لوگوی کاردون

آموزش تراز کردن ماشین لباسشویی | نکاتی که باید بدانید

Learning how to level the washing machine
فهرست محتوا

تراز کردن ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی شما به صورت دیوانه‌وار می‌لرزد، حرکت می‌کند، نشتی دارد یا نمی‌چرخد، معمولا فقط یک دلیل پشت آن وجود دارد: تراز نبودن. اطمینان از تراز بودن ماشین لباسشویی برای عملکرد صحیح آن و جلوگیری از مشکلات بزرگ‌تر مانند شکستن شیلنگ‌های آب و ایجاد سیل در آشپزخانه بسیار مهم است. اما نگران نباشید، تراز کردن درست ماشین لباسشویی درواقع بسیار آسان است و فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

اهمیت تراز کردن ماشین لباسشویی

The importance of leveling the washing machine

ماشین لباسشویی یک وسیله ضروری است که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود. این وسیله نقش مهمی در تمیز کردن موثر و آسان لباس‌های ما دارد. با این حال، بسیاری از مردم ممکن است اهمیت تراز کردن ماشین لباسشویی خود را درک نکنند.

تراز کردن ماشین لباسشویی یک مرحله حیاتی است که عملکرد بدون مشکل آن را تضمین می‌کند. همچنین از آسیب دیدن دستگاه جلوگیری می‌کند و نتایج شستشوی بهتری را به دست خواهد داد. در ادامه، به طور مفصل اهمیت تراز کردن لباسشویی را بررسی خواهیم کرد.

۱) عملکرد صحیح و درست

وقتی ماشین لباسشویی تراز نباشد، در طول چرخه شستشو دچار لرزش‌های زیادی خواهد شد. این ارتعاشات حتی می‌تواند باعث حرکت یا جابجایی دستگاه شود و به طور بالقوه به خود دستگاه یا اشیای مجاور آسیب برساند. با تنظیم تراز ماشین لباسشویی دستگاه به شکل ایمن در سر جای خود باقی می‌ماند و با خطر حرکت ناگهانی و آسیب احتمالی روبرو نخواهد شد.

۲) جلوگیری از نشتی آب

اگر ماشین لباسشویی شما به درستی تراز نشود، معمولا با توزیع ناهموار بار روبرو می‌شود. درنتیجه، با حرکت و تکان بیش از حد در طول چرخه شستشو روبرو خواهد شد. این حرکت ناخواسته می‌تواند اتصالات داخل دستگاه را شل کند و شکستگی شیلنگ و نشتی آب را در پی داشته باشد. با اطمینان از تراز بودن درست دستگاه، احتمال نشتی آب را کاهش می‌دهید و آسیب احتمالی به خانه خود را به حداقل می‌رسانید.

۳) تمیز شدن بهتر لباس‌ها

Washing machine alignment methods

اگر ماشین لباسشویی شما تراز نباشد، نمی‌تواند آب یا مواد شوینده را در طول چرخه شستشو به طور یکنواخت توزیع کند. درنتیجه، برخی از لباس‌ها مقدار لازم مواد شوینده را دریافت نمی‌کنند؛ امری که تمیز نشدن کافی لباس‌ها یا نیاز به شستشوی مجدد را در پی دارد. فقط با تراز کردن درست ماشین لباسشویی است که تمیز شدن تمام لباس‌ها و پخش یکنواخت مواد شوینده و آب را تضمین می‌کنید.

۴) حفظ پارچه لباس

ماشین‌های لباسشویی بدون تراز، دچار لرزش‌های بیش از حد می‌شوند. بنابراین با ساییدگی لباس‌ها به یکدیگر یا دیواره‌های ماشین لباسشویی روبرو می‌شوید. نتیجه این اصطکاک، می‌تواند فرسودگی پارچه‌ها، محو شدن رنگ آن‌ها و حتی پارگی لباس‌ها باشد. اما با تراز کردن دستگاه، لرزش‌ها به حداقل می‌رسند و از برخورد ملایم‌تر با لباس‌ها اطمینان حاصل می‌شود.

۵) بهره‌وری انرژی

هنگامی که ماشین لباسشویی نامتعادل است، برای کارکرد موثر به نیروی بیشتری نیاز دارد. این امر به افزایش مصرف انرژی و بالا رفتن قبوض آب و برق منتهی می‌شود. اما با تراز کردن صحیح دستگاه درواقع به آن اجازه می‌دهید تا با ظرفیت بهینه خود کار کند. بنابراین مصرف انرژی را کاهش می‌دهید و در درازمدت در هزینه خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

۶) کاهش سروصدا

ماشین‌های لباسشویی ناتراز مطمئنا سروصدای بیشتری تولید می‌کنند که اعصاب شما را تحریک خواهد کرد. اما با تراز کردن درست ماشین لباسشویی می‌توانید این ارتعاشات را به حداقل برسانید. درنتیجه، با تجربه شستشوی آرام‌تر لباس‌ها پاداش خواهید گرفت. عملکرد بی‌صدا نه‌تنها راحتی بیشتر شما را در پی دارد، بلکه مزاحمت‌ها برای همسایگان را در آپارتمان‌ها کاهش می‌دهد. برای رفع مشکل تراز نبودن ماشین لباسشویی خود و انجام سرویس های آن می توانید از خدمات تعمیر ماشین لباسشویی در منزل کاردون استفاده کنید.

اثرات عدم تراز کردن ماشین لباسشویی

Effects of not leveling the washing machine

تراز نکردن ماشین لباسشویی اثرات منفی متعددی بر عملکرد و طول عمر دستگاه دارد. یک ماشین لباسشویی که بالانس نباشد، در طول شستشو با لرزش بیش از حد کار می‌کند. این امر منجر به شستشوی پرسروصدا و مزاحمت برای افراد خانه می‌شود. ضمنا ارتعاشات مداوم باعث تکان خوردن و حرکت ناخواسته دستگاه و خطرآفرینی می‌شود.

مهم‌تر از آن، تراز نکردن ماشین لباسشویی می‌تواند عواقب جدی برای اجزای داخلی و عملکرد کلی دستگاه به همراه داشته باشد. یک ماشین ناتراز ممکن است باعث ایجاد فشار بیش از حد بر درام، بلبرینگ و سایر قطعات متحرک دستگاه شود. با گذشت زمان، این امر منجر به استهلاک و خرابی زودرس لباسشویی می‌شود و نیاز به تعمیرات گران‌قیمت یا حتی تعویض کامل دستگاه را به وجود می‌آورد

اثرات عدم تراز کردن ماشین لباسشویی به همین موارد خلاصه نمی‌شود و ممکن است بر میزان آب ورودی و تخلیه آن هم تاثیر منفی بگذارد. چرا که صاف نبودن لباسشویی باعث تجمع آب در مناطق خاصی از دستگاه می‌شود. این امر به نوبه خود منجر به رشد کپک خواهد شد که بوی بد و خطرات بالقوه برای سلامتی اعضای خانواده را در پی دارد. بنابراین، بررسی منظم و تراز کردن ماشین لباسشویی برای عملکرد درست و عدم آسیب به آن در طولانی‌مدت ضرورت دارد.

روش‌های تراز کردن ماشین لباسشویی

اگر در حال نصب لباسشویی جدید یا جابجایی آن هستید، باید روش‌های تراز کردن ماشین لباسشویی خود را بدانید. تراز کردن لباسشویی اغلب فقط به یک تراز و یک آچار قابل تنظیم نیاز دارد. اساسا فرآیند استفاده از تراز و انجام تنظیمات جزیی در پایه‌ها، بدون توجه به نوع ماشین لباسشویی، یکسان است. اما تفاوت‌های جزیی در نحوه تنظیم پایه‌های فلزی در مقابل پایه‌های پلاستیکی وجود دارد. در ادامه، به مراحل اساسی تراز کردن ماشین لباسشویی خواهیم پرداخت.

۱) سفت کردن پایه‌ها

تمام ماشین‌های لباسشویی از چهار پایه قابل تنظیم برخوردار هستند که برای تراز کردن ماشین لباسشویی، تا چند سانتیمتر بلند و کوتاه می‌شوند. با این حال، پایه‌ها باید به همان اندازه سفت شوند که برای تراز کردن لباسشویی لازم است تا دستگاه به شکل پایدار کار کند.

  • همیشه به جای کوتاه کردن پایه‌های بلند، پایه‌های کوتاه‌تر را بلند کنید.
  • پایه‌های بیش از حد بلند معمولا بیشتر مستعد لرزش و شکستگی هستند.
  • ماشین‌های لباسشویی جدید معمولا با پایه‌های کاملا جمع‌شده عرضه می‌شوند.

۲) تراز پهلو به پهلو

در مرحله بعد باید یک تراز را از پهلو به پهلو روی ماشین لباسشویی قرار دهید. حباب کوچک در تراز به شما می‌گوید که آیا سطح آن صاف است یا خیر. اما احتمال زیادی هم وجود دارد که حباب از سمت مرکز خارج شود. این امر تایید می‌کند که مشکل تراز کردن ماشین لباسشویی رخ داده است. درواقع هر سمتی که حباب تراز به سمت آن حرکت کند، از سطح زمین بالاتر است.

  • هدف شما باید تنظیم پایه‌های لباسشویی باشد تا زمانی که حباب در مرکز تراز باقی بماند.
  • اگر بخشی از سقف ماشین لباسشویی شما خمیده و ناهموار است، به دنبال یک ناحیه صاف برای قرار دادن تراز باشید.

۳) تنظیم پایه‌های جلویی

Adjusting the front legs of the washing machine

یک یا هر دو پایه جلویی را تنظیم کنید تا حباب تراز در مرکز آن قرار گیرد. برای پایه‌های فلزی، مهره قفل را با آچار فرانسه باز کنید. سپس پایه را در جهت ‌عقربه ساعت (برای کوتاه کردن آن) یا خلاف جهت عقربه ساعت (برای بلند کردن آن) بچرخانید.

برای پایه‌های پلاستیکی باید از انبردست استفاده کنید و پایه را در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. تنظیمات کوچکی انجام دهید، تراز را بررسی کنید و به کار خود ادامه دهید تا حباب در مرکز تراز قرار گیرد.

  • به دلیل نگرانی از خم شدن یا ضربه خوردن پایه‌ها، بهتر است فشار وارده بر آن‌ها را کاهش دهید.

۴) تراز جلو به عقب

حالا نوبت تراز کردن لباسشویی از جلو به عقب رسیده است. اکثر ماشین‌های لباسشویی مدرن از پایه‌های خودتراز شونده در پشت برخوردار هستند. بنابراین، اگر تراز را طوری بچرخانید تا رو به جلوی دستگاه باشد و حباب در مرکز آن قرار گیرد، ماشین لباسشویی تراز شده است. اگر این‌گونه نیست، باید موارد زیر را امتحان کنید.

  • پشت لباسشویی را حدود 2.5 سانتی‌متر از زمین بلند کنید. این مانور موجب می‌شود پایه‌های خود تراز شونده شل شوند تا مشکل تراز کردن ماشین لباسشویی برطرف شود.
  • اگر پایه‌های خود تراز شونده پس از بلند کردن دستگاه همچنان تکان نمی‌خورند، پشت دستگاه را کمی بالاتر ببرید تا بتوانید با آچار یا انبردست خود به پایه‌های عقب ضربه بزنید. این کار باید آن‌ها را شل کند تا از سر جای خود حرکت کنند.

۵) تنظیم پایه‌های عقبی عادی

مدل‌های لباسشویی قدیمی‌تر و شاید چند مدل جدیدتر ممکن است پایه‌های عقب خود تراز شونده نداشته باشند. در این حالت، پایه‌های عقب نیز دقیقا شبیه به پایه‌های جلویی هستند. بنابراین آن‌ها نیز دارای مهره‌های قفل یا نقاط دستگیره برای انبردست هستند و باید به صورت دستی تنظیم شوند. اگر چنین است، همان روش پایه‌های جلویی را برای آن‌ها دنبال کنید.

  • تراز را از جلو به عقب و روی یک نقطه صاف در بالای ماشین لباسشویی قرار دهید.
  • هر دو پایه عقب را با چرخش‌های کوچک تنظیم کنید. سپس تراز را دوباره بررسی کنید و این عملیات را در صورت نیاز تکرار فرمایید.

۶) بررسی نهایی

Washing machine alignment tips

راهنمای تراز کردن ماشین لباسشویی را با تکان دادن ملایم دستگاه به جلو و عقب به عنوان آخرین بررسی تمام کنید. زیرا حتی اگر دستگاه شما کاملا تراز باشد، ممکن است یکی از پایه‌ها با زمین مماس نشود. این مشکل معمولا در صورتی اتفاق می‌افتد که کف زیر لباسشویی ناهموار باشد. مثلا یک کف بتنی قدیمی در زیرزمین معمولا ناهموار است. اگر تکان دادن ملایم شما این مشکل را آشکار کرد، پایه مورد نظر را بچرخانید تا زمانی که با زمین تماس پیدا کند.

بعد از اینکه ماشین لباسشویی خود را تراز کردید، هر 6 ماه یکبار آن را دوباره با تکنیک تکان دادن ملایم و استفاده از تراز، چک کنید. زیرا ماشین‌های لباسشویی ممکن است به مرور زمان از موقعیت خود خارج شوند و بالانس بودن خود را از دست بدهند.

سوالات متداول

بزرگ ترین مشکل تراز نبودن ماشین لباسشویی مربوط به استهلاک بیش از حد و خراب شدن سریع‌تر دستگاه خواهد بود.

آسان ترین روش تراز کردن ماشین لباسشویی را باید سفت کردن پایه‌ها تا رسیدن دستگاه به تراز کامل دانست.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها