لوگوی کاردون

علت سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست؟ {نحوه رفع آن}

What is the cause of bleaching of dishes in the dishwasher
فهرست محتوا

مشکل سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. این مشکل معمولا ناشی از رسوبات معدنی آب سخت، به‌ویژه کلسیم و منیزیم است که در طول چرخه شستشو روی ظروف باقی می‌مانند. این مواد معدنی به دلایلی مانند استفاده نادرست از مواد شوینده، دمای پایین آب یا قرار دادن نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی روی ظروف جمع می‌شوند.

چرا ظروف بعد از شستشو در ماشین ظرفشویی سفیدک می زنند؟

Why do the dishes turn white after washing in the dishwasher

وقتی ظروف از ماشین ظرفشویی بیرون می‌آیند و ظاهرشان سفیدک زده یا گچی است، احتمالا مشکل از مواد معدنی آب سخت باشد. آب سخت حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است و پس از شستن ظروف، بقایای سفید رنگی روی ظروف باقی می‌گذارد. این سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌تواند به‌ویژه در ظروف شیشه‌ای و ظروف سرامیکی قابل‌توجه باشد.

ضمنا استفاده از مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی باکیفیت بالا بسیار مهم است. محصولات کمک آبکشی با ایجاد مانعی بین آب و ظروف به جلوگیری از تجمع مواد معدنی روی ظروف کمک می‌کنند. علاوه بر این، تمیز کردن و رسوب زدایی منظم ماشین ظرفشویی هم می‌تواند در حذف مواد معدنی و جلوگیری از رسوب آن روی ظروف تمیز موثر باشد.

عوامل اصلی سفیدک زدن ظروف

اگر با مشکل سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی خود مواجه هستید، باید چند دلیل عمده زیر را در نظر بگیرید.

  • سختی آب
  • استفاده نادرست از مواد شوینده
  • دمای پایین شستشو
  • جایگاه نامناسب ظروف
  • باقیمانده غذا
  • عیوب فنی ماشین ظرفشویی

سختی آب

اگر منطقه شما آب سخت دارد، مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم در طول چرخه شستشو روی ظروف شما جمع می‌شوند و یک لایه گچی شبیه به سفیدک از خود باقی می‌گذارند. برای رفع این مشکل، هر از گاهی دو فنجان سرکه سفید را به ماشین ظرفشویی خالی اضافه کرده و یک چرخه شستشو با آب گرم را اجرا کنید. همچنین برای جلوگیری از رسوبات بیشتر با گذشت زمان، نصب یک نرم کننده آب (فیلتر تصفیه) را در نظر بگیرید.

استفاده نادرست از مواد شوینده

اگر سفیدک روی ظروف شبیه به مواد شوینده به نظر می‌رسد، ممکن است مواد شوینده به‌درستی حل نشده باشد. این مشکل در مواد شوینده پودری بیشتر رایج است. در ضمن استفاده بیش از حد از مواد شوینده نیز می‌تواند مشکل سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی را پدید آورد. استفاده از مواد شوینده قدیمی، بی‌کیفیت یا تاریخ مصرف گذشته هم باعث باقی ماندن سفیدی روی ظروف خواهد شد.

دمای پایین شستشو

ماشین‌های ظرفشویی به آب گرم 48 تا 65 درجه سانتی‌گراد (بین 120 تا 150 درجه فارنهایت) نیاز دارند تا مواد شوینده را به‌طور موثر حل کنند. اگر آب خیلی سرد باشد، مواد شوینده حل نمی‌شود و باعث ایجاد بقایای سفیدک خواهد شد. بنابراین آبگرم کن منزل را بررسی کنید و مطمئن شوید که آب را به درستی گرم می‌کند.

جایگاه نامناسب ظروف

بارگیری مناسب ظروف نیز می‌تواند به جلوگیری از باقی ماندن آن کمک کند. قرار دادن ظروف خیلی نزدیک به هم یا مسدود کردن بازوهای اسپری می‌تواند از رسیدن آب و مواد شوینده به تمام سطوح ظروف جلوگیری کند. بنابراین ظروف را به درستی جا بیندازید و از بارگذاری بیش از حد ماشین ظرفشویی خودداری نمایید.

باقیمانده غذا

همیشه قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی باید ذرات باقیمانده غذا را از روی آن‌ها پاک کنید. البته مواد شوینده برای فعال شدن موثر به مقداری ذرات غذا نیاز دارد. قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی، فقط ذرات اضافی و بزرگ غذا را به‌آرامی خراش دهید.

عیوب فنی ماشین ظرفشویی

درنهایت مشکل سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌تواند ناشی از عیوب فنی دستگاه باشد. تمیز نکردن فضای داخلی ماشین ظرفشویی ازجمله بازوهای اسپری، فیلترها و درزگیرها می‌تواند عملکرد مطلوب ماشین ظرفشویی شما را مختل کند. در ضمن عدم رسیدگی به این مشکلات درنهایت منجر به بروز عیوب فنی در قطعات داخلی ماشین ظرفشویی خواهد شد. برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود می توانید از تکنسین های کاردون کمک بگیرید.

روش های خانگی برای سفیدک زدایی از ظروف

Home methods for descaling dishes

اگر ماشین ظرفشویی شما سفیدک روی ظروف باقی می‌گذارد، از روش‌های خانگی زیر برای رفع این مشکل استفاده کنید.

۱) شستشو با سرکه

یک فنجان قابل شستشو در ماشین ظرفشویی را با سرکه سفید پر کنید و آن را روی قفسه بالایی ماشین ظرفشویی خود قرار دهید. ماشین ظرفشویی را بدون هیچ ظرفی روی چرخه شستشوی آب گرم تنظیم کنید. سرکه می‌تواند به حذف رسوبات معدنی از ماشین ظرفشویی و جلوگیری از باقی ماندن آن‌ها روی ظروف کمک کند.

۲) اسکراب جوش شیرین

یک مخلوط خمیر مانند با استفاده از جوش شیرین و آب درست کنید. سپس با استفاده از یک پارچه نرم یا اسفنج تمیز آغشته به مخلوط به‌آرامی باقی‌مانده سفیدک‌ها را از روی ظروف خود بزدایید. ظروف را قبل از قرار دادن مجدد برای آبکشی در ماشین ظرفشویی کاملا بشویید.

۳) خیساندن با اسید سیتریک

اسید سیتریک که در محصولاتی مانند آب لیمو یا پودر اسید سیتریک یافت می‌شود، به حذف رسوبات معدنی از روی ظروف کمک می‌کند. ظروف سفیدک زده را در مخلوطی از آب و اسید سیتریک خیس کنید، سپس آن‌ها را در ماشین ظرفشویی قرار داده و به‌آرامی آبکشی کنید. این کار می‌تواند مشکل سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی را برطرف کند.

۴) بررسی دمای آب

مطمئن شوید که ماشین ظرفشویی شما روی دمای آب مناسب برای تمیز کردن بهینه تنظیم شده است. اگر آب بیش از حد گرم باشد، می‌تواند منجر به جمع شدن بقایای آن شود، درحالی‌که آبی که خیلی سرد است ممکن است به‌طور موثر ظروف را تمیز نکند.

۵) بررسی مواد شوینده

همیشه از نوع و مقدار صحیح مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی و همچنین در صورت نیاز از مواد کمک آبکشی و نمک مخصوص استفاده کنید. ضمنا تنظیمات ماشین ظرفشویی خود را بر اساس سختی آب خود تنظیم نمایید. برای این کار از دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود کمک بگیرید.

۶) تمیز کردن اجزای ماشین ظرفشویی

به‌طور مرتب بازوهای اسپری، فیلترها و درزگیر ماشین ظرفشویی را تمیز کنید تا هرگونه رسوبات ایجادکننده باقی‌مانده سفید روی ظروف شود پاک شود. برای اطلاع از نحوه تمیز کردن این قطعات به دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود مراجعه کنید.

با استفاده از این روش‌های خانگی و اطمینان از نگهداری مناسب ماشین ظرفشویی، ممکن است بتوانید به‌طور موثری سفیدک‌های روی ظروف خود را پاک کنید. با این حال، اگر مشکل کماکان ادامه دارد و بسیار حاد شده است، حتما از یک متخصص واجد شرایط در تعمیرات ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

جمع بندی

مشکل سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی به دلایل متعددی برمی‌گردد، بنابراین باید اصل مشکل را به‌دقت شناسایی و برطرف کرد. با استفاده از آب نرم و با دمای مناسب و همچنین کاربرد مواد شوینده باکیفیت می‌توانید این مشکل را به حداقل برسانید.

سوالات متداول

عواملی همچون سختی آب استفاده نادرست از مواد شوینده، دمای پایین شستشو، جایگاه نامناسب ظروف، باقیمانده غذا و عیوب فنی ماشین ظرفشویی در سفیدک زدن ظروف در ماشین ظرفشویی نقش دارند.

از جمله بهترین روش های خانگی برای سفیدک زدایی از ظروف در ماشین ظرفشویی می‌توان به شستشو با سرکه، اسکراب جوش شیرین و خیساندن با اسید سیتریک اشاره کرد.

آخرین مطالب مرتبط

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها