لوگوی کاردون

علائم زنگ زدن ماشین ظرفشویی {معرفی راه های پیشگیری}

Signs of dishwasher rust
فهرست محتوا

زنگ زدگی ماشین ظرفشویی می‌تواند کابوسی بزرگ باشد که هم عملکرد دستگاه و هم تمیزی ظروف شما را به خطر می‌اندازد. شناسایی علائم اولیه زنگ‌زدگی برای تعمیرات به‌موقع و اجتناب از پرداخت هزینه زیاد بسیار مهم است. علائم رایج زنگ‌زدگی ظرفشویی، از لکه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز روی ظروف شما تا خوردگی قابل مشاهده روی قفسه‌ها و دیوارهای داخلی متغیر هستند. شناخت این علائم به شما کمک می‌کند تا اقدامات پیشگیرانه لازم را برای حفظ طول عمر و کارایی ماشین ظرفشویی خود انجام دهید.

علائم زنگ زدن ماشین ظرفشویی

Reasons for the dishwasher to ring

زنگ‌زدگی نتیجه تجزیه اجزای فلزی داخل ماشین ظرفشویی است که معمولا در اثر قرار گرفتن در معرض آب و گرما در مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود.

۱) لکه‌های قهوه‌ای

یکی از بارزترین نشانه‌های زنگ زدگی ماشین ظرفشویی، پیدایش لکه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز در قسمت داخلی ماشین ظرفشویی است. این لکه‌ها احتمالا در شروع کوچک باشند، اما با گذشت زمان بزرگ‌تر و برجسته‌تر می‌شوند. بنابراین، اگر به‌موقع به آن‌ها رسیدگی نشود، لکه‌ها درنهایت منجر به آسیب جدی‌تری به داخل ماشین ظرفشویی خواهند شد.

۲) طعم یا بوی فلزی روی ظروف

طعم یا بوی فلزی روی ظروف، احتمالا به دلیل تماس اجزای فلزی زنگ‌زده در ماشین ظرفشویی با ظروف شما در طول چرخه شستشو است. اگر متوجه این طعم یا بوی فلزی شدید، داخل ماشین ظرفشویی خود را از نظر زنگ‌زدگی بررسی کنید.

۳) پوسته‌ها یا ذرات زنگ زدگی

در برخی موارد، ممکن است پس از شستن ظروف، پوسته‌ها یا ذرات زنگ‌زدگی را در کف ماشین ظرفشویی یا روی ظروف خود مشاهده کنید. این یک نشانه واضح است که اجزای فلزی داخل ماشین ظرفشویی در حال خراب شدن هستند و باید در اسرع وقت به آن‌ها رسیدگی شود.

۴) لکه‌های زنگ زدگی روی ظروف

یکی دیگر از نشانه‌های رایج زنگ زدگی ماشین ظرفشویی، ایجاد لکه‌های زنگ‌زدگی روی ظروف شماست. این لکه‌ها ممکن است به صورت رگه‌ها یا لکه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز روی ظروف شما، به‌ویژه روی ظروف فلزی یا شیشه‌ای ظاهر شوند. این لکه‌ها، به‌وضوح نشان می‌دهد که ماشین ظرفشویی شما با مشکلات زنگ‌زدگی مواجه است.

۵) سروصدای نامعمول

افزایش صدا می‌تواند در نتیجه زنگ‌زدگی اجزای داخلی ماشین ظرفشویی و سایش آن‌ها به یکدیگر باشد. اگر صداهای غیرعادی از ماشین ظرفشویی خود می‌شنوید، باید آن را توسط یک متخصص بازرسی کنید تا علت مشکل مشخص شود.

۶) نشتی آب

اگر متوجه جمع شدن آب در اطراف ماشین ظرفشویی خود شدید یا اگر علائم آسیب آب را روی زمین یا کابینت‌های نزدیک دستگاه مشاهده کردید، احتمال سوراخ شدن دستگاه بر اثر زنگ‌زدگی وجود دارد.

دلایل زنگ زدن ماشین ظرفشویی

زنگ زدگی ماشین ظرفشویی می‌تواند به عوامل متعددی برگردد که هرکدام به خوردگی اجزای فلزی دستگاه کمک می‌کنند.

  • کیفیت آب: آب سخت که حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است، می‌تواند منجر به رسوبات معدنی و تشکیل زنگ در قطعات فلزی شود.
  • قفسه‌های آسیب‌دیده: پوشش محافظ قفسه‌های ماشین ظرفشویی به مرور زمان از بین می‌رود و فلز زیرین را در معرض آب قرار و زنگ زدگی قرار می‌دهد.
  • بارگذاری نامناسب: قرار دادن نادرست اجسام تیز یا سنگین می‌تواند سطوح داخلی یا قفسه‌ها را خراش دهد و منجر به ایجاد لکه‌های زنگ زدگی در محل قرار گرفتن فلز شود.
  • استهلاک قطعات: قطعات فلزی ماشین ظرفشویی مانند بازوهای اسپری آب و پیچ‌ها به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آب و مواد شوینده ممکن است دچار خوردگی شوند.
  • رطوبت بیش از حد: تهویه ضعیف و رطوبت باقیمانده پس از چرخه شستشو، محیط مساعدی را برای ایجاد زنگ‌زدگی ایجاد می‌کند.
  • واکنش‌های شیمیایی: برخی مواد شوینده و مواد کمک آبکشی قوی می‌توانند روی اجزای فلزی تاثیر مخرب گذاشته و روند خوردگی را تسریع کنند.

با شناسایی و کاهش این عوامل می‌توانید عمر ماشین ظرفشویی خود را افزایش دهید و عملکرد بهینه آن را حفظ کنید.

روش های جلوگیری از زنگ زدن ماشین ظرفشویی

جلوگیری از زنگ زدگی ماشین ظرفشویی با چند اقدام پیشگیرانه زیر برای محافظت از اجزای فلزی و اطمینان از دوام طولانی‌مدت آن‌ها ممکن است:

  • برای کاهش تجمع و رسوب مواد معدنی آب سخت که منجر به زنگ‌زدگی می‌شود، یک نرم‌کننده آب نصب کنید.
  • مرتبا قفسه‌های ماشین ظرفشویی را مورد بررسی قرار دهید. برای جلوگیری از زنگ زدگی، فلزات در معرض استفاده قفسه‌ها را با رنگ مخصوص بپوشانید.
  • ظروف را به درستی در ماشین ظرفشویی قرار دهید تا از خراشیدگی سطوح داخلی جلوگیری شود. اشیای تیز مانند چاقو نباید با قطعات فلزی ماشین ظرفشویی تماس مستقیم داشته باشند.
  • بعد از هر چرخه، درب ماشین ظرفشویی را کمی باز بگذارید تا فضای داخلی آن خشک شود.
  • داخل ماشین ظرفشویی خود را با پاک کردن سطوح و از بین بردن ذرات یا باقیمانده مواد غذایی تمیز نگه دارید.
  • مواد شوینده ماشین ظرفشویی را طوری انتخاب کنید که روی اجزای فلزی ملایم باشند.
  • قطعات فرسوده یا خورده شده مانند بازوهای اسپری، پیچ‌ها و فیلترها را بررسی و تعویض کنید تا از پخش شدن زنگ‌زدگی جلوگیری شود.

با رعایت این اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید خطر زنگ‌زدگی و خوردگی ماشین ظرفشویی خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهید.

نحوه جرم زدایی و زنگ زدایی ماشین ظرفشویی

How to descale and derust the dishwasher

جرم‌زدایی و زنگ‌زدایی ماشین ظرفشویی شما می‌تواند به افزایش طول عمر دستگاه و بهبود عملکرد آن کمک کند. در این بخش، یک راهنمای گام به گام برای رسوب‌زدایی موثر و رفع زنگ زدگی ماشین ظرفشویی آورده شده است. شما می‌توانید برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود از متخصصین کاردون کمک بگیرید.

جرم زدایی ماشین ظرفشویی

  1. تمام ظروف و قفسه‌ها را از ماشین ظرفشویی خارج کنید.
  2. فیلتر ماشین ظرفشویی را بردارید و تمیز نمایید.
  3. یک عامل رسوب‌زدا را برگزینید که به‌طور خاص برای ماشین ظرفشویی طراحی شده باشد یا از جایگزین‌های طبیعی مانند سرکه سفید یا اسید سیتریک بهره ببرید.
  4. گرم‌ترین و طولانی‌ترین چرخه ماشین ظرفشویی را انتخاب کنید تا عامل رسوب‌زدا بتواند رسوبات معدنی را تجزیه سازد.
  5. پس از اتمام چرخه، دیوارهای داخلی، درب و درزگیر ماشین ظرفشویی را با یک پارچه نرم پاک کنید تا بقایای زنگ‌ها پاک شود.

زنگ زدایی ماشین ظرفشویی

  1. مطمئن شوید که ماشین ظرفشویی کاملا خالی از ظروف و قفسه‌ها باشد.
  2. نقاط زنگ زدگی را روی سطوح داخلی، قفسه‌ها یا سایر اجزای فلزی شناسایی کنید.
  3. یک سیم ظرفشویی را برای پاک کردن نقاط زنگ‌زده جزیی به‌کار ببرید. مراقب باشید که بدنه ظرفشویی را خراش ندهید.
  4. یک ضدزنگ تجاری یا یک خمیر خانگی ساخته‌شده از جوش‌شیرین و آب را روی نقاط زنگ زده بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند.
  5. مناطق زنگ‌زده را با آب تمیز بشویید تا هرگونه زنگ‌زدگی یا باقیمانده جوش‌شیرین پاک شود.
  6. یک چرخه خالی با آب داغ را اجرا کنید تا تمام مواد تمیزکننده و باقی مانده‌های زنگ از ماشین ظرفشویی خارج شوند.

جمع بندی

علائم زنگ زدگی ماشین ظرفشویی شامل لکه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز روی دیوارهای داخلی، قفسه‌ها و ظروف است. زنگ‌زدگی ظرفشویی می‌تواند به ظروف منتقل شود و باعث تغییر رنگ آن‌ها گردد. بنابراین مقابله سریع با زنگ‌زدگی برای جلوگیری از آسیب بیشتر و حفظ عملکرد ماشین ظرفشویی بسیار مهم است.

سوالات متداول

مهم‌ترین علت زنگ زدن ماشین ظرفشویی معمولا وجود رطوبت و مواد غذایی است که باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها و درنهایت خوردگی بدنه دستگاه می‌شود.

با نصب یک سیستم نرم‌کننده آب (فیلتر تصفیه آب) می‌توان از زنگ زدن ماشین ظرفشویی در مناطقی که آب سخت دارند جلوگیری کرد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها