لوگوی کاردون

چه چیزهایی را می توان در ماشین ظرفشویی شست؟

چه چیزهایی را می توان در ماشین ظرفشویی شست
فهرست محتوا

ماشین‌ ظرف‌شویی به یک جزء اصلی در بسیاری از آشپزخانه‌های مدرن تبدیل شده‌ است. اما می‌توان گفت این ماشین هنوز هم به‌طور گسترده نسبت به سایر لوازم‌خانگی، بیشتر نادیده گرفته می‌شود. با ماشین ظرف‌شویی می‌توان در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی فوق‌العاده‌ای  داشت. علاوه بر این، می‌توانید با خیال راحت به تمیز کردن سایر وسایل خانه که ربطی به بشقاب، کارد و چنگال شما ندارند، بپردازید. ماشین ظرفشویی به قدری کاربردی است که خیلی از افراد می‌خواهند همه‌ی وسایلشان را در آن شستشو دهند. اینجا است که سوال پیش می‌آید چه چیزهایی را می توان در ماشین ظرفشویی شست؟ پاسخ این سوال در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

اقلامی که می توان در ماشین ظرفشویی شست

What things can be washed in the dishwasher

ماشین ظرف‌شویی با از بین بردن لکه‌های چرب غذاها، ظروف مختلف را پاک می‌کند. در سینک ظرف‌شویی شما می‌توانید همه چیز را بشویید. اما شستن برخی اقلام در فضای کوچک ماشین ظرف‌شویی، امکان‌پذیر نیست، مانند شستن قابلمه‌ در ظرفشویی. البته این مورد، مربوط به انواع بزرگ قابلمه‌ها است. در ماشین ظرفشویی علاوه بر شستن انواع ظروف و قاشق و چنگال به استثنای ظروفی که در قسمت بعدی از آنها نام می‌بریم می توان وسایلی را شست که شاید قبلا به آن فکر نکرده بودید. در ادامه مطلب به اینکه چه چیزهایی را می توان در ماشین ظرفشویی شست و چه چیزهایی را نمی توان در ظرفشویی شست، خواهیم پرداخت. بنابراین دیگر سردرگم نخواهید شد که آیا قاشق چای‌خوری با روکش نقره عمه بزرگتان از این چرخه جان سالم به در می‌برد یا خیر.

۱) دستکش فر سیلیکونی

شستن دستکش‌های سیلیکونی در ماشین ظرف‌شویی ایمن است. آن‌ها را روی قفسه بالایی و در یک چرخه شستشوی منظم قرار دهید.

۲) دستگیره‌های لوازم‌خانگی

تا زمانی که دستگیره‌ها پلاستیکی باشند، قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرف‌شویی کاملاً ایمن است. آن‌ها را در یک کیسه توری بریزید و در قفسه بالایی ظرف‌شویی قرار دهید.

۳) اسفنج و دستمال‌های آشپزخانه

قرار دادن اسفنج‌ها، دستمال‌ها و حوله‌های قابل استفاده مجدد در قفسه بالایی ظرف‌شویی، ایمن است. اما برس‌هایی با دسته‌های بلند و پرزدار باید در جای ظروف قرار گیرند.

۴) سینی گردان ماکروویو

به‌طور کلی، این میزهای گردان شیشه‌ای را می‌توان در قفسه پایینی داخل ماشین ظرف‌شویی شست. اما قبل از گذاشتن آن در ماشین ظرف‌شویی، دفترچه راهنمای ماکروویو خود را بخوانید.

اگر ساکن تهران هستید و قصد تعمیر ماشین ظرفشویی خود را دارید، می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران کاردون استفاده کنید.

۵) شستن میوه در ظرفشویی

اگر وقت کمی دارید و مقدار میوه‌ها برای آماده کردن زیاد است، می‌توانید با استفاده از ماشین ظرف‌شویی خود برای آبکشی آن‌ها کمی زمان بخرید. میوه‌های خود را روی قفسه بالایی ماشین ظرف‌شویی و دستگاه را بر روی حالت آبکشی قرار دهید. شستن میوه در ظرفشویی یک راه مدرن است و به مذاق افراد سنتی خوش نخواهد آمد.

۶) لوفا و اسفنج حمام

از آنجایی‌ که باکتری‌ها دوست دارند در گوشه و کنار لوفاها و اسفنج‌های حمام پناه بگیرند، تمیز کردن آن‌ها با دست بسیار سخت است. بنابراین قرار دادن آن‌ها در قفسه بالایی ماشین ظرف‌شویی راهی آسان و کارآمد برای خلاص شدن از شر میکروب‌های تجمع‌یافته می‌باشد.

۷) برس مو، برس آرایش و مسواک

در پاسخ به سوال چه چیزهایی را می توان در ماشین ظرفشویی شست، اقلام متفاوتی را می توان نام برد. از جمله برس و مسواک. موها را از برس بردارید و شانه کنید تا از مسدود شدن مجرای فاضلاب جلوگیری شود. سپس آن‌ها را در سبد کارد و چنگال قرار دهید و با حالت تمیز کردن منظم بشویید. اگر هر یک از این موارد دارای قطعات چوبی یا موهای طبیعی هستند، باید با دست شسته شوند. مسواک و سر آن را هم می‌توان به این روش ضدعفونی کرد.

۸) جا صابون و جا مسواک

لوازم حمام، مانند ظروف صابون و جا مسواک، به‌راحتی می‌توانند مواد آلوده را جذب کنند. برای ضدعفونی کردن این اقلام، آن‌ها را حداقل هفته‌ای یک بار روی قفسه بالایی ظرف‌شویی قرار دهید و با مواد شوینده بشویید.

۹) کلاه

کلاه‌ها معمولاً عرق می‌کنند و چرب می‌شوند. اما انداختن آن‌ها در ماشین لباسشویی ممکن است شکل آن‌ها را از حالت معمولی خارج کند. در عوض، کلاه خود را در اطراف گیره‌های قفسه بالایی ماشین ظرف‌شویی محکم نمایید تا علاوه بر تمیزی، شکل آن هم ثابت بماند.

۱۰) اسباب‌بازی

What can not be washed in the dishwasher

اسباب‌بازی‌های پلاستیکی بچه‌ها و حیوانات خانگی (اگر با باتری کار نکند و نرم و لطیف باشد) را می‌توان در یک چرخه شستشوی سبک، تمیز و ضدعفونی کرد. از گزینه‌ی گرما یا خشک کردن برای جلوگیری از ذوب شدن اسباب‌بازی‌ها اجتناب کنید.

۱۱) سطل زباله

سطل‌های زباله کوچک‌تر که از پلاستیک یا فلز سخت ساخته شده‌اند، مانند سطل‌های زباله حمام یا دفتر کار ، به‌راحتی می‌توانند در قفسه پایینی ظرف‌شویی قرار بگیرند. اگر سطل زباله شما دارای درب چرخان است، می‌توانید آن را هم برای شستشو داخل سطل بیندازید. سطل‌ تمایل به تجمع گردوغبار و میکروب دارد. بنابراین خوب است از تمیز کردن آن با دست خودداری کنید و این کار کثیف را به ماشین ظرف‌شویی خود بسپارید.

۱۲) کلیدها

کلیدها یکی از کثیف‌ترین چیزهایی هستند که ما با خود حمل می‌کنیم. اما تمیز کردن آن‌ها در ماشین ظرف‌شویی بسیار آسان است. فقط مطمئن شوید که ابتدا کلیدهای الکترونیکی را از روی جاکلیدی خود برداشته‌اید.

۱۳) ابزار باغبانی

قرار دادن ابزار باغبانی در ماشین ظرف‌شویی با حرارت بالا، یک راه عالی برای از بین بردن هرگونه آفت‌کش و بقایای معلق مانده از آخرین پروژه باغبانی شما است. اگر ابزارهای شما دسته‌های چوبی دارند، بهتر است از قرار دادن آن‌ها در ماشین ظرف‌شویی خودداری کنید. زیرا این کار می‌تواند به ابزار باغبانی شما آسیب برساند. برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، ابزار خود را پس از شستشو، کاملاً خشک کنید. با این مورد پاسخ سوال این که چه چیزهایی را می توان در ماشین ظرفشویی شست وسیع تر از آنچه فکر می کردیم می‌شود.

چه چیزهایی را نمی توان در ماشین ظرفشویی شست

How to wash things in the dishwasher

ماشین ظرف‌شویی وسایل را خیلی خوب تمیز می‌کند و کار با آن راحت است. تا اینجا دیدیم که چه چیزهایی را می توان در ماشین ظرفشویی شست. اما این به این معنی نیست که همه چیز قابلیت شستشو در ماشین ظرف‌شویی را دارد. قرار دادن برخی اقلام در داخل ماشین ظرف‌شویی، حتی در یک چرخه ملایم، بسیار غیرقابل‌پذیرش می‌باشد. بنابراین ممکن است سوال پیش ‌آید که چه چیزهایی را نمی توان در ماشین ظرفشویی شست؟ در ادامه به این سوال پاسخ داده شده است.

۱) لیوان‌های بسیار ظریف

ظروف شیشه‌ای شکننده می‌توانند به راحتی خراشیده یا بشکنند. بنابراین اگر برای آن‌ها ارزش قائل هستید، آن‌ها را با دست بشویید. حتی لیوان‌های نوشیدنی بادوام نیز می‌توانند در ماشین ظرف‌شویی بی‌افتند و به‌مرور زمان لک سفید ایجاد کنند. شوینده‌های قلیایی، لیوان را به آرامی حل می‌نمایند و تشکیلات کریستالی ریز بر جای می‌گذارند.

۲) ظروف کریستال

ظروف شیشه‌ای کریستالی خود را فقط در حالت سرد بشویید. زیرا دمای بالای ماشین ظرف‌شویی و مواد شوینده قلیایی می‌توانند سرب را به شکل محلول تبدیل کنند که برای سلامتی مضر است.

۳) فلزات ظریف

نقره استرلینگ، آلومینیوم، برنج و مس در ماشین ظرف‌شویی شما تغییر رنگ می‌دهند. اقلام آلومینیومی سبک نیز می‌توانند به سایر اقلام را در حین چرخه شستشو آسیب بزنند.

۴) ظروف تفلون یا نچسب

پوشش‌های نچسب به‌سرعت در ماشین ظرف‌شویی شما خراب می‌شوند. پس از شستن قابلمه و ماهیتابه تفلون در ماشین ظرفشویی خودداری کنید. بهتر است دستورالعمل‌های تمیز کردن سازنده را دنبال کنید تا عمر آن‌ها را افزایش دهید.

۵) سرامیک‌های نقاشی شده با دست

اقلام براق، طلایی‌رنگ یا رنگ‌شده با دست، در ماشین ظرف‌شویی شما کدر و محو می‌شوند. اقلام شکننده نیز می‌توانند با فشار به سایر اقلام یا حتی در اثر فشار حرارتی آسیب ببینند.

۶) چوب، مواد چسب‌دار یا کامپوزیت

چسب در ماشین ظرف‌شویی ذوب یا نرم می‌شود و دما و رطوبت بالا نیز به چوب آسیب می‌رساند.

۷) پلاستیک‌ها

ماشین ظرف‌شویی داغ می‌تواند برخی از پلاستیک‌ها را تغییر شکل دهد یا به آن‌ها آسیب برساند. فشار دادن اقلام پلاستیکی در فضاهای کوچک نیز ممکن است باعث تاب برداشتن آن‌ها شود. پلاستیک‌ها همچنین جرم حرارتی کمی دارند، بنابراین به خوبی در ماشین ظرف‌شویی شما خشک نمی‌شوند.

۸) قابلمه و ماهیتابه چدنی

ماشین ظرف‌شویی شما به خود چدن آسیب نمی‌رساند. اما لایه‌های محافظ تابه شما در برابر زنگ‌زدگی را پاک می‌کند و عملاً آن را نچسب می‌گرداند.

اگر از ماشین ظرفشویی برند بوش استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی بوش کاردون استفاده نمایید.

۹) وسایل دارای آلاینده‌ها

اقلام آلوده به موم، خاکستر سیگار، سموم، روغن‌های معدنی، رنگ‌های مرطوب و ابزارهای روغن‌کاری شده هرگز نباید در ماشین ظرف‌شویی شما بروند. زیرا آلودگی‌ها می‌توانند در ماشین ظرف‌شویی ته‌نشین شوند. به همین ترتیب، اشیاء آلوده به حلال‌ها یا مایعات قابل اشتعال نیز می‌توانند در ماشین ظرف‌شویی منفجر شوند، بنابراین آن‌ها را با دست بشویید.

جمع‌بندی

ماشین ظرف‌شویی یک وسیله بسیار کارآمد برای خانه محسوب می‌شود که تمام توانایی‌های آن هنوز شناخته نشده‌ است. تقریباً هر چیزی که در ماشین ظرف‌شویی جا شود و یک سری خصوصیات نداشته باشد (مثلاً برقی نباشد، با باتری کار نکند و شامل موارد بالا نشود) را می‌توان در ماشین ظرف‌شویی شست. بهتر است قبل از گذاشتن وسایل خود در ماشین ظرفشویی دستورالعمل شستشوی آن را داخل دفترچه راهنمای آن وسیله مطالعه کنید و یا اگر شک دارید که وسیله ای را داخل ماشین ظرفشویی می توان قرار داد یا خیر از گذاشتن آن در ماشین ظرفشویی خودداری کنید. علاوه بر این اگر فکر می کنید که وسیله شما ممکن است به ماشین ظرفشویی آسیب برساند، بسیار مراقب باشید. زیرا هزینه تعمیر ماشین ظرف‌شویی بسیار بالا است. امیدواریم با خواندن این مطلب دریافته باشید که چه چیزهایی را می توان در ظرفشویی شست.

می‌توانید با استفاده از ماشین ظرف‌شویی خود برای آبکشی آن‌ها کمی زمان بخرید. میوه‌های خود را روی قفسه بالایی ماشین ظرف‌شویی و دستگاه را بر روی حالت آبکشی قرار دهید.

قرار دادن ابزار باغبانی در ماشین ظرف‌شویی با حرارت بالا، یک راه عالی برای از بین بردن هرگونه آفت‌کش و بقایای معلق مانده از آخرین پروژه باغبانی شما است.

ظروف شیشه‌ای کریستالی خود را فقط در حالت سرد بشویید. زیرا دمای بالای ماشین ظرف‌شویی و مواد شوینده قلیایی می‌توانند سرب را به شکل محلول تبدیل کنند که برای سلامتی مضر است.

به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی ماشین ظرفشویی

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

3 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهاره دهقان بخشانی
9 ماه قبل

از دانستنی های که گذاشته بودین ممنونم

سحر
7 ماه قبل

ضمن عرض تشکر من یه انتقاد بکنم:
آخه کدوم زن ایرانی لیف حمومش رو تو ماشین ظرفشویی میشوره؟ یا سطل اشغال رو؟؟
اینطور که شما نوشتید همه چی میشه باهاش بشوری بجز ظروف! پس لباسشویی به چه درد میخوره که دستگیره و کلاه عرقی رو با ماشین ظرفشویی بشوریم؟؟بعد دوباره بشقابهامون رو هم توش بزاریم؟؟
کلی زحمت کشیدین ترجمه کردین احتمالا و این مطلب رو گذاشتین. ولی به کاربردی بودنش هم فکر میکردین…
برای من اصلا مفید نبود

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  سحر
7 ماه قبل

ممنون از دیدگاه شما