لوگوی کاردون

علت بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال جی چیست؟

What is the cause of color confusion of LG TV

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تلویزیون یکی از وسایل پرمصرف در زندگی ما است. در طول شبانه‌روز مدت زمان زیادی از آن استفاده می‌شود و این انتظار وجود دارد که همیشه تصاویر را به خوبی نمایش دهد. اما گاهی پیش می‌آید که شاهد قاطی شدن رنگ تلویزیون می‌شویم. گاهی استفاده نامناسب و عدم رعایت چند نکته ساده باعث می‌شود مشکلاتی برای این دستگاه پیش بیاید. در این مطلب قصد داریم موارد مختلفی که ممکن است باعث بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال‌ جی ‌شوند و و راهکارهای رفع آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. اگر تلویزیون شما دچار مشکل شده است و به درستی کار نمی‌کند، می‌توانید با کارشناسان تعمیرات لوازم خانگی کاردون تماس بگیرید تا در اولین فرصت آن را تعمیر کنند.

دلایل به هم ریختگی رنگ تلویزیون ال جی

The reasons for the color confusion of LG TV

مشکل به هم ریختگی رنگ در تلویزیون های CRT بسیار رایج‌تر بود. اما تلویزیون‌های نسل های جدید نیز ممکن است به این مشکل دچار شوند. در این بخش به معرفی رایج‌ترین دلایل بروز این مشکل خواهیم پرداخت.

۱) خرابی بک لایت

برای اینکه تصویر ساخته شده روی پنل تلویزیون رویت شود، از نور پشت زمینه استفاده می‌شود. این نور در تلویزیون LED از طریق لامپ ال ای دی ساطع می‌گردد. در تلویزیون‌های LCD، لامپ فلورسنت این وظیفه را به عهده دارد. یکی از علت‌های بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال جی به ایراد در بک لایت این دستگاه بازمی‌گردد. هنگامی که مشکلی در بک لایت تلویزیون پیش می‌آید، شاهد بهم ریختگی رنگ قسمت‌هایی از تلویزیون خواهیم بود. ممکن است قسمتی تیره‌تر شود یا نور کمتری داشته باشد. یا اینکه رنگ نور تلویزیون تغییر کند. برای حل این مشکل، بک لایت تلویزیون باید تعویض شود.

برای این‌که مشکلی برای بک لایت تلویزیون شما پیش نیاید، پیشنهاد می‌کنیم از روشن نگاه‌داشتن طولانی ‌مدت تلویزیون پرهیز کنید.

۲) خرابی پنل

پنل مهم‌ترین قطعه تلویزیون است. تصویر روی پنل یا صفحه نمایش تلویزیون ساخته می‌شود. عموماً خرابی پنل می‌تواند هزینه زیادی روی دست صاحب دستگاه بگذارد. دلیل خرابی پنل می‌تواند ضربه خوردن یا خیس شدن تلویزیون باشد. در بسیاری مواقع، امکان تعمیر پنل وجود ندارد و باید پنل تعویض شود. قیمت پنل حدود 80 درصد قیمت تلویزیون است. به همین دلیل در بسیاری از موارد افراد قید تعویض پنل را می‌زنند و تلویزیون جدیدی خریداری می‌کنند.

۳) آبی شدن صفحه تلویزیون

علت اصلی قاطی شدن رنگ تلویزیون و همچنین آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی این است که رنگ نور زمینه تلویزیون از سفید به آبی تغییر می‌کند. آبی شدن تصویر یکی از مشکلاتی است که در مدل‌های LJ و UJ ال جی مشاهده می‌شود. بک لایت استفاده شده در این تلویزیون‌ها از نوع شاخه‌ای (DIRECT) است. وقتی جریان مصرفی لامپ‌ها کاهش پیدا کند، نور آن‌ها از سفید به آبی متمایل به بنفش تغییر پیدا می‌نماید. همین تغییر نور است که باعث آبی شدن تصویر در تلویزیون ال جی می‌شود.
هنگام بروز این مشکل، راهکار شما تعویض کامل لامپ‌های بک لایت است. لامپ‌های بک لایت به‌تدریج دچار خرابی می‌شوند. ممکن است در ابتدا مشکل آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی به‌صورت نمایان شدن یک لکه آبی در گوشه‌ای از تصویر آغاز شود. به مرور این لکه گسترش پیدا می‌کند و تمامی صفحه را دربر می‌گیرد.
در مدل‌های نامبرده شده، تراکم تعداد لامپ‌ها در بک لایت نسبت به سایز تصویر اندک می‌باشد. در این حالت، نیاز است که لامپ‌ها نور بیشتری را تولید کنند. همین بار اضافه روی لامپ‌ها باعث می‌شود عمر مفید آن‌ها کاهش پیدا کند.
دلیل دیگری که ممکن است به آبی شدن نور تصویر منجر شود، خرابی برد پاور و نوسان ولتاژ خروجی بک لایت است. پایین بودن ولتاژ تغذیه هر لامپ می‌تواند باعث آسیب دیدگی آن‌ها و در نتیجه، آبی شدن تصویر شود.

۴) سبز شدن تصاویر

یکی دیگر از نشانه‌های بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال‌ جی سبز شدن تصویر است؛ دلایل مختلفی برای بروز این مشکل وجود دارند. مهم‌ترین علت مشاهده رنگ سبز روی صفحه‌نمایش، آسیب دیدگی بر اثر ضربه به پنل یا صفحه‌نمایش تلویزیون است. این اتفاق می‌تواند بر اثر سهل‌انگاری هنگام جابه‌جایی رخ دهد.
سبز شدن رنگ تلویزیون در تلویزیون‌های پلاسما ال جی مشکلی متداول بود. این مشکل به دلیل خراب شدن screen تلویزیون پلاسما ایجاد می‌شد. برای برطرف کردن این مشکل باید screen پلاسما تعویض شود که البته پیدا کردن آن سخت خواهد بود.
تلویزیون‌های ال ای دی ممکن است دچار پیکسل سوختگی شوند و پیکسل‌هایی در آن به رنگ سبز درآیند. البته پیکسل‌ها به قدری ریز هستند که در حالت عادی به چشم نیایند. اما اگر تعداد این پیکسل‌ها زیاد شود، دردسرساز خواهد شد.

تنظیم رنگ آبی تلویزیون ال جی

برای تنظیم رنگ آبی تلویزیون ال جی، می‌توانید از منوی تنظیمات تلویزیون استفاده کنید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از کنترل از راه دور، منوی تلویزیون را باز کنید.
  • به تنظیمات تصویر (Picture Settings) بروید.
  • گزینه رنگ (Color) را انتخاب کنید.
  • با استفاده از کلیدهای رو به بالا و پایین، می‌توانید به رنگ آبی برسید.
  • با استفاده از کلیدهای رو به چپ و رو به راست، می‌توانید میزان رنگ آبی را تنظیم کنید.
  • بعد از انجام تنظیمات، دکمه OK را برای ذخیره تغییرات و خروج از منوی تنظیمات فشار دهید.

با انجام این مراحل، رنگ آبی تلویزیون ال جی شما تنظیم خواهد شد. لازم به ذکر است که بسته به مدل تلویزیون ال جی شما، ممکن است نحوه دسترسی به منوی تنظیمات و تنظیمات دقیقتر متفاوت باشد.

روش‌های رفع مشکل بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال‌ جی

Methods to solve the color confusion problem of LG TV

تا اینجا به چند مورد از به هم ریختگی رنگ های تلویزیون اشاره کردیم. حال می‌خواهیم به سراغ روش‌های رفع این مشکل بپردازیم.

۱) جدا کردن سیم تلویزیون از پریز برق

یکی از راهکارها برای رفع بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال جی و سامسونگ جدا کردن سیم تلویزیون از پریز برق است. در این حالت، ابتدا باید سیم برق تلویزیون را از پریز جدا نمایید و آن را به یک پریز دیگر متصل کنید. ممکن است پریز برق فعلی اختلال نوسان برق ایجاد نماید و باعث بهم ‌ریختگی و خرابی رنگ تلویزیون شود. بهتر است برای تلویزیون، محافظ تهیه کنید تا چنین مشکلاتی برای دستگاه پیش نیاید.

۲) بررسی اتصالات بین تلویزیون و جعبه کابل

راه حل دیگر، این است که اتصالات کابل بین تلویزیون و جعبه کابل را چک کنید. باید مطمئن شوید که از کابل‌های سالم و درست استفاده شده باشد. برای تلویزیون‌های با کیفیت بالا، بهتر است از کابل‌های HDMI برای انتقال تصویر و صدا کمک بگیرید. این کابل‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند و مخصوص این کار ساخته شده‌اند. استفاده از کابل‌های RCA در تلویزیون‌های ال سی دی، ال ای دی و پلاسما باعث می‌شود کیفیت تصاویر بسیار افت کند.

۳) حالت پیش فرض کارخانه

بهتر است برای حل مشکل بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال‌ جی یک‌بار دستگاه را به حالت پیش فرض کارخانه برگردانید. برای این کار زمانی که تلویزیون روشن است، فلش بالابر روی کنترل تلویزیون را فشار دهید و نگه ‌دارید. سپس دکمه پاور را فشار دهید. با این کار، تلویزیون شما به تنظیمات پیش فرض کارخانه بازمی‌گردد. برای انجام تعمیرات تلویزیون خود از کاردون کمک بگیرید!

حالت‎های مختلف بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال‌ ای‌ دی ال‌ جی

قاطی شدن رنگ تلویزیون شامل موارد مختلفی است که درباره بخشی از آن‌ها توضیحاتی داده شد. در این بخش به سراغ برخی مشکلات دیگر می‌رویم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱) آبی شدن و قاطی شدن رنگ تلویزیون

یکی دیگر از مشکلات مربوط به بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال‌ جی آبی شدن تصویر تلویزیون ال ‌ای ‌دی است. عمده مواردی که باعث این اختلال می‌شوند، عبارتند از:
۱. وارد شدن ضربه به پنل تلویزیون که باعث خواهد شد نوردهی دچار مشکل شود و شاهد بهم ‌ریختگی و خرابی رنگ تلویزیون باشیم.
۲. سوختگی پیکسل‌های صفحه تلویزیون می‌تواند در تغییر رنگ تصویر دخیل باشد. بزرگ‌ترین دلیل سوختگی پیکسل‌ها، نمایش یک تصویر ثابت در تلویزیون به مدت طولانی است.
۳. روشن بودن مداوم تلویزیون باعث می‌شود بک لایت دستگاه ایراد پیدا کند. خراب شدن بک لایت باعث به وجود آمدن رنگ آبی روی صفحه تلویزیون می‌شود.
۴. پاشیده شدن آب و خیس شدن دستگاه می‌تواند باعث قاطی شدن رنگ تلویزیون شود.

۲) قرمز شدن و بهم ریختن رنگ‌ها در تلویزیون

گاهی ممکن است مشکل بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال جی به شکل ظهور لکه‌های قرمز روی صفحه باشد. اگر رنگ قرمز بر صفحه تلویزیون شما دیده می‌شود، به دلیل روشن ماندن یک پیکسل برای مدت زمان طولانی می‌باشد. گاهی ممکن است پیکسل‌ها به رنگ قرمز دربیایند. اگر نوری به این پیکسل‌ها انتقال نیابد، آن‌ها به رنگ قرمز به نمایش درمی‌آیند. در این صورت، مشکل در کارکرد ترانزیستور‌ها است. در هنگام خرابی ترانزیستورها، رگه‌ها یا نقاط قرمز رنگی روی صفحه تلویزیون مشاهده می‌شوند. در این صورت، شاهد بهم ‌ریختگی و خرابی رنگ تلویزیون خواهیم بود و اختلال در عملکرد تلویزیون پیش خواهد آمد.
راهکار از بین بردن لکه‌های قرمز رنگ تلویزیون، گرم کردن پیکسل‌های قرمز است. برای این کار، پیشنهاد می‌کنیم یک دستمال را با کمی آب داغ آغشته کنید و آن را درون یک کیسه پلاستیکی بگذارید. سپس آن را روی لکه‌های قرمز تلویزیون قرار دهید تا آن‌ها گرم شوند. گرما، مایع کریستال را در بقیه نقاط پنل به حرکت درخواهد آورد و در نتیجه، مشکل به وجود آمده در پیکسل‌ها از بین می‌رود. به این راهکار، حرارت دادن به پیکسل مرده گفته می‌شود.
البته اگر کل صفحه تلویزیون به رنگ قرمز درآمده، ممکن است تنظیمات تلویزیون به هم ریخته باشد. برای این منظور منوی تنظیمات تلویزیون را باز کنید و تنظیمات تصویر را چک کنید و مطمئن شوید که تنظیمات آن روی حالت نرمال باشد.

۳) سبز شدن و بهم ریختگی رنگ تلویزیون

خرابی رنگ تلویزیون و سبز شدن آن، در بسیاری از برندهای نمایشگر خانگی مشاهده می‌شود. علت سبز شدن رنگ در تلویزیون‌های ال جی ضربه یا تکان خوردن دستگاه می‌باشد. در صورت مشاهده سبز شدن رنگ تلویزیون، بهتر است زودتر اقدام به تعمیر آن کنید تا کیفیت تصاویر به مرور پایین‌تر نیاید.
علت دیگری که باعث سبز شدن رنگ در تلویزیون‌های ال جی، سامسونگ و سایر برندهای موجود می‌شود، سوختگی پیکسل‌ها است. این مشکل را می‌توان با ضربه زدن یا انتقال حرارت به پیکسل‌های مرده برطرف کرد.

۴) سیاه شدن و بهم ریختن رنگ در تلویزیون

سیاه شدن تلویزیون، یکی از مشکلاتی است که به قطعات اصلی تلویزیون ارتباط دارد. این مورد می‌تواند به دلیل خرابی پنل تلویزیون، سوختگی پیکسل‌ها یا بروز مشکل در بک‌لایت باشد. یکی از علت‌هایی که باعث خرابی بک‌لایت تلویزیون می‌شود، روشن بودن مداوم دستگاه یا زیاد بودن بیش از حد روشنایی تصویر ال سی دی یا ال ای دی است. برای رفع این مشکل معمولاً باید لامپ‌های بک‌لایت به کلی تعویض شوند.

۵) دو رنگ شدن تصاویر در تلویزیون

از دیگر موارد قاطی شدن رنگ تلویزیون مشاهده دورنگی در صفحه تصویر دستگاه می‌باشد. ممکن است قسمتی از تصویر تیره یا کم‌نورتر از دیگر قسمت‌ها شود. وجود لکه‌های تیره در تلویزیون به دلیل ایراد در بک‌لایت پنل دستگاه است. با مراجعه به یک تعمیرکار ماهر می‌توانید این مشکل را رفع کنید.

تنظیم رنگ تلویزیون ال جی

LG TV color adjustment

از گزینه هایی که در تنظیمات تلویزیون ال جی وجود دارد، تنظیم رنگ تلویزیون ال جی است. برای تنظیم رنگ تلویزیون ال جی گزینه های زیر را اعمال نمایید.

  • در ابتدا گزینه تنظیمات را انتخاب نمایید.
  • وارد منوی Picture Mode شوید و در ادامه گزینه هایی چون؛ تنظیم نور پس زمینه، کنتراست، روشنایی و وضوح را بر اساس استانداردهای خود انجام دهید.
  • با گزینه Shrapness هم می توانید محو بودن تصاویر و اشیاء را بر اساس سلیقه تنظیم نمایید.

تنظیم وضوح تصویر تلویزیون ال جی

همان طور که در پاراگراف پیشین اشاره کردیم، از گزینه های تنظیم رنگ تلویزیون ال جی، تنظیم وضوح تصویر تلویزیون است. در ابتدا باید وارد قسمت حالت تصویر شوید و ان را تنظیم نمایید.

تلویزیون های با رزولوشن FHD و UHD می‌توانند نمایش و وضوح تصاویر را بالاتر ببرند. ممکن است که احساس شود تصاویر تلویزیون، کیفیت خوبی ندارد که در واقع اینطور نیست. اگر شما به وضوح تصویر تلویزیون ال جی خود را مقداری پایین تر از حالت پیش فرض قرار دهید، دستگاه از نظر وضوح با تصاویر کانالها هماهنگ شده و همخوانی خوبی ایجاد می شود تا تصاویر با کیفیت بهتر و بالاتری نمایش داده شوند.

تنظیم ته رنگ در تلویزیون ال جی

از دیگر گزینه های تنظیم رنگ تلویزیون ال جی، تنظیم ته رنگ در تلویزیون ال جی است.

 اینکه می‌گوییم تنظیم ته رنگ در تلویزیون، منظورمان از ته رنگ، رنگی است که در قسمت زمینه وجود دارد و در حالت پیش فرض در بهترین حالت قرار گرفته است. توصیه کارشناسان و تکنسین های با تجربه تلویزیون ال جی در این زمینه این است که بهتر است این گزینه را ثابت نگه دارید و تغییری در آن صورت نگیرد.

 ممکن است با تغییر گزینه زمینه تصویر رنگ دیگری پیدا کند و رنگ ها به شکل واقعی و شفاف مشاهده نگردند. پس پیشنهاد ما همچنان این است که گزینه تنظیم ته رنگ در تلویزیون ال جی را تغییر ندهید.

اهمیت تنظیم تصویر تلویزیون ال جی

تنظیم تصویر تلویزیون ال جی و تغییرات در آن باعث می شود تا تصویر دریافتی در بهترین حالت خود قرار گرفته و بهینه سازی گردد. به این مورد اهمیت دهید که وجود بهترین کیفیت برای تصویر به معنای روشن ترین و یاشارپ ترین تصاویر نمی باشد. ممکن است در هنگام خرید محصول برخی از فروشندگان با تغییر مقدار نور یا کنتراست این موضوع به شما القا کنند که کیفیت نمایشگر بسیار عالی است! اما با مقایسه با تصاویر عادی می توانید دچار شک و تردید شوید که انتخاب شما ممکن است اشتباه باشد.

 تنظیمات غیر استاندارد در بلندمدت باعث میشود، که به چشمان مخاطب آسیب وارد شده و نمایشگر نیز دچار ایراد و ضعف گردد. بهتر است که در تنظیمات شدت رنگ، روشنایی، کنتراست و دیگر موارد در ارتباط با تنظیمات رنگ و تصویر تلویزیون ال جی، اطلاعات کافی و لازم را داشته باشید تا در صورت استفاده از فیلم ها و فایل ها و بازی ها بهترین کیفیت تصویر نصیب شما گردد و فقط با یک الگوی کالیبراسیون تصاویر را دریافت نفرمایید.

علت نگاتیو شدن تصویر تلویزیون

یکی دیگر از مشکلات بهم ریختگی رنگ تلویزیون ال جی و سامسونگ نگاتیو شدن تصویر صفحه تلویزیون است. این مشکل یکباره برای تلویزیون ایجاد می‌شود و ممکن است تا پیش از آن، هیچ ایرادی در عملکرد تلویزیون دیده نشده باشد. عوامل مختلفی باعث بروز مشکل نگاتیو شدن تصویر می‌شوند. مهم‌ترین علت ایجاد این مشکل، وارد آمدن ضربه محکم به دستگاه است. دلیل دیگر می‌تواند تغییر در تنظیمات تلویزیون و استفاده از کابل‌های اشتباه باشد.
هنگام بروز این مشکل، بهتر است چند بار تلویزیون خود را روشن و خاموش کنید تا به حالت عادی برگردد. چنانچه پس از مدتی باز هم با این مشکل روبه‌رو شدید و تصاویر به‌صورت نگاتیو نمایش داده شدند، تنظیمات تلویزیون را به حالت اولیه بازگردانید. آنچه که باعث می‌شود تصاویر به‌صورت نگاتیو نشان داده شوند، می‌تواند به دلیل وجود مشکل در مدار GAMMA یا ایراد در مدار برد تیکان باشد. اگر برای مدت طولانی تصاویر به‌صورت نگاتیو روی صفحه به نمایش در آمدند، نیاز به تعویض برد تیکان وجود دارد. این کار را بهتر است به تعمیرکار ماهر بسپارید. کارشناسان تعمیرات لوازم خانگی کاردون می‌توانند مشکل دستگاه شما را رفع کنند.

علت دو تصویر شدن تلویزیون

دلیل اصلی دو تصویر شدن تلویزیون، وجود اشکال در برد تیکان یا T-CON است و هیچ ارتباطی به رنگ‌های پنل تلویزیون ندارد. حل این مشکل، نیاز به تخصص و مهارت دارد و بهتر است با تعمیرکار تماس بگیرید.

سوالات متداول

مهم‌ترین علت آبی شدن رنگ تلویزیون ال جی، خرابی بک‌لایت تلویزیون است. در صورتی که برخی از لامپ‌های ال ای دی تلویزیون خراب شوند،‌ نور سفید ال ای دی به آبی تغییر پیدا می‌کند.

کابل های تلویزیون را چک کنید که مشکلی نداشته باشند. پس از آن تلویزیون خود را ریست کنید. در صورتی که مشکل برطرف نشد باید از تکنسین بخواهید تلویزیون شما را بازدید کند.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

1 Comment
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی مرادی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
چرا وقتی کابل hdmi وصل میکنم به تلویزیون، باعث بهم ریختگی تصویر تلویزیون میشه؟ بدون وصل کردنش با آنتن خوبه