس را در یک محلول تازه قرار دهید، سپس دوباره بشویید.

روش خانگی پاک کردن لکه خون از لباس

Home method of removing blood stains from clothes

اگرچه تقریبا به تمامی روش‌های طبیعی و یا شیمیایی پاک کردن لکه خون تازه و خشک پرداختیم، اما چند ترکیب خانگی برای لکه‌های خفیف‌تر وجود دارد. علاوه برنمک، سرکه و نشاسته ذرت شاید بد نباشد موارد زیر را هم امتحان کنید.

۱) مخلوط نمک و آب لیمو

یکی از بهترین روش‌های پاک کردن خون از لباس مخلوط نمک و آب لیمو است. ابتدا نمک و آب لیمو را باهم ترکیب کنید. پارچه‌ لک دار را فقط همان قسمت که لک شده است را به آب یخ آغشته کنید. سپس با یک پارچه تمیز محلول را روی لکه بگذارید و سعی کنید آن را پاک کرده و سپس آبکشی کنید.

۲) مخلوط پودر زاج با آب سرد

پودر زاج را از عطاری تهیه کنید. مقداری از آن را در یک تشت آب سرد حل کنید. پارچه دارای لک را به مدت چند ساعت در آب سرد قرار دهید. تا از بین رفتن لکه این کار را بارها تکرار کنید.

۳) قالب یخ

اگر اشتباه کردید و لکه خون را با آب گرم شستید، برای اصلاح نحوه از بین بردن لکه خون از روی لباس یا پارچه یک قالب یخ را روی لکه بگذارید. چندین بار این کار را تکرار کنید و سپس با یک شوینده ملایم محل را بشویید.

سوالات متداول

مواد طبیعی به بافت لباس آسیب نمی‌رسانند. به همین دلیل گزینه مناسب‌تری هستند. سرکه سفید، لیمو و نمک، جوش شیرین و نشاسته ذرت از جمله مواد طبیعی هستند که برای پاک کردن لکه خون از روی لباس به کار می‌روند.

لکه خون هر چقدر بیشتر روی لباس بماند پاک شدنش سخت تر می‌شود. برای پاک کردن لکه خون خشک شده ابتدا سطح رویی آن را بتراشید و بعد از روش معرفی شده در این مقاله استفاده کنید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها