لوگوی کاردون

ماشین‌های ظرفشویی بهترین دستیاران آشپزخانه هستند، چه بعد از یک جشن تولد یا شام دورهمی باشد، این وسایل بشقاب‌ها، لیوان‌ها و ظروف شما را به‌سرعت تمیز می‌کنند. اما، گاهی اوقات یک چرخه ماشین ظرفشویی می‌تواند بیشتر از حد انتظار شما طول بکشد. آیا این موضوع طبیعی است یا حکایت از بروز یک مشکل دارد؟ برای درک علت شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی، باید ابتدا با زمان طبیعی یک چرخه شستشو آشنا شوید.

اهمیت زمان شستشو در ماشین ظرفشویی

The importance of washing time in the dishwasher

زمان شستشو در ماشین ظرفشویی، به چرخه انتخابی شما بستگی دارد. اما، اغلب زمان‌های چرخه ماشین ظرفشویی می‌توانند بین 1.5 تا 4 ساعت دوام بیاورند. میانگین زمان کارکرد ماشین ظرفشویی بر اساس خوانش سنسور، میزان کثیف بودن ظروف شما یا مدت زمان گرم شدن آب بین فازهای چرخه تعیین می‌شود.

اگر قبلا ماشین ظرفشویی قدیمی‌تری داشتید، به یاد دارید که شستن ظروف در آن‌ها نسبت به ماشین‌های ظرفشویی جدید زمان کمتری می‌برد. این امر، به‌دلیل پیشرفت در فناوری و همچنین تغییرات در دستورالعمل‌های مصرف برق و آب در دستگاه‌های جدید رخ داده است.

ماشین‌های ظرفشویی امروزی، نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر از آب و برق کمتری استفاده می‌کنند. این امر، بدان معناست که آن‌ها باید طولانی‌تر کار کنند تا به همان سطح کارایی در مدل‌های قدیمی برسند. همچنین، به سنسورها اجازه ارزیابی دهند که آیا ظروف شما به‌درستی تمیز شده‌اند یا خیر.

ضمنا، ماشین‌های ظرفشویی جدید ممکن است در اولین چرخه خود برای مدت نسبتا طولانی‌تری کار کنند. این امر، ممکن است به دلیل کالیبراسیون سنسور باشد، بنابراین این چرخه را قطع نکنید! در عوض، اجازه دهید مسیر خود را طی کند. با این حال، شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی در چرخه‌های بعدی اگر غیرعادی باشد، باید مورد عیب‌یابی قرار گیرد.

دلایل اصلی طولانی شدن زمان شستشو ماشین ظرفشویی

مشکلی مانند طولانی‌شدن زمان شستشو بسیار ناامیدکننده است. زیرا، در وهله اول هدف از داشتن ماشین ظرفشویی را نادیده می‌گیرد. عوامل متعددی می‌تواند در طولانی شدن زمان شستشو در ماشین ظرفشویی نقش داشته باشد.

۱) گرفتگی بازوهای اسپری

یکی از دلایل شایع طولانی شدن زمان شستشو در ماشین ظرفشویی، تجمع زباله و ذرات غذا در فیلتر و بازوهای اسپری است. هنگامی که این قسمت‌ها مسدود می‌شوند، آب نمی‌تواند آزادانه در ماشین ظرفشویی جریان یابد و این امر منجر به چرخه‌های شستشو طولانی‌تر می‌شود.

۲) خرابی یا فرسودگی پمپ تخلیه

یکی دیگر از دلایل احتمالی طولانی شدن زمان شستشو، خرابی یا فرسودگی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی است. پمپ تخلیه با خارج نمودن آب کثیف، وظیفه گردش آب در ماشین ظرفشویی را در طول چرخه شستشو برعهده دارد. اگر پمپ به‌درستی کار نکند، ممکن است آب نتواند به تمام قسمت‌های ماشین ظرفشویی برسد. این امر، باعث تمیز نشدن کامل ظروف و طولانی شدن زمان شستشو می‌شود.

۳) نوع یا مقدار نامناسب مواد شوینده

استفاده از نوع یا مقدار نامناسب مواد شوینده نیز، می‌تواند به شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی منجر شود. استفاده بیش از حد از مواد شوینده، به ایجاد کف بیش از حد می‌انجامد که در توانایی ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن کارآمد ظروف اختلال به‌وجود می‌آورد. از سوی دیگر، استفاده از مواد شوینده خیلی کم ممکن است قدرت تمیزکنندگی کافی را ارائه نکند و به چرخه شستشوی طولانی‌تر منجر شود.

۴) خرابی المنت گرمایشی

یکی دیگر از دلایل احتمالی طولانی شدن زمان شستشو، خرابی المنت گرمایشی است. المنت حرارتی، وظیفه گرم کردن آب داخل ماشین ظرفشویی را تا دمای مناسب برای تمیز کردن ظروف برعهده دارد. اگر المنت گرمایشی به‌درستی کار نکند، ممکن است آب به دمای لازم نرسد. بنابراین، ماشین ظرفشویی چرخه‌های طولانی‌تری را برای تمیز کردن ظروف انجام می‌دهد.

۵) درزگیر معیوب

درزگیر معیوب درب نیز می‌تواند به طولانی شدن زمان شستشو در ماشین ظرفشویی منجر شود. اگر درزگیر درب آسیب‌دیده یا فرسوده شده باشد، ممکن است در طول چرخه شستشو، آب از ماشین ظرفشویی به بیرون نشت کند. بنابراین، ماشین ظرفشویی چرخه‌های طولانی‌تری را برای جبران آب از دست رفته اجرا می‌کند.

۶) مسدود شدن شیلنگ تخلیه

علت شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی چیست؟ { ارائه راه حل آن}

یکی دیگر از دلایل احتمالی شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی، گرفتگی یا پیچ‌خوردگی شیلنگ تخلیه است. اگر شیلنگ تخلیه به هر دلیلی مسدود شده باشد، آب نمی‌تواند به‌درستی از ماشین ظرفشویی خارج شود. بنابراین، ماشین ظرفشویی در خروج آب به مشکل می‌خورد و چرخه‌های طولانی‌تری را اجرا خواهد کرد.

۷) سایر دلایل

چندین عامل دیگر هم می‌تواند در طولانی شدن زمان شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی موثر باشد.

  • سطح کثیفی بالا: اگر ظروف به‌شدت کثیف یا چرب باشند، ماشین ظرفشویی به‌طور خودکار زمان شستشو را افزایش می‌دهد.
  • ویژگی شروع تاخیری: برخی از ماشین‌های ظرفشویی، دارای گزینه شروع تاخیری هستند که چرخه را طولانی‌تر می‌کند.
  • انتخاب برنامه: استفاده از یک برنامه شستشو طولانی‌تر (مانند سنگین، بهداشتی یا اقتصادی)، به‌طور طبیعی زمان شستشو را افزایش می‌دهد.
  • سنسورهای معیوب: ماشین ظرفشویی دارای سنسورهایی است که سطح کثیفی و دمای آب را تشخیص می‌دهد. اگر این سنسورها خراب باشند، ماشین ظرفشویی بیشتر از حد معمول کار می‌کند.
  • مشکلات تامین آب: فشار کم‌آب یا وقفه در تامین آب می‌تواند زمان چرخه شستشو را افزایش دهد.

اگر طولانی شدن زمان شستشو در ماشین ظرفشویی شما یک مشکل بزرگ شده است، راه‌حل‌های رفع آن را یاد بگیرید.

راه حل‌های رفع مشکل طولانی شدن زمان شستشو ماشین ظرفشویی

Solutions to solve the problem of prolonging the washing time of the dishwasher

در این‌جا، چند راه‌حل بالقوه برای رفع مشکل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی آمده است:

  • اگر ظروف شما خیلی کثیف نیستند، یک برنامه شستشوی سریع‌تر را انتخاب کنید.
  • چرخه شستشوی مناسب را برای ظروف خود استفاده کنید. مثلا، برای ظروف کم‌تر کثیف، از چرخه سریع یا اکو بهره ببرید.
  • در صورت امکان، ذرات درشت غذا را قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی بشویید. این کار، می‌تواند به کاهش زمان شستشوی ظروف در دستگاه کمک کند.
  • فیلتر ماشین ظرفشویی را به‌طور مرتب بررسی و تمیز کنید تا از جریان و تخلیه مناسب آب مطمئن شوید.
  • هر از گاهی بازوهای اسپری آب را بردارید و تمیز کنید تا از مسدود نشدن آن‌ها مطمئن شوید.
  • مطمئن شوید که آبگرمکن شما روی حداقل دمای 49 درجه سانتی‌گراد تنظیم شده باشد. زیرا، اگر آب ورودی ماشین ظرفشویی خیلی سرد باشد، به زمان بیشتری برای گرم کردن آن نیاز دارد.
  • مشکلات مربوط به منبع آب، مانند فشار کم، خرابی شیر ورودی آب یا پیچ‌خوردگی در شیلنگ را مورد بررسی قرار دهید.
  • اگر مشکوک به خرابی سنسورها هستید، باید آن‌ها را توسط یک متخصص بررسی یا تعویض کنید.
  • قبل از روشن کردن ماشین ظرفشویی، شیر آشپزخانه را تا زمانی که آب داغ شود، باز کنید.

جمع بندی

اگر تمام راه‌حل‌ها را امتحان کرده‌اید و مشکل شستشوی طولانی ماشین ظرفشویی همچنان ادامه دارد، بهتر است برای تشخیص و تعمیر کامل دستگاه خود با یک تکنسین حرفه‌ای تماس بگیرید. تکنسین واجد شرایط، می‌تواند علائم دستگاه را مورد بررسی قرار دهد و مشکل را در کمترین زمان ممکن برطرف کند. برای تعمیر ماشین ظرفشویی خود می توانید از تکنسین های کاردون کمک بگیرید.

سوالات متداول

بله، استفاده از قرص‌های تمام‌کاره و نمک ماشین ظرفشویی می‌تواند بر زمان شستشو تاثیر بگذارد. زیرا، برخی از قرص‌ها برای کاهش زمان شستشو بهینه شده‌اند و نمک ماشین ظرفشویی می‌تواند کارکرد شوینده را بهتر کند.

بله، سختی آب می‌تواند بر عملکرد ماشین ظرفشویی و زمان شستشو تاثیر بگذارد. آب سخت، ممکن است اثربخشی مواد شوینده را کاهش دهد و زمان شستشو را افزایش دهد.

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها