لوگوی کاردون

تعمیر پارگی لاستیک لباسشویی

پارگی لاستیک لباسشویی
فهرست محتوا

پارگی لاستیک لباسشویی یک مشکل معمولا رایج است که گهگاه در دستگاه‌های مختلف دیده می‌شود. این مشکل می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ اما وقتی رخ دهد، هیچ راهی به جز تعویض آن باقی نمی‌ماند. پاره شدن لاستیک لباسشویی می‌تواند باعث نشت آب از ماشین لباسشویی و خیس شدن زمین شود. لاستیک دور ماشین لباسشویی یکی از مناسب ترین مکان ها برای رشد باکتری هاست زیرا نم و رطوبت حاصل از شستن لباس ها در این بخش باقی می ماند و همین موضوع می تواند از عمر آن بکاهد. با وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون همراه شوید تا این مشکل، دلایل بروز آن و راهکارهای مقابله با آن را مورد بررسی قرار دهیم.

پارگی لاستیک لباسشویی

علت پارگی لاستیک لباسشویی

لاستیک ماشین لباسشویی در اطراف درب آن قرار دارد تا اتصال بین درب و بدنه دستگاه کاملا محکم و غیرقابل نفوذ باشد. این لاستیک همانند واشر موجود در دور درب یخچال، می‌تواند مهر و مو بسیار محکم و چسبنده‌ای را ایجاد کند. در واقع، این لاستیک از نشت آب به بیرون از لباسشویی در هنگام کار دستگاه جلوگیری خواهد کرد همچنین در هنگام فعالیت ماشین لباسشویی از لرزش و صداهای اضافی جلوگیری نماید. لاستیک ماشین لباسشویی ممکن است به مرور زمان و به دلیل فرسودگی یا فشارهای فیزیکی پاره شود یا تغییر حالت دهد. در ادامه به مهم‌ترین دلایل پارگی لاستیک لباسشویی اشاره خواهیم کرد.

تعویض لاستیک لباسشویی

انواع لاستیک درب لباسشویی

در لباسشویی از نوعی لاستیک باکیفیت و متریال خوب و چسب لاستیک ماشین لباسشویی استفاده می شود. لاستیک لباسشویی مقاومت و استحکام بالایی دارد و آب از درز لباسشویی به وسیله این لاستیک، عبور نمی کند. اگر لاستیک لباسشویی نبود، لباس ها به خوبی شسته نمی شد و کف و اب از لباسشویی خارج می شد.

از دیگر کاربرد لاستیک لباسشویی می توان به جلوگیری از لرزش دستگاه در هنگام استفاده و کارکرد، اشاره داشت. با کاهش صدا و لرزش در لباسشویی، از فرسودگی و خراب شدن درب ان در زمانی کوتاه جلوگیری می شود.

لاستیک لباسشویی دارای مدل های متنوعی است که در 3 دسته قرار می گیرند که در صورت تعمیر لاستیک پاره مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه با انواع این محصول آشنا خواهیم شد.

لاستیک ساده لباسشویی

همان طور که اشاره شد، لاستیک ماشین لباسشویی بر 3 نوع است که اولین نوع آن, مدل ساده می باشد. این نوع از لاستیک بیشتر در مدل های قدیمی دستگاه استفاده می شده است، که هنوز دستگاه های جدید وارد بازار نشده بودند.

از ویژگی های لاستیک ساده لباسشویی می تواند به نبودن شیارهایی روی سطح آن اشاره کرد. این محصول فاقد فرورفتگی است و طرحی یکسره دارد. هزینه خرید و تعویض این نوع لاستیک از دیگر مدل ها کم تر است و البته کارایی محدودتر و کم تری هم نسبت به مدل های دیگر دارد.

لاستیک نوع تک سوراخ

از انواع لاستیک ماشین لباسشویی می توان به نوع تک سوراخ اشاره داشت. بر روی این نوع محصول شیاری وجود دارد که دارای یک سوراخ است. برای همین به این نام می شناسند. لاستیک تک سوراخ می تواند، اب را در هنگام شستشو به گردش و حرکت درآورد.

لاستیک مدل چراغدار

لاستیک چراغدار برای ماشین لباسشویی در مدل های جدید طراحی شده است. بیشتر هم بر روی دستگاه های خارجی مورد استفاده دارد.

ضخامت لاستیک چراغدار از دیگر مدل ها بیشتر است و دارای دو شیار می باشد. به جز شیار برای گردش آب، شیار دیگری در سوی قرارگیری لامپ دستگاه وجود دارد.

هزینه لاستیک چراغدار از دیگر مدل ها در خرید و تعویض بیشتر است و دقت بیشتری هم لازم دارد. توصیه می شود برای تعمیر لاستیک پاره از نوع چراغدار از متخصص و تعمیرکار حرفه ای کمک بخواهید.

نکات طلایی در تعویض لاستیک پاره لباسشویی

  • برای تعویض لاستیک لباسشویی بهتر است، از متخصص و تعمیر کار زبده کمک بخواهید
  • در هنگام تعمیر لاستیک پاره از وسایل نوک تیز استفاده نفرمایید تا لاستیک جدید شما دچار اسیب نشود.
  • از چسب لاستیک ماشین لباسشویی مرغوب برای تعویض لاستیک استفاده نمایید.
  • از نشانه های تعویض لاستیک لباسشویی می توان به، نشت آب از دستگاه اشاره داشت.
  • تمیز کردن و خشک کردن شیارهای داخل دستگاه را هر دفعه پس از استفاده انجام دهید تا عمر لاستیک لباسشویی شما بیشتر شود و دچار پوسیدگی و پارگی لاستیک ماشین لباسشویی نشود

۱. گیرکردن لباس به لاستیک

در هنگام قرار دادن لباس‌ها در ماشین لباسشویی باید نهایت دقت را به عمل آورد. زیرا برخی لباس‌ها دارای فلزهایی هستند که ساییده شدن آن‌ها به لاستیک درب ماشین لباسشویی می‌تواند موجب پارگی لاستیک لباسشویی شود. قبل از هر بار شستشو، باید تمام جیب‌های لباس‌های خود را خالی کنید. زیرا اجسام سخت و کوچک مانند سکه، سنجاق و گیره کاغذ می‌توانند به لاستیک ماشین لباسشویی و سایر قطعات آن آسیب برسانند.

همچنین لباس‌ها را با سگک‌های بزرگ، دکمه‌ها یا سایر اشیا فلزی سنگین نشویید. لباس‌های دکمه‌دار و لباس‌های گلدوزی شده را نیز قبل از شستشو، پشت و رو کنید. اگر زیپ شلوار و کاپشن هنگام شستشو باز باشد، علاوه بر لاستیک ممکن است به دیگ چرخان نیز آسیب برسد.

۲. شوینده‌های ماشینی قوی

باقی‌مانده مواد شوینده قوی نیز می‌تواند رسوبات سفید رنگی را روی مهر و موم لاستیکی درب ماشین لباسشویی باقی بگذارد. برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی توصیه می‌کنند که برای رفع این مشکل از پاک‌کننده لوازم خانگی همه‌منظوره و معمولی استفاده نمایید. با استفاده مکرر از چرخه‌های آب گرم به جای آب سرد در ماشین لباسشویی نیز می‌توان تجمع رسوب‌ها را به حداقل رساند. اگر درزگیر لاستیکی ماشین لباسشویی در معرض رسوب‌های زیاد قرار گیرد و به صورت دوره‌ای نیز تمیز نشود، به مرور زمان می‌پوسد و پاره می‌شود. توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از پارگی لاستیک لباسشویی از شوینده‌های ماشینی بسیار قوی استفاده نکنید.

برخی از تولیدکنندگان، فقط مواد شیمیایی «بدون کلر» را برای نگهداری و تمیز کردن قطعات و اجزای ماشین‌های لباسشویی تایید می‌کنند. همچنین اخطار در مورد عدم استفاده از سفیدکننده روی مهر و موم لاستیکی، معمولا در دفترچه راهنمای دستگاه مورد تاکید قرار می‌گیرد. این امر علاوه بر خرابی لاستیک لباسشویی مضرات دیگری هم دارد. مثلا پارچه‌های سفید یا روشن ممکن است در اثر جذب مواد سیاه رسوب‌کرده روی مهر و موم لاستیکی، برای همیشه تیره شوند.

۳. رسوب گرفتن لاستیک

تجمع رسوب روی لاستیک ماشین لباسشویی به مرور زمان و دلایل مختلف رخ می‌دهد. وجود آب‌لوله‌کشی سنگین، از مهم‌ترین دلایل ایجاد رسوب روی لاستیک ماشین لباسشویی است. همچنین همان‌طور که در مورد قبل به آن اشاره شد، برخی از شوینده‌های قوی نیز رسوباتی را روی این لاستیک ایجاد خواهند کرد. در عین حال، کثیفی‌های لباس‌ها نیز به این لاستیک نفوذ می‌کنند و به مرور زمان باعث پارگی لاستیک لباسشویی خواهند شد. برای جلوگیری از تشکیل رسوب روی لاستیک باید هر از چند گاهی به وسیله یک شوینده مناسب و دستمال نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید.

در مواردی ممکن است لباس‌ها بین لاستیک درزگیر درب و درام داخلی دستگاه قرار بگیرند. این امر ممکن است باعث پارگی یا آسیب دائمی به لباس و لاستیک شود. بار بیش از حد سنگین به یاتاقان‌های دستگاه شما نیز فشار وارد می‌کند که به نوبه خود می‌تواند باعث خرابی زودرس لباسشویی شود.

تعویض لاستیک درب لباسشویی

مراحل تعویض لاستیک درب لباسشویی

مراحل تعویض لاستیک معیوب درب لباسشویی به شرح زیر است.

۱. مقدمات

ابتدا ماشین لباسشویی را از برق بکشید تا در اثر روشن شدن تصادفی آن، احتمال آسیبی وجود نداشته باشد. در صورت امکان، پنل جلویی را باز کنید. این کار در همه مدل‌های ماشین لباسشویی امکان‌پذیر نیست اما در سایر مدل‌های ماشین لباسشویی، یک فرآیند لازم است. مخزن مواد شوینده لباسشویی را بردارید و به دنبال پیچی در پشت آن بگردید.

پانل ضربه (زیر پانل جلویی بزرگ) و هر پانل کوچک‌تر دیگری در جلوی دستگاه را جدا کنید. برخی از پانل‌های ضربه‌ای را می‌توان تنها پس از باز کردن فیلتر با پیچ‌گوشتی سر صاف و سپس جدا کردن شیلنگ تخلیه، جدا کرد. درب دستگاه را باز کنید و به دنبال پیچ‌هایی در زیر آن بگردید که پانل جلویی را وصل می‌کنند. در صورت امکان، لولای درب را هم باز کنید.

دستگاه را با دقت روی پشت آن قرار دهید، به طوری که درام کمی پایین بیاید. اکثر ماشین‌های لباسشویی یک نوار کوچک در لبه بیرونی درزگیر لاستیکی درب دارند. آن را به طور کامل از مهر و موم جدا کنید. این کار را با یک پیچ‌گوشتی سر صاف انجام دهید.

۲. جدا کردن لاستیک قدیمی

در این مرحله از تعویض لاستیک قدیمی به دلیل پارگی لاستیک لباسشویی باید مهر و موم درب را با استفاده از انگشتان خود یا یک پیچ‌گوشتی سر صاف از لبه دیگ جدا کنید. اگر مقاومتی احساس کردید، کار را متوقف نمایید و گیره‌های نگه‌دارنده لاستیک را پیدا کنید. گیره‌ها را معمولا می‌توان با پیچ‌گوشتی جدا کرد. فنر یا باند نگه‌دارنده قسمت مهر و موم لاستیکی را هم بردارید. پیچ یا مهره نگه‌دارنده فنر را باز کنید تا مهر و موم باز شود و بتوان آن را جدا کرد.

در موارد نادر، لاستیک درب هیچ‌گونه گیره‌ای ندارد و می‌توان با استفاده از پیچ‌گوشتی سر صاف یا انگشتان آن را خارج کرد. از پایین شروع کنید و در هر دو جهت دور درام حرکت کنید. به موقعیت سوراخ‌های تخلیه توجه نمایید و به دنبال سوراخ‌های تخلیه کوچک در نزدیکی پایین مهر و موم باشید. مهر و موم درب جدید شما باید سوراخ‌های تخلیه را در موقعیت مشابهی داشته باشد تا آب به درستی تخلیه شود.

برخی از لاستیک درب‌ها در جای خود چسبانده شده‌اند، اما همچنان می‌توان آن‌ها را با یک انبر قوی از بدنه جدا کرد. در برخی از مدل‌ها، قفل درب نیز باید قبل از جدا شدن مهر و موم باز شود. قبل از برداشتن لاستیک به موقعیت قفل توجه داشته باشید، زیرا پس از نصب درزگیر جدید باید آن را در همان موقعیت قرار دهید.

تعمیر پارگی لاستیک لباسشویی

۳. چسباندن لاستیک ماشین لباسشویی

قبل از قرار دادن لاستیک جدید، با استفاده از یک پارچه مرطوب تمام کثیفی و کپک را از ناحیه اتصال پاک نمایید. اگر لاستیک روغن‌کاری نشده باشد، می‌توانید آن را با استفاده از چسب مخصوص درزگیر لاستیکی درب بچسبانید. این کار معمولا ضروری نیست، مگر اینکه لاستیک باید به شیلنگ تخلیه چسبانده شود. لاستیک جدید را روی دیگ لباسشویی تراز کنید. حتما سمت یکنواخت لاستیک را در سمت بالا قرار دهید تا سوراخ‌های تخلیه در پایین دستگاه قرار گیرند. اغلب علامتی مانند مثلث هم روی درزگیر و هم روی دستگاه وجود دارد تا هنگام وصل کردن لاستیک بتوانید این دو را با هم ردیف کنید.

همه قسمت‌های دیگر لاستیک مانند گیره‌ها را دوباره وصل نمایید. پانل جلویی، درب یا هر قسمت دیگری که مجبور به جدا کردن آن بودید را به سر جای خود برگردانید. ماشین لباسشویی را به برق وصل نمایید. ماشین لباسشویی را در حالت خالی و با نظارت کامل روشن کنید. اگر درب نشتی داشت، باید بررسی کنید که همه قطعات محکم وصل شده باشند.

توجه کنید که پارگی لاستیک لباسشویی می‌تواند بسیار دردسرساز شود و تعویض آن به هیچ وجه کار آسانی نیست. بهتر است کار تعویض آن را به متخصصان تعمیر و سرویس ماشین لباسشویی بسپارید.

زمان تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی

گاهی اوقات نیاز به تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود که در ادامه به برخی از این مواقع اشاره می‌کنیم.

۱. پاره شدن لاستیک دور محفظه لباسشویی

پاره شدن لاستیک دور محفظه درب ماشین لباسشویی به هیچ وجه قابل تعمیر نیست. در واقع اگر این لاستیک پاره شود، راهی به جز تعویض آن برای شما باقی نمی‌ماند. چراکه پاره شدن لاستیک لباسشویی می‌تواند باعث نشت آب به بیرون از ماشین لباسشویی و به کف آشپزخانه شود. هنگام تعویض این لاستیک باید نوع مناسب و مشابه آن را در بازار پیدا کنید. اگر خودتان وقت انجام این کار را ندارید، می‌توانید از تکنسین‌های کاردون بخواهید تا آن را برای شما انجام دهند.

پارگی لاستیک لباسشویی

۲. رسوب و سیاه شدن لاستیک

پرز، کثیفی و رشد کپک می‌توانند به رسوب و سیاه شدن لاستیک لباسشویی منجر شوند. این رسوب‌ها ممکن است مانع از ایجاد آب‌بندی درب شوند که خطر نشت آب از دیگ را ایجاد می‌کند. این موضوع می‌تواند جدی باشد، بنابراین باید علت رسوب را شناسایی و فورا برطرف کرد تا از نشت آب به خانه به دلیل آسیب احتمالی به لاستیک جلوگیری نمود. تمیز کردن تجمعات رسوبی سیاه اطراف لاستیک درب لباسشویی می‌تواند دستگاه شما را در وضعیت خوبی نگه دارد. همچنین از آسیب‌های جدی‌تر و احتمالی ناشی از نشت آب به کف خانه شما جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

پارگی لاستیک لباسشویی راهی جز تعویض ندارد و ما در این مقاله روش تعویض آن را توضیح دادیم. اما اگر حوصله و زمان این کار را ندارید، می‌توانید از خدمات ما بهره‌مند شوید. تعمیرات لوازم خانگی کاردون از صفر تا 100 خدمات ماشین لباسشویی را به شما عزیزان ارائه می‌کند.

سوالات متداول

تعمیر این لاستیک فایده‌ی چندانی ندارد. به همین دلیل بهتر است در صورت پاره شدن لاستیک ماشین لباسشویی آن را تعویض کنید.

با خشک کردن مرتب بعد از هر بار شستشو، تمیز کردن و استفاده از مواد شوینده‌ی مرغوب عمر لاستیک درب ماشین لباسشویی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

1 Comment
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
9 ماه قبل

چرا میگویید حتما باید عوض شود لاستیک ماشین از قسمت پایین پاره شد اب ریزی داشت لذا لاستیک را باز کردم و ۱۸۰ درجه چرخاندم و بستم ، حداقل سه سال است مشکل نداشته است