لوگوی کاردون

علت آبی شدن رنگ تصویر تلویزیون ال جی چیست؟ + راه حل رفع آن

What is the reason for the blue color of the LG TV image

آنچه در این مطلب خواهید خواند

علت آبی شدن رنگ تصویر تلویزیون ال جی

آبی رنگ شدن صفحه تلویزیون ال جی معمولا به دلیل خرابی بک لایت تلویزیون LED یا مشکل سیگنال بین تلویزیون و منبع پخش محتوا ایجاد می‌شود. این امر می‌تواند به دلیل استهلاک و خرابی لامپ‌های بک لایت، شل بودن اتصال کابل، کابل ناسازگار یا آسیب‌دیده، یا انتقال سیگنال مخدوش رخ دهد. علاوه بر این، سیستم‌عامل قدیمی، داغ شدن بیش از حد یا خرابی منبع تغذیه نیز می‌تواند به بروز خطای صفحه آبی منجر شود. بنابراین، اطمینان از درستی همه اتصالات، به‌روزرسانی منظم نرم‌افزار، وجود تهویه کافی و سرویس تلویزیون ال جی اهمیت زیادی دارد.

مهم‌ترین دلیل آبی رنگ شدن صفحه تلویزیون ال جی چیست؟

در تولید تلویزیون‌های LED از لامپ‌های ال ای دی در پشت صفحه نمایش آنها استفاده شده است و با تابیدن نور بر صفحه لیکوئید، تصاویر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند. لامپ‌های LED برای همیشه مانند روز اول نمی‌مانند بعد از سال‌ها استفاده ممکن است به دلیل نوسانات برقی یا استهلاک دچار خرابی شوند. لامپ‌های LED ممکن است دچار سوختگی کامل شوند یا اینکه بر اثر خرابی رنگ سفید خود را از دست بدهند و آبی شوند. آبی شدن لامپ‌های LED یکی از مشکلات رایج در تلویزیون‌های ال ای دی به طور کلی است. برای برطرف کردن این مشکل باید لامپ‌های  LED خراب تلویزیون را تعویض کرد.

آيا آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی قابل رفع شدن است؟

خطای صفحه آبی یکی از پیام‌های خطای رایج و در عین حال خسته‌کننده‌ای است که در هنگام کار با تلویزیون می‌توان با آن مواجه شد. تلویزیون‌های ال جی نیز مانند اکثر برندهای دیگر از این مشکل مصون نیستند. با این حال، خبر خوب این است که دلیل آبی رنگ شدن تصویر تلویزیون ال جی قابل رفع است. تکنیک‌های عیب‌یابی متعددی را می‌توان برای مشخص کردن علت و رفع این خطا به کار برد.

۱) ریست کردن دستگاه

یکی از موثرترین راه‌ها برای رفع خطای صفحه آبی در تلویزیون ال جی، ریست کردن دستگاه است. این کار را می‌توان با جدا کردن تلویزیون از منبع برق و چند دقیقه صبر کردن قبل از وصل مجدد آن به برق انجام داد. این کار به تنظیم مجدد تلویزیون و پاک کردن هرگونه خطای ناشی از اشکالات موقت در آن کمک می‌کند. اگر این راه‌حل خطا را برطرف نکرد، بازگشت به تنظیمات کارخانه تلویزیون نیز می‌تواند به حذف پیام خطا منجر شود.

۲) به‌روزرسانی سیستم‌عامل دستگاه

راه‌حل دیگر برای رفع دلیل آبی شدن رنگ تلویزیون ال جی با به‌روزرسانی سیستم‌عامل دستگاه انجام می‌شود. فریمور (Firmware) به نرم‌افزاری گفته می‌شود که عملکردهای سخت‌افزاری تلویزیون را کنترل می‌کند. به‌روزرسانی سیستم‌عامل فریمور می‌تواند در رفع مشکلات صفحه آبی موثر باشد.

وب‌سایت پشتیبانی ال‌جی، به‌روزرسانی‌های فریمور موجود را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای انجام به‌روزرسانی، کاربران باید شماره مدل تلویزیون خود را بررسی کنند و سیستم‌عامل مناسب را از وب‌سایت ال جی دانلود کنند. پیروی از دستورالعمل‌های ارائه‌شده توسط ال جی، به‌روزرسانی موفق سیستم و رفع خطاهای صفحه آبی را تضمین خواهد کرد.

چگونه از آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی جلوگیری کنیم؟

How to prevent LG TV from turning blue

بروز خطای صفحه آبی در تلویزیون‌های ال جی بسیار آزاردهنده است. این خطا می‌تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد، به خصوص زمانی که انتظارش را ندارید. خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارند که می‌توان از طریق آنها از این خطا جلوگیری کرد و بدون وقفه به تماشای برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی مورد علاقه ادامه داد.

۱) بررسی کابل‌ها

ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که تمام کابل‌های متصل‌کننده تلویزیون ال جی مطابق انتظار کار می‌کنند. هرگونه کابل شل یا آسیب‌دیده می‌تواند دلیل آبی رنگ شدن تصویر تلویزیون ال جی باشد. همچنین باید بررسی کنید که اتصال شلی در پریز دیوار وجود نداشته باشد. یعنی باید سیم برق را محکم به پریز وصل کنید و ببینید که جریان الکتریکی پایدار است یا خیر. لطفا این کار را با احتیاط کامل انجام دهید و در صورت نداشتن دانش فنی لازم، کار را به متخصصان بسپارید.

۲) بررسی تهویه دستگاه

تلویزیون ال جی شما باید به خوبی تهویه شود. زیرا گرم شدن بیش از حد اجزای تلویزیون می‌تواند باعث بروز خطای صفحه آبی شود. اگر تلویزیون شما در مکانی نصب شده است که تهویه کافی ندارد، آن را به مکان دیگری منتقل کنید یا یک فن کوچک برای خنک کردن آن اضافه کنید. این راه‌حل ساده می‌تواند به جلوگیری از بروز خطاهای صفحه آبی ناشی از گرمای بیش از حد کمک کند. در صورتی که ساکن تهران هستید می توانید از سرویس تعمیرات تلویزیون در تهران مجموعه کاردون بهره مند شوید.

۳) به‌روزرسانی تلویزیون

مطمئن شوید که نرم‌افزار تلویزیون ال جی شما به‌روز باشد. به‌روزرسانی‌های میان‌افزار فریمور به‌طور دوره‌ای توسط ال‌جی منتشر می‌شوند تا باگ‌ها و اشکالاتی مانند خطاهای صفحه آبی را برطرف کنند. به‌روزرسانی سیستم‌عامل می‌تواند عملکرد تلویزیون شما را هم به طور قابل توجهی بهبود بخشد. شما می‌توانید سیستم‌عامل تلویزیون خود را از طریق اتصال آن به اینترنت به‌روز کنید یا به‌روزرسانی‌ها را از طریق وب‌سایت رسمی ال جی دانلود و به صورت دستی نصب کنید.

۴) عدم اتصال تلویزیون به دستگاه‌های ناسازگار

از اتصال دستگاه‌های خارجی که با تلویزیون ال جی شما سازگار نیستند، حتما خودداری کنید. برخی از کنسول‌های بازی و سایر دستگاه‌های پخش در صورت عدم سازگاری می‌توانند دلیل آبی شدن رنگ تلویزیون ال جی باشند. بنابراین قبل از اتصال هر دستگاه خارجی، مطمئن شوید که کاملا سازگار هستند و با تنظیمات تلویزیون شما مطابقت دارند. دستگاه‌های ناسازگار باعث اختلال در عملکرد تلویزیون و درنهایت بروز خطای صفحه آبی می‌شوند.

۵) خاموش کردن به‌موقع دستگاه

تلویزیون ال جی خود را در زمان‌های عدم استفاده، خاموش کنید. روشن نگه داشتن تلویزیون برای مدت طولانی می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد آن و بروز خطای صفحه آبی شود. وقتی کسی تلویزیون تماشا نمی‌کند، آن را خاموش کنید تا در مصرف برق هم صرف‌ جویی شود. با این کار، طول عمر تلویزیون شما افزایش می‌یابد و احتمال آسیب ناخواسته هم کاهش خواهد یافت.

۶) استفاده از تنظیم‌کننده ولتاژ

درنهایت، روی یک تنظیم‌کننده ولتاژ با کیفیت خوب سرمایه‌گذاری کنید. نوسانات برق و خاموش و روشن ناگهانی دستگاه می‌تواند آبی رنگ شدن صفحه تلویزیون ال جی شما را در پی داشته باشد. تنظیم‌کننده ولتاژ یا همان محافظ به شما کمک می‌کند سطوح ولتاژ را ثابت نگه دارید. بنابراین، نوساناتی را که ممکن است بر تلویزیون شما تاثیر مخرب بگذارند، به حداقل می‌رسانید.

آیا برای رفع مشکل آبی شدن تصویر تلویزیون ال جی باید بک لایت آن را عوض کنیم؟

Do we have to change the backlight of the LG TV to fix the problem of blue image

تغییر بک لایت تلویزیون ال جی برای رفع ارور صفحه آبی همیشه ضروری نیست. یک صفحه آبی می‌تواند به دلایل مختلفی مانند مشکل اتصال کابل یا خرابی دستگاه ورودی رخ دهد. در برخی موارد، تغییر تنظیمات تلویزیون یا تنظیم مجدد دستگاه ممکن است مشکل را بدون نیاز به تغییر بک لایت حل کند. عیب‌یابی و شناسایی علت اصلی صفحه آبی قبل از تلاش برای رفع مشکل، بسیار اهمیت دارد.

با این حال، اگر صفحه آبی به دلیل مشکل نور پس‌زمینه باشد، تغییر بک لایت ضروری است. بک لایت معیوب باعث می‌شود تصاویر خیلی کم‌نور یا خیلی روشن به نظر برسند؛ مشکلی که می‌تواند منجر به اعوجاج رنگ و درنهایت منجر به بروز ارور صفحه آبی شود.

تعویض بک لایت می‌تواند این مشکل را حل کند و کیفیت تصویر تلویزیون را بازیابی کند. به طور کلی، شناخت نحوه رفع مشکل آبی شدن رنگ تلویزیون ال جی قبل از تلاش برای رفع آن، ضروری است. زیرا تعویض بک لایت ممکن است همیشه راه‌حل مشکل صفحه آبی تلویزیون ال جی نباشد.

سوالات متداول

اصلی ترین دلیل آبی رنگ شدن تصویر تلویزیون ال جی در صورت ایراد فنی به خرابی بک لایت تلویزیون ال ای دی  یا به اتصالات نادرست کابل‌ها یا مخدوش بودن آن‌ها برمی‌گردد. بنابراین در وهله اول باید کابل‌ها را بررسی کنید و از صحت اتصال آن‌ها مطمئن شوید.

بله آبی رنگ شدن تصویر تلویزیون ال جی به دلیل خرابی بک لایت می‌تواند عامل اصلی باشد. اما این موضوع باید در مرحله آخر بررسی شود و ابتدا سایر دلایل را بررسی کنید و سپس به سراغ بک لایت تلویزیون بروید.

آخرین مطالب مرتبط

دیدگاه ها

3 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناصر
8 ماه قبل

من هرچند وقت یکبار کابل های hdmi رو عوض میکنم اما بازم بعد از گذشت چند وقت تصویر تلویزیون آبی میشه، دلیلش چی هست؟

Ayob Akhlaj
مدیر
پاسخ به  ناصر
7 ماه قبل

با سلام و وقت بخیر
احتمالا مشکل شما از سوکت hdmi تلویزیون باشه، اما برای تشخیص بهتر پیشنهاد می کنیم از کارشناسان کاردون کمک بگیرید.
برای این کار وارد لینک زیر شوید:
تعمیر تلویزیون

نازنین
7 ماه قبل

سلام
آیا ضربه شدید هم میتونه باعث آبی شدن صفحه تلویزیون بشه؟ چون اومدم تمیز کنم تلویزیونو یهو کمرم به تلویزیون برخورد کرد و باعث شد تلویزیون کمی به دیوار کوبیده بشه.