لوگوی کاردون

۸ دلیل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

Dishwasher door not locked
فهرست محتوا

ماشین ظرفشویی شما روشن نمی‌شود، مگر اینکه درب آن کاملا بسته و قفل شده باشد تا هیچ‌گونه نشت آبی رخ ندهد. وقتی درب ماشین ظرفشویی به درستی قفل شده باشد، آب را در داخل خود نگه می‌دارد و آن را در کف آشپزخانه شما نمی‌ریزد. هم‌زمان با بسته شدن درب دستگاه، یک سنسور یا حسگر فعال می‌شود که به دستگاه می‌گوید روشن شدن آن بی‌خطر خواهد بود. اگر درب ماشین ظرفشویی شما بسته نمی‌شود، پس به صفحه درستی آمده‌اید. در این مقاله سعی داریم چکیده‌ای از تجربیات تکنسین‌های تعمیرات لوازم خانگی کاردون را در اختیار شما عزیزان بگذاریم. با ما همراه باشید تا علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی را به طور کلی مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

Reasons for the dishwasher door not locking

بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی به این معنا نیست که دستگاه شما خراب شده است. دلایل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی بسیار متعدد هستند. در اینجا نگاهی به چند دلیل متداول و رایج بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی مانند خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی می‌اندازیم. همچنین راهکارهایی را برای تعمیر و رفع این مشکلات با شما در میان خواهیم گذاشت.
توصیه می‌کنیم اگر دانش فنی لازم را ندارید، وارد مقوله تعمیرات ماشین ظرفشویی نشوید. زیرا این دستگاه بسیار حساس است و احتمال دارد که با دست‌کاری غیرحرفه‌ای آن، دچار مشکلات بیشتری شود. در چنین مواقعی باید از خدمات حرفه‌ای تعمیرات لوازم خانگی استفاده نمایید تا یک تکنسین مجرب به درستی آن را بررسی کند و عیب آن را برطرف کند.

قبل از دست زدن به ماشین ظرفشویی باید برق آن را قطع کنید تا خطر برق گرفتگی وجود نداشته باشد.

۱) نصب نامناسب ماشین ظرفشویی

اگر ماشین ظرفشویی جدید شما به درستی نصب نشده و مثلا کج یا روی سطح شیب‌دار باشد، ممکن است درب آن به کابینت اطراف برخورد کند و از بسته شدن کامل آن جلوگیری کند. در نتیجه، دستگاه روشن نخواهد شد. این مشکل در ماشین‌هایی که وان‌های پلاستیکی دارند، نسبت به ماشین‌های فولادی ضدزنگ بیشتر دیده می‌شود.
جهت رفع این مشکل می‌توانید از یک سطح تراز برای اطمینان از بالانس بودن ماشین ظرفشویی استفاده کنید. اگر چنین ابزاری ندارید، می‌توانید پایه‌های ماشین ظرفشویی را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا ارتفاع آن‌ها بیشتر شود. همچنین اگر پایه‌ها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، کوتاه‌تر می‌شوند و به یکنواخت و بالانس شدن دستگاه کمک کرده‌اید.
در عین حال، اگر ماشین ظرفشویی شما قدیمی‌تر است، مطمئن شوید که پیچ‌های نگه‌دارنده آن روی کابینت شل نباشند. زیرا ممکن است شل بودن این پیچ‌ها، علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی باشد. از یک پیچ‌گوشتی یا آچار برای تنظیم پیچ‌ها استفاده کنید و از قرار گرفتن درب ماشین ظرفشویی در جای مناسب خود اطمینان حاصل نمایید.

۲) کثیف بودن چفت درب ماشین ظرفشویی

غذا، صابون و کثیفی ممکن است در میانه چفت و بست قفل فلزی درب ماشین ظرفشویی گیر کرده باشند. بنابراین باید تمام اتصالات درب ماشین ظرفشویی را جهت وجود هر گونه انسداد بررسی کنید. اگر یک شی مزاحم مشاهده کردید، حتما آن را بردارید و جای آن را با یک پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز کنید. همچنین زمانی را هم به تمیز کردن محفظه پخش‌کننده مواد شوینده یا دیسپنسر ماشین ظرفشویی اختصاص دهید. وقتی مطمئن شدید که چیزی مانع بسته شدن چفت درب ماشین ظرفشویی نشده است، دوباره سعی کنید درب را ببندید. اگر مشکل خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی باقی مانده بود، به ادامه مطلب و راهکارهای بعدی رجوع کنید.

۳) قفسه‌های بیرون زده ماشین ظرفشویی

گاهی اوقات قفسه‌های ماشین ظرفشویی یا ظروف بیرون زده نیز می‌توانند از بسته شدن درب دستگاه جلوگیری کنند. همچنین ممکن است نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی از سوی شما نیز دارای عیب و ایراداتی باشد. در این حالت، ظروف از سر جای خود بیرون می‌آیند و به احتمال زیاد مانع بسته شدن درب ماشین ظرفشویی خواهند شد. بنابراین نحوه چیدن ظروف و قرارگیری قفسه‌ها را به طور دقیق بررسی کنید. در نهایت اگر ظروف بلند، دسته تابه یا هر چیز دیگری مانع بسته شدن درب شده‌اند، آن‌ها را به شکل صحیح در ماشین ظرفشویی قرار دهید. به طور کلی توصیه می‌شود که ماشین ظرفشویی را خیلی پر نکنید و همیشه بخشی از ظرفیت آن را خالی بگذارید.
اگر قفسه‌های ماشین ظرفشویی هنوز هم ردیف نمی‌شوند، به دستورالعمل‌های کتابچه راهنمای محصول خود مراجعه کنید. اگر هم کتابچه راهنما گم شده است، معمولا می‌توانید یک نسخه از آن را به صورت آنلاین پیدا کنید. کتابچه راهنمای هر مدل به شما می‌آموزد که نحوه برداشتن قفسه‌های بالا و پایین و قرارگیری درست آن‌ها چگونه است. همچنین وقتی قفسه‌ها را از سر جای خود بیرون می‌آوردید، قبل از قرار دادن مجدد، مطمئن شوید که چیزی مانع ریل‌های نگه‌دارنده آن‌ها نشده باشد.

۴) خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی

اگر چفت و بست قفل درب یا مکانیسم آن دچار فرسودگی یا خرابی شده باشد، شاهد بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی خواهید بود. همچنین ممکن است مکانیسم قفل درب از حالت تراز خارج شود که در این صورت، در طاقچه تعیین شده خود قرار نخواهد گرفت. این موضوع باعث خواهد شد ماشین ظرفشویی برای راه‌اندازی خود، سیگنال بسته بودن درب را دریافت نکند. تعویض گیره و قفل درب ماشین ظرفشویی، بسته به مارک و مدل آن می‌تواند کاری تقریبا آسان باشد. اما اگر این‌طور نیست، می‌توانید با کاردون تماس بگیرید تا متخصصان ما این کار برای شما انجام دهند.
اما اگر خودتان قصد تعویض قفل درب ماشین ظرفشویی را دارید، باید به پشت پانل داخل درب دسترسی پیدا کنید و نزدیک به محل اتصال درب، به دنبال قفل آن بگردید. ممکن است برای دسترسی به قفل مجبور شوید کل پانل کنترل را بردارید. در عین حال ممکن است فقط مجبور باشید یک صفحه محافظت‌کننده را از سر راه قفل بردارید. برای دانستن این موضوع می‌توانید از دفترچه راهنمای ظرفشویی نیز کمک بگیرید. در مرحله بعد باید ضامن قفل را باز کنید و سپس کانکتور الکتریکی آن را بردارید و یک قفل جدید را به جای آن نصب کنید.
حتما کانکتور برق را قبل از قرار دادن صفحه کنترل یا دسترسی در سر جای خود، دوباره به مکانیسم قفل وصل نمایید. یادتان نرود که پیش از اجرای فرآیند، برق دستگاه را قطع نمایید تا خدای ناکرده دچار برق گرفتگی نشوید.

شل شدن درب ماشین ظرفشویی

Dishwasher door loosening

درب ماشین ظرفشویی معمولاً با استفاده از یک قفل ‌بازکن در قسمت بالایی ثابت می‌شود. اگر درب ماشین ظرفشویی شما شل شده است، علت آن می تواند جز موارد زیر باشد:

  1. استفاده بیش از حد از دستگاه: استفاده بیش از حد از دستگاه می‌تواند باعث شل شدن درب شود. این اتفاق به دلیل آسیب دیدن قفل چرخه‌ای یا برخی قطعات داخلی ماشین ظرفشویی می‌تواند رخ دهد. برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است دستورالعمل‌ های دفترچه راهنما دستگاه دقت کنید و از اجرای چرخه‌ های شستشوی پشت سر هم خودداری کنید.
  2. آسیب دیدن قطعات: گاهی اوقات، قطعات داخلی ماشین ظرفشویی مانند چرخه ‌ی قفل‌ بازکن و یا قطعات دیگر ممکن است آسیب ببینند که باعث شل شدن درب شود. اگر در اثر آسیب دیدگی، قطعه‌ای باید تعویض شود، بهتر است توسط تعمیرکار مجرب انجام شود.
  3. آبگیری در درب: آبگیری در درب ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث شل شدن آن شود. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است بررسی کنید که آیا درب به درستی بسته می‌شود و چیزی در میان درب گیر نکرده است.. همچنین، بررسی کنید که آیا در قسمت پایینی درب، هیچ خرده‌ای از ظروف شسته شده گیر نکرده است. این خرده‌ها ممکن است باعث نشت آب از درب و باعث شل شدن آن شوند.
  4. نصب نادرست قطعات: نصب نادرست قطعات ممکن است باعث شل شدن درب ماشین ظرفشویی شود. در این صورت، قطعات را به درستی نصب کنید و اطمینان حاصل کنید که همه‌ی قطعات درست قرار گرفته‌اند.

۵) خرابی صفحه ضربه‌ای ماشین ظرفشویی

صفحه ضربه‌ای به بخشی از ماشین ظرفشویی شما گفته می‌شود که ضامن قفل در آن قرار می‌گیرد. صفحه ضربه‌ای روی قاب بالای ماشین ظرفشویی قرار گرفته است. خرابی این صفحه به ندرت اتفاق می‌افتد، اما ممکن است گاهی شل یا دچار ناهماهنگی شود. این ناهماهنگی به این معنی است که قفل درب در سر جای خود چفت نمی‌شود و در نتیجه می‌تواند علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی باشد.
اگر صفحه ضربه‌ای زنگ زده باشد، باید آن را با یک مدل جدید و مشابه تعویض کرد. برای این کار باید پیچ‌ها و مهره‌های صفحه ضربه‌ای را باز کنید، مدل جدید را سر جای آن قرار دهید و سپس پیچ‌ها را دوباره ببندید. اگر صفحه ضربه‌ای ماشین ظرفشویی شما پلاستیکی باشد، به هیچ وجه زنگ نمی‌زند، اما متاسفانه به راحتی خواهد شکست. اگر این اتفاق رخ داد نیز باید آن را با مدل جدید جایگزین نمود.

۶) مشکلات لولای درب ماشین ظرفشویی

لولاها به درب ماشین ظرفشویی اجازه می‌دهند که به راحتی باز و بسته شود. گاهی اوقات هنگام باز و بسته کردن درب ماشین ظرفشویی به صدای جیرجیر برخورد می‌کنید یا درب کج به نظر می‌رسد. در این صورت، لولاهای درب احتمالا دچار زنگ زدگی، شکستگی یا شل شدن پیچ و مهره‌ها شده‌اند. در اکثر ماشین‌های ظرفشویی، می‌توانید با برداشتن قاب دستگاه یا پانل‌های بالا و کناری، به لولاهای درب آن دسترسی پیدا کنید. اگر لولاها شل باشند، باید آن‌ها را سفت کنید تا گیره‌های درب در یک خط قرار گیرند و درب دستگاه بسته شود. اگر هم لولاها به طور کلی خراب شوند، باید کل مکانیسم لولاهای درب دستگاه تعویض گردند. شما می توانید برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

۷) مشکلات فنر درب ماشین ظرفشویی

وقتی فنر درب ماشین ظرفشویی از جای خود خارج می‌شود، درب ماشین ظرفشویی به احتمال زیاد به درستی بسته نخواهد شد. در نتیجه، قفل درب دستگاه ممکن است در طاقچه قرار نگیرد و به اصطلاح، کلیک نکند. در این صورت، درب دستگاه نمی‌تواند سنسور یا حسگر را برای ارسال سیگنال راه‌اندازی ماشین ظرفشویی فعال کند. این فنرها در نزدیکی لولاهای درب قرار دارند، بنابراین هر فنر باید در هر دو طرف لولاها و در سر جای خود قرار داشته باشد. همچنین سیم‌پیچ‌ها باید کاملا یکنواخت باشند. اگر هر گونه نقص، زنگ‌زدگی یا شکاف در سیم‌پیچ‌ها وجود داشت، باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمود.

۸) خرابی لاستیک دور درب ماشین ظرفشویی

لاستیک دور درب درب ماشین ظرفشویی در کنار لبه داخلی درب یا وان دستگاه قرار دارد. این نوار از لاستیک انعطاف‌پذیر به نام واشر ساخته شده است که آب‌بندی و مهر و موم درب دستگاه را تضمین می‌کند. بنابراین اگر درب به درستی چفت شود، این واشر می‌تواند تمام آب را در داخل دستگاه نگه دارد. در عین حال، این واشر می‌تواند شکل ظاهری خود را به مرور زمان از دست بدهد و علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی نیز باشد. این امر به خصوص در ماشین‌های ظرفشویی قدیمی بیشتر دیده می‌شود. این مشکل باعث بسته نشدن درب، فعال نشدن قفل و عدم ارسال سیگنال به ماشین ظرفشویی خواهد شد.
اگر متوجه شدید که مقدار کمی آب در طول یک چرخه شستشو از ماشین ظرفشویی به بیرون نشت می‌کند، بنابراین لاستیک دور درب آن دچار خرابی شده است. اگر هم درب ماشین ظرفشویی اصلا بسته نمی‌شود، شاید این واشر کاملا تغییر شکل داده یا شل شده باشد. خوشبختانه تعویض واشر درب ماشین ظرفشویی اصلا کار سختی نیست. فقط کافی است واشر قدیمی را بردارید و واشر جدید را در سر جای آن فشار دهید. در برخی از مدل‌ها ممکن است مجبور باشید که درب ماشین ظرفشویی را به کلی بردارید. بنابراین بهتر است قبل از شروع به کار، به دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید.

رفع قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

Fixing the dishwasher door not locking

در اینجا به راهکارهای عملی برای رفع خرابی قفل درب ماشین ظرفشویی اشاره می‌کنیم.

۱) بررسی کردن دسته و چفتر

کار تعمیر را با بازرسی مکانیسم‌های ابتدایی و پیش روی خودتان شروع نمایید. به قسمت پلاستیکی دسته درب نگاه کنید که شکسته نشده باشد. سپس به قفل فلزی درب نگاه کنید تا مطمئن شوید که در جای خود قرار دارد و توسط چیزی مسدود نشده باشد. اگر مانعی را مشاهده کردید، حتما آن را از جلوی قفل درب بردارید.

۲) تمیز کردن چفت و بست

قفل ماشین ظرفشویی می‌تواند به راحتی مسدود شود. همه چیز از تفاله مواد شوینده گرفته تا باقی‌مانده‌های غذا می‌توانند مانع بسته شدن درب ماشین ظرفشویی شوند. پس از بازرسی قفل دستگاه، یک اسفنج مرطوب بردارید و مکانیسم قفل را کاملا تمیز کنید تا مطمئن شوید که هیچ چیز مانع بسته شدن صحیح آن نیست.

۳) بررسی لولاهای درب

لولاهای درب ماشین ظرفشویی را بررسی کنید. لولاها باید صاف باشند و درب نیز به صورت هم سطح روی لولاها قرار گیرد. ممکن است لازم باشد درب را دوباره تنظیم نمایید و لولاها را محکم کنید تا به چفت اجازه تراز و بسته شدن درست درب را بدهند.

۴) ماشین ظرفشویی را تراز کنید.

سعی کنید ماشین ظرفشویی را کاملا تراز یا بالانس نمایید. این کار می‌تواند کمی سخت باشد، زیرا با چشم نمی‌توان تراز بودن دستگاه را به درستی تشخیص داد. البته اگر سطح زیرین ماشین ظرفشویی کاملا صاف باشد، با سفت کردن پایه‌های دستگاه می‌توان به تراز بودن کامل دست یافت.

۵) چیدن صحیح ظروف در ماشین ظرفشویی را یاد بگیرید.

ظروف دسته بلند را از درب دور نگه دارید و همچنین قواعد درست چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی را کاملا رعایت کنید. علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی می‌تواند به برخورد درب به دسته ظروف بزرگ برگردد. سعی کنید ظروف بزرگ را در قفسه پایین و در عمق ماشین ظرفشویی قرار دهید.

۶) دستگاه دیسپنسر را تمیز کنید.

کنترل‌های دیسپنسر یا پخش‌کننده مواد شوینده به قفل درب ماشین ظرفشویی متصل هستند. این دو به یکدیگر سیم‌کشی می‌شوند تا هر کدام بدون دیگری کار نکند. تمیز کردن دوره‌ای محفظه دیسپنسر هیچ ضرری ندارد و عملکرد دستگاه را نیز بهبود خواهد بخشید. اگر حوصله و وقت انجام این کار را ندارید، می‌توانید از خدمات سرویس دوره‌ای کاردون بهره ببرید.

۷) ماشین ظرفشویی را ریست کنید.

ترفند دیگری که می‌تواند مشکل بسته نشدن درب دستگاه را رفع کند، ریست کردن آن است. در این کار باید برق ماشین ظرفشویی خود را از چرخه خارج کنید. تنظیم مجدد گاهی اوقات می‌تواند عملکرد برد کنترل الکترونیکی روی قفل درب ماشین ظرفشویی را اصلاح نماید. در صورت امکان می‌توانید کار ریست کردن را از طریق کنترل پنل دستگاه انجام دهید. اگر چنین دکمه یا عملکردی روی کنترل پنل ماشین ظرفشویی پیش‌بینی نشده است، پس کار را به صورت دستی انجام دهید. ابتدا دوشاخه ماشین ظرفشویی خود را از برق بکشید. سپس بسته به مدل دستگاه باید 5 الی 15 دقیقه صبر کنید. بعد از این باید دستگاه را به برق وصل نمایید و پس از 30 ثانیه، آن را روشن کنید. امیدواریم مشکل ماشین ظرفشویی شما حل شده باشد، در غیر این صورت با کاردون تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

ابتدا از تراز بودن دستگاه، سالم بودن دستگیره و چفت و لولاهای دستگاه مطمئن شویم. نحوه چیدمان ظروف نیز اهمیت دارد. در مرحله بعد باید از تکنسین تعمیرات ماشین ظرفشویی کمک بخواهید.

احتمالا چفت درب یا لولای آن دچار مشکل شده است و باید توسط تکنسین بررسی و تعمیر شود. همچنین به نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی دقت کنید که با درب درگیر نشوند.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پانیز
11 ماه قبل

خسته نباشید
ببخشید زیاد بودن ظرف های داخل ماشین ظرفشویی، میتونه دلیل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی بشه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  پانیز
11 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
بله شما باید تا حد مجاز ظرف داخل ماشین ظرفشویی قرار بدین تا ارور وزن نگیرید.