لوگوی کاردون

چرا ماشین ظرفشویی آبگیری نمی کند؟

Why does the dishwasher not drain
فهرست محتوا

یکی از مشکلات رایج در ماشین‌های ظرفشویی، آبگیری نکردن آن‌ها است. دلایل گوناگونی برای این که ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند وجود دارند؛ از خرابی شیر ورودی گرفته تا ایراد در برد الکترونیکی دستگاه. در این مطلب قصد داریم به علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی بپردازیم. اگر ماشین ظرفشویی شما هم با این مشکل روبه‌رو است، پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای این مقاله از تعمیرات لوازم خانگی کاردون همراه باشید.

نحوه آبگیری ماشین ظرفشویی

هنگامی که ماشین ظرفشویی را روشن می‌کنید، آب از طریق شیر شیلنگ وارد شیر برقی دستگاه می‌شود. سپس با دستور برد، شیر برقی اجازه می‌دهد آب به محفظه پایینی دستگاه وارد شود. پس از مدتی که آب محفظه را پر می‌کند، هیدرواستات دستگاه تشخیص می‌دهد که میزان آب مورد نیاز برای شست‌وشو تکمیل شده است. هیدرواستات به شیر برقی فرمان می‌دهد تا از ورود آب بیشتر جلوگیری کند.

چرا ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند؟

Why does the dishwasher not drain

دلایل زیادی برای آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی می‌تواند وجود داشته باشند. چنانچه برخی قطعات دستگاه دچار ایراد و مشکل شوند، آبگیری انجام نمی‌گیرد. در اینجا قصد داریم به مشکلات مربوط به عدم آبگیری ماشین ظرفشویی بپردازیم.

چرا آب وارد ماشین ظرفشویی نمی‌شود؟

دلیل نیامدن آب داخل ظرفشویی می‌تواند به چند مورد بستگی داشته باشد. اول باید از ورودی شیر آب به ظرفشویی اطمینان حاصل کنید. ممکن است شیر ورودی خراب شده باشد. دلیل دیگر می‌تواند به خراب بودن سنسور هیدرواستات مربوط باشد. خرابی برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی نیز می‌تواند دلیل دیگری برای وارد نشدن آب به دستگاه باشد.

وقتی ماشین ظرفشویی آب پر نمی‌کند دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث آن شوند. در وهله اول باید ببینیم شیر ورودی آب باز است یا نه. اگر شیر ورودی باز بود، می‌توانیم به سراغ موارد دیگر برویم.

۱) اتصالات نادرست شیر ورودی آب

یکی از مواردی که به عنوان دلیل نیامدن آب داخل ظرفشویی مطرح می‌شود، اتصالات نادرست شیر ورودی آب است. این مشکل باعث خواهد شد دستگاه نتواند آبگیری کند. باید ورودی‌های آب به ماشین ظرفشویی را چک کرد و از سلامت اتصالات و شیلنگ‌ها اطمینان حاصل نمود.

۲) خرابی شیر ورودی آب یا شیربرقی

مرحله بعدی، بررسی شیر ورودی آب است. دلیل وجود شیر ورودی آب، باز شدن و ورود آب به ماشین ظرفشویی شما می‌باشد. اگر ماشین ظرفشویی آب پر نمی‌کند ممکن است مشکل در شیر ورودی آب معیوب باشد.
ممکن است دریچه ورودی آب مسدود شده باشد. دریچه ورودی آب باعث می‌گردد که در هنگام استفاده، آب وارد ماشین ظرفشویی شود. معمولاً شیر ورودی آب دستگاه، در پایه پانل سمت چپ، در داخل ماشین ظرفشویی قرار دارد.
از حوله‌های تمیز و خشک برای تمیز کردن اطراف دریچه استفاده کنید. به کمک چراغ قوه، دهانه شیر را مورد بررسی قرار دهید. امکان دارد چیزی در دهانه شیر گیر کرده باشد و از ورود آب جلوگیری کند. اگر همه چیز خوب به نظر می‌رسد، مشکل می‌تواند یک نقص الکتریکی یا مکانیکی در شیر ورودی آب باشد و نیاز به بررسی یک متخصص دارد.

۳) مشکل در مسیر آبرسانی

از دیگر دلایل مربوط به عدم آبگیری ماشین ظرفشویی تأمین نشدن آب لازم برای سیستم آبرسانی دستگاه است. در صورت تأمین نشدن مقدار آب موردنیاز، فرآیند آبگیری تکمیل نمی‌شود و شستشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی انجام نخواهد شد.
برای حل این مشکل در ابتدا باید از باز بودن کامل شیر آب ورودی به دستگاه اطمینان پیدا کرد. همچنین، باید توجه داشت که فشار پایین آب نیز می‌تواند در روند آبگیری دستگاه اختلال به وجود بیاورد. پس بهتر است پیش از اینکه به سراغ احتمالات دیگر بروید، از میزان فشار مناسب آب مطمئن شوید.

۴) شکستگی شیرهای ورودی آب

برای تعمیر ماشین ظرفشویی که آبگیری نمی‌کند بهتر است شیرهای ورودی آب را چک کنید. ممکن است شیرهای ورودی آب یا شیلنگ‌ها دچار شکستگی شده باشند. برای بررسی این مورد بهتر است:
۱. ماشین ظرفشویی خود را از برق جدا کنید.
۲. شیر ورودی آب را پیدا و بررسی کنید که شیلنگ‌هایی که به آن وصل شده‌اند، چروک یا خم نشده باشند. اگر چنین بودند، آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.
۳. اگر شیلنگ‌ها سالم هستند، فلکه آب ورودی را ببندید و شیلنگ‌ها را جدا نمایید (از یک سطل برای قرار دادن شیلنگ‌ها استفاده کنید تا آب روی زمین نریزد).
۴. مطمئن شوید که هیچ مانعی در دریچه قرار ندارد.
۵. سپس شیر ورودی آب را با یک مولتی متر تست کنید تا از تداوم آن اطمینان حاصل نمایید.
۶. اگر معیوب است، آن را تعویض کنید. اگر سالم است، شیلنگ‌ها را دوباره وصل کنید.
۷. هنگامی که یک شیر جدید نصب کردید، آب را دوباره باز و بررسی کنید که آیا ماشین ظرفشویی شما در حال حاضر آبگیری می‌کند یا خیر.

۵) خرابی سنسور سطح آب

دیگر دلیل نرسیدن آب به ماشین ظرفشویی می‌تواند خرابی قطعه هیدرواستات دستگاه باشد. این قطعه میزان آب وارد شده به ماشین ظرفشویی را تنظیم می‌کند. معمولاً این قطعه در مواقع آبگیری کردن دستگاه فعال می‌شود. هنگامی که ماشین ظرفشویی روشن است و برای شستشوی ظروف آبگیری انجام نمی‌شود، به احتمال زیاد هیدروستات دستگاه دچار مشکل شده است.
خراب شدن پلاتین، سفت یا شل شدن پیچ‌های هیدرواستات و همچنین فرسوده شدن شیلنگ ورودی به این قطعه، از دلایل عدم کارکرد صحیح آن هستند. این قطعه امکان تعمیر ندارد و چنانچه خراب شود، باید آن را تعویض کنید.

۶) مشکل در میکرو سوئیچ درب یا مسیر تخلیه

میکرو سوئیچ درب ماشین ظرفشویی برای اطمینان از بسته شدن ایمن درب و همچنین عدم نشت آب به بیرون است. اگر سوئیچ معیوب شود، ممکن است مانع از ورود آب به ماشین ظرفشویی شما شود.
نحوه بررسی سوئیچ درب به صورت زیر است:
۱. اگر قبلاً برق ماشین ظرفشویی خود را قطع نکرده‌اید، برق را قطع نمایید.
۲. سوئیچ درب را پیدا کنید (در صورت لزوم، دفترچه راهنمای کاربر خود را برای دستورالعمل‌ها مورد بررسی قرار دهید).
۳. سوئیچ درب را جدا کنید.
۴. سوئیچ درب را با یک مولتی متر تست نمایید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
۵. اگر معیوب است، آن را تعویض کنید. اگر سالم است، آن را دوباره در ماشین ظرفشویی خود قرار دهید.

۷) خرابی سوئیچ شناور

برای پیدا کردن علت این که ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند در مرحله بعد باید به سراغ بررسی سوئیچ شناور رفت. این قطعه در ماشین ظرفشویی قرار دارد تا اطمینان حاصل شود مقدار مناسبی از آب در طول چرخه شستشو وارد دستگاه می‌شود. اگر سوئیچ شناور کار خود را متوقف کند، ممکن است ماشین ظرفشویی شما با مقدار مناسب آب پر نشود.
نحوه بررسی سوئیچ شناور به این صورت است که:
۱. ماشین ظرفشویی را از برق بکشید.
۲. قفسه پایینی ماشین ظرفشویی را خارج کنید. اگر ماشین ظرفشویی شما یک صفحه ضربه‌گیر دارد، آن را نیز بردارید.
۳. سوئیچ شناور را پیدا کنید (آن را می‌توانید در پایین ماشین ظرفشویی پیدا کنید).
۴. مطمئن شوید که سوئیچ شناور گیر نکرده باشد. اگر چنین است، آن را به اطراف حرکت دهید تا گیر آن برطرف شود. سپس دستگاه را دوباره روشن کنید.
۵. اگر ماشین ظرفشویی هنوز کار نمی‌کند، برق را دوباره خاموش کنید و سوئیچ شناور را بردارید.
۶. سوئیچ شناور را با یک مولتی متر تست نمایید تا از سلامت آن اطمینان پیدا کنید.
۷. اگر معیوب است، آن را تعویض کنید. اگر سالم است، آن را دوباره در ماشین ظرفشویی خود قرار دهید.

۸) خرابی تایمر یا برد الکترونیکی

در مدل‌های جدید ماشین‌های ظرفشویی، برد الکترونیکی را جایگزین تایمر کرده‌اند. برد الکترونیکی وظیفه ارتباط برقرار کردن بین بخش‌های مختلف دستگاه و ارسال فرمان شروع به کار هر قسمت را دارد. اگر برد الکترونیکی یا تایمر ایراد داشته باشد، امکان دارد برخی قطعات مانند شیر برقی، سوییچ شناور یا سوییچ قفل درب به درستی کار نکنند. وجود مشکل در برد یا تایمر ممکن است از رسیدن جریان برق به قطعات مختلف جلوگیری کند و در نتیجه، همین مورد علت آبگیری نکردن ماشین ظرفشویی باشد.

اما در کل، احتمال خراب بودن برد کمتر از دیگر موارد است. پس بهتر است اول، موارد و احتمالات دیگر را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که امکان تعمیر برد وجود ندارد و در صورت خرابی، باید آن را تعویض کنید.

دلیل توقف آبگیری ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی شما شروع به آبگیری می‌کند و پس از چند ثانیه پیش از آنکه به میزان مورد نیاز برسد متوقف می‌شود، به احتمال زیاد مشکل از سوئیچ شناور دستگاه خواهد بود. سوئیچ شناور قطعه‌ای است که میزان آبگیری دستگاه را تعیین می‌کند. با خرابی این قطعه، یا دستگاه آبگیری نمی‌کند یا پیش از موعد، آبگیری متوقف می‌شود. شما می توانید برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

قطع نشدن آبگیری ماشین ظرفشویی

این مشکل رایجی است که در ماشین‌های ظرفشویی به وجود می‌آید و ممکن است راه حل ساده‌ای داشته باشد. در اینجا، محتمل‌ترین دلایل این مشکل و نحوه رفع آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
اگر ماشین ظرفشویی شما بیش از اندازه پر می‌شود، دو جزء به احتمال زیاد باعث ایجاد این مشکل هستند: شیر ورودی آب و سوئیچ شناور. اگر مشکل شما این است که چرا ماشین ظرفشویی آب را تخلیه نمی‌کند، دو جزء اول را نادیده بگیرید و به بررسی پروانه تخلیه بپردازید.
۱. شیر ورودی آب را پیدا کنید.
۲. دریچه را برای هر گونه نشانه آسیب و اینکه آیا می‌تواند به درستی باز و بسته شود، بررسی کنید.
۳. اگر ایراد داشته باشد، باید تعویض شود. اگر سالم است، باید سوئیچ شناور را بررسی کنید.
سوئیچ شناور به برد کنترل ماشین ظرفشویی می‌گوید که ماشین ظرفشویی چه زمانی آب کافی در خود دارد. اگر به درستی کار نکند، ممکن است ماشین ظرفشویی شما پر از آب شود.

چرا آب وارد ظرفشویی نمی‌شود؟

وقتی ماشین ظرفشویی آب پر نمی‌کند یکی دیگر از علت‌های آن می‌تواند نشت آب باشد. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما صدای پمپ شدن آب به بیرون را می‌شنوید اما ماشین ظرفشویی به اندازه کافی از آب پر نمی‌شود. به طور معمول، دلیل این اتفاق این است که آب در سینی باریک دستگاه جمع می‌شود.

نحوه تعمیر ماشین ظرفشویی که آبگیری نمی‌کند

برای تعمیر ماشین ظرفشویی که آبگیری نمی‌کند اول باید مشکل اصلی را پیدا کنید. به همین دلیل، بهتر است موارد زیر را بررسی کنید.
۱. فشار آب را بررسی کنید. وقتی ماشین ظرفشویی آبگیری نمی‌کند یکی از دلایل، کم بودن فشار آب ورودی است.
۲. شیر ورودی و دریچه آن را چک کنید تا دچار گرفتگی نشده باشد.
۳. به اتصالات آب و شیلنگ‌ها دقت کنید تا دچار تاب خوردگی و شکستگی نشده باشند.
۴. ممکن است دلیل این که ماشین ظرفشویی آب پر نمی‌کند، خرابی هیدرواستات باشد. این قطعه وظیفه مدیریت و تنظیم جریان آب ورودی را دارد.
۵. سوئیچ شناور را خارج کنید و آن را با مولتی متر تست کنید. ممکن است مشکل اصلی، به دلیل خرابی این قطعه باشد.
۶. دلیل دیگر می‌تواند خرابی میکرو سوئیچ درب ماشین ظرفشویی باشد. این قطعه را خارج نمایید و با مولتی متر آن را تست کنید.
۷. اگر هیچ‌کدام از موارد بالا مشکل را حل نکردند، باید به سراغ برد الکترونیکی یا تایمر بروید. برای بررسی برد الکترونیکی باید از یک تعمیرکار خبره کمک بگیرید. در صورت نیاز می‌توانید با کارشناسان تعمیرات لوازم خانگی کاردون تماس حاصل کنید.

هیدرواستات ماشین ظرفشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

هیدرواستات ماشین ظرفشویی جز کاربردی ترین و مهم ترین قطعات دستگاه است که ظاهر آن بسیار به کلید تبدیل است که از همین رو به آن کلید تبدیل نیز می گویند. وظیفه این قطعه تنظیم کردن آب ورودی به و حفظ ماشین ظرفشویی در برابر آبگیری اضافی دستگاه است. به بیان ساده تر هیدرواستات کلیدی است که وقتی آب داخل دیگ ماشین ظرفشویی به آن فشار می آورد، وارد عمل شده و باعث تنظیم آن می شود. این قطعه دقیقا مشابه به هیدرواستات ماشین لباسشویی عمل می کند.

ماشین ظرفشویی به درستی با آب پر نمی‌شود

همان طور که گفته شد، علت عدم آبگیری مداوم ظرفشویی به احتمال زیاد از سنسور هیدرواستات یا سوئیچ شناور دستگاه است. چنان چه این قطعات دچار مشکل باشند، ماشین ظرفشویی به اندازه کافی آبگیری نمی‌کند. وظیفه این قطعات، تنظیم میزان آب ورودی و اعلام توقف آن است.

سوالات متداول

اگر متوجه شده‌اید که آب وارد دستگاه نمی‌شود ممکن است اتصالات ورودی آب مشکل داشته باشد یا شیر برقی یا شیر ورودی آب خراب شده باشد. دلیل دیگر شامل خرابی هیدرواستات و برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی می‌شود.

ماشین ظرفشویی‌های مدرن با آب بسیار کمی کار می‌کنند و از این لحاظ اقتصادی هستند. اما اگر متوجه می‌شوید که مشکلی در شست‌وشوی ظروف وجود دارد، ممکن است سنسور هیدرواستات ماشین ظرفشویی مشکل داشته باشد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

3 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیدا
11 ماه قبل

خداقوت
ماشین لباسشویی هرچند وقت یکبار سرویس میخواد؟ سرویس نشدنش میتونه باعث آبگیری ناقص ماشین لباسشویی بشه؟ برای ما و واقعا عذاب آور شده

یسنی
6 ماه قبل

سلام
ماشین ظرفشویی در صورت آبگیری نکردن ممکنه که گرفتگی داشته باشه از داخل؟ یعنی غذایی چیزی داخلش گیر کرده باشه؟

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  یسنی
5 ماه قبل

با سلام
منظورتون از آب گیری نکردن یعنی آب دستگاه تخلیه نمی شود؟