لوگوی کاردون

علت صدای درب یخچال چیست؟ + راه حل رفع مشکل

What is the reason for the sound of the refrigerator door
فهرست محتوا

علت صدای درب یخچال چیست؟

یخچال به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین و پرکاربردترین لوازم خانگی، سال‌ها است که جای خود را در کنج خانه‌های مردم  محکم کرده‌است. در واقع در دنیای پیشرفته امروز تصور زندگی بدون حضور یخچال، به‌خصوص در فصول گرم سال تقریبا غیر ممکن و نشدنی است! یخچال‌ها نه‌تنها موجب حفظ و نگه‌داری بهتر مواد غذایی می‌شوند بلکه در مواردی خاص، وسیله‌ای برای تفریحات روان شکمی نیز هستند!

شاید شنیدن این اصطلاح برایتان کمی خنده‌دار باشد اما اگر به رفتار خود یا برخی اطرافیانتان که عادت دارند دائما درب یخچال را باز کرده و محتویات داخل آن را چک کنند دقت کنید، متوجه خواهید شد که اتفاقا این مسئله چقدر شایع و درست است و این افراد به‌طور ناخودآگاه چقدر از انجام این کار لذت می‌برند! البته  این عادت ناپسند در دراز مدت مشکلاتی نظیر افت کارکرد یخچال، افزایش مصرف انرژی، ایجاد صدای بیش از حد درب یخچال و … را در پی خواهد داشت.

اگرچه تمامی یخچال‌ها به‌طور طبیعی صدای ضعیف ناشی از کارکرد کمپرسور را دارند اما این مسئله زمانی مشکل آفرین می‌شود که صدای تولیدشده از سمت درب و یا سایر قطعات یخچال باشد. بدین منظور ما در این مطلب قصد داریم تا ضمن بررسی علت صدای درب یخچال، به شما بگوئیم که بهترین روش عیب یابی درب یخچال چیست، پس تا انتهای این مقاله همراه‌مان باشید.

دلیل صدای جیر جیر درب یخچال چیست؟

اگر هنگام باز و بسته کردن درب یخچال متوجه صدای آزاردهنده‌ای مثل جیر جیر درب آن شدید لطفا موضوع را جدی گرفته و حتما علت را بررسی نمائید، چرا که فارغ از آلودگی صوتی ایجادشده به‌خاطر این مشکل، صدای غیرعادی درب یخچال می‌تواند نشانه فرسودگی و یا سائیدگی لولاها باشد که این موضوع به‌مرور باعث درست بسته نشدن درب، خروج هوای سرد و فشار به کمپرسور شده و در نهایت هزینه‌ای سنگین را روی دستتان می‌گذارد.

تمامی لوازم مورد استفاده ما دارای عمر مفید و تاریخ انقضاء هستند، یخچال نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابراین از کار افتادگی و مستهلک شدن این دستگاه می‌تواند دلیل صدای جیر جیر درب یخچال باشد، چرا که در اثر گذشت زمان و استفاده مداوم، لولای درب خراب و فرسوده می‌شود، در نتیجه هنگام بازوبسته کردن درب یخچال صدایی ناهنجار ایجاد می‌گردد.

از سوی دیگر دفرمه شدن درب یخچال دیگر علت ایجاد صدای جیر جیر درب آن است. در این حالت درب در اثر جابه‌جای نادرست، ضربه و … دچار فرورفتگی و یا افتادگی می‌شود، در نتیجه به درستی در لولا قرار نگرفته و علاوه بر اینکه به‌طور کامل بسته نمی‌شود، صدای جیر جیر مانند نیز ایجاد می‌کند.

در مواردی نادر صدای خرابی درب یخچال به‌خاطر شل بسته شدن طبقات است. به‌یاد داشته‌باشید که اگر مواد و نوشیدنی‌های خوراکی چیده‌شده در درب یخچال بیش از ظرفیت نرمان آن باشد لولاها شل شده و درب دچار افتادگی می‌شود، در نتیجه صدای غیر عادی تولید می‌کند.

علت صدای لولای درب یخچال چیست؟

What is the reason for the noise of the refrigerator door hinge

لولای درب یخچال یکی از مهم‌ترین قطعات یخچال است که بیش از سایر آن‌ها در معرض مستهلک شدن قرار دارد. در واقع درب یخچال به‌واسطه لولا در جای درست خود قرار می‌گیرد. بدون لولا عملا نمی‌توانید درب یخچال را بازوبسته کنید.

این قطعه وظیفه آرام بازوبسته شدن و جلوگیری از افتادگی درب یخچال را برعهده دارد، بنابراین دارای اصطکاک زیادی است. مجاورت دائم با رطوبت و هوای سرد نیز در درازمدت موجب خوردگی و پوسیدگی این قطعه می‌شود، به همین علت کمپانی‌های مطرح جهانی مانند؛ بوش، ال‌جی، سامسونگ و … همواره سعی دارند تا از بهترین متریال (فولاد یا آلومینیوم) جهت ساخت لولای درب یخچال‌های تولیدی خود استفاده نمایند.

خرابی و یا فرسودگی لولا موجب هدر رفت سرمای داخل کابین، افزایش مصرف انرژی به‌دلیل نیاز به کارکرد بیشتر کمپرسور و موتور یخچال و ایجاد صداهای ناهنجار می‌شود که مجموع این عوامل منجر به فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال می‌گردد.

بدین ترتیب هرگونه تخریب یا جاگیری نادرست لولاها می‌تواند صدای بیش از حد درب یخچال را ایجاد نماید. لولاهای یخچال فریزرها معمولا به دو شکل ثابت و کشویی هستند. خشک شدن، سائیدگی، شکستگی و فرسودگی لولا موجب تولید صدای بلند درب یخچال می‌شود، بنابراین توجه به سلامت این قطعه بسیار مهم و ضروری است. یخچال شما نیاز به تعمیر دارد؟ شما می توانید به راحتی از سرویس تعمیر یخچال هرجای ایران استفاده کنید.

عیب یابی صدای درب یخچال چگونه انجام می شود؟

نه‌تنها با شنیدن صدای خرابی درب یخچال بلکه با شنیدن هر صدای غیر عادی دیگری از این دستگاه باید سریعا علت را پیگیری نمائید، چرا که هرگونه سهل انگاری شما در این مورد، به مرور باعث کاهش عملکرد یخچال شده تا جائیکه از کار افتاده و مجبور خواهید شد در این آشفته بازار اقتصادی هزینه‌ای سنگین جهت خرید یخچالی نو بپردازید. اکنون اگر این سؤال برایتان پیش آمده‌است که عیب یابی صدای درب یخچال چگونه انجام می شود؟ بهتر است توصیه‌های زیر را به کار ببندید.

بهترین روش علت‌یابی صدای بلند درب یخچال این است که در سکوت خانه به نوع صدای ایجاد شده توجه کنید. خرابی درب یخچال معمولا با صدای جیر جیر همراه است، بنابراین اگر صداهایی مثل تق تق، خر خر، کلیک، سوت و … شنیدید احتمالا مشکل از فن کمپرسور، جدا شدن لوله‌ها از فوم، اختلال در جریان گاز مبرد، ترموستات و مواردی از این دست است.

اما همانطور که گفتیم، علت اصلی صدای خرابی درب یخچال به خاطر معیوب شدن لولاها است. لولا نیز مانند تمامی قطعات دیگر پس از گذشت زمان، نیاز به تعویض یا تعمیر خواهد داشت، پس ابتدا باید بررسی کنید که آیا صدای تیز درب یخچال به خاطر خشک شدن لولا ایجاد شده‌است یا به دلیل شکستگی و فرسودگی آن می‌باشد.

اگر صدای بیش از حد درب یخچال به‌خاطر خشک شدن لولا باشد راهکار بسیار آسان است، شما می‌توانید با یک روغن کاری ساده صدای جیر جیر درب یخچال را قطع کنید. بدین منظور تنها کافی است مقداری روغن گریس یا روغن‌های معمولی را به محل اتصال لولاها بمالید تا پس از چند ثانیه نرم و روان شوند.

اما اگر این سروصدای زیاد به‌خاطر شکستگی لولا باشد عملا کاری از شما بر نخواهد آمد زیرا تعویض لولای درب یخچال نیاز به تخصص و تجربه دارد. بدین شکل بهتر است به جای اینکه خود اقدام به تعمیر یا تعویض لولا درب یخچال بکنید از خدمات تعمیرات و سرویس‌های دوره‌ای تیم متخصص کاردون استفاده نمائید، چرا که تعویض لولای درب یخچال بدون داشتن تخصص لازم چندان آسان نبوده و در صورت بروز اشتباه، ممکن است به یخچال آسیب رسیده و مشکلات بزرگ‌تری ایجاد شود.

نحوه رفع صدای درب یخچال ساید

یخچال‌های ساید بای ساید جزو محبوب‌ترین محصولات بازار هستند که بیشتر کاربران از عملکرد آن‌ها رضایت دارند. این نوع یخچال‌های هوشمند از فناوری و تجهیزات روز بهره‌مند هستند بدین منظور جهت حرکت روان درب  یخچال‌های ساید در لولای آن‌ها از یک کیت دانه استفاده شده‌است. این کیت به دلیل طراحی خاصش تأثیر به‌سزایی در بازوبسته شدن نرم و آرام درب یخچال دارد.

اگر دندانه‌های لولای کیت دانه شکسته و یا سائیده شود باعث ایجاد صدای بیش از حد درب یخچال ساید می‌شود. در این مورد چاره‌ای جز تعویض لولاها نخواهید داشت اما اگر مشکل، تنها ناشی از جابه‌جایی لولاها یا خشک شدگی آن‌ها باشد بهترین راهکار استفاده از همان روش روغن کاری است که در بخش قبل به آن اشاره کردیم.

آیا صدا دادن درب یخچال به معنای خراب شدن درب یخچال است؟

صدا دادن درب یخچال به خودی خود به معنای خراب شدن درب یخچال نیست بلکه بیشتر نشان‌دهنده خرابی قطعاتی مانند لولا، واشر و … آن است، بنابراین هنگامیکه متوجه صدای غیر عادی درب یخچال شدید بهتر است اول سلامت این قطعات را بررسی کنید. در واقع صدای خرابی درب یخچال بیشتر ناشی از پوسیدگی، فرورفتگی و یا گودی درب یخچال است.

استفاده نادرست از یخچال و عدم نگه‌داری مناسب آن می‌تواند منجر به خرابی درب یخچال شود، بنابراین توصیه می‌کنیم یخچال فریزر خود را در محیط مرطوب و یا در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. در اثر ضربه، خرابی و یا پوسیدگی درب یخچال دو راهکار دارید؛ یا باید درب را تعویض کنید و یا باید یخچالی نو بخرید. در هر صورت برای گرفتن بهترین تصمیم در این مورد، بهتر است با تکنسین‌های مجرب کاردون تماس بگیرید.

نکات لازم جهت جلوگیری از خرابی درب یخچال

شما می‌توانید با به‌کار گیری توصیه‌های زیر مانع از ایجاد صدای غیرعادی درب یخچال و افزایش عمر دستگاه شوید.

  • هرگز طبقات درب یخچال را بیش از ظرفیت استاندارد آن پر نکنید.
  • از تراز بودن محل قرارگیری یخچال مطمئن شوید.
  • هنگام خرید یخچال به کیفیت بدنه و جنس لولاها توجه کنید.
  • به محض شنیدن اولین صدای جیر جیر درب یخچال، با روغن کاری لولاها مانع از شکستگی آن‌ها شوید.
  • از قرار دادن یخچال در برابر نور مستقیم آفتاب و نقاط مرطوب جدا بپرهیزید.
  • از بازوبسته کردن مداوم درب یخچال خودداری نمائید زیرا اینکار باعث اصطکاک بیشتر لولاها شده و به‌مرور منجر به ایجاد صدای غیر عادی درب یخچال می‌گردد.
  • از تمیزکاری به‌موقع لاستیک‌ها و روزنه‌های درب یخچال غافل نشوید، زیرا با این کار مانع از پوسیدگی زود هنگام آن خواهید شد.

سوالات متداول

خیر، صدا دادن درب یخچال به طور کلی به معنای خراب شدن درب یخچال نیست، مگر اینکه این صدا نشان‌دهنده‌ی یک مشکل خاص باشد. 

بررسی ترازبندی درب بهترین روش بررسی درب یخچال و عیب یابی آن است. به این صورت که ابتدا باید مطمئن شوید که درب یخچال به درستی تراز شده است. اگر درب تراز نیست، ممکن است به دلیل عدم ترازبندی یخچال یا کف خانه باشد. در این صورت، باید یخچال را به درستی تراز کرده و دوباره بررسی کنید که آیا صدای دادن درب هنوز ادامه دارد یا خیر.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

7 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلیمانی
10 ماه قبل

درموقی که يخچال تراز نباشد در یخچال صدا میدهد

حمیدرضا
9 ماه قبل

من یخچالم موقع تمیز کردن یهو کج شد بعدش الان درش صدای بدی میده، مشکل از کجاشه؟ میتونم خودم درستش کنم تو خونه؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  حمیدرضا
9 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
یخچال شما باید توسط تعمیرکار بررسی بشه تا مشکل مشخص شده و برای تعمیر اقدام شود. پیشنهاد می کنیم از سرویس تعمیر یخچال کاردون استفاده کنید.

محمود
1 ماه قبل

سلام من ساید دوو خریدم بعد از شش ماه از محل لولا صدای جیرجیرمیاد روغن کاری کردم صدا بر طرف نشد میخواستم علت بدونم_ باتشکر محمود

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  محمود
10 روز قبل

باسلام
هنگام نصب دستگاه پایه ها تنظیم و تراز شده اند؟

تاجیک
14 روز قبل

سلام در یخچال مون هنگام بستن صدای تق و تق میده دلیل چیه یخچال مون نو هست تازه خریدیم دوقلو پاری پنگوئن

پشتیبانی کاردون
ویرایشگر
پاسخ به  تاجیک
10 روز قبل

باسلام
هنگام نصب دستگاه پایه ها تنظیم و تراز شده اند؟