لوگوی کاردون

علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

The reason for not drying the washing machine
فهرست محتوا

گاهی اوقات بعد از اتمام شستشو ماشین لباسشویی متوجه می‌شوید، لباس‌ها هنوز خیس یا نیمه خیس هستند. در این حالت، چه چیزی را باید بررسی کرد تا مشکل برطرف شود؟ اگر لباس‌های شما در ماشین لباسشویی خشک نمی‌شوند، ممکن است مشکلات متعددی باعث این امر باشند. در این راهنما به شما خواهیم گفت که چه چیزی را بررسی کنید تا بفهمید چرا ماشین لباسشویی، لباس‌های شما را خشک نمی‌کند. این راهنما برای ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک کاربرد دارد. ما همه‌ دلایل را فهرست می‌کنیم تا شما بتوانید ماشین لباسشویی خود را بدون توجه به برند یا نوع آن، بررسی کنید. با وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون همراه باشید تا علت خشک نکردن ماشین لباسشویی خود را دریابید.

خشک نشدن لباس در ماشین لباسشویی

Clothes not drying in the washing machine

دلایل متعددی برای خشک نکردن ماشین لباسشویی وجود دارند که برخی از آن‌ها را بدون کمک متخصص می‌توانید رفع کنید ولی با توجه به بالا رفتن هزینه قطعات بهتر است از یک متخصص این حرفه کمک بگیرید. به این نکته توجه داشته باشید که اساس کاری همه ی لباسشویی‌ها یکسان است و تفاوتی ندارد که برند دستگاه شما اسنوا، جی پلاس یا ال جی و حایر و… باشد.

۱) استفاده از برنامه مناسب برای لباس ها

برچسب‌های مراقبت روی لباس‌های خود را بررسی نمایید تا مطمئن شوید که از مناسب‌ترین برنامه استفاده خواهید کرد. لباس‌ها با توجه به جنسشان باید با برنامه‌ی متناسب با آنها شسته شوند. در صورتی که از برنامه نامناسب استفاده کنید لباس‌ها خشک نمی‌شوند و به مرور زمان بافت و الیاف لباس آسیب می‌بیند.

۲) عدم رعایت استاندارد ظرفیت لباسشویی

مطمئن شوید که دستگاه را بیش‌ از حد بار نمی‌کنید. لباسشویی‌هایی که قابلیت خشک کن دارند، معمولا ظرفیت‌های شستشو و خشک کردن متفاوتی دارند. برای اینکه مقدار کافی هوا در گردش باشد، در طول چرخه خشک کردن به فضای بیشتری در درام نیاز است. اگر دستگاه در طول چرخه خشک کردن بیش ‌از حد پر شده باشد، لباس‌های شما به درستی خشک نمی‌شوند. برای ماشین لباسشویی‌های اتومات معمولی نیز بیش از حد پر کردن دستگاه، می‌تواند مانع خشک کردن مناسب لباس‌ها شود. 

۳) قطع شدن برق ماشین لباسشویی

خشک نکردن لباسشویی ممکن است به قطع شدن برق آن مربوط شود. اگر این‌طور است، امکان دارد مدار برق آن قطع شده باشد. قبل از بررسی مدارها، بسیار محتاط باشید، زیرا خطر برق‌گرفتگی هنگام کار با مدارهای لباسشویی وجود دارد.
مطمئن شوید که همه دکمه‌ها و چرخه‌ها به درستی انتخاب شده‌اند. پس از انجام این کار، مطمئن شوید که سیم برق لباسشویی ساییده نشده و کاملاً به برق وصل شده باشد. تمامی قطعات و سیم‌های برق ماشین لباسشویی هم باید کاملا سالم و در مدار باشند.

۴) تمیز نبودن فیلتر تخلیه لباسشویی و مسدود بودن شیلنگ تخلیه

فیلتر تخلیه در جلو و سمت چپ دستگاه قرار دارد و با چرخش خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز خواهد شد. شیلنگ تخلیه در پشت دستگاه قرار دارد و با جلو کشیدن دستگاه قابل رویت است. اگر یکی از این دو مورد به علت جرم و رسوب مسدود شوند آب داخل دستگاه خارج نخواهد شد و داخل دیگ باقی می‌ماند و همین امر سبب خشک نشدن لباس‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل کافی است سرویس‌های دستگاه را به صورت مرتب انجام دهید. ما در کاردون با کامل‌ترین سرویس نگهداشت دستگاه‌ها در خدمت شما هستیم.

۵) خراب شدن ترانس برد الکترونیکی

The breakdown of the electronic transmission of the washing machine

دلایل مختلفی برای خراب شدن ترانس برد الکترونیکی ماشین لباسشویی شما وجود دارد. در این حالت، ترانس برد الکترونیکی ماشین لباسشویی به طور جزئی یا کامل به دستورات شما پاسخ نمی‌دهد. خراب شدن ترانس برد الکترونیکی در 80 درصد موارد می‌تواند ناشی از خرابی برد رابط کاربری یا برد کنترل اصلی باشد. در باقی موارد این مشکل مربوط به خرابی تایمر (در ماشین‌های لباسشویی قدیمی)، قفل درب، خرابی سوئیچ درب یا حتی مشکلات منبع تغذیه است.
اگر علت خشک نکردن ماشین لباسشویی به ترانس برد الکترونیکی آن برگردد، بررسی آن فقط از عهده تکنسین متخصص برمی‌آید. در چنین مواقعی، بهتر است بدون داشتن دانش فنی، وارد کار نشوید.

۶) معیوب شدن موتور لباسشویی

عملیات خشک کن در ماشین لباسشویی‌های اتومات معمولی توسط دور تند انجام می‌شود. اگر موتور ماشین لباسشویی به دلیلی نتواند به دور تند برود، ماشین لباسشویی لباس‌ها را نمی‌تواند خشک کند. پس یکی از دلایل اصلی کار نکردن خشک کن ماشین لباسشویی خرابی موتور ماشین لباسشویی است. پس اگر ماشین لباسشویی شما به دور تند نمی‌رود، حتما باید از سالم بودن موتور ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید.

۷) درست نبودن تنظیمات ماشین لباسشویی

استفاده از تنظیمات نامناسب برای خشک کردن لباس‌های شسته شده، قطعاً می‌تواند بر کیفیت خشک کردن لباس‌ها تأثیر بگذارد. به‌ عنوان‌ مثال، نباید تنظیمات خشک کردن یا چرخه ملایم را برای یک دسته از لباس‌های پر از شلوار جین، حوله و ملحفه انتخاب نمایید. اگر چنین کنید، ممکن است لباس‌های شسته‌شده به صورت مرطوب بیرون بیایند، زیرا تنظیمات خیلی کم را انتخاب کرده‌اید.
از این گذشته، دانستن نحوه شستن لباس‌های سنگین مانند حوله‌ها یک چیز و دانستن تنظیمات مناسب برای خشک کردن آن‌ها، چیز دیگری است. برای اطمینان از عدم کاربرد حرارت زیاد یا خیلی کم نیز به نمادهای لباسشویی روی لباس‌های خود توجه کنید. این نمادها نشان می‌دهند که بهترین تنظیم برای خشک کردن ماشین لباسشویی کدام است. بنابراین علت خشک نکردن ماشین لباسشویی می‌تواند به انتخاب تنظیمات نادرست و نامتناسب با لباس‌ها برگردد.

۸) خرابی پمپ تخلیه

Failure of the drain pump of the washing machine

یک علت خشک نکردن ماشین لباسشویی، پمپ تخلیه است. این احتمال وجود دارد که پمپ تخلیه ماشین لباسشویی مسدود یا معیوب شده باشد. اگر ماشین لباسشویی شما تمام آب را خارج نمی‌کند و لباس‌ها هنوز خیس هستند، ممکن است پمپ تخلیه با زباله مسدود شده یا احتمالاً دچار خرابی شده باشد. همچنین ممکن است یک جسم خارجی در پمپ و داخل شیلنگ تخلیه گیر کرده باشد. تست پمپ تخلیه در چنین شرایطی برای اطمینان از درست کار کردن آن الزامی خواهد بود. توصیه می‌کنیم که بدون داشتن دانش فنی لازم، اقدام به تعویض پمپ تخلیه نکنید. قطعات و تنظیمات ماشین لباسشویی بسیار حساس هستند و باید به دقت باز و بسته شوند.

۹) آبگیری نکردن لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی مانند گذشته پر نمی‌شود، ممکن است مشکلاتی در شیلنگ، شیر آب، فیلترها، شیر ورودی یا واحد کنترل آب وجود داشته باشد. این مشکلات بسیار گسترده هستند. بهتر است با متخصصان کاردون تماس بگیرید تا تمامی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. در این مورد بهتر است ابتدا فشار آب ساختمان را بررسی کنید، سپس دستگاه را جلو کشیده و از  عدم وجود تاخوردگی شیلنگ در پشت دستگاه مطمئن شوید. اگر مشکل دستگاه شامل دو مورد فوق نبود بهتر است با متخصصان کاردون تماس بگیرید تا تمامی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

۱۰) نرسیدن هوا به ماشین لباسشویی

محل دیگری که پرز می‌تواند جریان هوا را مسدود کند، دریچه بیرونی است که هوای لباسشویی از آنجا خارج می‌شود. اگر دستگاه شما به درستی کار می‌کند، جریان بدون مانعی از هوای گرم هنگام کار از دریچه خارج خواهد شد. اگر زمان خشک کردن طول می‌کشد، لباس‌ها خشک نمی‌شوند یا هوا را از دریچه بیرونی احساس نمی‌کنید، احتمالاً دریچه خروجی اگزوز لباسشویی مسدود شده محل دیگری که پرز می‌تواند جریان هوا را مسدود کند، دریچه بیرونی است که هوای لباسشویی از آنجا خارج می‌شود. اگر دستگاه شما به درستی کار می‌کند، جریان بدون مانعی از هوای گرم هنگام کار از دریچه خارج خواهد شد. اگر زمان خشک کردن طول می‌کشد، لباس‌ها خشک نمی‌شوند یا هوا را از دریچه بیرونی احساس نمی‌کنید، احتمالاً دریچه خروجی اگزوز لباسشویی مسدود شده است.
یکی از رایج‌ترین دلایل و علت خشک نکردن ماشین لباسشویی قرار گرفتن آن در کمد بسیار است. اگر ماشین لباسشویی در کمد دیواری نصب شود، درهای کمد باید دارای منافذ تهویه در بالا و پایین درب باشند. جلوی ماشین لباسشویی به حداقل 10 سانتی‌متر و طرفین آن به 5 سانتیمتر فضا برای گردش هوا نیاز دارد. قسمت پشتی ماشین لباسشویی نیز به حدود 15 سانتیمتر فاصله از دیوار یا عقب کابینت نیاز خواهد داشت.

توجه داشته باشید که این مورد مربوط به دستگاه‌های مجهز به سیستم خشک کن صد درصد یا ایرواش می‌باشد

سوالات متداول

دلیل خشک نکردن ماشین لباسشویی، عدم تخلیه مناسب آب از درام ماشین لباسشویی، خرابی پمپ تخلیه، مشکل موتور ماشین لباسشویی و برد الکتریکی آن است.

برخی از ماشین لباسشویی‌ها دارای قابلیت خشک کن صد در صد هستند که با استفاده از المنت و دمیدن گرما به لباس‌ها رطوبت لباس‌ها را به طور کامل از لباس‌ها می‌گیرند. اما در اکثر مدل‌ها ماشین لباسشویی‌ها فاقد این قابلیت هستند و با دور تند آب لباس‌ها را می‌گیرند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر حسین
1 سال قبل

سلام لباسشویی درب وسط هیتاشی خشک کن کار میکند ولی لباسهای خیس است و اینقدر قطعات رو چک کردم تا متوجه شدم حین خشک کن در دور زیاد اب کمی از شیر برقی وارد لباسشویی میشود میخواستم بدونم علت چیست که موقعه خشک کن اب میریزد و جلوی خشک شدن لباس میشود ممنونم راهنمایی کنید

نادیا
1 سال قبل

ماشین لباسشویی من موقع آب گیری یکم آب از گوشه در میریزه بیرون میخواستم بدونم میشه تعمیر کرد درشو یا باید کلا عوض شه؟ واقعا نمیتونم اینجوری باهاش کار کنم چون همیشه لباس ها نیمه خیسن

حسنی
11 ماه قبل

با سلام
ببخشید من وقتی که از مایع ماشین لباسشویی استفاده می کنم لباس های داخل ماشین خوب خشک نمیشن دلیلش چیه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  حسنی
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
شما احتمالا بیش از حد مایع رو داخل جاپودری میریزید و سعی کنید به اندازه استفاده کنید مشکلی پیش نخواهد اومد.