لوگوی کاردون

نحوه رفع گرفتگی لوله تخلیه یخچال + بررسی علل آن

How to unclog the refrigerator drain pipe
فهرست محتوا

رفع گرفتگی لوله تخلیه یخچال

بسیاری از مردم نمی‌دانند که یخچال آن‌ها دارای یک لوله تخلیه است. این لوله یا ناودان تخلیه وجود دارد تا رطوبت جمع شده در یخچال، به‌ویژه رطوبت دیواره پشتی یخچال را بگیرد. اگر لوله تخلیه مسدود شود، کل یخچال شما با مشکلاتی روبرو خواهد شد. لوله تخلیه را معمولا می‌توان در پایین دیوار پشتی یخچال یافت. مشکل گرفتگی ناودان یخچال باید هرچه زودتر مرتفع شود تا به مشکلات بزرگ‌تر منجر نشود.

وظیفه لوله تخلیه یخچال چیست؟

What is the function of the drain pipe of the refrigerator

لوله تخلیه یخچال یک وظیفه مهم در حفظ عملکرد و کارایی دستگاه دارد. این سوراخ کوچک در پشت یخچال، امکان تخلیه مناسب رطوبت و یخ ذوب شده را فراهم می‌کند. با سرد شدن یخچال، به‌ناچار شاهد تولید رطوبت خواهیم بود که برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها باید حذف شود.

آب اضافی از طریق سوراخ تخلیه به یک ظرف یا سینی هدایت می‌شود که معمولا در زیر یخچال قرار دارد؛ جایی که می‌تواند با حرارت کمپرسور تبخیر شود یا به صورت دستی تخلیه شود. ناودان تخلیه یخچال، آن را خشک و عاری از خطرات بالقوه نگه می‌دارد. همچنین یخچال را قادر می‌سازد تا وظیفه اصلی خود را در نگهداری مواد غذایی در دمای مطلوب انجام دهد.

علت گرفتگی لوله یخچال

علت گرفتگی لوله یخچال می‌تواند به عوامل گوناگون برگردد. یکی از دلایل رایج، تجمع زباله‌هایی مانند ذرات غذا، گردوغبار و کثیفی است که مانع عبور آب می‌شود. علاوه بر این، مقدار زیادی یخ می‌تواند در فریزر یخچال جمع شود و این مشکل را به مرور زمان به وجود آورد.

علاوه بر این، خود لوله تخلیه هم ممکن است توسط رسوبات معدنی یا رشد کپک مسدود شود؛ امری که مانع از جریان مناسب آب خواهد شد. این مسائل بر اهمیت تمیز کردن و نگهداری منظم آن برای جلوگیری از گرفتگی می‌افزایند.

مطمئناً متوجه خواهید شد که لوله تخلیه یخچال شما چه زمانی مسدود شده است. چرا که بدون نقطه خروجی برای آب، قفسه پایینی یخچال، جعبه میوه‌ها یا کشوهای آن شاهد تجمع آب خواهند بود. این مشکل می‌تواند بر کیفیت غذاهای شما تاثیر بگذارد و آن‌ها را خیس کند. همچنین احتمال رشد سریع کپک‌ها را افزایش خواهد داد. کم شدن برودت یخچال و رطوبت گرفتن بدنه آن هم می‌تواند از علایم گرفتگی لوله یخچال باشد.

اگر یخچال شما نیاز به سرویس و یا بررسی دارد، می توانید از خدمات تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید و از مشاورین ما راهنمایی بگیرید.

ناودان تخلیه یخچال کجا قرار دارد؟

Where is the refrigerator drain located

ناودان تخلیه در یخچال‌ها معمولا در پشت یا پایین دستگاه تعبیه شده است. این دهانه کوچک، نقش مهمی در تخلیه آب اضافی تولید شده در فرآیند تبرید یخچال دارد. با سرد شدن یخچال، رطوبت روی کویل‌های اواپراتور متراکم می‌شود و به سوراخ تخلیه می‌چکد. آنجا از طریق یک لوله هدایت می‌شود و درنهایت تبخیر خواهد شد. با اطمینان از شفاف بودن و عدم گرفتگی ناودان تخلیه می‌توان از عملکرد مناسب یخچال اطمینان حاصل کرد.

رفع مشکل گرفتگی لوله آب یخچال

رفع مشکل گرفتگی لوله آب یخچال تقریبا یک کار آسان و بدون دردسر است. با این کار می‌توان یخچال را بار دیگر به حالت عادی برگرداند.

  • مرحله ۱) اولین کاری که باید انجام دهید، خاموش کردن یخچال و درآوردن تمام کشوها است. سپس تمام آب اضافی و تجمع کرده در ته یخچال خود را پاک کنید.
  • مرحله ۲) پس از خشک شدن یخچال باید زباله‌ها را از ناودان یخچال پاک کنید. می‌توانید این کار را با یک ابزار تمیزکننده خاص یا محلول آب گرم و نمک انجام دهید.
  • مرحله ۳) هر ابزاری را که استفاده می‌کنید، در لوله یا سوراخ تخلیه رها نکنید. این کار باعث مسدود شدن بیشتر آن خواهد شد.
  • مرحله ۴) درنهایت، سعی کنید یخچال خود را تا حد امکان عاری از مواد زائد نگه دارید تا مجبور نشوید لوله تخلیه را به طور مداوم باز کنید. ممکن است لازم باشد این فرآیند را هر از چند گاهی تکرار کنید.

گرفتگی ناودان یخچال‌های ساید بای ساید

یخچال‌های ساید بای ساید که دارای یخ‌زدایی خودکار هستند، از یک لوله تخلیه آب بهره می‌برند. این لوله، آب را از چرخه یخ‌زدایی به یک ظرف تخلیه متصل در زیر یخچال هدایت می‌کند. اگر روزی یک یا دو بار شاهد ظاهر شدن آب روی زمین جلوی یخچال هستید، ممکن است به دلیل گرفتگی لوله تخلیه یخ‌زدایی آن باشد. یخ زدن زیر سبد پایینی در محفظه فریزر به اضافه یک گودال آب روی زمین را باید از شواهد گرفتگی ناودان یخچال‌های ساید بای ساید دانست.

مدل‌های دارای لوله تخلیه داخلی و برخی از مدل‌ها، نیاز به خدمات حرفه‌ای برای رفع مشکل گرفتگی دارند. با این حال، برخی از مدل‌ها را خودتان هم می‌توانید عیب‌یابی کنید. دستورالعمل‌های نحوه تمیز کردن یا پاک کردن گرفتگی فاضلاب یخ‌زدایی معمولا در دفترچه راهنمای محصول وجود دارد. به طور کلی، مشکل گرفتگی لوله آب یخچال‌های ساید بای ساید در سبک‌های زیر را می‌توان بدون نیاز به سرویس‌کار هم رفع کرد.

  • مدل‌هایی که سوراخ تخلیه یخ‌زدایی آن‌ها در دیواره پشتی فریزر قرار دارد. درست در جایی که کف به سمت عقب شیب‌دار است.
  • مدل‌هایی با پانل پلاستیکی که توسط یک پیچ در جای خود نگه داشته می‌شوند. اگر پیچ و پانل را بردارید، لوله تخلیه نمایان خواهد شد. اگر سوراخ تخلیه قابل مشاهده نیست، مراجعه به سرویس‌کار لازم است.

اگر از یخچال برند سامسونگ استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، می توانید از سرویس تعمیرات یخچال Samsung کاردون استفاده نمایید.

راه‌حل

شما می‌توانید سوراخ تخلیه یخچال‌های ساید بای ساید را با محلولی از 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 2 فنجان آب داغ باز کنید. برای فشار دادن محلول در سوراخ تخلیه و باز کردن آن، از یک سرنگ استفاده کنید. وقتی گرفتگی رفع شد، صدای ریختن آب به داخل ظرف تخلیه زیرین را خواهید شنید. برای جلوگیری از تکرار این مشکل، محلول 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 2 فنجان آب داغ (نه جوش) را سالی یک یا دو بار در دهانه لوله تخلیه یخچال بریزید.

جمع‌بندی

اگر هنوز شاهد تجمع آب در پایین قفسه‌ها و انتهای یخچال خود هستید، ممکن است مشکل جدی‌تری به غیر از گرفتگی لوله یخچال وجود داشته باشد. گروه تکنسین‌های متعهد و باتجربه کاردون می‌تواند مشکلات هر نوع یا مدل یخچال را در کمترین زمان ممکن رفع کند. جهت بازدید، کافی است با ما تماس بگیرید و مشکل خود را با کارشناسان کاردون در میان بگذارید.

سوالات متداول

توصیه می‌شود برای جلوگیری از گرفتگی، حداقل هر 6 ماه یک بار سوراخ تخلیه یخچال را تمیز کنید. با این حال، در صورت مشاهده علائم مسدود شدن سوراخ تخلیه، باید فورا آن را تمیز کنید.

استفاده از محصولات تمیزکننده خشن یا ساینده برای باز کردن لوله تخلیه یخچال توصیه نمی‌شود. بهتر است از مخلوط آب گرم و جوش شیرین برای این کار استفاده کنید.

در چنین مواردی، بهتر است با یک تکنسین حرفه‌ای تماس بگیرید. چرا که می‌تواند مشکل اصلی یخچال را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

بله گرفتگی سوراخ تخلیه می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی مانند نشت آب، تجمع یخ و حتی آسیب احتمالی به اجزای داخلی دستگاه شود. پس باید گرفتگی ناودان یخچال را به‌سرعت برطرف کنید.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها