لوگوی کاردون

تعمیر آب خوردگی تلویزیون

Repair of TV corrosion

آنچه در این مطلب خواهید خواند

تصور اینکه آب به لوازم برقی نفوذ کند کمی وحشتناک است، اما باید بگوییم که بسیار محتمل است که این اتفاق رخ بدهد. مثلا ممکن است بر اثر چکه سقف یا نظافت تلویزیون با مواد شوینده و بی دقتی آب وارد دستگاه تلویزیون شود و فلت و پنل آن را معیوب کند. بر این اساس در تیم تعمیرات لوازم خانگی کاردون تصمیم گرفتیم در این قسمت از مطالب بررسی کنیم و ببینیم آیا آب خوردگی تلویزیون تعمیر می‌شود؟ و باید در مواجهه با آب خوردگی تلویزیون چه کارهایی انجام دهیم. پس اگر نیاز به تعمیر تلویزیون آب خورده دارید این مطلب برای شما گردآوری شده است.

منظور از آب خوردگی پنل تلویزیون چیست؟

What is the meaning of TV panel corrosion

در واقع پنل تلویزیون یک قسمت مهم و اصلی محسوب می‌شود که تصاویر را به شما نشان می‌دهد. مهمترین قسمت‌های تشکیل دهنده تلویزیون را پنل، برد و سیم کشی داخلی آن تشکیل داده‌اند که حساس ترین و آسیب پذیر ترین آنها پنل است. ممکن است به هر شکلی آب و رطوبت وارد پنل تلویزیون شود. نفوذ آب ممکن است باعث سولفاته شدن اجزای پنل و برد شود.

نشانه‌های آب خوردگی پنل تلویزیون

وقتی که آب به هر دلیلی وارد تلویزیون شما شود، شما شاهد نشانه‌های متعددی خواهید بود. ظاهر شدن خطوط عمودی یکی از شایع‌ترین نشانه‌های آب خوردگی پنل است. در بعضی موراد ممکن است تصویر به طور کلی سیاه شود یا اینکه تلویزیون روشن نشود. در این موارد آب به کابل‌های زیر پنل تلویزیون نفوذ می‌کند. در بعضی موارد نیز ممکن است آب به داخل پنل نفو‌ذ کند و به احتمال قوی پشت صفحه نمایشگر و در بین لایه‌های کریستال مایع پنل شکل بگیرد. هر چقدر هم که سعی کنید این قطرات پاک نمی‌شوند. با گذشت مدتی از این اتفاق بر اثر نفوذ آب به صفحه پنل با لکه‌های سیاه و جوهری رو به رو می‌شوید که باعث آسیب رساندن به تصویر تلویزیون و پنل خواهند شد. به طور کلی خیلی کمتر امکان دارد تا به پنل آسیب وارد شود اما ممکن است آب به داخل پیکسل‌ها نفوذ کرده باشد که در این موارد می‌توان با دستگاه‌هایی نظیر لیزر این پیکسل‌ها را ترمیم کرد، با این حال ممکن است سطح آب در حدی باشد که پنل آسیب بیشتری ببیند و دیگر قابل تعمیر نباشد. در این حالت برای تعمیر تلویزیون آب خورده و پنل آن باید از یک تکنسین در این خصوص کمک بخواهید. از مهم‌ترین نشانه‌های ال سی دی آسیب دیده از آب خوردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
۱. قطع و وصل شدن تصویر تلویزیون
۲. دوگانه شدن تصویر و تفاوت در رنگ و نور
۳. ایجاد لکه یا نوار رنگی، سفید یا سیاه بر روی تصویر
۴. ایجاد لکه های جوهری شکل بر روی صفحه نمایشگر
۵. ایجاد خطوط عمودی بر روی صفحه نمایشگر

هنگام آب رفتن در تلویزیون چه کار کنیم؟

اگر تلویزیون شما دچار آب خوردگی شد باید بدانید که نفوذ آب به هر دستگاه الکترونیکی سبب اتصال کوتاه می‌شود و همین موضوع باعث آسیب و خوردگی در مسیرهای فلزی روی برد اصلی دستگاه خواهد شد. اولین نکته این است که بدانید برای تعمیر آب خوردگی تلویزیون باید اجزایی که در معرض آب قرار گرفته‌اند به خوبی خشک شوند تا کارکردن دوباره آنها میسر شود. در این قسمت چند راهکار برای آب خوردگی تلویزیون در اختیار شما می گذاریم.
۱. از کارهای ضروری هنگام برخورد با پنل تلویزیون آب خورده این است که با مشاهده نفوذ آب به دستگاه سریعا آن را از برق بکشید. وقتی برق در اجزای اصلی تلویزیون وجود نداشته باشد از بروز آسیب‌های جدی تر جلوگیری می‌شود.
۲. روی دستگاه را با یک پارچه خشک به خوبی تمیز کنید تا اثری از آب نماند.
۳. قاب تلویزیون را باز کنید و تا جایی که در دسترس و دید شماست را در معرض هوا قرار دهید. برای باز کردن لایه‌ها و اجزای مختلف تلویزیون به ابزار و آچارهای مختلفی نیاز دارید شاید نیاز باشد از متخصص تعمیر پنل آبخورده تلویزیون کمک بخواهید پس با یک تعمیرکار تلویزیون در این خصوص تماس بگیرید.
۴. تا زمانی که آب ازدستگاه خارج و به طور کامل خشک نشده باشد آن را به برق وصل نکنید. ترکیب رطوبت آب و جریان برق آسیب‌های هزینه سازی را رقم خواهد زد.
۵. از باد گرم سشوار برای خشک کردن مدارها استفاده نکنید.

آب خوردگی تلویزیون ال ای دی

در آب خوردگی تلویزیون ال ای دی آسیب دیدگی در فلت تلویزیون ممکن است رخ بدهد. به بیانی دیگر یکی از اتفاق‌های متداول در آب خوردگی تلویزیون این است که فلت و برد آن صدمه می‌بیند. فلت زیر قاب دستگاه و زیر یک سطح در قسمت جلویی تلویزیون قرار دارد و ارتباط دهنده پنل و بردها است. تا حدی می‌توان فلت و برد آدرس‌دهی تلویزیون آبخورده را تعمیر کرد اما در صورتی که رطوبت ناشی از آب به فلت طوری سرایت کند که سبب اختلال در مسیر ارتباطی یا آی‌سی پردازنده شود، باید مین برد را تعمیر کرد. به طور کلی در بیشتر موارد آب خوردگی تلویزیون، دستگاه قابل تعمیر خواهد بود. همانطور که توضیح دادیم آب باعث سولفاته شدن مدار پنل تلویزیون خواهد شد. در موارد معدودی ممکن است به برد تیکان هم آسیب وارد شود این قطعه اطلاعات تصویر را پردازش می‌کند و ارتباط مستقیم با قطعه‌ی پنل دارد یعنی وظیفه مهمی در نشان دادن تصویر تلویزیون را به عهده دارد.

آب خوردگی در تلویزیون ال سی دی

در تلویزیون‌های ال سی دی از هیچ چراغی برای نمایشگر استفاده نمی‌کنند اما در نمایشگر لوله‌های فلورسنت تعبیه شده‌اند که پشت صفحه نمایشگر قرار گرفته است و همین فلورسنت‌ها باعث تولید نور می‌شود. تمامی موارد ذکر شده در خصوص فلت و برد تلویزیون در مورد ال سی دی‌ها هم صدق می‌کند فقط اگر نیاز به تعمیر آبخوردگی پنل تلویزیون باشد مشکلی که در خصوص آب خوردگی تلویزیون ال سی دی وجود دارد این است که به علت قدیمی بودن این دستگاه ممکن است قطعات آن به راحتی در بازار یافت نشود پس بهتر است در هنگام نفوذ آب به داخل دستگاه آن را از برق کشیده و با تکنسین ماهر تماس بگیرید تا بیشتر به قطعات آسیب وارد نشود.

هزینه تعمیر تلویزیون‌های آب خورده

از آنجایی که تعمیر تلویزیون آب خورده می‌تواند انواع مختلفی از ایرادات را در بر گیرد و هر کدام از این ایرادات به روش خاصی رفع می‌شوند، هزینه‌های تعمیر آنها بسیار باهم تفاوت دارد. دقت کنید که هر صفحه نمایشگر تعدادی فلت پنل دارد و هر فلت دارای صدها خط و مسیر ارتباطی است، تعدادی از این خطوط و مسیرها اطلاعات تصویر و برخی دیگر ولتاژهای مختلف تغذیه پردازشگرهای فلت‌ها هستند در هر آبخوردگی احتمال دارد تعدای از آنها آسیب ببینند و معیوب شوند. در برخی مواقع با تعمیر پنل آبخورده تلویزیون رو به رو هستیم که آسیب بسیاری دیده اما گاهی بخش کوچکی از یک فلت و یا یک قطعه حفاظتی آسیب دیده که با کمترین هزینه تعمیر خواهد شد. در بدبینانه ترین حالت هم در اثر آب خوردگی صفحه نمایشگر تلویزیون تنها یک خط نازک در تصویر ایجاد می‌شود اما به دلایل فنی مختلف تعمیر آن ممکن نیست. بر حسب اینکه تعمیر پنل آبخورده تلویزیون شما ال ای دی باشد یا ال سی دی هزینه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد. همچنین بسته به نوع برند دستگاه نیز قیمت خریداری و تهیه قطعات تعویضی یا میزان پیچیدگی در تعمیرات برای تکنسین متفاوت خواهد بود. پس در این زمینه حتما با یک متخصص در تعمیر آبخوردگی پنل تلویزیون و اجزای آن مشورت کنید.

تعمیر تلویزیون آب خورده چگونه انجام می‌شود؟

در تعمیر تلویزیون آب خورده ابتدا پنل و فلت‌های دستگاه توسط تکنسین به درستی بررسی و چک می‌شود. در این خصوص تشخیص داده خواهد شد که میزان آسیب دیدگی چه مقدار است و آیا امکان تعمیر آب خوردگی تلویزیون وجود دارد؟ بررسی بخش‌های آسیب دیده بسیار پیچیده است و نیاز به تخصص و دانش کافی دارد به طوری که در اتصال فلت‌ها به پنل در 1 میلیمتر ۲۰ کانال ارتباطی وجود دارد که ممکن است تعدادی آسیب دیده و تعدادی سالم باشند. در صورتی که آسیب به دستگاه بسیار زیاد باشد و نشود اجزای آسیب دیده آن را تعمیر کرد که در این صورت باید قطعات جایگزین و تعویضی را در نظر داشته باشید.شما می توانید برای تعمیر تلویزیون خود از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

چگونه آب را از صفحه تلویزیون خارج کنیم؟

تمام مواردی که سبب می‌شود قطعات تلویزیون را از هم باز کنید به تکنسین مربوط می‌شود و بهتر است برای باز کردن تلویزیون اقدام نکنید. اگر آب خوردگی تلویزیون حین پاک کردن با آب ایجاد شده است با رعایت اصول ایمنی و با سر و ته و برعکس کردن تلویزیون قطرات آب از اتصالات فلت پنل دور می‌شود و خسارت را به حداقل می‌رساند. با رعایت یک فاصله معقول تلویزیون را در نزدیکی یکی از وسایل حرارتی قرار دهید. دقت کنید که آن را به بخاری یا رادیاتور نچسبانید و یک فاصله‌ای را رعایت کنید تا رطوبت و آب از دستگاه تبخیر شود. بهترین راه این است که تلویزیون را از برق بکشید و تا زمانی که خشک نشده باشد آن را به برق نزنید. این عمل ممکن است چندین روز طول بکشد.

سوالات متداول

آب خوردگی تلویزیون در بسیاری از موارد تعمیر می‌شود. در موارد بسیاری آب به فلت تلویزیون آسیب می‌رساند و با تعویض این قطعه می‌توان عیب آن را برطرف کرد. در مواردی نیز به برد آدرس‌دهی ممکن است آسیب برسد.

در صورت آب خوردگی تلویزیون ابتدا تلویزیون را خاموش کنید و دوشاخه آن را از برق خارج کنید و در سریع‌ترین زمان با تکنسین تماس بگیرید تا برای بازدید و تعمیر تلویزیون شما مراجعه کند.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

3 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناصر تاجیک
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من تلویزیون رو بچه امون با لیوان آب ریخت از بالا روش منم پشتش رو باز کردم و با سشوار سعی کردم خشکش کنم
الان ۲ روز گذشته و همچنان تلویزیون رو روشن نکردم، میخواستم بدونم که میتونم تلویزیون رو به برق بزنم یا ببرم تعمیرگاه؟

فرامرز
8 ماه قبل

سلام و وقت بخیر
میشه با سشوار تلویزیونی که آب ریخته روش رو خشک کرد؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  فرامرز
8 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
سشوار به دلیل حرارت بالایی که منتقل میکنه ممکن هست به صفحه تلویزیون و سیم کشی های داخلی آسیب وارد کنه، پیشنهاد می کنیم این کار رو انجام ندید و از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.