لوگوی کاردون

نحوه از بین بردن کپک ماشین لباسشویی

How to remove mold from a washing machine
فهرست محتوا

علل کپ زدن ماشین لباسشویی

رشد کپک در ماشین لباسشویی مشکل رایجی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. این مشکل نه‌تنها باعث ایجاد بوی نامطبوع و تغییر رنگ در لباس‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند خطرات بالقوه‌ای برای سلامتی اعضای خانواده ایجاد کند. بنابراین شناخت دلایل ایجاد کپک و روش‌های از بین بردن آن بسیار مهم است. ضمنا دانستن نحوه از بین بردن کپک ماشین لباسشویی نیز اهمیت فراوان دارد. با شناخت این روش‌ها و کمک گرفتن از آن‌ها می‌توان عملکرد ماشین لباسشویی را به بالاترین حد ممکن رساند.

دلایل ایجاد شدن کپک در ماشین لباسشویی

The causes of mold in the washing machine

دلایل ایجاد شدن کپک در ماشین لباسشویی را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد. نخست اینکه محیط گرم و مرطوب داخل ماشین لباسشویی، شرایط ایده‌آلی را برای رشد کپک‌ها فراهم می‌کند. بنابراین وقتی لباس‌ها برای مدت طولانی و به صورت خیس در دستگاه بمانند، کپک به راحتی رشد می‌کند و پخش می‌شود.

ثانیا جمع شدن باقیمانده مواد شوینده یا نرم‌کننده پارچه در ماشین لباسشویی می‌تواند رطوبت را به دام اندازد و رشد کپک را تقویت کند. این امر به‌ویژه در ماشین‌های لباسشویی درب از جلو رایج است. زیرا طراحی آن‌ها موجب تجمع آب در مناطق خاصی می‌شود که بستر مناسبی برای رشد کپک‌ها هستند.

تهویه ناکافی و گردش هوای ضعیف در ماشین لباسشویی هم می‌تواند در رشد کپک‌ها موثر باشد. اگر درب دستگاه به طور مداوم بسته باشد و بین چرخه‌ها به درستی هوای آزاد داده نشود، رطوبت در داخل آن محبوس می‌شود و باعث رشد کپک خواهد شد.

ضمنا استفاده بیش از حد مواد شوینده یا نرم‌کننده پارچه هم منجر به تجمع بقایایی می‌شود که کپک‌ها از آن تغذیه می‌کنند. بنابراین دانستن نکات نگهداری از ماشین لباسشویی و نحوه از بین بردن کپک ماشین لباسشویی می‌تواند بسیار مفید و راهگشا باشد.

انواع روش های از بین بردن کپک ماشین لباسشویی

کپک در ماشین لباسشویی به دلیل تجمع رطوبت و مواد آلی ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند منجر به بوی نامطبوع، لکه روی لباس‌ها و خطرات بالقوه برای سلامتی افراد شود. خوشبختانه چندین روش موثر برای از بین بردن کپک در ماشین لباسشویی وجود دارد.

۱) استفاده از سرکه سفید برای از بردن کپک ماشین لباسشویی

یکی از روش های از بین بردن کپک از ماشین لباسشویی، استفاده از سرکه سفید است. سرکه یک پاک‌کننده طبیعی و موثر است که می‌تواند هاگ‌های کپک را از بین ببرد و از رشد آن‌ها جلوگیری کند. استفاده از سرکه سفید برای از بین بردن کپک از ماشین لباسشویی، یک راه‌حل مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست است. ضمنا سرکه برخلاف مواد شیمیایی خشن، کاملا غیر سمی است و استفاده از آن بی‌خطر خواهد بود.

سرکه دارای خواص ضد باکتریایی طبیعی است که می‌تواند هاگ‌های کپک را بدون باقی ماندن هیچ‌گونه باقیمانده مضر از بین ببرد. این نحوه از بین بردن کپک ماشین لباسشویی روش آسانی است و می‌توان آن را به طور منظم انجام داد؛ کاری که از ایجاد مجدد کپک در ماشین لباسشویی شما جلوگیری خواهد کرد. 

برای استفاده از سرکه سفید کافی است یک فنجان از آن را در محفظه پودر یا مایع شوینده ماشین لباسشویی خود بریزید. سپس، ماشین لباسشویی را روی چرخه آب گرم و بدون لباس قرار دهید. با این کار، سرکه در دستگاه گردش می‌کند و هرگونه کپک را حل خواهد کرد.

۲) استفاده از جوش شیرین برای از بردن کپک ماشین لباسشویی

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن کپک از ماشین لباسشویی یک راه‌حل کاملا موثر و طبیعی است. جوش شیرین که به نام بی‌کربنات سدیم نیز شناخته می‌شود، یک ماده خانگی همه‌کاره است که خواص ضد میکروبی قوی دارد. بنابراین با ایجاد مخلوطی از جوش شیرین و آب، به راحتی می‌توانید هاگ‌های کپک را در ماشین لباسشویی خود از بین ببرید.

برای از بین بردن کپک‌ها با استفاده از جوش شیرین، باید یک چهارم فنجان جوش شیرین را با 1 لیتر آب مخلوط کنید. سپس مخلوط را هم بزنید تا جوش شیرین کاملا حل شود و آن را در ظرف شوینده ماشین لباسشویی یا مستقیما داخل درام بریزید. برای اطمینان از حداکثر کارایی، ماشین لباسشویی را روی چرخه کامل با آب گرم تنظیم کنید.

۳) استفاده از مواد شوینده ضد عفونی کننده برای از بردن کپک ماشین لباسشویی

Various methods of removing mold from washing machines

روش تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی با استفاده از مواد شوینده ضد عفونی کننده راه‌حلی کاملا موثر برای از بردن کپک در دستگاه است. این شوینده‌های تخصصی نه‌تنها کپک‌های قابل مشاهده را از بین می‌برند، بلکه اسپورهای باقیمانده را نیز از بین خواهند برد. بنابراین ماشین لباسشویی کاملا تمیز و بهداشتی خواهد شد.

نحوه از بین بردن کپک ماشین لباسشویی با استفاده از مواد شوینده ضد عفونی کننده بسیار آسان است. برای این کار کافی است مقدار مشخصی از مواد شوینده ضد عفونی کننده را در محفظه پودر یا مایع شوینده ماشین لباسشویی بریزید. سپس از یک چرخه آب گرم و بدون لباس استفاده کنید.

۴) تمیز کردن لاستیک دور درب

تمیز کردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی یکی از مراحل مهم کپک زدایی از دستگاه است. زیرا با گذشت زمان معمولا رطوبت و باقیمانده مواد شوینده دور لاستیک درب تجمع می‌کنند. این امر باعث به وجود آمدن محیطی مناسب برای رشد کپک می‌شود.

برای تمیز کردن لاستیک دور درب می‌توانید از مخلوط مساوی آب و سرکه سفید استفاده کنید. سپس یک پارچه یا اسفنج تمیز را با محلول آغشته کنید. سپس پارچه یا اسفنج را به آرامی روی لاستیک درب لباسشویی بکشید. ضمنا درز‌های لاستیک را فراموش نکنید و آن‌ها را نیز با یک مسواک تمیز کنید.

تمیز کردن محفظه پودر یا مایع شوینده

در ادامه آموزش نحوه از بین بردن کپک ماشین لباسشویی به تمیز کردن محفظه پودر یا مایع شوینده آن می‌رسیم. این کار نیز مانند تمیز کردن درام و لاستیک درب ماشین لباسشویی ضرورت دارد. زیرا این محفظه، رطوبت بسیار بالایی دارد و مستعد رشد قارچ است. رشد کپک در این محفظه منجر به ایجاد بوی بد و شرایط غیر بهداشتی می‌شود.

تمیز کردن محفظه مواد شوینده لباسشویی را باید با خارج کردن آن آغاز کرد. سپس محفظه مواد شوینده را در یک محلول تمیزکننده حاوی مقادیر مساوی سرکه و آب قرار دهید. پس از آن باید تمام قسمت‌های محفظه مواد شوینده را به آرامی و با یک مسواک قدیمی تمیز کنید. درنهایت محفظه مواد شوینده باید آبکشی و کاملا خشک شود تا دوباره سر جای خود قرار گیرد.

تمیز کردن فیلتر تخلیه

تمیز کردن فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی نیز یک مرحله ضروری برای کپک زدایی از دستگاه محسوب می‌شود. فیلتر تخلیه محل تجمع زباله‌ها و پرزهای لباس‌ها در ماشین لباسشویی است. برای تمیز کردن فیلتر تخلیه باید آن را از محل خود جدا سازید. فیلتر تخلیه را معمولا در قسمت جلو و پایین ماشین لباسشویی پیدا خواهید کرد. برای یافتن دقیق محل نصب این فیلتر باید به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود مراجعه کنید.

پس از جداسازی فیلتر باید آن را با استفاده از مخلوطی از آب گرم و مواد شوینده ملایم تمیز کنید. دقت کنید که تمام باقیمانده‌های کثیفی و کپک‌ها باید کاملا از روی فیلتر پاک شوند. سپس فیلتر را به شکل دقیق بر سر جای خود نصب کنید. برای تعمیر ماشین لباسشویی خود می توانید از تکنسین های حرفه ای کاردون کمک بگیرید.

روش های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی

Ways to prevent washing machine mold

دانستن نحوه از بین بردن کپک ماشین لباسشویی بسیار راهگشا است. اما پیشگیری همیشه بهتر از درمان است بنابراین باید روش‌های جلوگیری از کپک زدن ماشین لباسشویی را نیز بلد باشید. با استفاده از نکات زیر می‌توانید کپک زدن ماشین لباسشویی را از بین ببرید یا به طور حداکثری کاهش دهید.

  • تمیزکاری مرتب ماشین لباسشویی شامل بدنه، دیگ، مخزن مواد شوینده، فیلتر تخلیه و لاستیک دور درب
  • استفاده از شوینده‌های مناسب لباسشویی با تولید کف متعادل
  • اجتناب از کاربرد بیش از حد نرم‌کننده‌های پارچه
  • اجرای هر از چند گاهی یک چرخه خالی با آب گرم با استفاده از سرکه سفید یا جوش شیرین
  • عدم بارگذاری بیش از حد لباسشویی و توجه به ظرفیت بار دستگاه
  • استفاده از آب گرم و نه آب داغ در چرخه‌های شستشو تا حد امکان
  • توجه به تهویه فضای داخل لباسشویی پس از هر چرخه
  • بررسی سیستم تخلیه لباسشویی و رفع هرگونه گرفتگی

سوالات متداول

کپک‌ها در نواحی تاریک و مرطوب رشد می‌کنند؛ یعنی همان شرایطی که ماشین لباسشویی پس از چرخه شستشو خواهد داشت.

علائم وجود کپک در ماشین لباسشویی دو مورد هستند. اولا بوی نامطبوع و زننده‌ای که از لباسشویی خارج می‌شود. دوم، نشانه بارز وجود کبک که به لباس‌ها می‌چسبد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها