لوگوی کاردون

۸ علت سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی

8علت سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی
فهرست محتوا

آیا ماشین ظرفشویی شما هنگام قرار دادن ظروف کثیف و روشن کردن آن، سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند؟ این سر و صداهای اضافی معمولاً به خاطر یک عیب درون دستگاه ایجاد می‌شوند، مخصوصاً اگر تازه به وجود آمده‌ باشند. البته برخی صداها هنگام کار کردن ماشین ظرفشویی عادی هستند. اما برخی دیگر این‌گونه نیستند و باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرند. با استفاده از توصیه‌های تشخیصی تعمیرات لوازم خانگی کاردون می‌توانید از شر سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی خود خلاص شوید.

علت سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی

The reason for the loud noise of the dishwasher

ماشین ظرفشویی می‌تواند صداهای غیرمعمول و بلند مختلفی در هنگام خرابی یا انسداد یک قطعه ایجاد کند. تعیین زمان ایجاد صدا، نوع صدای آن و اینکه آیا عملکرد ماشین ظرفشویی تحت تأثیر قرار می‌گیرد یا خیر، می‌تواند به تشخیص و رفع مشکل کمک کند.
در ادامه فهرستی از شایع‌ترین دلایل ایجاد سر و صدای اضافی در ماشین ظرفشویی به همراه دستورالعمل‌هایی برای رفع آن‌ها آورده می‌شود. لطفاً هنگام تعمیر ماشین ظرفشویی از دستکش کار استفاده کنید. زیرا ممکن است با تکه‌های شیشه یا سایر اجسام تیز مواجه شوید.

مشکل شماره ۱) پمپ مسدود شده یا پروانه آسیب دیده

علائم پمپ مسدودشده یا پروانه آسیب‌دیده: صدای وزوز یا خراشیدن ممتد، تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی یا عدم شستشوی صحیح توسط ماشین ظرفشویی.
ماشین ظرفشویی بسته به نوع مدل و برند آن ممکن است از یک پمپ تک، یا یک پمپ تخلیه و یک پمپ گردش برخوردار باشد. اگر یک مانع در مجموعه پمپ گیر کند، موجب مسدودی یا شکستگی پروانه پمپ خواهد شد که می‌تواند باعث ایجاد صدای وزوز یا خراشیدن بلند شود. اگر پروانه پمپ آسیب دیده باشد، حتماً باید تعویض شود. بسته به نوع ماشین ظرفشویی، ممکن است لازم باشد پروانه یا کل مجموعه پمپ را تعویض کنید.
دسترسی به پمپ معمولاً مستلزم حرکت دادن ماشین ظرفشویی از سر جای خود به بیرون و خواباندن آن به پشت برای دسترسی به پمپ زیر ماشین ظرفشویی می‌باشد. بسته به نوع ماشین ظرفشویی، ممکن است بتوانید با برداشتن کیک پلیت ماشین ظرفشویی (پانل دسترسی پایین) یا صفحه ماشین ظرفشویی در حوضچه آن، به پمپ دسترسی پیدا کنید. قبل از دسترسی به پمپ، حتماً برق و آب ماشین ظرفشویی را قطع نمایید. هنگامی که به پمپ دسترسی پیدا کردید، زباله‌ها را بردارید و پروانه را برای وجود هر گونه آسیب دیدگی، مورد بررسی قرار دهید. صدای غیرمعمول پمپ یا سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی می‌تواند نشان‌دهنده خرابی پمپ و نیاز به تعویض آن باشد.

شما می توانید برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

مشکل شماره ۲) فرسوده شدن یاتاقان‌های پمپ گردش

علائم فرسوده شدن یاتاقان‌های پمپ گردش: صدای شبیه به جیغ یا خش‌خش، شسته نشدن یا آبکشی ناقص ظروف توسط ماشین ظرفشویی.
اگر یاتاقان‌های پمپ سیرکولاسیون یا پمپ گردش فرسوده شده باشند، بازوهای آبپاش یا اسپری‌کننده، فشار آب کافی برای شستن ظروف شما را دریافت نمی‌کنند. یاتاقان‌های فرسوده هنگام کار کردن صدایی شبیه به جیغ بلند ایجاد می‌نمایند. در نتیجه، شما سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی را می‌شنوید. اگر بلبرینگ‌ها هم فرسوده شده باشند، کل پمپ سیرکولاسیون باید تعویض گردد. قبل از دسترسی به پمپ، مطمئن شوید که برق و آب ماشین ظرفشویی را خاموش کرده‌اید.
بسته به نوع ماشین ظرفشویی، دسترسی و تعویض پمپ سیرکولاسیون معمولاً مستلزم قرار گرفتن در پشت ماشین ظرفشویی است. از آنجا، باید بتوانید شیلنگ‌ها و دسته سیم پمپ گردش را جدا نمایید. سپس پیچ‌های نصب پمپ را باز کنید تا مجموعه پمپ گردش را به‌کلی از ماشین ظرفشویی جدا نمایید. پمپ گردش اگر فرسوده شده باشد، حتماً باید تعویض شود و امکان تعمیر آن وجود نخواهد داشت. تکنسین‌های کاردون قادر هستند تا پمپ گردش خراب ماشین ظرفشویی را در اسرع وقت با قطعه اصل جایگزین کنند.

مشکل شماره ۳) درست چیده نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

The difference between normal and abnormal sounds of the dishwasher

علامت درست چیده نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی: شنیده شدن صدای برخورد ظروف با یکدیگر در طول چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی.
گاهی در طول چرخه شستشو، صدای کوبیدن یا ضربه‌های ظروف به یکدیگر را می‌شنوید. در این حالت، احتمالاً بازوی اسپری‌کننده ماشین ظرفشویی به ظروفی که به درستی روی هم چیده نشده‌اند، برخورد می‌کند. برای رفع این مشکل، قبل از شروع چرخه شستشو مطمئن شوید که بازوهای آبپاش می‌توانند بدون برخورد به هیچ یک از ظروف بچرخند. نحوه درست چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی برای آسیب نرسیدن به ظروف و ماشین ظرفشویی، از اهمیت بالایی برخوردار است.
برای چیدن درست ظروف سعی کنید از پر کردن بیش از حد ماشین ظرفشویی خودداری نمایید. در عین حال ظروف کوچک‌تر را در طبقه بالا و ظروف بزرگ‌تر را در طبقه پایین قرار دهید. چاقوها و کارد و چنگال‌ها را نیز در سبدهای مخصوص آن‌ها محکم کنید. همچنین مراقب ظروف بلندی مانند کفگیر و ملاقه باشید. زیرا دسته آن‌ها ممکن است مانع حرکت آزادانه بازوهای آبپاش شود. عدم چینش درست ظروف از علل اصلی سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی به شمار می‌رود.

مشکل شماره ۴) شل بودن شیلنگ تخلیه

علامت شل بودن شیلنگ تخلیه: ایجاد صدایی شبیه به کوبیدن در طول چرخه تخلیه آب ماشین ظرفشویی.
اگر در طول چرخه تخلیه صدای کوبیدن به گوش شما می‌خورد، این صدا به احتمال زیاد ناشی از ضربه زدن شیلنگ تخلیه به کابینت در هنگام تخلیه آب از ماشین ظرفشویی است. برای رفع این مشکل باید شیلنگ تخلیه را پیدا و آن را کاملاً محکم نمایید. در این صورت، شلنگ در هنگام تخلیه آب از حرکت‌های اضافی و کوبیدن به اطراف خودداری می‌کند.
شیلنگ تخلیه معمولاً در زیر سینک ظرفشویی آشپزخانه قرار دارد و سر جای خود محکم شده است. چفت و بست‌های شیلنگ تخلیه ممکن می‌باشد به مرور زمان شل شوند. زیرا فشار پمپ هنگام تخلیه آب، بسیار زیاد است. برای رفع مشکل باید بست‌های شیلنگ تخلیه را تا حد امکان سفت کنید تا از ایجاد سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی هنگام تخلیه جلوگیری شود.

مشکل شماره ۵) انسداد در ناحیه تیغه خردکن

علامت انسداد در ناحیه تیغه خردکن: ایجاد صدایی شبیه به ساییدگی یا ضربه زدن در طول چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی.
برخی از ماشین ظرفشویی‌ها زباله خرد کن دارند. این امکان به خصوص در مدل‌های ساخت کشور آمریکا موجود است. تیغه خردکن، وظیفه برش دادن بقایای مواد غذایی بر روی ظروف را بر عهده دارد تا بتوانند بدون گرفتگی از لوله تخلیه خارج شوند. گاهی وسیله‌ای در ناحیه تیغه خردکن گیر می‌کند یا تکه‌ای از خود تیغه خرد می‌شود. در این صورت، ممکن است ماشین ظرفشویی هنگام کار کردن صدای ساییدن یا ضربه زدن ایجاد کند.
ناحیه تیغه خردکن در زیر حوض یا وان ماشین ظرفشویی، نزدیک پمپ و فیلتر تخلیه قرار دارد. دسترسی به ناحیه تیغه خردکن می‌تواند به نوع ماشین ظرفشویی بستگی داشته باشد. اما معمولاً نیاز به برداشتن قفسه ظروف پایین، بازوی اسپری پایین و صفحه ماشین ظرفشویی دارد. برای ایمنی، برق و آب ماشین ظرفشویی را قبل از دسترسی به قسمت تیغه برش قطع کنید. هنگامی که به ناحیه تیغه خردکننده دسترسی پیدا کردید، هر گونه انسداد را بردارید.

مشکل شماره ۶) معیوب بودن دریچه ورودی آب

علامت معیوب بودن شیر ورودی آب: صدای جیغ، وزوز یا تق‌تق هنگام ورود آب به ماشین ظرفشویی.
شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی در طول مراحل مختلف یک چرخه شستشو، باز و بسته می‌شود. هنگامی که دریچه این شیر باز گردد، آب مورد نیاز ماشین ظرفشویی از منبع لوله‌کشی وارد آن خواهد شد. با گذشت زمان، دیافراگم داخل دریچه شیر می‌تواند خراب شود که باعث ایجاد صدای جیغ یا وزوز شدید خواهد شد. اگر سوپاپ از کار بیفتد، مطمئناً صدای تق‌تق یا وزوز ایجاد خواهد شد.
سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی به دلیل دریچه ورودی آب معیوب ممکن است به طور دوره‌ای و هنگام کار ماشین ظرفشویی رخ دهد. اما بهترین موقع برای تشخیص معیوب بودن آن، زمانی است که ماشین ظرفشویی در ابتدای چرخه شستشو پر می‌شود. همچنین ممکن است ماشین ظرفشویی آب کافی دریافت نکند. این هم علامتی از خراب شدن دریچه ورودی آب ماشین ظرفشویی است.
دسترسی به شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی معمولاً مستلزم برداشتن کیک پلیت (پانل دسترسی پایین) ماشین ظرفشویی خواهد بود. قبل از برداشتن پانل دسترسی پایین، مطمئن شوید که منبع برق و آب ماشین ظرفشویی قطع شده باشند. هنگام برداشتن و تعویض شیر ورودی آب، شیلنگ‌ها و همچنین دسته سیم آن باید به طور کامل جدا شوند.

مشکل شماره ۷) فرسوده شدن لولاهای درب یا غلتک کابل

Examples of dishwasher sounds

علامت فرسوده شدن لولاهای درب یا غلتک کابل: صدای جیرجیر یا صدای غیرعادی هنگام باز کردن درب ماشین ظرفشویی.
اکثر ماشین‌های ظرفشویی دارای لولاهای درب و غلتک کابل هستند تا درب ماشین ظرفشویی به آرامی باز و بسته شود. درب ماشین ظرفشویی توسط کابل‌های متصل به فنرها پشتیبانی می‌گردد که از طریق غلتک‌ها عبور می‌کنند. با گذشت زمان، ممکن است لولاهای در یا اجزای غلتک کابل فرسوده شوند. در نتیجه، هنگام باز و بسته کردن، صدای جیرجیری عجیب شبیه به روی هم لغزیدن فلز ایجاد می‌کنند. اگر سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی ناشی از درب آن باشد، برای رفع آن باید قطعات درب را تعویض کنید.
دسترسی به لولاهای درب و غلتک‌های کابل، مستلزم جابه‌جایی ماشین ظرفشویی از زیر کابینت آشپزخانه است. قبل از جابجایی ماشین ظرفشویی باید برق و آب را قطع کرد. همچنین ممکن است لازم باشد شیلنگ تخلیه و خط ورودی آب را جدا کنید. هنگامی که ماشین ظرفشویی را بیرون کشیدید، به راحتی به لولاهای در و غلتک‌های کابل در دو طرف ماشین ظرفشویی دسترسی خواهید داشت. اگر لولاهای در یا غلتک‌های کابل توسط پانل پوشانده‌شده باشند، باید پیچ آن‌ها را باز کنید. سپس می‌توانید قطعات را جدا و در صورت لزوم جایگزین کنید.

مشکل شماره ۸) نصب نادرست ماشین ظرفشویی

علائم نصب نادرست ماشین ظرفشویی: لرزش شدید ماشین ظرفشویی.
ماشین ظرفشویی باید به صورت کاملا بالانس یا متعادل نصب شود. در غیر این صورت، شاهد لرزش و ایجاد صداهای عجیب و غریب از آن خواهید بود. اگر نصب ماشین ظرفشویی توسط تکنسین ماهر انجام شده باشد، معمولاً این مشکل رخ نمی‌دهد. اما به هر حال امکان نصب نادرست ماشین ظرفشویی وجود دارد یا حتی ممکن است به مرور زمان از حالت بالانس خارج شود.
تکنسین کاردون می‌تواند با حضور در محل، تمامی 8 مشکل ذکرشده در این مطلب و باقی موارد را مورد بررسی قرار دهد. البته این تکنسین‌ها آن‌قدر باتجربه هستند که با گوش دادن به سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی می‌توانند ریشه مشکل را پیدا و رفع کنند.

تفاوت صداهای عادی و غیرعادی ماشین ظرفشویی

برخی از صداهای ماشین ظرفشویی مانند صدای خش‌خش شیر پرکننده ورودی آب، صدای زمزمه موتور پمپ یا ریزش آب، طبیعی هستند. به هر حال ماشین ظرفشویی در حال کار سنگین است و قطعات در حال چرخش آن، صداهایی را ایجاد خواهند کرد. این صداها تا حد طبیعی هستند که ایجاد مزاحمت شدید نکنند یا قبلاً هنگام چرخه شستشو سابقه‌دار بوده باشند. اما اگر به شکل ناگهانی صداهای عجیبی به گوش شما خورد باید به طبیعی بودن آن‌ها شک کنید. اگر ماشین ظرفشویی شما صداهای عجیبی تولید می‌کند یا به طور غیرعادی بلند است، وقت آن می‌باشد که مشکل را بررسی کنید.
صدای آسیاب می‌تواند ناشی از گیر کردن هسته ذرت بوداده در ناحیه تیغه خردکن ماشین ظرفشویی باشد. صدای کوبیدن می‌تواند از شیلنگ تخلیه باشد که در زیر کابینت سینک ظرفشویی می‌لرزد. پمپ شستشو، موتور یا پمپ تخلیه همگی هنگام خراب شدن صدا ایجاد می‌کنند. ممکن است صدای وزوز بلندی از پمپ شستشو یا پمپ تخلیه بشنوید. موتور گردش اغلب وقتی یاتاقان‌ها یا بلبرینگ‌هایش خراب می‌شود، جیغ یا ناله می‌کند. همچنین اگر ماشین ظرفشویی به کابینت یا کف بسته نشود، می‌تواند صداهای غیرعادی ایجاد کند.

انواع نمونه صداهای ماشین ظرفشویی

Dishwasher noise repair

شنیدن صداهای عجیب و غریب از ماشین ظرفشویی، غیرمعمول نیست و معمولاً جای نگرانی ندارند. زیرا مشکل سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی اغلب به راحتی قابل حل است. البته تعریف صداها به صورت متنی یا تعریف کردن، کار سختی خواهد بود و یک تکنسین کاردون با حضور در محل بهتر می‌تواند به معنی صدا پی ببرد. اما به هر حال معنی صداها و نویزهای مختلف زیر را بیاموزید تا در صورت نیاز بتوانید اقدام درست را انجام دهید.

۱) صدای بوق

هنگامی که چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی به پایان می‌رسد، یک بوق صوتی به صدا در می‌آید. شما می‌توانید صدای این بیپ را از طریق تنظیمات دستگاه، غیرفعال یا فعال کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید به دفترچه راهنمای دستگاه خود مراجعه کنید. پس این صدا در ماشین ظرفشویی کاملا طبیعی است و نباید شما را نگران کند.

۲) صدای وزوز

صدای وزوز معمولی نیز جای نگرانی ندارد. زیرا وقتی آب در حال پمپ به فاضلاب است، صدای وزوز ماشین ظرفشویی شما قابل شنیدن خواهد بود. اما اگر صدای وزوز بسیار بلند است، باید پروانه پمپ ماشین ظرفشویی را برای وجود انسداد یا آسیب بررسی کنید. برای انجام این کار، باید سبد پایینی، بازوی اسپری‌کننده و واحد فیلتر را از سر جایشان بردارید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انجام این کار، لطفاً به مشکل شماره 1 در همین مقاله مراجعه کنید.

۳) صدای خراشیدن

اگر سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی شما شبیه به خراشیدن باشد، احتمالاً یک جسم خارجی در داخل پمپ ماشین ظرفشویی فرو رفته است. این جسم خارجی می‌تواند غذای سفت یا ظرف کوچکی باشد که در طول چرخه شستشو وارد مجموعه پمپ ماشین ظرفشویی شده است. شما می‌توانید با برداشتن قفسه پایینی ماشین ظرفشویی، سپس بازوهای اسپری و درنهایت واحد فیلتر، به بررسی این مورد بپردازید.

۴) صدای تق تق

علت صدای تق تق در ماشین ظرفشویی می‌تواند ناشی از چند علت متفاوت زیر باشد.
۱. بازوی اسپری به ظروف برخورد می‌کند، زیرا ماشین ظرفشویی به درستی بارگیری نشده است. برای حل این مشکل، ظروف را به‌گونه‌ای قرار دهید که بازوهای اسپری بتوانند به طور کامل و بدون مانع بچرخند. اطلاعات بیشتر در مورد بارگیری صحیح ماشین ظرفشویی در مشکل شماره 3 همین مطلب آمده است.
۲. اگر بار کم وجود داشته باشد، آب اسپری‌شده مستقیماً به مخزن شستشو برخورد می‌کند که علت سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی است. پس ظروف بیشتری را در ماشین ظرفشویی قرار دهید یا ظروف را به طور مساوی تقسیم کنید.
۳. ظروف سبک یا شیشه شیر کودک ممکن است در طول چرخه شستشو حرکت کنند. در صورت امکان باید آنها را محکم نمایید یا به وسیله لوازم جانبی سبد ماشین ظرفشویی ثابت کنید.

اگر از ماشین ظرفشویی برند سامسونگ استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، می توانید از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی سامسونگ کاردون استفاده نمایید.

تعمیر سر و صدای ماشین ظرفشویی

موارد ذکرشده در این مطلب از مهم‌ترین دلایل ایجاد سر و صدای غیر طبیعی در ماشین ظرفشویی هستند. اگر خودتان دانش فنی، وقت و حوصله انجام کار را داشته باشید، می‌توانید با انجام راهکارهای ارائه‌شده به حل مشکل بپردازید. اما اگر این‌گونه نیست، می‌توانید از طریق وب‌سایت تعمیرات لوازم خانگی کاردون با ما تماس بگیرید. تکنسین‌های ما در حوزه تعمیرات ماشین ظرفشویی خبره هستند و از تجربیات فراوانی در این زمینه بهره می‌برند.

جمع‌بندی

ماشین ظرفشویی دارای اجزای برقی و متحرک است، بنابراین ایجاد کمی صدا در حین کار برای آن طبیعی خواهد بود. اما اگر صدا عجیب و بلند شد، می‌تواند نشانه‌ای از نقص‌های فنی مانند پمپ تخلیه مسدودشده، گرفتگی فیلتر، معیوب بودن فن، موتور و غیره باشد. این مشکلات باید به سرعت و در اسرع وقت برطرف شوند. در غیر این صورت مجبور خواهید شد برای رفع مشکلات پیشرفته‌تر، هزینه بیشتری بپردازید. انجام سرویس‌های دوره‌ای که توسط تکنسین‌های کاردون ارائه می‌شود، می‌تواند از وقوع سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی جلوگیری کنند.

این سر و صداهای اضافی معمولاً به خاطر یک عیب درون دستگاه ایجاد می‌شوند، مخصوصاً اگر تازه به وجود آمده‌ باشند.

شنیده شدن صدای برخورد ظروف با یکدیگر در طول چرخه شستشوی ماشین ظرفشویی

برخی از صداهای ماشین ظرفشویی مانند صدای خش‌خش شیر پرکننده ورودی آب، صدای زمزمه موتور پمپ یا ریزش آب، طبیعی هستند.

به تعمیر ماشین ظرفشویی نیاز دارید؟ تعمیرات، سرویس، نصب و تمدید گارانتی ماشین ظرفشویی

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یلدا
10 ماه قبل

با سلام
من از همون روز اول که ماشین ظرفشوییم رو خریداری کردم سرو صدا میکنه، راه حلی براش دارین؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  یلدا
10 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
صدا دادن ماشین ظرفشویی میتونه دلایل مختلفی داشته باشه، پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر ماشین ظرفشویی کاردون استفاده کنید.