لوگوی کاردون

دلیل سفید شدن صفحه تلویزیون چیست؟

What is the reason for the whiteness of the TV screen

آنچه در این مطلب خواهید خواند

معمولا وقتی صحبت از خرابی تلویزیون به میان می‌آید در بیشتر مواقع با تصویری غیر عادی یا مخدوش رو به رو هستیم که پی به خراب شدن دستگاه می‌بریم. از نوع رنگ تصویر یا اشکال تیرگی روشنی که روی صفحه نمایشگر ظاهر می‌شوند می‌توانیم متوجه این موضوع شویم که ایراد از کدام قطعه است که بهتر است توسط تکنسین بررسی و تعمیر شود. در خصوص سفید شدن صفحه تلویزیون نیز راه‌ها و نشانه‌هایی وجود دارد تا بتوان ایراد را پیدا کرده و به رفع مشکل سفید شدن تصویر تلویزیون بپردازیم. در این قسمت از مطالب تعمیرات لوازم خانگی کاردون علت سفید شدن صفحه تلویزیون را بررسی می‌کنیم. برای تعمیر تلویزیون خود می توانید از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

چرا تصویر تلویزیون سفید است؟

Why is the TV picture white

دلیل مهم و اصلی سفید شدن صفحه تلویزیون معمولا مربوط به برد تیکان می‌شود. اگر این قطعه معیوب شده باشد در واقع نه صدا خواهید داشت و نه تصویر و نمایشگر کاملا سفید است. سوای برد تیکان امکان دارد ایراد از مین برد هم باشد، همچنین زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد گاهی می‌توان احتمال خرابی پنل را نیز داد. یعنی زمانی که پنل مشکلی داشته و سیگنال را به درستی از مین برد دریافت نکند، تصویر سفید می شود. البته اگر درجه حرارت در برد منطقی هم بالا برود، امکان بروز خط های سفید روی نمایشگر و یا پریدن تصویر هست. پس زمانی که تکنسین مشکل سفید شدن تصویر تلویزیون را چک می‌کند، قطعاتی چون مین‌ برد، برد تیکان، پنل و خازن های روی برد تغذیه را هم نیز باید بررسی کند.

علت خطوط سفید در صفحه تلویزیون

در برخی مواقع هم ما با سفید شدن صفحه تلویزیون به طور کامل رو به رو نیستیم و تنها خطوط سفید در تلویزیون و یا کمرنگ شدن تصویر است که به چشم می‌خورد. به بررسی تعدادی از علل به وجود آمدن این خط‌ها می‌پردازیم.

۱) وقتی قطعه برد تیکان (T-CON) خراب باشد

اگر برد تیکان به درستی در محل خود قرار نگرفته باشد به علت ساختار حساسی که دارد امکان بروز خطوط سفید روی تصویر تلویزیون خواهد بود. گاهی کاربران بدون اینکه بدانند در هنگام مشاهده این خطوط چند ضربه آهسته به تلویزیون می‌زنند و خطوط محو می‌شوند. اگر برای شما هم این اتفاق افتاده مطمئن باشید که مشکل از برد تیکان است. بستگی به نوع تخریب در این قطعه تکنسین ممکن است تنها با بررسی تعدادی سیم مشکل را برطرف کند و گاهی هم امکان دارد تخریب بالا باشد و اقدامات کلی تر نیاز است.

۲) سوختن لاجیک برد

برد منطقی یا لاجیک برد (logic Board) از قطعات مهم تلویزیون است که ممکن است آسیب ببیند. سوختن این قطعه سبب به وجود آمدن خطوط سفید در تصویر و یا کمرنگ شدن تصویر است.

۳) داغ شدن قطعات

معمولا وقتی تلویزیون در محیط گرم قرار می‌گیرد طبیعی است که قطعات داخلی نیز داغ کند این اتفاق سبب می‌شود تا به عبارتی تعدادی از این قطعات آسیب دیده و خطوط ظاهر شوند. نباید تلویزیون را در محیط گرم قرار داد چون باعث خواهد شد تمامی قطعات داخلی آن در معرض سوختگی و خرابی قرار گیرند.

۴) ایراد از کابل LVDS

برای برقراری بین بردتیکان و برد اصلی تلویزیون کابلی به نام LVDS وجود دارد. در صورت مشکل یا عیب در این کابل یا عدم اتصال دقیق آن امکان بروز سفیدی صفحه و علت خطوط سفید در صفحه تلویزیون باشد.

۵) نوسانات برقی

TV electrical fluctuations

اگر تلویزیون شما یک محافظ برقی ندارد باید مطمئن باشید که به زودی با نوسانات برق شهری یا احتمال سوختن خود تلویزیون وجود دارد یا قطعات آن، یکی از علت ظاهر شدن خطوط سفید در تلویزیون و یا کمرنگ شدن تصویر همین است. برای جلوگیری از خسارت نوسانات برق بر روی تلویزیون از یک محافظ برقی ساده کمک بگیرید.

۶) ضعف در اتصالات

اگر خطوط افقی یا عمودی سفید رنگ موقتی ظاهر شده و خود به خود محو می‌شوند، امکان این وجود دارد که در اتصالات ضعف وجود داشته باشد. در این حالت خوب است تا کابل HDMI را درآورده و دوباره متصل کنید. اگر با این کار موفق به رفع مشکل خطوط سفید در تلویزیون شدید این یعنی اتصالات و چفت و بست آنها باید توسط تکنسین بررسی شود

۷) عیب در پنل

ایراد پنل تلویزیون یک مشکل اساسی است و تقریبا برای تلویزیون خطرناک است که پنل آن آسیب جدی ببیند. امکان بروز هرخطی بر اثر ضربه دیدن یا آبخوردگی پنل وجود دارد. پنل تلویزیون ممکن است بر اثر تمیز کردن با مواد شوینده، ضربه مستقیم مثل ضربه توپ یا معمولا ضربه‌های اسباب کشی و آبخوردگی دچار ایرادات جدی شود.

۸) گردوغبار و گرفتگی منافذ

Dust and clogging of TV pores

به طور قطع متوجه منافذی روی بدنه تلویزیون شده‌اید. این منافذ به جریان هوا در دستگاه کمک می‌کند تا قطعات بیش از حد گرم و داغ نشوند و آسیبی نبینند. در صورتی که این منافذ در طی مدتی با گردوغبار مسدود شده باشد ممکن است با حرارت دستگاه IC تلویزیون آسیب ببیند و مشکلاتی در تصویر آن بروز پیدا کند.

سفید شدن صفحه تلویزیون ال سی دی یا ال ای دی

سفید شدن صفحه تلویزیون‎‌‌ ال سی دی و ال ای دی می‌تواند به علت آسیب به مین برد و یا داغ شدن IC باشد. همچنین عیب در پنل این تلویزیون‌ها سبب پریدن تصویر یا سفید شدن صفحه تلویزیون خواهد شد. در این حالت شما یک صفحه سفید کامل دارید و ریموت کنترل هم کار نمی‌کند. ممکن است تلویزیون صدا داشته یا نداشته باشد. یکی از دلایل نه چندان متداول هم می تواند عیب در خازن‌های برد تغذیه باشد که ایراد در هر دو نوع تلویزیون ال ای دی و ال سی دی را رقم می زند. بهتر است در هنگام مشاهده سفید شدن تصویر یا متوجه شدن ایراد در هر یک از این قطعات تعمیر و عیب یابی را به تکنسین بسپارید.

رایج‌ترین دلایل ایجاد لکه سفید صفحه تلویزیون

علت اصلی ظاهر شدن لکه سفید در تصویر تلویزیون جدا شدن منشور لامپ‌های بک لایت است. منشورها با چسب حرارتی در محل مورد نظر چسبانده شده‌اند با گرم شدن بیش از حد دستگاه یا به مرور زمان این چسب از بین رفته و به عبارتی منشور از محل قرارگیری خود جدا می‌شود. در قسمت بک لایت تلویزیون فاصله از اهمیت برخوردار است به هر نحوی فاصله بین منشور و لامپ‌ها برهم بخورد، می تواند علت ظاهر شدن نقاط نورانی در تصویر تلویزیون باشد. در مواردی به این اختلال نشت نور هم می‌گویند.

۱) افتادن منشور روی لامپ

این مشکل می‌تواند سبب شود نور با حالتی متمرکز و فوکوس روی صفحه پولاریزه بازتاب داشته باشد و مانند نور ذره‌بین متمرکز به نظر برسد.

۲) عدم فاصله اصولی مابین لامپ و صفحه پولاریزه

به علت تخریب پایه نگهدارنده صفحه پولاریزه یا عدم دقت کافی در تعویض قطعه یا تعمیر آن توسط تکنسین یا افراد غیر حرفه‌ای موجب می‌شود این فاصله دقیق برهم بخورد و علت ظاهر شدن نقاط نورانی در تصویر تلویزیون باشد.

۳) خرابی پیکسل‌ها

تلویزیون‌های ال سی دی و ال ای دی از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شده‌اند. که واحدهای کوچکی از یک تصویر منسجم هستند و یک تصویر کلی را نشان می‌دهند. اگر در نقطه‌ای از تصویر این پیکسل‌ها آسیب ببیند ممکن است لکه سفید و نورانی روی تصویر مشاهده کنید.

عوامل موثر در سفید شدن صفحه تلویزیون

تعدادی عوامل موثر سفید شدن تصویر در تلویزیون‌هایLCD و LED وجود دارد که موجب بروز علت ایجاد هاله سفید در نمایشگر تلویزیون می‌شود:

۱) مشکلات سخت افزاری و داخلی مثل مدار،خازن،برد و اتصالات (که آنها را بررسی کردیم)

۲) افزایش دمای محیط و دستگاه

۳) وارد شدن ضربه به پنل تلویزیون

۴) آب خوردگی

برای حل مشکل تصویر سفید تلویزیون چه باید کرد؟

What should be done to solve the problem of white TV image

کم نور شدن صفحه تلویزیون یا سفید شدن صفحه تلویزیون پس از گذشت زمان یا علت‌هایی که نام بردیم ممکن است رخ بدهد. مهم است که بدانیم مشکل سفید شدن صفحه نمایش تلویزیون چگونه برطرف می‌شود؟ و راه حلی برای آن پیدا کنیم.

بهترین و ایمن‌ترین راه این است که از تکنسین ماهر در خصوص تعمیرات تلویزیون‌های جدید کمک بگیرید.

در غیر اینصورت مراحل زیر را دنبال کنید:

۱) فیش‌ و کابل‌های تلویزیون را بررسی کنید یعنی از اتصال دقیق آنها به ورودی تلویزیون مطمئن شوید. در این خصوص ابتدا به سراغ کابل تصویر بروید.

۲) از ارتباط و اتصال دقیق کابل برد تیکان و برد اصلی اطمینان حاصل کنید یعنی این اتصال باید سالم باشد.

۳) ولتاژ کابل ارتباطی برد تیکان و برد اصلی را بررسی کنید (برق ورودی باید روی 12 ولت باشد)

۴) ورودی دستگاه را چک کنید تا سالم باشد.

۵) از راه حل‌های نرم افزاری می‌توانید: دکمه Exit و Ok را باهم فشار دهید در این لحظه منوی Input/source نمایان می‌شود، ورودی HDMI را انتخاب کرده تا تصویر به وضوح خود برگردد.

سوالات متداول

اگر با روشن کردن تلویزیون تصویر تلویزیون شما سفید باقی می‌ماند، به احتمال زیاد برد تیکان دستگاه ایراد پیدا کرده است. خرابی مین برد و پنل نیز از جمله دلایل دیگر سفید شدن صفحه تلویزیون است.

ممکن است به دلیل آ‌ب‌خوردگی فلت تلویزیون دچار مشکل شود و به همین دلیل خطوط سفید روی صفحه تلویزیون ظاهر شود. همچنین خرابی پنل و پیکسل سوختگی نیز می‌تواند باعث ایجاد خطوط سفید روی صفحه تلویزیون شوند.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ahmadreza
11 ماه قبل

تلویزیون ما خودش هرچند وقت یکبار هی سفید میشه و خودش درست میشه مشکلش از کجاست؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  ahmadreza
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
پییشنهاد می کنیم که از سرویس تعمیر تلویزیون کاردون استفاده کنید تا تلویزیونتون توسط متخصصین کاردون بررسی بشه.