لوگوی کاردون

علت سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ چیست؟

What is the cause of the Samsung TV picture being black

آنچه در این مطلب خواهید خواند

احتمالا شما که این متن را می‌خوانید، با مشکل سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ مواجه هستید. یکی از مشکلات و عیب‌هایی که ممکن است تلویزیون سامسونگ به آن دچار شود تاریک شدن تصویر تلویزیون یا هاله سیاه روی تصویر تلویزیون است. زمانی که تلویزیون دچار چنین مشکلی می‌‍‌شود تصویر تاریک شده است و فقط صدا از دستگاه پخش می‌شود. با توجه به متداول بودن سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ، تصمیم داریم در این متن از تعمیرات لوازم خانگی کاردون به این اختلال بپردازیم.

دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ

یکی از دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ و هر تلویزیونی طول عمر دستگاه است. قطعات تلویزیون سامسونگ پس از مدتی استفاده مداوم نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. توجه داشته باشید که منظور از سیاه شدن تصویر تلویزیون Samsung این است که دستگاه شما صدا دارد ولی تصویر ندارد یا در مواردی ممکن است نه صدا وجود داشته باشد، نه تصویر. در صورتی که دستگاه شما روشن نمی‌شود حتما برای رفع این مشکل با تعمیرکار تماس بگیرید. در ادامه برخی از مهمترین دلایل سیاهی تصویر تلویزیون را بررسی می‌کنیم.

۱) ایراد در کابل برق تلویزیون

There is a problem with the TV power cable

هر دستگاه برقی اعم از تلویزیون و غیره دارای تعداد سیم برقی هستید که از یک سیم اصلی تغذیه می‌کنند. در اثر گذشت زمان یا کشیدگی سیم با توجه به فاصله دستگاه تا پریز برق یا قطع شدن نوارهای داخل سیم امکان دارد که برق به درستی به دستگاه نرسد و خب تصویر که مهمترین عنصر اصلی یک تلویزیون است برای پخش شدن دچار مشکل شود. ایراد در کابل برقی تلویزیون می‌تواند علت سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ باشد. علاوه بر آن فرسودگی در کابل HDMI موجب می‌شود تا سیگنال تصویر به پنل نرسد و تصویر پخش نشود.

۲) ورودی تصویر تلویزیون

تمامی تلویزیون‌ها از جمله تلویزیون سامسونگ دارای یک صفحه ورودی هستند که دارای چندین جای فیش برای اتصال کابل‌های مختلفی به کار می‌رود. تعدادی از آنها برای ورودی پخش صدا، تصویر، اینترنت و آنتن هستند. ممکن است بر اثر گذشت زمان یا استفاده نادرست از ورودی دستگاه پورت‌های ورودی شل شده یا خراب شده باشند. اما دلیل محتمل تر شاید این باشد که فیش تصویر را به پورت نادرست در ورودی دستگاه نصب کرده باشید.

۳) آپدیت نبودن تلویزیون سامسونگ

بروزرسانی یا آپدیت سیستم عامل تلویزیون مزایایی دارد. اولین و مهم‌ترین مزیت، امکان افزودن قابلیت‌هایی که اخیرا منتشر شده، به تلویزیون است. حتی اگر تلویزیون شما جدیدترین مدل نباشد، می‌توانید از طریق آپدیت سیستم عامل از آخرین قابلیت‌ها استفاده کنید. همچنین اشکالات نرم‌افزاری مختلف را رفع می‌کند. ممکن است نصب سیستم عامل جدید حاوی راه‌حل مشکل شما باشد. شاید تاریک شدن تصویر تلویزیون یا هاله سیاه تلویزیون سامسونگ شما به علت آپدیت نبودن دستگاه باشد.

۴) تنظیمات اشتباه تلویزیون

گاهی علت سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ، عدم تنظیمات در دستگاه است. امکان دارد که شما خواسته یا ناخواسته تایمر خواب تلویزیون را فعال کرده باشید. اگر تایمر را فعال کرده باشید یکی از دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون Samsung می تواند این باشد. دلیل دیگر بالانس اشتباه نور، تیرگی و روشنی تصویر است. که می‌شود با رفتن به تنظیمات دستگاه در قسمت نور تصویر آن را ریست کرد و به حالت پیش فرض دستگاه بازگرداند.

۵) خرابی‌ها و ایراداتی در سخت‌افزار تلویزیون

برای مثال با خرابی برد تیکان که آخرین مرجع پردازش تصویر قبل از اعمال به پنل تلویزیون است تصویر تلویزیون قطع می‌شود. البته در این حالت نور زمینه و یا بک لایت وجود دارد که این ایراد با توجه به ساختار خاص در تلویزیون‌های LCD سامسونگ به وفور دیده می‌شود. اختلال در این قسمت یعنی اینکه مشکل سخت افزاری به وجود آمده است. ایراد در هر یک از قطعات داخلی دستگاه به مشکل سخت افزار مربوط است؛ یعنی دیگر با هیچ تنظیمی نمی‌توان از طریق نرم افزار آن را درست کرد و رفع مشکل امری تخصصی است و باید حتما از یک متخصص کمک بخواهید.اگر تلویزیون شما دچار مشکل شده است و قصد تعمیر آن را دارید، می توانید از سرویس تعمیر تلویزیون کاردون استفاده کنید.

۶) نقص در برد پاور تلویزیون

برد پاور از قطعات مهم و حیاتی تلویزیون محسوب می‌شود. در تمامی دستگاه‌هایی که تشکیل شده از چند قطعه الکترونیکی هستند برد پاور تعبیه می‌شود، در تلویزین هم همین طور است که بدون آن امکان تامین نیرو و انرژی سایر قطعات دستگاه، به خصوص مین برد و بک لایت جهت تولید نور امکان‌پذیر نیست. برد پاور در واقع همانند یک منبع تغذیه عمل می‌کند که نیرو مورد نیاز برای روشن شدن، روشن ماندن و نمایش تصویر توسط صفحه نمایش را فراهم می‌آورد. از این رو در صورت بروز کوچک‌ترین خرابی در این قطعه، تلویزیون دیگر قادر به روشن شدن نیست که باید توسط کارشناسان متخصص در این زمینه تعمیر شود. پس ممکن است یکی از دلایل سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ شما خرابی یا نقص در برد پاور دستگاه باشد.

۷) خرابی بک لایت تلویزیون

Reasons for the Samsung TV picture to be black

سیاهی تصویر تلویزیون یا هاله سیاه تلویزیون سامسونگ می‌تواند به علت مشکل در بک لایت دستگاه باشد. در واقع می‌توان گفت خرابی بک لایت مهم ترین علت سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ است. در تلویزیون‌های LCD و LED پنل تلویزیون یا صفحه نمایش تصویر را در قالب پیکسل‌های رنگی قابل دیدن می‌کند اما تصویر به تنهایی قابل دیدن نیست، برای اینکه در این تلویزیون‌ها پیکسل‌ها به تنهایی روشنایی ندارند. در واقع نور زمینه یا بک لایت است که از پشت به صفحه تلویزیون می‌تابد و پیکسل‌های روشن شده را قابل دیدن می‌کند. در تلویزیون های ال سی دی نور بک لایت (نور زمینه) به وسیله لامپ های فلورسنت ایجاد می شود که با توجه به توان مصرفی بالا و گرمایی که از روشن بودن این لامپ‌ها ایجاد می‌شود نیاز به فضای بیشتری دارند. این لامپ‌ها با کمی اغماض همانند لامپ‌های مهتابی قابل استفاده در منزل هستند. همچنین دارای طول عمر به نسبت بالا و برای روشن شدن نیازمند یک برد تحت عنوان برد درایور یا اینورتر می باشند. به علاوه صفحه ای با عنوان دیفیوزر یا صفحه پخش کننده نور بر روی بک لایت، قرار گرفته است تا نور را در تمام صفحه به صورت یکنواخت پخش نماید. در تلویزیون‌های ال ای دی که بعد از تلویزیون‌های ال سی دی معرفی شدند، نقش روشنایی را لامپ‌های LED یا دیودهای ساطع‌کننده نور برعهده دارند. لامپ‌های ال ای دی فضای کمتری را می‌گیرند و به همین دلیل باعث کوچک‌تر شدن قطر تلویزیون‌ها شده‌اند.
اختلال در این اجزا می‌تواند دلیل سیاه شدن صفحه تلویزیون ال ای دی سامسونگ و نوع ال سی دی آن باشد. وقتی تصویر تلویزیون سیاه می‌شود در حالی که صدا هست، احتمالا بک لایت آسیب دیده است. بدین صورت که شما در حال تماشای برنامه ی تلویزیونی خود هستید به یک باره تصویر تلویزیون بطور کامل سیاه می‌شود و این امر درحالیست که صدای تلویزیون همچنان در حال پخش است. وقتی تصویر تلویزیون شما سیاه می‌شود شما می‌توانید با یک چراغ قوه نور را به صورت مورب به صفحه بتابانید در صورتی که تصویر را مشاهده می‌کنید، بک لایت تلویزیون شما خراب شده است و باید تعمیر یا تعویض شود.

۸) خرابی پنل تلویزیون

در واقع صفحه نمایشگر یک تلویزیون پنل آن است که یکی از مهمترین اجزای این دستگاه است. آسیب دیدن آن ممکن است موجب سیاه شدن تصویر تلویزیون و ایرادات این چنینی شود. یکی از رایج ترین و مهم‌ترین دلایل خرابی پنل تلویزیون وارد شدن ضربه به آن است. تیره شدن تصویر پخش شده از صفحه و یا ایجاد خط روی تصویر از جمله مشکلاتی است که در اثر برخورد ضربه و اشیای نوک تیز با صفحه نمایش تلویزیون ایجاد می‌شود. در بیشتر این موارد مجبور به تعویض پنل تلویزیون خواهید شد. اگر شاهد خطوط عمودی روی صفحه نمایش تلویزیون خود هستید احتمال خراب شدن پنل تلویزیون زیاد است. دقت کنید که اگر این خطوط عمودی از بالاترین نقطه صفحه نمایش شروع شده‌اند و در پایین‌ترین نقطه صفحه نمایش به اتمام رسیده‌اند احتمال این که پنل تلویزیون شما خراب نباشد و مشکل از فلت‌های ارتباطی و یا برد تیکان باشد نیز وجود دارد. شایان ذکر است تعمیر این قطعات نسبت به تعویض و یا تعمیر پنل تلویزیون بسیار کم هزینه تر است.

روش‌های کاربردی در رفع مشکل سیاه شدن تصویر تلویزیون سامسونگ

امکان دارد علت سیاه شدن تصویر تلویزیون با توجه به مدل دستگاه سامسونگ می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال تلویزیون‌های سامسونگ سری F با ضعف در برد مین و برد پاور رو به رو هستند یا سامسونگ سری ES دارای دو سری بک لایت هستند که معمولا با خراب شدن یک سری از ال ای دی ها نصف تصویر تیره می‌شود. در واقع امکان دارد بنا به مدل دستگاه ضعف آن نیز متفاوت باشد اما ما در این قسمت روش‌های کاربردی برای تمامی مدل‌ها را خواهیم گفت.
۱. دقت در تنظیمات دستگاه
۲. در صورت نیاز دستگاه را ریبوت یا ری استارت کنید
۳. چک کردن برق وروردی دستگاه
۴. از سلامت پورت‌های ورودی تلویزیون اطمینان حاصل کنید
۵. در صورت شکستگی، پنل باید تعویض شود
۶. مشکلات مربوط به پنل و بک لایت باید توسط متخصص چک شود
۷. دستگاه را آپدیت کنید

سایه دار شدن تصویر تلویزیون سامسونگ

Samsung TV image shading

هر تلویزیونی به دلایلی دچار یکسری اختلالات می شود. تلویزیون سامسونگ هم از این امر مستثنی نیست و در اثر استفاده نادرست و یا فرسودگی قطعات درگیر خرابی خواهد شد. از این مشکلات در تلویزیون ها میتوان به سایه دار شدن تصویر تلویزیون سامسونگ اشاره داشت. در حالیکه می دانیم، این برند بسیار پرطرفدار و شناخته شده است و محصولات باکیفیتی تولید می کند.

اگر در ذهنتان این سوال وجود دارد که علت سایه انداختن تلویزیون سامسونگ چیست؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید.

در پاراگراف پیشین اشاره کردیم که از مشکلات هر تلویزیون و یا تلویزیون های سامسونگ وجود هاله و یا لکه سیاه رنگ برای تصویر می باشد . هاله های سیاه رنگ می توانند بر روی هر قسمتی از تلویزیون ایجاد شود. لکه های سیاه می توانند در وسط، سمت چپ، راست، بالا و پایین تلویزیون ال سی دی شما مشاهده شوند که در این صورت تماشای برنامه خود را به راحتی نخواهید داشت.

 اگر لکه های سیاه در قسمت زیرین صفحه نمایش وجود داشته باشد، خواندن زیرنویس ها و متوجه شدن به نوشته ها بسیار سخت خواهد بود.

 این لکه های سیاه و این هاله های تیره رنگ مانند مورچه های سیاه بر روی تصویر تلویزیون سامسونگ قرار می گیرند.

علت سایه‌دار شدن تصویر تلویزیون سامسونگ

با وجود هاله‌های سیاه و سایه‌دار شدن تصویر تلویزیون سامسونگ کیفیت تصویر دچار اختلال می‌شود. مشکل به وجود آمدن لکه سیاه بر روی تلویزیون می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. از این علت‌ها وجود گرد و خاک، گذر طول عمر مفید دستگاه و وجود رطوبت و گرمای زیاد است.

استفاده بیش از اندازه و طولانی مدت از تلویزیون سامسونگ نیز می‌تواند دلایل وجود هاله یا لکه سیاه روی تصویر تلویزیون سامسونگ باشد. از دلایل فنی و مهم ایجاد هاله و یا لکه سیاه بر روی تصویر تلویزیون سامسونگ، ایراد در پیکسل، خرابی پنل و خرابی قسمت بک لایت است.

کثیفی پنل دستگاه تلویزیون سامسونگ

 اگر میزان گرد و غبار بر روی منافذ تلویزیون بیش از اندازه باشد؛ به مرور زمان این گرد و غبار، وارد پنل تلویزیون می شود و باعث ایجاد هاله سیاه بر روی صفحه نمایش می گردد. برای رفع این اختلال باید پنل تلویزیون ال ای دی و ال سی دی سامسونگ در هر لایه به ترتیب تمیز گردد.

 در برخی موارد از تعمیرات پنل، نیاز به تعویض پنل تلویزیون وجود دارد. عمر مفید پنل ها محدود است که در صورت تمام شدن باید تعویض گردند.

می توان از مهمترین علت هاله یا لکه سیاه بر روی صفحه نمایش تلویزیون و سایه دار شدن تصویر تلویزیون سامسونگ، پنل دستگاه باشد. قابل ذکر است که تمیزی این منافع از کارهایی است که باید به دست افراد متخصص انجام شود. پنل قسمتی بسیار پیچیده است و هرگونه اقدام ناشیانه می تواند باعث آسیب به تلویزیون شما شود. پس برای اینکه از بروز آسیب های بیشتر به دستگاه شما جلوگیری شود تعمیر و تمیز شدن پنل را به دست متخصصان کاردون بسپارید.

سوالات متداول

سیاه شدن تصویر تلویزیون می‌تواند به دلیل تنظیمات، کابل‌های ورودی، برق، یا مشکلات سخت‌افزاری دستگاه نظیر خرابی بردهای تلویزیون، بک لایت یا پنل باشد.

ابتدا بررسی کنید کابل برق آن مشکلی ندارد و برق به درستی به دستگاه می‌رسد. بعد از آن کابل HDMI و دیگر کابل‌های دستگاه خود را چک کنید. در صورتی که تنظیمات تلویزیون شما نیز مشکلی نداشت، به احتمال زیاد دستگاه مشکل سخت‌افزاری دارد و باید توسط تکنسین متخصص بررسی شود.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

1 Comment
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عزیز ویسی
11 ماه قبل

ببخشید از کجا میشه فایل آپدیت تلویزیون سامسونگ رو دانلود کرد؟