علت آب شدن مواد غذایی در فریزر چیست؟ {ارائه راه حل آن}

علت آب شدن مواد غذایی در فریزر را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد که شایع‌ترین آن‌ها خرابی قطعات داخلی دستگاه است. از خرابی کمپرسور گرفته تا تغییر شکل لاستیک درب و خرابی برد الکترونیکی می‌توانند عامل بروز این مشکل باشند. همچنین، مشکلات خارج از دستگاه مانند قدیمی شدن دستگاه و استفاده نادرست نیز مزید […]

What is the cause of food melting in the freezer

علت آب شدن مواد غذایی در فریزر را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد که شایع‌ترین آن‌ها خرابی قطعات داخلی دستگاه است. از خرابی کمپرسور گرفته تا تغییر شکل لاستیک درب و خرابی برد الکترونیکی می‌توانند عامل بروز این مشکل باشند. همچنین، مشکلات خارج از دستگاه مانند قدیمی شدن دستگاه و استفاده نادرست نیز مزید بر علت خواهد بود.

دمای ایده‌آل برای نگهداری انواع مواد غذایی در فریزر

The ideal temperature for storing all kinds of food in the freezer

دمای ایده‌آل برای نگهداری انواع مواد غذایی در فریزر، ۰ درجه فارنهایت (۱۸- درجه سانتی‌گراد) است. این دما، برای اطمینان از ایمن ماندن غذا برای خوردن و حفظ کیفیت آن مهم است. نگهداری غذا در این دما، رشد باکتری‌ها و فعالیت آنزیم‌ها را کند می‌کند. همچنین، با جلوگیری از فساد غذاها، طعم، بافت و محتوای غذایی آن‌ها را حفظ خواهد کرد.

نگهداری مواد غذایی در دمای پایین‌تر از منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌تواند به خشک شدن، تغییر رنگ و به‌طور بالقوه بدطعم شدن غذاها در فریزر منجر شود. از سوی دیگر، نگهداری مواد غذایی در دمای بالاتر از منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد به رشد سریع باکتری‌ها می‌انجامد و خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا را افزایش می‌دهد.

دلایل اصلی آب شدن مواد غذایی در فریزر

آب شدن انواع مواد غذایی در فریزر، می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. یکی از دلایل اصلی این است که دمای فریزر روی محدوده درست قرار ندارد. از دیگر دلایل اصلی آب شدن مواد غذایی در فریزر، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱) عدم آب‌بندی درب فریزر

در صورت وجود شکاف در مهروموم لاستیکی درب فریزر، هوای گرم می‌تواند وارد فریزر شود و غذاها را آب کند. بنابراین باید به‌طور مرتب درزگیر درب فریزر را مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

۲) گرفتگی سیستم زهکشی

در پشت فریزر یک سوراخ خروجی برای تخلیه آب اضافی وجود دارد. اگر این زهکشی مسدود شود، آب حاصل از ذوب یخ نمی‌تواند به‌درستی از آن خارج شود و در پایین دستگاه تجمع خواهد کرد. این آب به دام افتاده، رطوبت را افزایش می‌دهد و دمای داخل فریزر را بالا می‌برد. امری که درنهایت با آب شدن مواد غذایی منجمد همراه خواهد بود.

۳) خرابی برد الکترونیکی

یخ‌زن‌های مدرن برای مدیریت اجزای گوناگون خود ازجمله کنترل دما به برد الکترونیکی متکی هستند. اگر برد الکترونیکی خراب شود، قسمت‌های مهم فریزر مانند سنسور دما و کمپرسور به‌درستی کار نمی‌کنند و درنتیجه غذاها در فریزر آب می‌شوند. برای رفع مشکلات یخچال خود می توانید از سرویس تعمیر یخچال در منزل کاردون استفاده کنید.

۴) خرابی فن فریزر

فن فریزر، برای حفظ یک محیط خنک با گردش هوای سرد در سرتاسر محفظه‌های فریزر ضروری است. این گردش هوا، به حذف گرما از غذاها و منجمد ماندن آن‌ها کمک می‌کند. اگر فن به‌درستی کار نکند، هوای سرد به‌طور موثر جریان نمی‌یابد که منجر به آب شدن مواد غذایی در فریزر خواهد شد.

۴) خرابی سنسورهای محیطی

سنسورهای محیطی، دمای اطراف فریزر را کنترل کرده و آن را در قالب داده‌ها به برد کنترل اصلی ارسال می‌کنند. برد کنترل هم دمای داخلی فریزر را بر اساس خوانش سنسور تنظیم می‌کند. اگر سنسور محیطی معیوب باشد، برد اصلی اطلاعات نادرستی دریافت می‌کند که افزایش دما در فریزر و ذوب شدن مواد غذایی را در بر دارد.

۵) خرابی اجزای سیستم یخ‌زدایی

اجزای سیستم یخ‌زدایی فریزر مانند سنسور یخ‌زدایی، ترمودیسک، ترموفیوز و المنت حرارتی وظیفه از بین بردن تجمع یخ و برفک را بر عهده دارند. اگر این قطعات خراب شوند، یخ‌زدگی در فریزر جمع می‌شود و به‌عنوان یک عایق عمل می‌کند. امری که مانع خنک شدن مناسب و درنتیجه موجب آب شدن مواد غذایی در فریزر خواهد شد.

۶) نشت گاز مبرد

فریزرها از گاز مبرد برای حفظ دمای پایین خود استفاده می‌کنند. اگر حتی یک نشتی کوچک یا خوردگی در خطوط گاز فریزر وجود داشته باشد، سطح مبرد کاهش می‌یابد. با گذشت زمان، این از دست دادن گاز توانایی دستگاه برای سرد ماندن را کاهش می‌دهد و آب شدن غذاها را رقم می‌زند.

۷) مشکلات کمپرسور

کمپرسور، از اجزای حیاتی سیستم خنک‌کننده یخچال است که وظیفه گردش گاز مبرد را در کویل‌ها بر عهده دارد. اگر کمپرسور بد کار کند، مبرد به اندازه کافی گردش نمی‌کند و دمای فریزر بالا می‌رود. درنتیجه، یخ مواد غذایی شما آب خواهد شد.

عوامل خارجی موثر بر آب شدن مواد غذایی

علت آب شدن مواد غذایی در فریزر چیست؟ {ارائه راه حل آن}

آب شدن مواد غذایی در فریزر می‌تواند تحت تاثیر عوامل خارجی متعددی قرار گیرد که در این‌جا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱) نوسانات دما

اگر فریزر دمای ثابت خود را حفظ نکند، باعث آب شدن نسبی مواد غذایی می‌شود. این امر ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که درب فریزر مکرر بیش از حد باز و بسته شود یا برای مدت طولانی باز بماند. قطع برق و افت ولتاژ هم می‌تواند منجر به افزایش دمای فریزر و نوسانات ناخواسته شود و غذاها را آب کند. به‌خصوص اگر قطع برق برای مدت طولانی اتفاق افتاده باشد.

۲) نصب فریزر در نزدیکی منابع حرارتی

اگر فریزر در نزدیکی منابع گرمایی مانند اجاق‌گاز، رادیاتور، بخاری یا نور مستقیم خورشید قرار گیرد، ممکن است برای حفظ دمای پایین مشکل داشته باشد. امری که به مرور زمان موجب آب شدن مواد غذایی در فریزر خواهد شد.

۳) عمر فریزر

انواع مختلف فریزرها و برندهای مختلف ممکن است کارایی متفاوتی داشته باشند. یک مدل قدیمی یا مستهلک ممکن است برای منجمد نگه داشتن غذا مشکل داشته باشد. به‌خصوص اگر سال‌های زیادی از عمر فریزر گذشته باشد.

۴) پر کردن بیش از حد فریزر

هنگامی که فریزر بیش از حد پر است، گردش هوا در آن محدود می‌شود. به‌طوری که برخی از قسمت‌های فریزر گرم‌تر از سایر قسمت‌ها خواهد بود. این امر می‌تواند منجر به انجماد ناهمگون مواد غذایی و درنهایت آب شدن برخی از آن‌ها شود.

۵) بسته‌بندی نادرست مواد غذایی

رطوبت خارج شده از غذا به تشکیل کریستال‌های یخ می‌انجامد و آن‌ها را خیس می‌کند. بنابراین، باید مواد غذایی را قبل از قرار دادن در فریزر به‌درستی بسته‌بندی کنید تا از آب شدن آن‌ها جلوگیری شود.

۶) عدم یخ‌زدایی منظم فریزر

با گذشت زمان، یخ می‌تواند در یخ‌زن‌های قدیمی و بدون برفک‌زدایی خودکار جمع شود و به افزایش دما و آب شدن غذاها بینجامد. این نوع فریزرها را باید به‌طور منظم یخ‌زدایی کنید تا مواد غذایی به شکل منجمد نگه داشته شوند.

۷) قرار دادن غذای گرم در فریزر

قرار دادن غذای گرم در فریزر نیز می‌تواند منجر به آب شدن مواد غذایی در فریزر شود. گرمای غذا دمای فریزر را افزایش می‌دهد و به آب شدن سایر مواد غذایی می‌انجامد. پس اجازه دهید تا غذای گرم قبل از قرار دادن آن در فریزر کمی خنک شود.

راه حل‌های جلوگیری از آب شدن مواد غذایی در فریزر

علت آب شدن مواد غذایی در فریزر چیست؟ {ارائه راه حل آن}

راه‌حل‌ها و روش‌های زیر را برای جلوگیری از آب شدن انواع مواد غذایی در فریزر در نظر بگیرید:

  • تعمیر و نگهداری منظم به‌علاوه تمیز کردن کویل‌های کندانسور
  • بررسی مهروموم لاستیکی درب و یخ و برفک‌زدایی در صورت لزوم
  • کنترل دمای فریزر به‌طور منظم و استفاده از دماسنج فریزر
  • به‌کارگیری شیوه‌های ذخیره‌سازی کارآمد
  • سازماندهی غذاها با استفاده از ظروف بدون هوا یا کیسه‌های فریزر
  • خودداری از بازکردن مکرر درب فریزر و به حداقل رساندن مدت زمان باز بودن درب فریزر
  • بررسی مشکلات مکانیکی به‌طور منظم و توجه و رسیدگی به سروصداهای غیرعادی فریزر
  • تماس با یک تکنسین مجرب برای بررسی خطوط مبرد گاز
  • ارتقا فریزر به یک مدل جدید

جمع بندی

اگر با مشکل آب شدن مواد غذایی در فریزر روبرو هستید، آن را نادیده نگیرید و حتما با یک تکنسین تماس حاصل کنید. زیرا، مشکل ممکن است حادتر شود و حتی با سوختگی کمپرسور دستگاه به پایان برسد. ضمنا، مواد غذایی شما نیز در معرض فاسد شدن و خطر بروز مشکلات سلامتی همراه هستند.

سوالات متداول

مواد غذایی بسته‌بندی شده در فریزر نیز گاهی اوقات به دلیل نوسانات دما یا خرابی قطعات فریزر آب می‌شوند.

ابتدا دمای فریزر را بررسی و در صورت لزوم آن را تنظیم کنید، سپس لاستیک درب را مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید.

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها