لوگوی کاردون

عوامل فنی موثر بر تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش

آیا هنگام تماشای برنامه‌های مورد علاقه خود در تلویزیون با صفحه‌ای بنفش روبرو می‌شوید؟ اگر چنین است، احتمالا در تنظیمات تصویر یا قطعات سخت‌افزاری تلویزیون مشکلی وجود دارد. تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش آزاردهنده است. بنابراین، باید اقدام صحیح و سریع برای رفع آن انجام شود. اگر نمی‌دانید چه کاری انجام دهید، باید با […]

Technical factors affecting changing the color of the TV screen to purple

آیا هنگام تماشای برنامه‌های مورد علاقه خود در تلویزیون با صفحه‌ای بنفش روبرو می‌شوید؟ اگر چنین است، احتمالا در تنظیمات تصویر یا قطعات سخت‌افزاری تلویزیون مشکلی وجود دارد. تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش آزاردهنده است. بنابراین، باید اقدام صحیح و سریع برای رفع آن انجام شود. اگر نمی‌دانید چه کاری انجام دهید، باید با عوامل فنی موثر بر این مشکل، دلایل تغییر رنگ صفحه تلویزیون و راهکارهای رفع آن آشنا شوید.

عوامل فنی موثر بر تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش

Technical factors affecting changing the color of the TV screen to purple

صفحه تلویزیون، عمدتا به دلیل مشکلات کابل HDMI بنفش می‌شود. این امر، معمولا به علت وجود یک کابل HDMI معیوب رخ می‌دهد که باید آن را با کابلی HDMI سالم جایگزین کنید. اما، این مشکل ممکن است ناشی از مشکل در بک لایت LED یا یک خطای ساده کالیبراسیون رنگ باشد. به‌طور کلی، پنج دلیل عمده فنی برای تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش وجود دارد.

۱) کابل HDMI به‌درستی وصل نشده است

یکی از شایع‌ترین دلایل صفحه‌نمایش بنفش در تلویزیون، این است که کابل HDMI متصل به آن مشکل دارد. اما، چه چیزی سبب بروز این اتفاق می‌شود؟ ممکن است کابل توسط شما، فردی از خانواده یا حیوان خانگی به‌طور تصادفی شل شده باشد. علت هر چه که باشد، اتصال HDMI شل ممکن است مشکلاتی مانند صفحه‌نمایش بنفش را در تلویزیون رقم بزند.

۲) کابل HDMI معیوب است

این امکان وجود دارد که مشکل تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش به خرابی یک کابل HDMI برگردد. ممکن است برای مدت طولانی از آن استفاده کرده باشید و زمان جایگزین کردن آن فرا رسیده باشد.

۳) بک لایت LED مشکل دارد

تلویزیون‌های LED مدرن، درواقع یک صفحه‌نمایش LCD دارند. اما، از LED برای نور پس‌زمینه یا بک‌لایت استفاده می‌کنند. این نور پس‌زمینه، چیزی است که رنگ‌های درخشنده را به تلویزیون‌ می‌بخشد. این قطعه، در افزایش کیفیت تصاویر صفحه‌نمایش بسیارمهم است.

نور بک‌لایت معمولا سفید، سرد یا خنثی است. اما به مرور زمان، باتوجه‌به طول عمر محدود، استهلاک و احتمالا ضربه دچار اختلال می‌شود. صفحه بنفش، یکی از نشانه‌های شروع از کار افتادن نور پس‌زمینه تلویزیون شما است. به‌طوری‌که بک‌لایت به جای نور سفید، ممکن است شروع به انتشار رنگ آبی یا بنفش کند.

۴) مشکل از کالیبراسیون رنگ تلویزیون است

در صورت تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش، آبی، خیلی گرم یا خیلی سرد و خیلی روشن یا خیلی کم‌نور، بررسی کالیبراسیون رنگ ضرری ندارد. گاهی اوقات، ممکن است شما یا شخصی روی دکمه اشتباه کلیک کرده باشید. شاید هم نمونه‌ای از عدم تطابق وضوح بین دستگاه‌های متصل به تلویزیون وجود داشته باشد.

۵) احتمالا تداخل مغناطیسی با دستگاه‌های مجاور وجود دارد

قابل ذکر است که تلویزیون‌های LCD و LED مدرن دیگر دچار تداخل مغناطیسی نمی‌شوند. اما، این یک مشکل رایج در تلویزیون‌های قدیمی‌تر با لوله اشعه کاتدی است. بنابراین، هنوز هم این امکان وجود دارد که لکه‌های بنفش را در سایه‌های تلویزیون خود مشاهده کنید. به‌ویژه تلویزیون‌های سامسونگ که این مشکل سایه‌های بنفش را دارند و وب‌سایت رسمی آن‌ نیز این موضوع را تایید می‌کند.

بنابراین، تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش ممکن است همچنان در اثر تداخل مغناطیسی به وجود آید. البته به غیر از بنفش، این سایه‌ها ممکن است به رنگ آبی یا سبز نیز دیده شوند. حتی اگر این سایه‌ها کوچک و باریک باشند، باز هم می‌توانند حواس شما را پرت کنند و از لذت تماشای تلویزیون بکاهند.

طریقه رفع مشکل بنفش شدن صفحه تلویزیون

عوامل فنی موثر بر تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش

طریقه رفع مشکل بنفش شدن صفحه تلویزیون، با پنج راه‌حل عمده زیر قابل انجام است:

۱) قطع و وصل کابل‌های HDMI و چرخه برق

برای رفع این مشکل، ابتدا کابل‌های HDMI را از تلویزیون و سایر تجهیزات جدا کنید. سپس، تلویزیون و دستگاه‌ها را خاموش نموده و از پریز برق جدا سازید. پس از چند ثانیه صبر، کابل‌های HDMI را به‌صورت کاملا صحیح و سفت وصل نمایید. حالا تلویزیون و دستگاه‌های دیگر را دوباره به برق وصل کرده و روشن کنید. قطع و وصل کردن کابل‌های HDMI و برق ممکن است مشکل تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش را برطرف سازد.

۲) وصل کردن کابل HDMI به سایر پورت‌ها

یک راه‌حل سریع، این است که کابل HDMI را به پورت دیگری از تلویزیون وصل کنید. تلویزیون‌های مدرن معمولا دارای چندین پورت ورودی HDMI هستند. یک پورت HDMI معمولا زودتر خراب می‌شود، اما خود کابل‌های HDMI معمولا بادوام‌تر هستند. اگر کابل در سایر ورودی‌ها نیز مشکل به‌وجود می‌آورد، باید کابل HDMI را تعویض کنید.

۳) رفع مشکل بک لایت

تنها راه‌حل مشکل بک‌لایت، معمولا تعویض آن است. بنابراین، باید مجموعه جدیدی از آرایه‌ها یا ماژول‌های LED را سفارش دهید. حذف موارد موجود و جایگزینی آن‌ها می‌تواند دشوار باشد و برای انجام آن به دانش لازم و چندین ابزار نیاز دارید. بنابراین، بهتر است برای انجام آن با یک تکنسین واجد شرایط تماس بگیرید.

۴) کالیبره کردن رنگ تلویزیون

کالیبره کردن رنگ تلویزیون می‌تواند یک کار واقعا مشکل باشد. بنابراین، در مورد نحوه انجام این کار حتما به دفترچه راهنمای کاربری تلویزیون خود مراجعه کنید. به‌طور کلی، کالیبره کردن رنگ برای حل مشکل تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش شامل مراحل زیر است:

  • دکمه منو یا تنظیمات روی کنترل از راه دور خود را بزنید.
  • به دنبال تنظیمات نمایشگر باشید.
  • تنظیمات کنتراست، رنگ و اشباع را بیابید.
  • آن‌ها را بر اساس ترجیح خود تنظیم کنید.
  • همیشه می‌توانید تنظیمات تصویر را بازنشانی کنید.

این کار احتمالا باید مشکل رنگ صفحه‌نمایش تلویزیون شما را برطرف سازد.

۵) دور کردن وسایل الکترونیکی یا مغناطیسی از تلویزیون

یکی از راه‌های آسان برای رفع مشکل رنگ بنفش در تلویزیون، این است که وسایل الکترونیکی یا مغناطیسی را از تلویزیون دور کنید. البته، لازم نیست وسایل خیلی دور باشند و طبق اعلام وب‌سایت رسمی سامسونگ، فاصله یک متری نیز کافی است.

پس از دور کردن سایر دستگاه‌های الکترونیکی، یک چرخه برق را انجام دهید. اگر مشکل همچنان پابرجا باشد، برای پشتیبانی فنی بهتر است با خدمات پس از فروش سازنده تلویزیون یا تکنسین‌های واجد شرایط تماس بگیرید.

دلایل تغییر رنگ صفحه تلویزیون و راهکارهای رفع آن

عوامل فنی موثر بر تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش

تغییر رنگ صفحه تلویزیون، می‌تواند ناشی از عواملی مانند شل بودن یا آسیب دیدن کابل‌ها، تنظیمات نادرست تصویر یا خرابی صفحه‌نمایش باشد. برای رفع این مشکل، ابتدا مطمئن شوید که همه کابل‌ها به‌طور ایمن به تلویزیون و دستگاه‌های خارجی وصل شده‌اند.

در مرحله بعد، تنظیمات رنگ تلویزیون را مورد بررسی قرار دهید تا ببینید آیا می‌شود با تنظیمات ساده مشکل را حل کرد یا خیر. اگر مشکل تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش همچنان ادامه داشت، احتمالا باید برای کمک بیشتر در تشخیص و تعمیر مشکل با یک تکنسین حرفه‌ای مشورت کنید یا با خدمات پس از فروش تلویزیون تماس بگیرید.

جمع بندی

رویارویی با مشکل تغییر رنگ صفحه تلویزیون به بنفش، می‌تواند ناامیدکننده و دلسردکننده باشد. اما، خوشبختانه چند راه‌حل عملی برای این مشکل وجود دارد. با بررسی اتصال کابل‌ها و همچنین تعمیر یا جایگزینی هر سخت‌افزار معیوب، اغلب می‌توان مشکل رنگ بنفش روی صفحه را برطرف کرد. شما می‌توانید برای تعمیر تلویزیون خود از متخصصان کاردون مشاوره بگیرید.

سوالات متداول

با اقداماتی نظیر تعویض کابل‌های HDMI، چرخه برق، رفع مشکل بک‌لایت، کالیبره کردن رنگ تلویزیون و دور کردن وسایل الکترونیکی یا مغناطیسی از تلویزیون می‌توانید از بنفش شدن صفحه جلوگیری کنید.

عواملی مانند عدم اتصال صحیح و خرابی کابل HDMI، خرابی بک‌لایت LED، کالیبراسیون رنگ و احتمال تداخل مغناطیسی با دستگاه‌های مجاور باعث بنفش شدن صفحه تلویزیون می‌شوند.

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها