لوگوی کاردون

علت بوی سوختگی تلویزیون چیست؟

بوی سوختگی تلویزیون، می‌تواند نشان‌دهنده مشکل جدی در دستگاه باشد و نباید آن را نادیده گرفت. این بو معمولا به دلیل خرابی قطعات الکترونیکی، داغ شدن بیش از حد دستگاه یا مشکلات سیم‌کشی و اتصالات داخلی آن ایجاد می‌شود. هر یک از این عوامل می‌تواند به آسیب بیشتر به تلویزیون و حتی احتمال بروز آتش‌سوزی […]

What is the cause of the burning smell of the TV

بوی سوختگی تلویزیون، می‌تواند نشان‌دهنده مشکل جدی در دستگاه باشد و نباید آن را نادیده گرفت. این بو معمولا به دلیل خرابی قطعات الکترونیکی، داغ شدن بیش از حد دستگاه یا مشکلات سیم‌کشی و اتصالات داخلی آن ایجاد می‌شود. هر یک از این عوامل می‌تواند به آسیب بیشتر به تلویزیون و حتی احتمال بروز آتش‌سوزی بینجامد. در این مطلب، به بررسی علل احتمالی بوی پلاستیک سوخته تلویزیون و اهمیت تشخیص سریع آن برای جلوگیری از خطرات بعدی و اطمینان از ایمنی می‌پردازیم.

دلایل بوی سوختگی تلویزیون

The reasons for the burning smell of the TV

پیدا کردن دلیل پشت مشکل اولین قدم برای حل آن است. به همین دلیل، ابتدا باید با همه دلایل احتمالی بوی سوختگی تلویزیون آشنا شوید.

۱) گرمای بیش از حد

آیا از تلویزیون خود بیش از حد معمول و بدون استراحت دادن به آن استفاده می‌کنید؟ آیا دمای اتاق تلویزیون شما بسیار بالا است؟ به دلیل گرمای بیش از حد، اجزای داخلی تلویزیون بیش از حد داغ می‌شوند و شروع به ایجاد بوی سوختگی می‌کنند.

همچنین، ممکن است فن تلویزیون به‌درستی کار نکند و موجب گرمای دستگاه شود. اگر تا به حال تلویزیون خود را با جاروبرقی یا چیزی نرم تمیز نکرده‌اید، باید ذرات گرد و غبار روی اجزای تلویزیون از جمله فن آن اثر گذاشته باشد.

۲) خازن‌های معیوب

این احتمال وجود دارد که خازن معیوب موجب انتشار بوی از تلویزیون سوختگی شود. برای بررسی این مشکل، باید یک مولتی متر به خازن دستگاه وصل شود تا مشخص شود که آیا ولتاژ کافی دارد یا خیر.

۳) سوخته شدن سیم‌ها

آسیب سیم‌های خارجی یا داخلی تلویزیون نیز می‌تواند دلیل بوی سوختگی آن باشد. سیم برق دستگاه را بردارید و ببینید که داغ‌تر از حد معمول است و بوی بدی می‌دهد یا خیر. این مشکل حتی می‌تواند خانه را به آتش بکشد. بنابراین، باید بسیار مراقب بود.

۴) اتصال کوتاه

اگر بوی سوختگی تلویزیون کاملا ناگهانی ایجاد شود، ممکن است دلیل آن یک اتصال کوتاه باشد. از آن‌جایی که تلویزیون با مدارها و سیم‌های کوچک پر شده است، خودتان ریسک نکنید و کار را به متخصصان امر واگذارید.

۵) خرابی قطعات الکترونیکی

دسته‌ای از قطعات الکترونیکی ریز در تلویزیون وجود دارند که در صورت خرابی ممکن است بوی سوختگی به وجود آورند. ترانزیستورها و مقاومت‌ها رایج‌ترین اجزایی هستند که گهگاه از کار می‌افتند و بوی سوختگی را منتشر می‌کنند.

۶) عیوب ساخت

آیا تلویزیون شما نو است اما بوی سوختگی می‌دهد؟ این مشکل در اول کار معمولا طبیعی است و خود به خود برطرف می‌شود. اما، تلویزیون جدید تا زمانی که در یک محیط گرم نگهداری نشود یا به‌طور نامناسب ساخته نشده باشد، نباید بوی سوختگی دائم متصاعد کند. در صورت وقوع چنین مشکلی، می‌توانید از خدمات پس از فروش و گارانتی دستگاه بهره ببرید.

دلیل بوی سوختگی تلویزیون های پلاسما

علت بوی سوختگی تلویزیون چیست؟

اگر تلویزیون‌های پلاسما برای مدت طولانی استفاده شوند، بوی پلاستیک سوخته تلویزیون از خود متصاعد می‌کنند. این بو، اغلب ناشی از دمای بالای عملکرد تلویزیون است که می‌تواند تا دمای زیادی افزایش یابد. بوی سوختگی را می‌توان به گرم شدن اجزای داخل تلویزیون نسبت داد، مانند فسفرهایی که نور ساطع می‌کنند تا رنگ‌های پر جنب‌وجوش روی صفحه را ایجاد کنند. علاوه‌بر این، بدنه پلاستیکی تلویزیون پلاسما نیز می‌تواند با گرم شدن زیاد از خود بوی سوختگی منتشر کند.

ضمنا، بردهای پاور XMAIN و YMAIN اجزای ضروری در ساخت تلویزیون‌های پلاسما هستند. وظیفه اصلی آن‌ها شارژ و تخلیه پنل تلویزیون است که به دلیل مصرف بالای انرژی خود منجر به افزایش تولید گرما می‌شود. این گرمای بیش از حد می‌تواند به سوختگی قسمت‌های مختلف تلویزیون و ایجاد بوی نامطبوع بینجامد.

بوی سوختگی در تلویزیون های LCD

بوی سوختگی در تلویزیون‌های LCD و عدم وجود چراغ نشانگر برق، نشان‌دهنده خرابی برد منبع تغذیه داخل تلویزیون است. اینورترهای نور پس‌زمینه برای پنل LCD روی این برد قرار دارند و می‌توانند در اثر سوختن سیم‌پیچ بسیار داغ شوند. امری که همچنین سبب از کار افتادن سایر اجزای بالادست برد خواهد شد.

بوی سوختگی در تلویزیون های LED

بوی سوختگی در تلویزیون‌های ال ای دی می‌تواند ناشی از خرابی یا گرم شدن بیش از حد اجزای داخلی مانند منبع تغذیه، برد اصلی، بک لایت یا خازن‌ها باشد. این قطعات ممکن است به دلیل نوسانات برق، تهویه نامناسب یا استفاده طولانی‌مدت تحت فشار قرار گیرند و سوخته یا ذوب شوند. همچنین، تجمع گرد و غبار روی مدارهای داخلی می‌تواند به افزایش دما و ایجاد بوی سوختگی بینجامد.  شما می‌توانید برای تعمیر تلویزیون خود از متخصصان کاردون مشاوره بگیرید.

نکات مهم درباره ی بوی سوختگی تلویزیون

برای کاهش گرما در انواع تلویزیون‌ها می‌توانید تنظیمات تصویر را کاهش دهید و از تنظیمات حداکثری استفاده نکنید. ضمنا، گاهی اوقات بوی سوختگی تلویزیون نو و تازه خریداری شده طبیعی است. این بو از گرم شدن اجزای پوشش داده شده با پلاستیک ناشی می‌شود و معمولا پس از چند روز استفاده از بین می‌رود. اما، گهگاه بوی سوختگی از تلویزیون می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی مانند گرم شدن بیش از حد قطعات داخلی، سیم‌کشی معیوب یا مشکلات بردهای الکترونیکی باشد.

راه های پیشگیری از بوی سوختگی در تلویزیون

برای جلوگیری از مشکل بوی سوختگی تلویزیون باید دستگاه به‌درستی تهویه شود و در فضای بسته قرار نگیرد. همچنین، گرد و غبار و زباله نباید در داخل تلویزیون جمع شوند. بنابراین، تمیز کردن منظم دریچه‌ها و بدنه دستگاه ضروری است.

علاوه‌بر این، اجتناب از بارگذاری بیش از حد پریز برقی که تلویزیون به آن وصل است، می‌تواند از گرم شدن بیش از حد و خطر بروز آتش‌سوزی جلوگیری کند. استفاده از محافظ ولتاژ برق، به تنظیم و محافظت جریان الکتریکی به تلویزیون کمک می‌کند و خطر گرم شدن بیش از حد و بوی پلاستیک سوخته تلویزیون را کاهش می‌دهد.

علت بوی سوختگی در تلویزیون های CRT قدیمی چیست؟

What is the cause of burning smell in old CRT TVs

تلویزیون‌های CRT (لوله اشعه کاتدی)، با ظهور مدل‌های LED و LCD بزرگ، باریک و تخت، محبوبیت خود را از دست دادند. با این حال، بسیاری از مصرف‌کنندگان هنوز دستگاه‌های CRT خود را دارند و از آن راضی هستند. یکی از دلایل برجسته بوی سوختگی تلویزیونهای CRT خرابی لوله اشعه کاتدی آن‌ها است. صدای جرقه خفیف ممکن است نشان‌دهنده قوس ولتاژ بالا باشد. در حالی که، بوی سوختن می‌تواند از سوختگی عایق حکایت کند.

جمع بندی

بوی سوختگی تلویزیون ممکن است سرآغاز یک مشکل بزرگ در دستگاه باشد. بنابراین، در صورت استشمام بوی سوختگی، توصیه می‌شود بلافاصله تلویزیون را از برق بکشید و برای جلوگیری از آسیب بیشتر با تعمیرکاران حرفه‌ای کاردون مشورت کنید. تکنسین‌های بخش تعمیرات تلویزیون کاردون با سال‌ها تجربه و دانش گسترده در زمینه کاری خود بلافاصله به محل می‌آیند و مشکل را شناسایی خواهند کرد.

سوالات متداول

بله، بوی سوختگی تلویزیون می‌تواند باعث آسیب به سایر قطعات دستگاه شود. البته خود این بو می‌تواند نشانه‌ای از بروز خرابی در تلویزیون باشد که باید به‌سرعت برطرف گردد.

اصلی‌ترین دلیل ایجاد شدن بوی سوختگی در تلویزیون مربوط به خرابی قطعات الکترونیکی یا گرم شدن بیش از حد آن‌ها است. با تهویه مناسب و گردگیری دوره‌ای می‌توان از بروز این مشکلات جلوگیری کرد.

سوال و نظر خود را بیان کنید

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها